Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25085
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Daniel » Di 12 Mei 2015, 09:12

Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Geplaatst op: dinsdag 12 mei 2015 09:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 mei 2015 09:12


Rotterdam eist van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag meer metro’s op de lijnen D en E. Dat staat in een brief die de gemeente heeft gestuurd naar deze instantie, die gaat over het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio. Ook op tram 23 moet de capaciteit omhoog omdat deze onvoldoende is in de ochtendspits.
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) schrijft dat er vooral op lijn E tussen Slinge en Den Haag een probleem is. „De capaciteit van die metrolijn heeft in de spits haar grens bereikt.”
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Etienne » Di 12 Mei 2015, 09:15

Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor reisthijs » Di 12 Mei 2015, 09:42

Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Hendrik » Di 12 Mei 2015, 09:49

Zelfs vorige week was het tamelijk druk, terwijl er overal aanmerkelijk minder reizigers waren en de RET geen vakantiedienstregeling reed. Kun je nagaan hoe druk het normaal gesproken is!
reisthijs schreef:Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
Metro E rijdt overdag elke 10 minuten. In de spits rijden er, als er materieel beschikbaar is, extra ritten, maar die staan niet in de dienstregeling. Die ritten zijn dus niet structureel.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor KM46 » Di 12 Mei 2015, 10:04

Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:

Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Alargule » Di 12 Mei 2015, 10:08

:lol:

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor KM46 » Di 12 Mei 2015, 10:09

Wat valt er hier te lachen :? ?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Thom91 » Di 12 Mei 2015, 10:22

Of je de mensen in de metro moet aanduwen of de metro zelf moet aanduwen omdat hij het ander niet doet, zo lees ik het althans :lol:
Komt wel goed schatje.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Alargule » Di 12 Mei 2015, 10:25

Psies :mrgreen:

Maar ik weet niet wat ik nu grappiger moet vinden: het beeld van reizigers die een stampvolle metro over het spoor moeten aanduwen, of KM46 die zijn eigen woordgrap niet in de gaten had :lol:

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Etienne » Di 12 Mei 2015, 10:35

KM46 schreef:
Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:

Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?

Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Alargule » Di 12 Mei 2015, 10:38

Die vergelijking past op zich wel bij een havenstad.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor KM46 » Di 12 Mei 2015, 10:43

Etienne schreef:
KM46 schreef:
Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:

Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?

Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.

Het zou niet mogen. Er had gewoon meer materieel besteld moeten worden.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Gekko123 » Di 12 Mei 2015, 10:52

In de spits is het op lijn E simpelweg niet het materieel, maar de maximale capaciteit qua aantal metro's per uur. Vooral het samenloop-deel met de HTM-lijnen 3 en 4 zorgt voor een grote beperking. In de spits rijden de metro's allemaal al met twee stellen en langer is vanwege de lengte van de perrons niet mogelijk.

Dit bovenstaande geld dan wel alleen voor lijn E
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Hainje » Di 12 Mei 2015, 10:56

Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Alargule
Berichten: 1689
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Alargule » Di 12 Mei 2015, 10:57

...en qua frequentie dus ook automatisch voor lijn D, die daarop afgestemd zal moeten worden.

Oplossingen zijn dus:
  • Langere perrons + langer materieel
  • Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4

De eerste lijkt mij goedkoper en op kortere termijn haalbaar dan de tweede, maar misschien dat het daar ook ooit van moet komen. Dat hele samenrijden van deze drie lijnen over hetzelfde spoor heb ik nooit zo begrepen.

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Hendrik » Di 12 Mei 2015, 10:58

Als ik deze tweet van de RET-directeur goed begrijp, wordt zowel gekeken naar vaker rijden als naar langere metro's en verdichten op een deeltraject.

Hainje schreef:Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?

Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3991
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor reisthijs » Di 12 Mei 2015, 11:05

Alargule schreef:
  • Langere perrons + langer materieel
Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.

Alargule schreef:
  • Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4
Niet nodig als het druktste deel nu juist het traject is waar lijn E alleen rijdt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Thom91 » Di 12 Mei 2015, 11:16

Ik denk dat de crux hem vooral zit in de gelijkvloerse kruising bij Laan van NOI. Wellicht zou je dus wat extra metro's kunnen inzetten tussen Slinge & Leidschenveen oid?
Komt wel goed schatje.

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Hendrik » Di 12 Mei 2015, 11:20

reisthijs schreef:Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.

De perrons op het bovengrondse deel (na Blijdorp dus) zijn toch lang niet allemaal 120 meter?!

MetroRET
Berichten: 734
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor MetroRET » Di 12 Mei 2015, 11:34

Tussen Melanchthonweg en Laan van NOI zijn de perrons allemaal tussen de 90 en 95 meter lang.

Ik zie nog altijd de makkelijkste optie voor ogen:
Lijn D Rcs-Aks, met viertjes MG2/1
Lijn D Lvn-Aks, met tweetjes (H)SG3, deze rijdt dan alleen in de spits.
Lijn E Gvc-Slg, met tweetjes (R)SG3

Zeker tot het openen van de Hoekse Lijn, want dan zijn de 5700-serie natuurlijk ook daar nodig, maar tegen die tijd zijn er waarschijnlijk wel opvolgers hiervoor in aanbouw of al geleverd.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor Hainje » Di 12 Mei 2015, 14:56

Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:
Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2398
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor ArrivaBas » Di 12 Mei 2015, 16:26

Hainje schreef:
Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang... :lol:
Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.

ze hebben daar praktisch en theoretisch niet genoeg materieel voor.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor renevisscher » Di 12 Mei 2015, 16:32

Waar zit nu precies het probleem in het samenloop traject met RR3 en 4? Is bijvoorbeeld keren op het keerspoor achter Leidschenveen een optie? (Nu wisselend 2 of 3 minuten opvolgtijd, zou dit naar altijd 2 minuten kunnen?)Zou het voor de capaciteit problemen voldoende zijn om bij Pijnacker Zuid te keren of eventueel tussen station Nootdorp en de aansluiting met RR3 en 4 (Beide locaties zijn overloopwissels)?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2398
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor ArrivaBas » Di 12 Mei 2015, 16:33

Als ze lijn E vaker willen rijden wordt het gedeelde traject met RR3 en RR4 erbij overbelast, Rene
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

MetroRET
Berichten: 734
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E

Berichtdoor MetroRET » Di 12 Mei 2015, 16:42

Daarom lijkt het me handig op de spitsdiensten van metrolijn D naar Leidschenveen te verlengen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten