Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Geplaatst op: dinsdag 12 mei 2015 09:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 mei 2015 09:12
Rotterdam eist van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag meer metro’s op de lijnen D en E. Dat staat in een brief die de gemeente heeft gestuurd naar deze instantie, die gaat over het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio. Ook op tram 23 moet de capaciteit omhoog omdat deze onvoldoende is in de ochtendspits.
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) schrijft dat er vooral op lijn E tussen Slinge en Den Haag een probleem is. „De capaciteit van die metrolijn heeft in de spits haar grens bereikt.”
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Geplaatst op: dinsdag 12 mei 2015 09:11
Laatst bijgewerkt: dinsdag 12 mei 2015 09:12
Rotterdam eist van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag meer metro’s op de lijnen D en E. Dat staat in een brief die de gemeente heeft gestuurd naar deze instantie, die gaat over het aanbesteden van het openbaar vervoer in de regio. Ook op tram 23 moet de capaciteit omhoog omdat deze onvoldoende is in de ochtendspits.
Verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (Verkeer) schrijft dat er vooral op lijn E tussen Slinge en Den Haag een probleem is. „De capaciteit van die metrolijn heeft in de spits haar grens bereikt.”
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Zelfs vorige week was het tamelijk druk, terwijl er overal aanmerkelijk minder reizigers waren en de RET geen vakantiedienstregeling reed. Kun je nagaan hoe druk het normaal gesproken is!
Metro E rijdt overdag elke 10 minuten. In de spits rijden er, als er materieel beschikbaar is, extra ritten, maar die staan niet in de dienstregeling. Die ritten zijn dus niet structureel.reisthijs schreef:Hoe vaak rijdt lijn E tegenwoordig in de spits?
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Wat valt er hier te lachen :? ?
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Of je de mensen in de metro moet aanduwen of de metro zelf moet aanduwen omdat hij het ander niet doet, zo lees ik het althans
Komt wel goed schatje.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Psies
Maar ik weet niet wat ik nu grappiger moet vinden: het beeld van reizigers die een stampvolle metro over het spoor moeten aanduwen, of KM46 die zijn eigen woordgrap niet in de gaten had
Maar ik weet niet wat ik nu grappiger moet vinden: het beeld van reizigers die een stampvolle metro over het spoor moeten aanduwen, of KM46 die zijn eigen woordgrap niet in de gaten had
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.KM46 schreef:Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Die vergelijking past op zich wel bij een havenstad.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Het zou niet mogen. Er had gewoon meer materieel besteld moeten worden.Etienne schreef:Uiteraard ten aanzien van de reizigers, dat het gewoon haringen-in-een-ton-vervoer is.KM46 schreef:Bedoel je dit ten aanzien van reizigers of het aanbod van materieel?Etienne schreef:Groot gelijk. Tussen Berkel Westpolder en Rotterdam Centraal is het sommige tijdstippen echt aanduwen. Daarom probeer ik altijd voor 07:30 of voor 16:00 te reizen. Helaas lukt dit vaak niet. :neg:
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
In de spits is het op lijn E simpelweg niet het materieel, maar de maximale capaciteit qua aantal metro's per uur. Vooral het samenloop-deel met de HTM-lijnen 3 en 4 zorgt voor een grote beperking. In de spits rijden de metro's allemaal al met twee stellen en langer is vanwege de lengte van de perrons niet mogelijk.
Dit bovenstaande geld dan wel alleen voor lijn E
Dit bovenstaande geld dan wel alleen voor lijn E
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?
🍉
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
...en qua frequentie dus ook automatisch voor lijn D, die daarop afgestemd zal moeten worden.
Oplossingen zijn dus:
Oplossingen zijn dus:
- Langere perrons + langer materieel
- Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Als ik deze tweet van de RET-directeur goed begrijp, wordt zowel gekeken naar vaker rijden als naar langere metro's en verdichten op een deeltraject.
Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang...Hainje schreef:Nou ja, als je dan de perrons langs lijn E drie keer zo lang maakt kun je daar ook drie keer zulke lange treinen op inzetten. Of denk ik nu te eenvoudig?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.Alargule schreef:
- Langere perrons + langer materieel
Niet nodig als het druktste deel nu juist het traject is waar lijn E alleen rijdt.Alargule schreef:[/list]
- Lijn E loskoppelen van de RR-lijnen 3 en 4
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Ik denk dat de crux hem vooral zit in de gelijkvloerse kruising bij Laan van NOI. Wellicht zou je dus wat extra metro's kunnen inzetten tussen Slinge & Leidschenveen oid?
Komt wel goed schatje.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
De perrons op het bovengrondse deel (na Blijdorp dus) zijn toch lang niet allemaal 120 meter?!reisthijs schreef:Nee, korter materieel, want dan kan je treinen van 120m maken in plaats van 90m. De perrons zijn lang genoeg.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Tussen Melanchthonweg en Laan van NOI zijn de perrons allemaal tussen de 90 en 95 meter lang.
Ik zie nog altijd de makkelijkste optie voor ogen:
Lijn D Rcs-Aks, met viertjes MG2/1
Lijn D Lvn-Aks, met tweetjes (H)SG3, deze rijdt dan alleen in de spits.
Lijn E Gvc-Slg, met tweetjes (R)SG3
Zeker tot het openen van de Hoekse Lijn, want dan zijn de 5700-serie natuurlijk ook daar nodig, maar tegen die tijd zijn er waarschijnlijk wel opvolgers hiervoor in aanbouw of al geleverd.
Ik zie nog altijd de makkelijkste optie voor ogen:
Lijn D Rcs-Aks, met viertjes MG2/1
Lijn D Lvn-Aks, met tweetjes (H)SG3, deze rijdt dan alleen in de spits.
Lijn E Gvc-Slg, met tweetjes (R)SG3
Zeker tot het openen van de Hoekse Lijn, want dan zijn de 5700-serie natuurlijk ook daar nodig, maar tegen die tijd zijn er waarschijnlijk wel opvolgers hiervoor in aanbouw of al geleverd.
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang...
🍉
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
ze hebben daar praktisch en theoretisch niet genoeg materieel voor.Hainje schreef:Ja geen idee eigenlijk, ik kom daar nooit. :@ Was zomaar een wilde gok.Hendrik schreef:Dan worden de perrons en de metro's wel héél erg lang...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Waar zit nu precies het probleem in het samenloop traject met RR3 en 4? Is bijvoorbeeld keren op het keerspoor achter Leidschenveen een optie? (Nu wisselend 2 of 3 minuten opvolgtijd, zou dit naar altijd 2 minuten kunnen?)Zou het voor de capaciteit problemen voldoende zijn om bij Pijnacker Zuid te keren of eventueel tussen station Nootdorp en de aansluiting met RR3 en 4 (Beide locaties zijn overloopwissels)?
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Als ze lijn E vaker willen rijden wordt het gedeelde traject met RR3 en RR4 erbij overbelast, Rene
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Rotterdam eist meer metro’s op lijnen D en E
Daarom lijkt het me handig op de spitsdiensten van metrolijn D naar Leidschenveen te verlengen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten