Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Mei 2015, 19:25

Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht
Geplaatst op: woensdag 27 mei 2015 19:24
Laatst bijgewerkt: woensdag 27 mei 2015 19:25


PROVINCIE UTRECHT - Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt 88 miljoen euro uit om het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn te verdubbelen. Daardoor kunnen vanaf eind 2018 zes sprinters per uur rijden tussen Utrecht CS en Woerden. De treinen kunnen dankzij de spooruitbreiding ook sneller.
Zo worden bestaande sporen aangepast en legt ProRail een nieuwe spoorbrug aan over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook komt er een nieuw spoorviaduct.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Wo 27 Mei 2015, 19:46

Hier heb ik maar één woord voor: eindelijk

sirvinniei
Berichten: 1210
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Wo 27 Mei 2015, 19:50

6 sprinters, terwijl 4 nog niet eens rendabel zijn xD

groningen
Berichten: 882
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor groningen » Wo 27 Mei 2015, 19:55

God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Mei 2015, 20:12

Heel vaak wordt die Sprinter dan nog wel opgehouden, ik spreek uit ervaring. Viersporigheid gaat daar trouwens ook behoorlijk lastig worden, 'tis werkelijk tot aan het spoor volgebouwd. Je hebt dan allicht meer aan een inhaalmogelijkheid ergens op de Veluwelijn want dat de Sprinter daar muurvast zit qua ligging is de voornaamste oorzaak van het vlak achter elkaar aan moeten na Blauwkapel.

Wat het traject naar Leidsche Rijn betreft: eigenlijk nog verrassend snel als er al in 2018 een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal zou moeten liggen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Wo 27 Mei 2015, 20:20

groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.
Daar is al veel en veel eerder viersporigheid aangelegd tot de eerste aftakking.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Wo 27 Mei 2015, 21:22

Zou het ruimtelijk passen om Bilthoven station - Den Dolder aansluiting (met enkele vork) viersporig aan te leggen? Tussen beide stations liggen nu reeds drie sporen.

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Wo 27 Mei 2015, 21:40

sirvinniei schreef:6 sprinters, terwijl 4 nog niet eens rendabel zijn xD

De baseringen van 6x per uur liggen waarschijnlijk vooral bij het droomscenario dat Leidsche Rijn Centrum een succes wordt. Die kans ligt echter al een paar jaar rond het nulpunt. 6x/uur is idd onnodig.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 27 Mei 2015, 21:44

Is het niet handiger om eerst alle randstadstations 4x/uur overdag met een stoptrein te bedienen en het overig OV zo goed mogelijk hierop aan te sluiten dan direct doorstoten naar 6x/uur?

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Wo 27 Mei 2015, 21:57

Ja, dat is zo. Ook omdat er geen enkele buslijn is die bij Woerden, Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn halteert die 6x/uur rijdt. 4x/uur wel (19/39 & 26) Laat ze er idd nu eerst maar eens voor zorgen dat er een fatsoenlijke aansluiting is van de trein uit Utrecht op een bus naar het ziekenhuis. Valt best tegen hoe dichtbij dat ziekenhuis eigenlijk is. Er stoppen daar nu overdag 5 buslijnen, alleen de 19 sluit heel krap aan op de trein (1 min). De volgende bus ri. Ziekenhuis vertrekt pas een kwartier later.

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor SuperGhost » Wo 27 Mei 2015, 22:11

Tegen de tijd dat die uitbreiding van het spoor af is, zal 6x p/u volgens mij haast wel moeten i.v.m. de doorkoppeling richting Geldermalsen.

CamilleKreemers
Berichten: 2315
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 27 Mei 2015, 22:17

Is geldermalsen - utrecht zo druk dan?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31445
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Suus » Wo 27 Mei 2015, 22:21

In de brede spits wel, daarbuiten valt het nog wel mee.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 27 Mei 2015, 22:29

Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Mei 2015, 22:32

Busfoto.nl schreef:Zou het ruimtelijk passen om Bilthoven station - Den Dolder aansluiting (met enkele vork) viersporig aan te leggen? Tussen beide stations liggen nu reeds drie sporen.

Nee. Aan weerszijden ligt de bebouwing vrijwel direct naast het geluidsscherm dat langs het spoor staat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

starx
Berichten: 429
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor starx » Wo 27 Mei 2015, 23:02

groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.


Voor een traject met 4 IC's en 4 Sprinters (s5500 ook meegeteld) met 3 Sprinterstations lijkt een viersporigheid mij niet nodig. Het door jou geschetste probleem kun je oplossen door de Sprinter te laten wachten in Overvecht tot de Intercity gepasseerd is.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor deadlock » Wo 27 Mei 2015, 23:22

groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.

Heb je er wel eens over nagedacht dat deze IC uit dat stukje tweesporigheid moet komen en daardoor misschien vertraagd zou kunnen zijn? En dat dit dat probleem ook verlicht? En dat de uitrijder bij Utrecht richting Amersfoort al over een flinke afstand dubbel dubbel enkelspoor is?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Busfoto.nl » Do 28 Mei 2015, 16:37

Wubbo schreef:Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.


Leidse Rijn Centrum wordt een stuk drukker de komende jaren:
- er komt nog een complete woonwijk
- er komt een redelijk winkelcentrum
- de drukke maar trage buslijn 28 (12x pu geleed) gaat er halteren. Met 5 minuten overstaptijd is dat alsnog 7 minuten sneller naar Utrecht Centraal.

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Do 28 Mei 2015, 17:50

Busfoto.nl schreef:
Wubbo schreef:Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.


Leidse Rijn Centrum wordt een stuk drukker de komende jaren:
- er komt nog een complete woonwijk
- er komt een redelijk winkelcentrum
- de drukke maar trage buslijn 28 (12x pu geleed) gaat er halteren. Met 5 minuten overstaptijd is dat alsnog 7 minuten sneller naar Utrecht Centraal.


- Er komt inderdaad een woonwijk aan de zuidkant, maar waarschijnlijk nog altijd minder inwoners dan Terwijde/Parkwijk en Vleuten/Vleuterweide. Zou 4x/uur rechtvaardigen, maar meer lijkt me, met langere treinen op de 6100, echt niet nodig.
-Winkelcentrum wordt waarschijnlijk een grote flop, net als het net geopende winkelcentrum Terwijde. Deskundingen voorspellen 40% leegstand, wat ook ongeveer lijkt te corresponderen met winkelcentrum Terwijde.
- Als lijn 28 (vermoedelijk) naar de Jaarbeurskant gaan en over de nieuwe OV-brug over de Leidsche Rijn gaat rijden kan het traject Leidsche Rijn NS - Utrecht CS in ongeveer 10 minuten gereden worden. Met 5 minuten overstaptijd is de trein dan dus maar één minuut sneller dan lijn 28, dat lijkt mij de moeite van het overstappen niet waard. De reden dat lijn 28 nu zo langzaam is ligt bij de afsluiting van de Leidscheveertunnel, waardoor lijn 28 via de Daalsetunnel en het Daalseplein rijdt, waar vaak opstoppingen zijn.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Thom91 » Do 28 Mei 2015, 18:09

Niet vergeten dat 8 keer per uur Woerden - Utrecht makkelijker inpasbaar is dan 6 keer per uur naast die 'kwartiersintervallen' IC's.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 28 Mei 2015, 19:47

Intercity's en sprinters rijden straks geheel vrij van elkaar tussen Utrecht Centraal en Woerden volgens mij, of zie ik iets over het hoofd?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Thom91 » Do 28 Mei 2015, 19:49

Klopt, dat vergat ik! :lol:
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2092
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Do 28 Mei 2015, 20:11

Is wel ideaal voor een flexibele dienstregeling, je zou bijvoorbeeld de hele dag de huidige IC dienstregeling kunnen blijven rijden en de sprinters alleen in de spits in een strakke 10 minutendienst laten rijden en buiten de spits in een kwartierdienst, zonder dat ze last hebben van elkaar.
Aangezien de sprinters naar Woerden straks gekoppeld zijn aan die naar Geldermalsen zou dat zomaar eens kunnen gaan gebeuren, als de plannen voor een 10 minutendienst Utrecht - Houten doorgaan
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 28 Mei 2015, 20:34

De s8800 zou toch gaan keren op het tailtrack achter spoor 20/21? Dan liggen de ICs toch niet 100% vrij, maar zolang er ergens voor of na de brug nog overloopwissels blijven liggen hoeft dat je sprinterdienst niet te hinderen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Berichtdoor Z2N » Vr 29 Mei 2015, 00:52

Voor zover ik weet zijn er wissels gepland aan de Centrumzijde van de brug, specifiek voor de 8800, dus IC -> Spr oostwaards en Spr -> IC westwaards.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten