Utrecht onderzoekt station De Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door matti93 »

En er zijn ook plannen om die verbinding zelfs te verstevigen door er een tramlijn van te maken.
De vraag lijkt me eerder of De Uithof ontsloten moet worden met een trein of met een tram. Een belangrijk argument voor de trein zou ontlasting van Ut kunnen zijn, maar (mede) daarom komt Vaartsche Rijn er juist.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Gekko123 »

Tja, als ze gaan besluiten om de route van lijn 28 alsnog te vertrammen zijn ze echt geld over de balk aan het smijten (wat ze toch al doen). Zoals het er nu naar uitziet krijgen we straks de situatie dat er voor miljoenen een trambaan is aangelegd die alleen op doordeweekse dagen gebruikt zal gaan worden (zelfde bedieningsperiodes als de huidige lijn 12) om vervolgens alsnog de route door het centrum te gaan vertrammen... Hadden ze beter meteen de route door het centrum kunnen aanleggen, maar dat is tegengehouden door onder meer ondernemers die bang waren om klanten kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zugführer »

Zoals deadlock ook aangaf betekent het niet meer hoeven te keren van de IC's in Utrecht vooral ook een veel robuustere dienstregeling. Van keren wordt je dienstregeling niet bepaald betrouwbaarder en bovendien kost dat nogal wat capaciteit. In die zin lijkt het me zeker een verbetering.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door ArrivaBas »

Zugführer schreef:Zoals deadlock ook aangaf betekent het niet meer hoeven te keren van de IC's in Utrecht vooral ook een veel robuustere dienstregeling. Van keren wordt je dienstregeling niet bepaald betrouwbaarder en bovendien kost dat nogal wat capaciteit. In die zin lijkt het me zeker een verbetering.
je snapt dat knippen geen zin heeft, dus dan maar een haakvormige route langs de uithof om niet meer te hoeven kopmaken (en eventueel extra stellen eraan).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

Ow trouwens, ook wel een goeie... we hebben het nu over een IC-stop op De Uithof, maar is heel die IC eigenlijk wel nodig? Reizigers vanuit Amersfoort hebben nu al snelle busverbindingen die kant op die goed gebruikt worden bijvoorbeeld en vanuit de richting Bilthoven is er juist een dikke stroom per bus door overstappers vanuit de Sprinter. Oftewel: is het dan niet handiger juist die Sprinter via een station De Uithof te laten rijden?
Ik heb namelijk zo het vermoeden dat bij die reizigers die nu al via Bilthoven reizen vooral gaat om reizigers vanaf de stations langs de Veluwelijn. Reizigers van verder weg kunnen dan beter gewoon in de IC blijven zitten en vanaf Utrecht Centraal de tram nemen, waar je dan de dikkere stroom reizigers vanuit de kleinere plaatsen in de omgeving al uit hebt gehaald door de rechtstreekse Sprinter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Yup. Zie mijn ideetje op de vorige pagina.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Vinny »

Dit is natuurlijk weer typisch Nederland. Eerst een tramplan uitvoeren waarvan bij aanvang al vrijwel vast stond dat het op lange termijn te weinig capaciteit zou bieden en dan gewoon alsnog een dure spoorlijn voorstellen....

Had dit nou meteen bedacht dan had het een aardige smak belastinggeld gescheeld :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door SuperGhost »

Voordat die spoorlijn er eventueel ligt zijn we al in het jaar 2050 gok ik zo. We zijn in Nederland nogal goed in alles traineren met bodemprocedures, inspraakbijeenkomsten, demonstraties, etc.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Ow trouwens, ook wel een goeie... we hebben het nu over een IC-stop op De Uithof, maar is heel die IC eigenlijk wel nodig?
De Uithof zou wel ineens een stuk sneller bereikbaar worden vanuit de richting Den Haag/Rotterdam. En waarom zou je dat eventuele nieuwe spoor niet voor IC en Sprinters kunnen gebruiken?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

Ow, tuurlijk kan je dat spoor zowel voor ICs als Sprinters gebruiken. Maar of de verbinding uit Den Haag en Rotterdam sneller wordt hangt er dan nog maar net vanaf hoe je die nieuwe lijn in Utrecht kunt aansluiten.
Het jammere van DSSU is alleen dat je gelijk vast zit aan de corridor waarop je aansluit. En waar voor ICs de doortrekking naar Gouda gunstig is om het kopmaken van de Noordoost te elimineren kan voor de Sprinters juist een andere doorkoppeling weer handiger zijn, bijvoorbeeld richting Hilversum of Breukelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door SuperGhost »

Dat heeft denk ik te maken met het moeten keren te Utrecht van de sprinters. Er liggen geen keersporen vanaf zuidelijke richting en om nu straks 12 sprinters per uur vanaf Utrecht naar Breukelen te laten rijden (6 vanaf Driebergen, 4 vanaf Amersfoort, 2 uit Soest) lijkt me ook wat te veel van het goede.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Meltrain »

De Sprinters vanaf De Uithof kunnen dan dus naar Woerden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zugführer »

Vanuit het noorden houd je in Utrecht toch kerende sprinters uit Hilversum en wellicht Bilthoven, want je wil/moet vast ook een rechtstreekse verbinding Utrecht Overvecht - Bilthoven houden. Volgens mij kun je best wat creatief aan elkaar koppelen als je de nieuwe sporen aansluit op spoor 8-12. Bijvoorbeeld 4x Amersfoort - Uithof - CS - Breukelen en 4x Driebergen-Zeist - CS - Hilversum/Soest.

Edit: of inderdaad naar Woerden, punt is dat er vanuit het noorden ongeveer net zoveel sprinters binnen zullen komen als vanuit het zuiden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 27 mei 2015, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:De Sprinters vanaf De Uithof kunnen dan dus naar Woerden.
Nou eigenlijk niet dus, want dan houd je je Sprinters van/naar Geldermalsen over die moeten keren op een spoor waarop ze in DSSU niet meer kunnen keren :wink: (Of 8x/uur naar Woerden, maar da's ook wat veel)
Zugführer schreef:Volgens mij kun je best wat creatief aan elkaar koppelen als je de nieuwe sporen aansluit op spoor 8-12. Bijvoorbeeld 4x Amersfoort - Uithof - CS - Breukelen en 4x Driebergen-Zeist - CS - Hilversum/Soest.
In DSSU is geen van deze verbindingen meer mogelijk vanaf 8-12. Je kunt slechts naar Woerden, Woerden of heel misschien nog naar Woerden :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door SuperGhost »

Waarmee je, gezien de sporenlayout, de intercity's in de weg rijdt. Dan denk ik dat je eerder die sprinters met IC-materieel kan rijden (die uit Amersfoort) en dan vast kan maken aan de kerende IC's in Utrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Meltrain schreef:De Sprinters vanaf De Uithof kunnen dan dus naar Woerden.
Nou eigenlijk niet dus, want dan houd je je Sprinters van/naar Geldermalsen over die moeten keren op een spoor waarop ze in DSSU niet meer kunnen keren :wink: (Of 8x/uur naar Woerden, maar da's ook wat veel)
Die kunnen dan toch keren op spoor 20 / 21? Op de tekening zie ik overloopwissels liggen. Alleen gaat een frequentie van 6x/uur dan wellicht niet lukken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:In DSSU is geen van deze verbindingen meer mogelijk vanaf 8-12. Je kunt slechts naar Woerden, Woerden of heel misschien nog naar Woerden :lol:
Je kan toch nog wel van en naar de noordelijke sporen richting Amersfoort vanaf die sporen? Hoewel je dan wel station Overvecht voorbij rijdt en afbuigen naar Hilversum waarschijnlijk ook niet mogelijk optie is. Hmmmm. Maar hé, het is nog geen 2050, voor die tijd is heel Utrecht Centraal alweer verbouwd :lol:
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Jonkervoort »

Metro op het traject Laan v. Maarschalkerweerd - De Uithof P+R was denk ik verstandiger geweest. Geen kruisingen dan, maar ook niet onder (oude) gebouwen door (maar gewoon via het traject van de huidige tram), dan kan de frequentie flink omhoog. In Londen rijdt de District line op het drukste stuk in de spits 30x/uur, in de toekomst moeten sommige lijnen daar zelfs 36+x per uur gaan rijden. Door de kruising bij de Laan van Maarschalkerweerd en het stuk in De Uithof kan veel meer dan 20x per uur echt niet.

Trein Woerden > De Uithof zou trouwens wel een goede nieuwe verbinding opleveren, reizigers uit Woerden, Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn zullen dan niet meer met de tram gaan, en hebben richting De Uithof ook nog een redelijke kans op een zitplaats. Dan is die hele lijn 22 ook niet meer nodig, althans niet voor de verbinding Vleuten-De Meern --> De Uithof, want lijn 28 > trein is dan waarschijnlijk ongeveer even snel.

Vanuit realistisch oogpunt is lijn 22 natuurlijk wel iets goedkoper dan een nieuwe spoorlijn incl. stations.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Wubbo »

Ik snap die hele discussie over de aansluiting op Utrecht niet. Als de Uithoflijn op Utrecht Centraal aangesloten moet worden, moet er sowieso op het emplacement verbouwd worden. OZ opofferen is geen optie (want dan kan het materieel dat eindigt op spoor 8 t/m 14 nergens meer heen) en een fly-over of dive-under bouwen lukt waarschijnlijk ook niet zonder dat er eea verschoven gaat worden (bijvoorbeeld bij de halte Vaartsche Rijn). Dan zou je er dus bijvoorbeeld best voor kunnen kiezen om de sprinters uit Driebergen voortaan naar Overvecht door te rijden, en die uit De Uithof naar Breukelen.

Ik vraag me voorlopig vooral af hoe je een nieuw station (en nieuwe lijn) goed kunt bedienen. Of een IC-stop in je doorgaande lijn Amersfoort - Gouda zo gewenst is is de grote vraag (betekent reistijdverlenging voor Rotterdam - Zwolle en verder, en voor Den Haag/Rotterdam - Apeldoorn en verder; dat is best een politiek dingetje). Dan blijft dus het omklappen van sprinters over, maar dat betekent dat sprinterreizigers tussen Utrecht C en Hilversum of Bilthoven structureel langer onderweg zijn... Wat dat betreft is (zoals hier eerder geopperd) het doorrijden van de trein uit Leiden naar De Uithof wellicht nog het beste.
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

En gewoon een aftakking vanaf de spoorlijn ter hoogte van Blauwkapel, dus na Utrecht Overvecht? Parallel aan de A27 laten verlopen en laten eindigen bij/op De Uithof. De treinen vertrekken 2 tot 4 x per uur vanaf de buurtsporen 1 t/m 4. Eventueel leg je ook een verbindingsboog aan vanaf Bilthoven, zodat je ook vanuit de richting Amersfoort een verbinding hebt. Reizigers uit Hilversum stappen cross-platform over op Utrecht Overvecht.

Hoef je ook niet te gaan lopen kutten ten zuiden van Utrecht Centraal en hoef je ook niet door Amelisweerd heen. Plus: je doubleert de route van de tram niet.
Laatst gewijzigd door Alargule op do 28 mei 2015, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door ArrivaBas »

dat kan ook nog. of vanuit Lunetten/Geldermalsen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door n-evo »

Gekko123 schreef:Tja, als ze gaan besluiten om de route van lijn 28 alsnog te vertrammen zijn ze echt geld over de balk aan het smijten (wat ze toch al doen). Zoals het er nu naar uitziet krijgen we straks de situatie dat er voor miljoenen een trambaan is aangelegd die alleen op doordeweekse dagen gebruikt zal gaan worden (zelfde bedieningsperiodes als de huidige lijn 12) om vervolgens alsnog de route door het centrum te gaan vertrammen... Hadden ze beter meteen de route door het centrum kunnen aanleggen, maar dat is tegengehouden door onder meer ondernemers die bang waren om klanten kwijt te raken.
Dat laatste is toch eigenlijk van de zotte. Een stad is een dynamische omgeving. Je kan infraprojecten niet eindeloos tegenhouden door te zeggen 'm'n winkeltje is tijdelijk wat slechter bereikbaar'. Zeer kortzichtig dat de gemeente/provincie zich daar laat indoctrineren. Serieus gemiste kans door bus 28 niet te vertrammen, daar had de stad veel meer aan gehad i.p.v. alleen studenten/staf doordeweeks.
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Alargule schreef:En gewoon een aftakking vanaf de spoorlijn ter hoogte van Blauwkapel, dus na Utrecht Overvecht? Parallel aan de A27 laten verlopen en laten eindigen bij/op De Uithof.[...]
Nu met plaatje:

Afbeelding

Geen doorgaande verbinding dus, maar wel rechtstreeks bereikbaar vanuit Utrecht CS/Overvecht, Bilthoven e.v. en eventueel Hilversum e.v. Bundelen met bestaande infrastructuur (snelwegen), minimale nieuwe doorsnijdingen van het landschap, station midden op De Uithof. Eventueel in de toekomst door te trekken naar de spoorlijn ter hoogte van Driebergen-Zeist.

De tram blijft de hoofdverbinding tussen Utrecht CS en De Uithof; van deze spoorverbinding profiteren vooral reizigers uit de noordoostelijke regio, die dan dus niet meer via CS hoeven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Daniel »

Vrees alleen wel voor deze optie dat de ruimte tussen waar je aftakt van de lijn naar Hilversum en de A27 wat krap is om én de bocht te maken én omlaag te gaan zodat je onder zowel de hoge als lage sporen ri. Bilthoven door kunt. Als je toch gelijkvloers met die lage sporen wilt kruisen kan je denk ik net zogoed aan de Bilthovense kant van de A27 gelijkvloers aan-/aftakken. Dat kan er immers nog wel tussendoor want alleen de treinen Overvecht > Bilthoven rijden daar over het lage spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Bericht door Alargule »

Ja, misschien is dat ook beter. Het ging me meer om het idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten