Pagina 1 van 2

Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 19:25
door Daniel
Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht
Geplaatst op: woensdag 27 mei 2015 19:24
Laatst bijgewerkt: woensdag 27 mei 2015 19:25


PROVINCIE UTRECHT - Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt 88 miljoen euro uit om het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn te verdubbelen. Daardoor kunnen vanaf eind 2018 zes sprinters per uur rijden tussen Utrecht CS en Woerden. De treinen kunnen dankzij de spooruitbreiding ook sneller.
Zo worden bestaande sporen aangepast en legt ProRail een nieuwe spoorbrug aan over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook komt er een nieuw spoorviaduct.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 19:46
door SuperGhost
Hier heb ik maar één woord voor: eindelijk

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 19:50
door sirvinniei
6 sprinters, terwijl 4 nog niet eens rendabel zijn xD

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 19:55
door groningen
God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 20:12
door Daniel
Heel vaak wordt die Sprinter dan nog wel opgehouden, ik spreek uit ervaring. Viersporigheid gaat daar trouwens ook behoorlijk lastig worden, 'tis werkelijk tot aan het spoor volgebouwd. Je hebt dan allicht meer aan een inhaalmogelijkheid ergens op de Veluwelijn want dat de Sprinter daar muurvast zit qua ligging is de voornaamste oorzaak van het vlak achter elkaar aan moeten na Blauwkapel.

Wat het traject naar Leidsche Rijn betreft: eigenlijk nog verrassend snel als er al in 2018 een nieuwe brug over het Amsterdam Rijnkanaal zou moeten liggen.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 20:20
door SuperGhost
groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.
Daar is al veel en veel eerder viersporigheid aangelegd tot de eerste aftakking.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 21:22
door Busfoto.nl
Zou het ruimtelijk passen om Bilthoven station - Den Dolder aansluiting (met enkele vork) viersporig aan te leggen? Tussen beide stations liggen nu reeds drie sporen.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 21:40
door Jonkervoort
sirvinniei schreef:6 sprinters, terwijl 4 nog niet eens rendabel zijn xD
De baseringen van 6x per uur liggen waarschijnlijk vooral bij het droomscenario dat Leidsche Rijn Centrum een succes wordt. Die kans ligt echter al een paar jaar rond het nulpunt. 6x/uur is idd onnodig.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 21:44
door CamilleKreemers
Is het niet handiger om eerst alle randstadstations 4x/uur overdag met een stoptrein te bedienen en het overig OV zo goed mogelijk hierop aan te sluiten dan direct doorstoten naar 6x/uur?

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 21:57
door Jonkervoort
Ja, dat is zo. Ook omdat er geen enkele buslijn is die bij Woerden, Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn halteert die 6x/uur rijdt. 4x/uur wel (19/39 & 26) Laat ze er idd nu eerst maar eens voor zorgen dat er een fatsoenlijke aansluiting is van de trein uit Utrecht op een bus naar het ziekenhuis. Valt best tegen hoe dichtbij dat ziekenhuis eigenlijk is. Er stoppen daar nu overdag 5 buslijnen, alleen de 19 sluit heel krap aan op de trein (1 min). De volgende bus ri. Ziekenhuis vertrekt pas een kwartier later.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 22:11
door SuperGhost
Tegen de tijd dat die uitbreiding van het spoor af is, zal 6x p/u volgens mij haast wel moeten i.v.m. de doorkoppeling richting Geldermalsen.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 22:17
door CamilleKreemers
Is geldermalsen - utrecht zo druk dan?

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 22:21
door Suus
In de brede spits wel, daarbuiten valt het nog wel mee.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 22:29
door Wubbo
Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 22:32
door Daniel
Busfoto.nl schreef:Zou het ruimtelijk passen om Bilthoven station - Den Dolder aansluiting (met enkele vork) viersporig aan te leggen? Tussen beide stations liggen nu reeds drie sporen.
Nee. Aan weerszijden ligt de bebouwing vrijwel direct naast het geluidsscherm dat langs het spoor staat.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 23:02
door starx
groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.
Voor een traject met 4 IC's en 4 Sprinters (s5500 ook meegeteld) met 3 Sprinterstations lijkt een viersporigheid mij niet nodig. Het door jou geschetste probleem kun je oplossen door de Sprinter te laten wachten in Overvecht tot de Intercity gepasseerd is.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 23:22
door deadlock
groningen schreef:God; die investeringen gaan maar 1 kant toe. Wat gaat er nieuw komen richting Utrecht Overvecht cq Hilversum en Amersfoort. Als de IC richting Amersfoort en Zwolle iets vertraagd is, dat zit ie mooi achter sprinter richting Zwolle.
Heb je er wel eens over nagedacht dat deze IC uit dat stukje tweesporigheid moet komen en daardoor misschien vertraagd zou kunnen zijn? En dat dit dat probleem ook verlicht? En dat de uitrijder bij Utrecht richting Amersfoort al over een flinke afstand dubbel dubbel enkelspoor is?

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 16:37
door Busfoto.nl
Wubbo schreef:Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.
Leidse Rijn Centrum wordt een stuk drukker de komende jaren:
- er komt nog een complete woonwijk
- er komt een redelijk winkelcentrum
- de drukke maar trage buslijn 28 (12x pu geleed) gaat er halteren. Met 5 minuten overstaptijd is dat alsnog 7 minuten sneller naar Utrecht Centraal.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 17:50
door Jonkervoort
Busfoto.nl schreef:
Wubbo schreef:Dat Leidsche Rijn nu maar 2x per uur bediend wordt komt doordat die brug er nog niet is. Het 4x per uur bedienen van dat station is wel een wens van NS, maar dat ziet er met de huidige infrastructuur geen mogelijkheid toe. Die extra brug gaat er in ieder geval voor zorgen dat dat mogelijk wordt.
Leidse Rijn Centrum wordt een stuk drukker de komende jaren:
- er komt nog een complete woonwijk
- er komt een redelijk winkelcentrum
- de drukke maar trage buslijn 28 (12x pu geleed) gaat er halteren. Met 5 minuten overstaptijd is dat alsnog 7 minuten sneller naar Utrecht Centraal.
- Er komt inderdaad een woonwijk aan de zuidkant, maar waarschijnlijk nog altijd minder inwoners dan Terwijde/Parkwijk en Vleuten/Vleuterweide. Zou 4x/uur rechtvaardigen, maar meer lijkt me, met langere treinen op de 6100, echt niet nodig.
-Winkelcentrum wordt waarschijnlijk een grote flop, net als het net geopende winkelcentrum Terwijde. Deskundingen voorspellen 40% leegstand, wat ook ongeveer lijkt te corresponderen met winkelcentrum Terwijde.
- Als lijn 28 (vermoedelijk) naar de Jaarbeurskant gaan en over de nieuwe OV-brug over de Leidsche Rijn gaat rijden kan het traject Leidsche Rijn NS - Utrecht CS in ongeveer 10 minuten gereden worden. Met 5 minuten overstaptijd is de trein dan dus maar één minuut sneller dan lijn 28, dat lijkt mij de moeite van het overstappen niet waard. De reden dat lijn 28 nu zo langzaam is ligt bij de afsluiting van de Leidscheveertunnel, waardoor lijn 28 via de Daalsetunnel en het Daalseplein rijdt, waar vaak opstoppingen zijn.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 18:09
door Thom91
Niet vergeten dat 8 keer per uur Woerden - Utrecht makkelijker inpasbaar is dan 6 keer per uur naast die 'kwartiersintervallen' IC's.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 19:47
door Zugführer
Intercity's en sprinters rijden straks geheel vrij van elkaar tussen Utrecht Centraal en Woerden volgens mij, of zie ik iets over het hoofd?

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 19:49
door Thom91
Klopt, dat vergat ik! :lol:

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 20:11
door Zugführer
Is wel ideaal voor een flexibele dienstregeling, je zou bijvoorbeeld de hele dag de huidige IC dienstregeling kunnen blijven rijden en de sprinters alleen in de spits in een strakke 10 minutendienst laten rijden en buiten de spits in een kwartierdienst, zonder dat ze last hebben van elkaar.
Aangezien de sprinters naar Woerden straks gekoppeld zijn aan die naar Geldermalsen zou dat zomaar eens kunnen gaan gebeuren, als de plannen voor een 10 minutendienst Utrecht - Houten doorgaan

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: do 28 mei 2015, 20:34
door Daniel
De s8800 zou toch gaan keren op het tailtrack achter spoor 20/21? Dan liggen de ICs toch niet 100% vrij, maar zolang er ergens voor of na de brug nog overloopwissels blijven liggen hoeft dat je sprinterdienst niet te hinderen.

Re: Miljoenen voor spoorverdubbeling in Utrecht

Geplaatst: vr 29 mei 2015, 00:52
door Z2N
Voor zover ik weet zijn er wissels gepland aan de Centrumzijde van de brug, specifiek voor de 8800, dus IC -> Spr oostwaards en Spr -> IC westwaards.