Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Alargule schreef:@sirvinniei: Driebergen-Zeist en Maarn blijven even vaak bediend worden als nu, zo niet vaker, bij een 6/6-model. Daarnaast gaat de functie van Sprinters en IC's tussen Utrecht en Ede-Wageningen beter gescheiden worden: alle IC's slaan de tussengelegen stations over, waar alleen de Sprinters gaan stoppen. Er gaan per saldo van beide treinsoorten meer treinen rijden; de tussengelegen stations worden tenminste even vaak bediend als nu het geval is. Driebergen-Zeist en De Klomp raken alleen wat rechtstreekse verbindingen kwijt, waardoor er vaker overgestapt zal moeten gaan worden. Maar volgens mij overschat je de reizigersaantallen op deze stations een beetje. Ik denk niet dat het schrappen van IC-stops op genoemde stations tot drukkere treinen gaat leiden.
Ik ben vooral bezorgd over de langere reistijd voor praktisch alle sprinter stations door het inhalen bij Db.
Daarnaast vraag ik me af of het sprinter materieel (kijk naar slt) genoeg is om alle reizigers richting het oosten te vervoeren.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

sirvinniei schreef:alle reizigers richting het oosten
Wees eens wat specifieker? Wie versta je onder 'alle reizigers'; vanaf welke stations vertrekken ze en naar welke stations richting het oosten reizen ze?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Sorry, had inderdaad wel specifieker gekunnen, ik bedoel de reizigers die gebruik maken van de 2 a 3 sprinters richting ede.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Ik ben je even kwijt. Vanuit het westen rijdt via de spoorlijn Utrecht-Arnhem nu geen Sprinter naar Ede (bron: Spoorkaart 2015).
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Nee, dit ging over de toekomstige situatie met PHS

En om het nog maar eens te herhalen voor de duidelijkheid: ik ben grote voorstander van 6/6 alleen dan met stop op Db
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 30 apr 2015, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Alargule »

Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat op dat segment nou de grootste vervoersstromen bestaan. Die 2 à 3 Sprinters zullen de reizigersstromen vanaf stations als Vaartsche Rijn, Driebergen-Zeist, Maarn en De Klomp eenvoudig aankunnen. Voor de doorgaande reizigers vanaf Utrecht naar Ede blijft natuurlijk gewoon de IC bestaan, die op den duur 6x per uur gaat rijden.

Geen reden tot bezorgdheid dus.
sirvinniei schreef:En om het nog maar eens te herhalen voor de duidelijkheid: ik ben grote voorstander van 6/6 alleen dan met stop op Db
Tja. Van mij mag je het herhalen. Maar echt steekhoudende argumenten voor die extra IC-stop op Driebergen-Zeist als PHS eenmaal volledig is uitgerold heb ik nog niet gehoord.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

En ik zie eigenlijk weinig reden om de ICs niet meer te laten stoppen op Db ondanks dat een aanzienlijke groep daar voordeel op heeft ;-)
Ik heb geen onderschrift
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

Gelijkblijven van de frequentie maar een grote winst voor heel veel reizigers is onbelangrijk schijnbaar :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

Er zijn in totaal rond de 10.000 in en uitstappers op Db. Je kan toch zelf ook wel nagaan dat het grootste gedeelte van die reizigers naar Utrecht gaat, dat is hoe het in de spits werkt. Natuurlijk gaan er wel een aantal verder maar who cares, stap maar over. Om dezelfde reden mogen Elst, Lent en Arnhem Zuid ook nooit IC-stations zijn, wat ze nu wel zijn. Je woont in een gehucht; deal with it.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Ik woon dan ook maar tijdelijk in Zeist en ga bijna altijd met de bus ;-)
Maar ik heb het over de reizigers van heel oost Utrecht die baat hebben met een overstap op de IC naar Utrecht/Amsterdam. Die IC moet toch sowieso afremmen.

Wat bedoel jij trouwens met gelijkblijvende van frequentie?
Ik heb geen onderschrift
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

In PHS gaan er 6 treinen per uur rijden per richting, als ik nu kijk zie ik er (in de spits) ook zoveel. Dan blijft de frequentie dus gelijk en me dunkt dat die nogal iets gelijkmatiger verdeeld gaat worden dan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

A zo, maar het gaat me vooral over de mogelijke makkelijke cross platform overstap.

Ander (misschien offtopic) punt. Kan je niet beter die hele Veenendaallijn sluiten?
Ik heb geen onderschrift
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door deadlock »

6000 reizigers per dag ofzo? Misschien wel, misschien niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

sirvinniei schreef:Ik woon dan ook maar tijdelijk in Zeist en ga bijna altijd met de bus ;-)
Maar ik heb het over de reizigers van heel oost Utrecht die baat hebben met een overstap op de IC naar Utrecht/Amsterdam. Die IC moet toch sowieso afremmen.

Wat bedoel jij trouwens met gelijkblijvende van frequentie?
De IC moet toch sowieso afremmen. Wat?
Komt wel goed schatje.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Ik neem aan dat die IC niet in volle snelheid langs Db rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Thom91 »

Haha wel dus, gewoon 140/160 hoor ;)
Komt wel goed schatje.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Berk-24 »

sirvinniei schreef:En ik zie eigenlijk weinig reden om de ICs niet meer te laten stoppen op Db ondat een aanzienlijke groep daar voordeel op heeft ;-)
Ontlasting van Utrecht Centraal en betere bereikbaarheid van Utrecht Oost, voornamelijk De Uithof vanuut Arnhem zijn de argumenten voor behoud van de IC-stop in Driebergen,
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Berk-24 schreef:
sirvinniei schreef:En ik zie eigenlijk weinig reden om de ICs niet meer te laten stoppen op Db ondat een aanzienlijke groep daar voordeel op heeft ;-)
Ontlasting van Utrecht Centraal en betere bereikbaarheid van Utrecht Oost, voornamelijk De Uithof vanuut Arnhem zijn de argumenten voor behoud van de IC-stop in Driebergen,
Ja, dat bedoelde ik. Had ik het niet goed geformuleerd?
Thom91 schreef:Haha wel dus, gewoon 140/160 hoor ;)
Met die wissels van ProRail zeker xD
Ik heb geen onderschrift
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door matti93 »

Het argument van de bereikbaarheid van De Uithof gaat net zo goed gelden voor Vaartsche Rijn als voor Db. Wat dat betreft lijkt me een ic-stop in Vaartsche Rijn logischer, daar is immers een overstap op de tram.
Db krijgt er één spoor bij en verliest één perron. Zowel intercity's als sprinters kunnen in de toekomst het perron bereiken, alleen komen er meer inhaalmogelijkheden. De huidige dienstregeling zou prima moeten werken met het nieuwe station, alleen heb je er dan twee snelle inhaal-/doorgaande sporen bij.
Volgens mij heeft de discussie hier meer te maken met de dienstregeling dan met het nieuwe station...
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Maar bij Db heb je het inhaalpunt dus daar kan makkelijk een overstap gerealiseerd worden.
De reden dat er een nieuw station komt is het PHS, het heeft dus daadwerkelijk daar mee te maken.
Ik heb geen onderschrift
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door 0318 »

Alargule schreef:Echt steekhoudende argumenten voor die extra IC-stop op Driebergen-Zeist als PHS eenmaal volledig is uitgerold heb ik nog niet gehoord.
Dat De Haar - Utrecht een bomvol tweesporig baanvak wordt met 12 treinen per uur per richting, eigenlijk voller dan je ooit zou moeten willen. Dat een inhaling halverwege dat baanvak (inherent aan een niet op Driebergen stoppende IC) de boel uitermate fragiel maakt door toch al niet al te punctuele stoptreinen en IC's aan elkaar te verknopen zodat ze hun onvermijdelijke vertragingen aan elkaar gaan doorgeven. Dat daardoor niet alleen de stoptreinreizigers genaaid worden door onnodig meer reistijd, maar ook langeafstandsreizigers doordat hun theoretische 2 minuten rijtijdwinst in een realistische dienstregeling weer moeten worden opgenomen in vertragingsinloopmarge. Dat die hele problematiek een stuk minder speelt als je de boel homogener maakt (door een IC-stop op Driebergen) en de stoptreinen zo snel mogelijk uit de weg ruimt (door ze bij De Haar allemaal rechtsaf te laten slaan).

Dat Driebergen heus geen 12 stoppende treinen nodig heeft en De Klomp op zich niet IC-waardig is snap ik ook wel, maar qua netwerkopbouw gaat het anders gewoon niet werken op de huidige infrastructuur.

En als er hier nog iemand is die serieus denkt dat 2×6 treinen per uur met verknoping in Driebergen niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid vlekkeloos gaat passen, die raadplege dan even de punctualiteitsstatistieken van Driebergen in de middagspits van vandaag (link). Let wel: het is een rustige week met wat vakantievierders en de treinen rijden 'slechts' vier keer per uur.
Alargule schreef:Die IC's zitten zelfs met de huidige frequenties bomvol, ook buiten de spits.
Dat kan, maar dat komt door de materieelinzet. Er kunnen twaalfbaksdubbeldekkers rijden tussen Utrecht en Arnhem, maar die zet NS vrijwel nooit in. Zie wederom de statistieken van vandaag en laat je schellen van je ogen vallen door te zien dat NS midden in de spits losse IRM-viertjes inzet op de IC's en een los SGM-tweetje (!) op de drukste spitsrit naar Rhenen. (Voor een humoristische noot: NS compenseert zulks door rond het middernachtelijk uur doorgaans gekoppelde SGM's en SLT's naar Rhenen te sturen...)

En als de treinen zes keer per uur gaan rijden, wordt gewoon het huidige materieelpark herverdeeld. Capaciteit is geen argument voor frequentieverhoging. Eerder het omgekeerde, want als je met kleine eenheden hoogfrequent gaat rijden heb je een geweldige punctualiteit nodig om niet geregeld een enorm opstroopeffect te krijgen. Dat kan lukken op een metrolijn, niet op een tweesporig en heterogeen bediend Utrecht - De Haar.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door ArrivaBas »

Als het financieel en qua ruimte haalbaar is, zou Ut-Db best viersporig kunnen worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Wubbo »

De discussie hier is erg troebel. De een is voor stop, de ander tegen. De een overdrijft de reistijdwinst door een station over te slaan, de ander overdrijft de extra reistijd door een station over te slaan.

Waar ik eigenlijk veel meer in geinteresseerd ben is het landelijke plaatje. Voor Utrecht - Arnhem lijkt me de knoop Utrecht (IC naar Schiphol en IC naar Amsterdam) en de knoop Arnhem (treinen naar Zevenaar en verder) veel meer van belang dan de reizigersaantallen van Veenendaal-de Klomp. Kortom: welk effect heeft het wel of niet meer stoppen op het landelijke plaatje?

Ik weet het, daar gaan we hier niet uitkomen. Maar dat is volgens mij wel de discussie die je moet voeren.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Berk-24 »

Daarnaast, als je de s3000/s3100 non-stop tussen Ede en Utrecht laat rijden verlies je per definitie al reizigers (nadeel van het verlies van IC's voor De Klomp en Driebergen zijn groter dan het voordeel van twee minuten reistijdwinst). Dan is het sowieso al onaantrekkelijker om 6x per uur te gaan rijden.

Ik denk ook niet dat er echt veel behoefte is aan een sprinter tussen De Haar en Ede. De Klomp profileert zich eerder als P+R-locatie en als daar geen IC's meer stoppen dan wordt die functie al een stuk onaantrekkelijker. Daarnaast biedt de s3000 nu aansluiting op lijn 80 naar het WSR-gebied (Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude). Als daar een sprinter voor in de plaats komt wordt het wellicht aantrekkelijker om via Amersfoort naar Utrecht te reizen. Daarnaast is er nu geen verbinding tussen Maarn en Ede, dit had opgelost kunnen worden door een busdienst om het spoorhiaat te dichten maar is niet gebeurd (te weinig vraag?). Doorrijden naar Arnhem is een oplossing, maar de Provincie Gelderland en de lokale bevolking willen liever dat de s7500 vervangen wordt door de Valleilijn, wat ik verwacht in de toekomst gaat gebeuren.

Het was de bedoeling dat er tussen De Haar en Ede/Arnhem van 4 treinen naar 9 treinen gaat (6x IC + 3x SPR) dit is gewoon veel te veel. Men kan wel onderzoeken of de s3000/s3100 non-stop Ede-Utrecht kunnen rijden en daarnaast 2x SPR Breukelen-Ede, naast 2x SPR (Uitgeest-)Breukelen-Rhenen (of de kwartiersdienst in de spits naar Veenendaal Centrum dan blijft hou ik in het midden), maar ik denk dat resultaten uit het verleden weinig hoop geven voor de toekomst.

Om tot de kern te komen: 12 treinen Utrecht-De Haar zijn te veel, 8-10 treinen Utrecht-De Haar kan nog wel.

Daarnaast geeft 0318 aan dat de punctualiteit van de s3000/s3100 niet geheel optimaal is. De s3100 ligt er vaak uit door een storing in de Schipholtunnel (gelukkig starten de ochtendritten vanaf Utrecht Centraal), de s3000 komt in de ochtendspits door zijn lange traject, deels door de Randstad vrijwel altijd te laat aan in Arnhem (en rijdt dan niet door naar Nijmegen, maar keert op de s3100 die dan vervalt op Nijmegen-Arnhem, maar dat terzijde). Als je een uiterst pernibele constructie gaat bedenken bij Driebergen heb ik mijn vraagtekens of het goedgaat.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Berk-24 »

Wubbo schreef:De discussie hier is erg troebel. De een is voor stop, de ander tegen. De een overdrijft de reistijdwinst door een station over te slaan, de ander overdrijft de extra reistijd door een station over te slaan.

Waar ik eigenlijk veel meer in geinteresseerd ben is het landelijke plaatje. Voor Utrecht - Arnhem lijkt me de knoop Utrecht (IC naar Schiphol en IC naar Amsterdam) en de knoop Arnhem (treinen naar Zevenaar en verder) veel meer van belang dan de reizigersaantallen van Veenendaal-de Klomp. Kortom: welk effect heeft het wel of niet meer stoppen op het landelijke plaatje?

Ik weet het, daar gaan we hier niet uitkomen. Maar dat is volgens mij wel de discussie die je moet voeren.
Vergeet in Utrecht de aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam en in Arnhem de aansluiting richting Zutphen niet. Die zijn haast net zo belangrijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten