Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Gekko123 »

Als alle plannen rondom PHS door gaat hoeft dat straks niet meer via Utrecht, maar pak je in Driebergen (en Veenendaal de Klomp) de sprinter naar Ede-Wageningen om daar over te stappen op de Intercity naar Arnhem. De sprinters uit Utrecht gaan eindigen in Ede en rijden niet door naar Arnhem.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Ik snap persoonlijk niet wat de meerwaarde er van is om dan een sprinter te laten rijden tussen Utrecht CS en Ede-Wageningen. De tijd tussen Utrecht CS en Ede-Wageningen met een intercity is nu 2 minuten sneller als je niet meer op Driebergen Zeist of Veenendaal de Klomp stopt?

Als jij in die sprinter stapt, dan heb je 2 stations waar je extra bij moet stoppen. Ze zullen we een goede gedachte er achter hebben.

Ik had het net over de HAN, alleen je hebt in Driebergen/Doorn ook nog de IVA en die fashionschool waar veel studenten zitten die uit de omgeving Arnhem komen. Die hebben er dus ook last van.

Ik vind het alleen jammer als Zeistenaar. Het zal een mooi station worden en een verbetering voor het verkeer. Alleen toch blijft het verlies van de intercity status wel hangen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Gekko123 »

Dan vergeet je nog de Radboud Universiteit, al denk ik niet dat die heel veel studenten uit de regio Utrecht trekt. Zelfde geld voor het HAN, de meeste studenten uit de regio rond Driebergen zie ik eerder naar Utrecht gaan.

Maar dat de verbinding Driebergen - Arnhem erop achteruit gaat is een feit. En de relatie Bunnik - Arnhem ook, want die krijgen straks een overstap in Ede plus een lange wachttijd in Driebergen. De sprinter moet straks namelijk ingehaald worden te Driebergen om de dienstregeling passend te krijgen (vandaar 4 sporen aldaar, waarvan 2 met perron).
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door sirvinniei »

Niet alleen de verbinding Driebergen/Bunnik-Arnhem, maar de verbindingen van vrijwel geheel zuidoost-Utrecht richting Arnhem gaat erop achteruit. Vergeet niet dat het station Klp met buslijn 80 en 50 een verbindende functie voor de hele Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Scherpenzeel, Woudenberg en Renswoude heeft.
Daarnaast is het de vraag of reizigers uit Ede, Arnhem en Nijmegen er daadwerkelijk op vooruit gaan als de lijn erg vertragingsgevoelig wordt door de 13 treinen per uur die moeten rijden en elkaar passeren op een klein stukje met 4 sporen op Drb.
Ironisch trouwens dat PHS in combinatie wordt gezien met Randstadspoor/doorstroomstation Utrecht terwijl er door het verlies van Drb als intercitystation juist veel meer druk komt te liggen op Utrecht Centraal.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Roeland »

Daarom zou mijn oplossing zijn:
Laat van die 6 (overdag) dan wel 4 (avond/weekend) IC's 2 op De Klomp en 4 (overdag) resp. 2 (avond/weekend) op Driebergen stoppen. Reistijd blijft hetzelfde als nu, maar frequentie neemt toe voor de meeste reizigers.
Bijkomend voordeel van een IC-stop op Db is, dat de sprinter naar Rhenen niet hoeft te worden ingehaald op Db, omdat de IC tussen Utrecht en De Haar 2 minuten extra nodig heeft. En met die 2 minuten extra past de sprinter gewoon tussen de IC's.
En nog een voordeel: je hoeft station Ede ook niet te verbouwen.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door ICE105 »

Gekko123 schreef:En de relatie Bunnik - Arnhem ook, want die krijgen straks een overstap in Ede plus een lange wachttijd in Driebergen. De sprinter moet straks namelijk ingehaald worden te Driebergen om de dienstregeling passend te krijgen (vandaar 4 sporen aldaar, waarvan 2 met perron).
Pas sinds dit jaar is er een fatsoenlijke overstap tussen de 7400 en de 3100 te Driebergen, daarvoor was het 22 min wortelschieten op Db. T.o.v. 2016 zijn de PHS plannen wel een verbetering voor de relaties Vaartsche Rijn en Bunnik naar Arnhem.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Ja,, nu heeft maarn problemen met naar Arnhem reizen :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Wat een vreemd gezicht. Driebergen Zeist zonder spoor 3. Station toegang doormiddel van houten oprij platen is wel lekker. Ziet er nu al totaal anders uit
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Aking »

Foto's?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Hier kan hele foto verslagen vinden. https://www.facebook.com/StationsgebiedDriebergenZeist/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Zojuist ff langs geweest.
Afbeelding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Durashift »

Wie had het treinvervangend vervoer nu in beheer / geregeld?

Bij mij om de hoek zag ik zaterdag een CXX Citaro Geleed (oude groene kleurstelling) staan. Op zondag kwam ik nog een Breng Amba op de A12 tegen..
duss, ik denk dat het dan CXX moet zijn. Ik heb geen TCR logo kunnen ontdekken.

Maar goed, zondagnacht (laatste verbinding, denk ik) reed er een Amba in Arriva (eigen huisstijl) kleuren over de A12 richting Arnhem.. Uh?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Suus »

Het werd geregeld door Besseling en hun vriendjes, waaronder TCR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Durashift »

Ok. Bedankt.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 01 jun 2017, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Het begint nu wel erg snel te gaan op het station. Ik vind de afstand tussen het station en de tijdelijk parkeerplaats nog best groot. Gaat om zo'n 500/750 meter denk ik.. alsnog best groot. Ligt wel aan de kant van de snelweg, dus ergens is het ideaal. Behalve als je uit Zeist komt en al snel in de file staat ten hoogte van Nieuw Beerschoten. De weg naar de tijdelijk parkeerplaats is ook aan het kronkelen en er zijn extra verkeerslichten geplaatst.. volgens mij zijn dat ook meteen vaste verkeerslichten. De bussen vanaf station ri. N225 zullen ook wel 1a2 minuten erbij moeten gaan krijgen aan tijd.

Fietsenstallingen zijn ondertussen ook al goed in gebruik. Volgens mij vader is het wel een bende in de openbare fietsen stalling. De besloten voor abo-houders is wel erop vooruit gegaan. Al is het ook een stukje verder lopen dan eerst. Normaal kon je meteen vanaf spoor 1 die fietsenstalling in.

Ik kwam dit ook tegen: http://adst.bouwwebcam.nl/driebergen-zeist. Een webcam die de bouw vast legt.

Ik heb zelf het idee dat het behoorlijk snel gaat nu allemaal. Ook wordt er goed gecommuniceerd door de instanties die er aan het werk zijn. Ben benieuwd naar het nieuwe busstation en de ingebruikname ervan. Zoals op de tekeningen te zien gaan het perron's worden en niet zoals op Utrecht Jaarbeurszijde een stel lange stroken. Daar hebben ze het goed verpest :p

De NS heeft overigens aangegeven nog niet 'te weten' wat ze gaan doen met het station. Kans dat het een intercity station 'blijft' neemt toe. Ook omdat het station de lengte krijgt voor '12 bakken'.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Busfoto.nl »

Afbeelding

Het nieuwe busstation van station Driebergen-Zeist.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door BrengMe »

Dat ziet er al goed uit! Wanneer wordt het in gebruik genomen?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door dnmw2705 »

Wanneer gaat het nieuwe busstation open eigenlijk? Ziet er inderdaad erg goed uit al
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Durashift »

Zondag ff naar het Slottuin theater geweest. Rijd ik met de auto dus over de spoorovergang @Driebergen-Zeist. Ik constateerde dat de weg aardig verzakt is (paar flinke 'golven') naast de damwanden waar men de tunnelzijde aan Driebergse kant aan het graven is.
Dat was niet zo, die weg was egaal .. op de ribbels van het remmende verkeer voor de overgang na dan..

Hopelijk blijft de grond onder de sporen wel op z'n plaats liggen en wordt het geen toestand zoals nu in zuid Duitsland...
Laatst gewijzigd door Durashift op do 21 dec 2017, 04:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Station Driebergen-Zeist

Bericht door Ferdinand »

Ik vroeg me iets af; krijgt het nieuwe station van Driebergen-Zeist poortjes?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Driebergen-Zeist

Bericht door Suus »

Er werd in ieder geval rekening mee gehouden in de ontwerpfase.
De stationsvoorzieningen zijn ondergebracht in een stationsgebouw, deels open en deels gesloten, direct onder de sporen. De voorzieningen bestaan o.a. uit ruimtes ten behoeve van commercie en ruimtes ten behoeve van service en onderhoud. Bij de indeling van de stationsvoorzieningen is rekening gehouden met de verschillende velden en domeinen (ontvangstdomein, reisdomein). Tevens is rekening gehouden met het mogelijk plaatsen van OVC&P poortjes in de toekomst.
Bron: https://zeist.raadsinformatie.nl/docume ... ne_4_1_SDZ
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Station Driebergen-Zeist

Bericht door BrengMe »

Kan dit topic samengevoegd worden met het al bestaande topic over station Driebergen-Zeist?

viewtopic.php?f=34&t=11715

Topics samengevoegd (Ardan)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start

Bericht door Durashift »

Durashift schreef: (..)

Hopelijk blijft de grond onder de sporen wel op z'n plaats liggen en wordt het geen toestand zoals nu in zuid Duitsland...
Klein beetje 'Duitse' toestanden nu op de spoorwegovergang.. Deze en volgende nacht worden de sporen vervangen. Grond is na de laatste plaatsing van damwanden kennelijk verzakt.

Omwonenden van station Driebergen-Zeist moeten zich opnieuw opmaken voor een paar slapeloze nachten. Spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM moeten vanaf middernacht een spoedreparatie uitvoeren aan het spoor. Het is een calamiteit, zegt de aannemer en ze verwachten 'ernstige geluidshinder'.

Door de werkzaamheden van afgelopen weekend zijn er verzakkingen ontstaan, zegt BAM. Daarom moet bij de overweg ter hoogte van de Hoofdstraat het spoor vervangen worden. De werkzaamheden staan voor komende nacht en morgennacht gepland.

Het is slecht nieuws voor omwonenden van het stationsgebied. Zij lagen afgelopen weekend al wakker van het getril en moeten de komende twee nachten weer rekening houden met ernstige geluidsoverlast. Terwijl ProRail en BAM begin deze week tegenover RTV Utrecht beloofden te stoppen met de nachtelijke werkzaamheden, na veel klachten uit de buurt.


https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1704608/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten