Utrecht onderzoekt station De Uithof

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Berichtdoor SuperGhost » Do 28 Mei 2015, 12:38

Alargule schreef:Geen doorgaande verbinding dus, maar wel rechtstreeks bereikbaar vanuit Utrecht CS/Overvecht, Bilthoven e.v. en eventueel Hilversum e.v.
Zeer onaantrekkelijk voor de vervoerder, aangezien je dan óf extra treinen moet inleggen, óf de reistijd naar Utrecht C fors laat toenemen.

Alargule schreef:Plus: je doubleert de route van de tram niet.
Volgens mij ging het plan van Utrecht alleen over een IC, dus dan is de trein in jouw plan net zoveel een concurrent voor de tram als in het plan van Utrecht. In het plan van Utrecht heeft de trein welliswaar hetzelfde traject, maar tussen Uithof en CS geen enkele tussenhalte, dus trekt het alleen reizigers weg die vanaf CS komen, net zoals in jouw plan alsnog gebeurd.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Berichtdoor Alargule » Do 28 Mei 2015, 12:56

De vraag is vooral of het plan uit de openingspost een haalbare kaart is. Je zult veel doorsnijdingen van het landschap krijgen, die waarschijnlijk alleen met tunnels geaccepteerd gaan worden. Dus duur. Daarnaast kun je je afvragen of De Uithof nu en in de toekomst een locatie is die een IC-stop verdient. Het is bepaald geen Zuidas.

Dus zoek ik naar goedkopere, meer op de regio gerichte alternatieven. En ja, dan zul je alsnog extra treinpaden moeten inleggen. Misschien dat een doortrekking in zuidelijke richting via Vaartsche Rijn naar CS dan nog een oplossing is, zodat je sommige treinen die nu nog naar CS gaan via De Uithof naar het CS kunt omleiden.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Berichtdoor SuperGhost » Do 28 Mei 2015, 13:35

Het grootste struikelpunt zal inderdaad de kosten zijn en de mogelijke protesten van milieubewegingen.

Dat de Uithof geen Zuidas is is juist in het voordeel van de Uithof. Beiden zijn weliswaar vooral ma-vr overdag reizigerstrekkers, maar voor De Uithof is het aandeel OV vele malen hoger (mede doordat daar een enorme groep studenten heen moet). Die enorme studentenstroom zal er juist voor zorgen dat dat station vast wel goed gebruikt gaat worden. Ik denk dat er vast wel meer dan genoeg reizigers voor zijn te vinden. Met alleen een stop van de Noord-Oost IC's heb je natuurlijk ook een flink deel van Nederland die rechtstreeks met de Uithof verbonden zijn.

matti93
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 19:53

Re: Utrecht onderzoekt station De Uithof

Berichtdoor matti93 » Do 28 Mei 2015, 17:40

n-evo schreef:
Gekko123 schreef:Tja, als ze gaan besluiten om de route van lijn 28 alsnog te vertrammen zijn ze echt geld over de balk aan het smijten (wat ze toch al doen). Zoals het er nu naar uitziet krijgen we straks de situatie dat er voor miljoenen een trambaan is aangelegd die alleen op doordeweekse dagen gebruikt zal gaan worden (zelfde bedieningsperiodes als de huidige lijn 12) om vervolgens alsnog de route door het centrum te gaan vertrammen... Hadden ze beter meteen de route door het centrum kunnen aanleggen, maar dat is tegengehouden door onder meer ondernemers die bang waren om klanten kwijt te raken.

Dat laatste is toch eigenlijk van de zotte. Een stad is een dynamische omgeving. Je kan infraprojecten niet eindeloos tegenhouden door te zeggen 'm'n winkeltje is tijdelijk wat slechter bereikbaar'. Zeer kortzichtig dat de gemeente/provincie zich daar laat indoctrineren. Serieus gemiste kans door bus 28 niet te vertrammen, daar had de stad veel meer aan gehad i.p.v. alleen studenten/staf doordeweeks.

Een van de redenen waarom de Uithoflijn is aangelegd in plaats van dat de binnenstadsas vertramt is, is dat beide routes niet veel capaciteit over hadden. De binnenstadsas zal door de vertramming lang niet gebruikt kunnen worden, en op de route van lijn 12 is geen ruimte om ook alle reizigers naar Rijnsweerd te vervoeren.
Door de Uithoflijn aan te leggen, is er straks wel genoeg ruimte om de binnenstadsas überhaupt te kunnen vertrammen. Vanuit dat oogpunt lijkt de Uithoflijn me juist een goede eerste stap in het uitbreiden van het tramnet.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten