Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
In de Tweede Kamer is daarvoor geloof ik al wel een meerderheid, alleen degene die erover gaat (de minister) blijft tegen.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
NS heeft geen enkel belang bij gemengd verkeer van verschillende vervoerders en de politiek heeft hun buik ook wel vol van aanbesteden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat eerste had ik al beaamd.
Dat tweede gaat hier natuurlijk niet op. Het gaat niet om een extra aanbesteding, maar een bestaande aanbesteding die een logischer eindpunt krijgt. Daar is vooralsnog wél interesse voor uit de politiek.
Dat tweede gaat hier natuurlijk niet op. Het gaat niet om een extra aanbesteding, maar een bestaande aanbesteding die een logischer eindpunt krijgt. Daar is vooralsnog wél interesse voor uit de politiek.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Hoe een topic over de verbouwing van Db kan leiden via PHS en treinpaden naar een discussie over aanbestedingen en het doorrijden van de Valleilijn naar Arnhem.
Benieuwd waar we uit gaan komen. Busvervoer na 20:00 's avonds op de Veluwe?
Benieuwd waar we uit gaan komen. Busvervoer na 20:00 's avonds op de Veluwe?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ik denk waar de trein ons brengt
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Het ging oorspronkelijk om de voorbereidingen van een nieuw station in Driebergen wat gezien de verkeerssituatie hard nodig is.
-
- Berichten: 4389
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ik hoop dat alle trajecten waar goederenvervoer en meer dan 8 reizigerstreinen per uur standaard 4 sporen krijgen. In de randstad lijkt me dit sowieso beter voor de trajecten waar meer dan 8 reizigerstreinen rijden.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Niet zozeer het aantal treinen, maar het stoppatroon van treinen over een bepaald stuk spoor moet leidend zijn voor de vraag of er naar vier sporen moet worden uitgebreid. Het is een heel kostbare ingreep; uitbreiden waar dat vanuit capaciteitsoogpunt eigenlijk niet nodig is zou weggegooid geld zijn.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Waar de snelheidsdifferentiatie het hoogste is, is het waarschijnlijk het meeste nodig.
Komt wel goed schatje.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Het punt is dat het een geïsoleerd project is wat men beter in samenhang had kunnen zien met een algehele toekomstvisie voor de spoorcorridor Utrecht-Ede-Arnhem en het eventuele inpassen van de valleilijn (en de aansluiting op het streekvervoer na 20.00 )waldo79 schreef:Het ging oorspronkelijk om de voorbereidingen van een nieuw station in Driebergen wat gezien de verkeerssituatie hard nodig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
In theorie heb je natuurlijk gelijk, in de praktijk is het spoor iets anders dan bijvoorbeeld een weg. Een snelweg kun je verbreden op de plek waar altijd een file staat. Maar bij het spoor is de nuttigheid van een spooruitbreiding sterk afhankelijk van het gekozen dienstregelingsmodel. Extreem voorbeeld, je zou alle intercity's in Nederland kunnen afschaffen en het gehele spoorwegnet als metronetwerk exploiteren met treinen die altijd op ieder station stoppen. In zo'n geval zijn er geen snelheidsverschillen en kun je behoorlijk wat meer treinen per uur laten rijden op minder sporen. Toch vermoed ik dat vrijwel niemand voorstander is van een dergelijke reconstructie van het spoorwegnet. ;)Alargule schreef:Niet zozeer het aantal treinen, maar het stoppatroon van treinen over een bepaald stuk spoor moet leidend zijn voor de vraag of er naar vier sporen moet worden uitgebreid. Het is een heel kostbare ingreep; uitbreiden waar dat vanuit capaciteitsoogpunt eigenlijk niet nodig is zou weggegooid geld zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
En dat is eigenlijk ook waar ik op doelde, maar Thom91 legde het net wat beter uit.
Tja, dat, of het Japanse model waarbij treinen zoveel mogelijk met dezelfde (gemiddelde) snelheid over een traject gaan rijden. Daarmee verhoog je de capaciteit aanzienlijk, maar dupeer je de reizigers op de langere ritten. Je stopt weliswaar niet overal, maar of in een intercity met 60 km/h over het spoor tuffen nou zo geweldig is...
Voor Utrecht-Arnhem zijn in dit topic al diverse oplossingen aangedragen. Ik kan me het beste vinden in Db - De Haar geheel viersporig en een ongelijkvloerse kruising van de Valleilijn bij Ede, samen met een koppeling van deze lijn met de Sprinter Ede-Arnhem. Bouw passeersporen bij Wolfheze en Oosterbeek voor de IC's en ICE's. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als de ICE's gewoon in de binnenlandse dienstregeling worden geïntegreerd.
Blijft over de hamvraag: zijn al die investeringen uiteindelijk wel nodig?
Tja, dat, of het Japanse model waarbij treinen zoveel mogelijk met dezelfde (gemiddelde) snelheid over een traject gaan rijden. Daarmee verhoog je de capaciteit aanzienlijk, maar dupeer je de reizigers op de langere ritten. Je stopt weliswaar niet overal, maar of in een intercity met 60 km/h over het spoor tuffen nou zo geweldig is...
Voor Utrecht-Arnhem zijn in dit topic al diverse oplossingen aangedragen. Ik kan me het beste vinden in Db - De Haar geheel viersporig en een ongelijkvloerse kruising van de Valleilijn bij Ede, samen met een koppeling van deze lijn met de Sprinter Ede-Arnhem. Bouw passeersporen bij Wolfheze en Oosterbeek voor de IC's en ICE's. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als de ICE's gewoon in de binnenlandse dienstregeling worden geïntegreerd.
Blijft over de hamvraag: zijn al die investeringen uiteindelijk wel nodig?
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Strikt gezien: Nee. Je lost vooral problemen op die er eigenlijk niet zijn of pas met phs ontstaan. Willen we dan zo graag phs? Mwah.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat is een wat filosofische vraag.
De A12 wordt sinds enkele jaren integraal verbreed tussen Utrecht en Arnhem omdat het gebruik ervan problematisch begon te worden. Niet dat de capaciteit ontoereikend was: als de meesten gewoon met z'n vieren in één voertuig gaan rijden, en in de spits aangevraagde eenpersoonsritten categorisch worden geweigerd door de infrabeheerder ("bij de toeritdosering rechtsaf en wachten tot 09:30!"), dan konden er best twee keer meer mensen over worden vervoerd. Maar automobilisten blijven eigenwijs paden opeisen die er feitelijk niet zijn, en dwingen zo een politieke oplossing af door de chaos die ze zelf veroorzaken.
Bij de gereguleerde OV-sector stelt men niet eens niet-passende dienstregelingmodellen voor, waardoor het gevoel van urgentie ontbreekt en de stemming is "jullie moeten het er maar gewoon mee doen, blijkbaar past het zo ook wel". Formeel moet zo'n traject dan overbelast worden verklaard, maar ik heb de indruk dat dat op het HRN maar zelden via die weg gespeeld wordt.
Wat is het objectieve criterium voor "het past" of "het is nodig"? Welke groepen individuen mag je bij zo'n beslissing benadelen; volgens welke regels en in welke volgorde (en volgens wiens definitie van "gewenst gebruiksmodel"- oftewel: wie is de gebruiker)? De vraag ontstijgt deze draad uiteraard, maar is wel van belang.
De A12 wordt sinds enkele jaren integraal verbreed tussen Utrecht en Arnhem omdat het gebruik ervan problematisch begon te worden. Niet dat de capaciteit ontoereikend was: als de meesten gewoon met z'n vieren in één voertuig gaan rijden, en in de spits aangevraagde eenpersoonsritten categorisch worden geweigerd door de infrabeheerder ("bij de toeritdosering rechtsaf en wachten tot 09:30!"), dan konden er best twee keer meer mensen over worden vervoerd. Maar automobilisten blijven eigenwijs paden opeisen die er feitelijk niet zijn, en dwingen zo een politieke oplossing af door de chaos die ze zelf veroorzaken.
Bij de gereguleerde OV-sector stelt men niet eens niet-passende dienstregelingmodellen voor, waardoor het gevoel van urgentie ontbreekt en de stemming is "jullie moeten het er maar gewoon mee doen, blijkbaar past het zo ook wel". Formeel moet zo'n traject dan overbelast worden verklaard, maar ik heb de indruk dat dat op het HRN maar zelden via die weg gespeeld wordt.
Wat is het objectieve criterium voor "het past" of "het is nodig"? Welke groepen individuen mag je bij zo'n beslissing benadelen; volgens welke regels en in welke volgorde (en volgens wiens definitie van "gewenst gebruiksmodel"- oftewel: wie is de gebruiker)? De vraag ontstijgt deze draad uiteraard, maar is wel van belang.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat criterium is er ook niet. Voor vrijwel alle trajecten in Nederland die in de afgelopen 25 jaar in het kader van Rail21 viersporig zijn gemaakt, kun je je zo afvragen of men het ook niet gewoon bij twee sporen in combinatie met een geheel andere opzet van de dienstregeling had kunnen houden. Maar ja, stop-, snel- en intercitytreinen achter elkaar aan laten sukkelen in een metro-achtig model oogt politiek natuurlijk een stuk minder kek dan een zichtbare uitbreiding van de infrastructuur.
Ook op het traject waar dit hele topic ooit om begon is het misschien wel druk, maar er valt vast nog wel wat te verbeteren door gewoon langer materieel in te zetten, blokken te verkorten of de dienstregeling links en rechts te optimaliseren.
Ook op het traject waar dit hele topic ooit om begon is het misschien wel druk, maar er valt vast nog wel wat te verbeteren door gewoon langer materieel in te zetten, blokken te verkorten of de dienstregeling links en rechts te optimaliseren.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ik vind dit behoorlijk kort door de bocht suggererend alsof er een onnodige focus ligt op het wegennet. De weggebruiker heeft er geen schuld aan dat Rail21 grotendeels niet is uitgevoerd0318 schreef:Dat is een wat filosofische vraag.
De A12 wordt sinds enkele jaren integraal verbreed tussen Utrecht en Arnhem omdat het gebruik ervan problematisch begon te worden. Niet dat de capaciteit ontoereikend was: als de meesten gewoon met z'n vieren in één voertuig gaan rijden, en in de spits aangevraagde eenpersoonsritten categorisch worden geweigerd door de infrabeheerder ("bij de toeritdosering rechtsaf en wachten tot 09:30!"), dan konden er best twee keer meer mensen over worden vervoerd. Maar automobilisten blijven eigenwijs paden opeisen die er feitelijk niet zijn, en dwingen zo een politieke oplossing af door de chaos die ze zelf veroorzaken.
De meeste snelwegen zijn anders nagenoeg verzadigd gedurende grote delen van de dag, wat betekent dat bij tijd en wijle een verbreding lucht kan bieden
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Toch heb ik wel sterk de indruk dat de politiek zich vooral focust op wegverkeer gezien de sommen geld en het gemak waarmee wegen worden verbreed en hoe stroef het gaat voordat er een nieuw stukje spoor ligt.
🍉
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
De spoorverdubbeling tussen Duivendrecht en Riekerpolder Aansluiting is er toch in een vrij moordend tempo doorheen gejaagd, die plannen zijn pas in 2008 of 2009 voorgesteld aan de omwonenden (dat was ik toen ook) en het grootste deel van de bouwwerkzaamheden is al uitgevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat weet ik wel zeker. Ze gaan nu bijvoorbeeld de A12 tussen Grijsoord (waar de A50 uit Eindhoven de A12 ontmoet) en Ede uitbreiden naar 3 rijstroken per richting, terwijl ik op dat stuk snelweg nog nooit een file heb zien staan.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Uit het MIRT projectenboek 2015: http://mirt2015.mirtprojectenoverzicht. ... 202015.pdf
Het valt dus wel mee dat er alleen maar wat met wegen gedaan wordt. Verder is het weer appels met peren, amen!
Het valt dus wel mee dat er alleen maar wat met wegen gedaan wordt. Verder is het weer appels met peren, amen!
Komt wel goed schatje.
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
x
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 08 mei 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Dat is het aantal onderwerpen, niet het aantal uitgaven.
Het verbreden van 50km weg is daarbij maar één onderwerp, terwijl 1 extra wisseltje ook één onderwerp kan zijn.
Kijk vervolgens voor de lol maar eens naar de financiële bijlage, dan zie je dat het spoor in het niet valt bij de weg:
spoor reizigers: 2,7 miljard
spoor goederen: 0,2 miljard (samen dus 2,9 miljard)
weg: 11,2 miljard
Het verbreden van 50km weg is daarbij maar één onderwerp, terwijl 1 extra wisseltje ook één onderwerp kan zijn.
Kijk vervolgens voor de lol maar eens naar de financiële bijlage, dan zie je dat het spoor in het niet valt bij de weg:
spoor reizigers: 2,7 miljard
spoor goederen: 0,2 miljard (samen dus 2,9 miljard)
weg: 11,2 miljard
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Tja. 10 jaar geleden vond men het nog nodig om een HSL-oost aan te leggen. Een opwaardering van het huidige spoor lijkt me dan ook in de lijn der verwachting te zijn...Klaasje schreef:Strikt gezien: Nee. Je lost vooral problemen op die er eigenlijk niet zijn of pas met phs ontstaan. Willen we dan zo graag phs? Mwah.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Ja, maar 6 treinen per uur is zowel op Arnhem-Utrecht als op Eindhoven-Utrecht veruit het grootste deel van de dag nergens voor nodig. Als de huidige 4 treinen op volle lengte worden gebracht, dan zijn op beide assen op langere tremijn hooguit in de topspits in de spitsrichting 1 tot 3 versterkingsritten nodig. Het is dan zeer duur om dan die extra ritten van 's ochtends vroeg tot begin van de avond in beide richtingen te gaan aanbieden.
Enige wat ik voor de as Utrecht-Arnhem wel positief vindt is dat er een sprinter Utrecht-Ede komt en de IC dan versneld kan worden (Driebergen als IC-stop is nog enigszins verdedigbaar als de busverbinding naar De Uithof uitgebouwd zou worden, maar De Klomp is totaal onzinnig natuurlijk).
Enige wat ik voor de as Utrecht-Arnhem wel positief vindt is dat er een sprinter Utrecht-Ede komt en de IC dan versneld kan worden (Driebergen als IC-stop is nog enigszins verdedigbaar als de busverbinding naar De Uithof uitgebouwd zou worden, maar De Klomp is totaal onzinnig natuurlijk).
Re: Voorbereidingen nieuw station Driebergen-Zeist van start
Wellicht niet op het smalle stuk, maar de achterliggende wegvakken op de A12 (vanuit Oberhausen) + A50 (vanuit Eindhoven) en de A12/A30 (vanuit Utrecht/Amersfoort) loopt het goed vast voor de versmalling.SuperGhost schreef:Dat weet ik wel zeker. Ze gaan nu bijvoorbeeld de A12 tussen Grijsoord (waar de A50 uit Eindhoven de A12 ontmoet) en Ede uitbreiden naar 3 rijstroken per richting, terwijl ik op dat stuk snelweg nog nooit een file heb zien staan.
Verder gaat de emotionele discussie over het wegverkeer mank, zeker als die op gevoel wordt gespeeld (A)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten