'Tramnummers moeten slijten'
'Tramnummers moeten slijten'
donderdag 28 augustus 2008
'Tramnummers moeten slijten'
Door EVA CROUWELL
"In dit land is geen trambedrijf te vinden dat zoveel lijnen en nummers heeft veranderd als in Rotterdam,'' zegt Aad Kok van het Rotterdamse Trammuseum. Kok heeft geen idee hoe dat komt, maar kan wel tientallen wijzingen opsommen. Volgens hem is het 'heel Rotterdams' dat reizigers geen flauw idee hebben hoeveel tramnummers er zijn.
"Ik denk zo'n stuk of vijftien,'' gokt H. Boekholt bij een van haltes op de Coolsingel. Maqui Ortet Delgado weet het niet zeker en somt daarom rustig alle nummers op: "4, 7, 8 en dan 20, 21,23 en 25, toch?'' Alleen lijn 2 ontbreekt in het rijtje. Ze is verbaasd. "Zijn het er in totaal acht? Het lijken er veel meer. Toeristen denken vast dat het er 25 zijn, als ze op de borden kijken.''
Zo reageren veel Rotterdammers op de nummering, die volgens hen verre van logisch is. Na 8 is het eerstvolgende tramnummer 20. "Dat soort gaten is historisch gegroeid,'' verklaart Lieke Jansen van de RET. "Maar de verdwenen nummers zouden kunnen terugkeren.'' Het vervoersbedrijf heeft in haar ruim 100-jarig bestaan nummer 1 tot en met 29 altijd gereserveerd voor trams. Hogere nummers zijn voor stadsbussen.
Verdwenen lijnen, zoals de 16 (van Kralingen naar Spangen), moeten eerst een paar jaar 'uit het geheugen slijten'. Dan pas overweegt de RET het nummer weer in gebruik te nemen. Om verwarring te voorkomen. "Lijn 20, 21, 23 en 25 zijn niet zo nieuw als veel mensen zullen denken,'' aldus Kok van het Trammuseum. "In de jaren '20 en '30 bestonden ze ook.''
"Het is voor ons Rotterdammers gewoon een kwestie van alles bijhouden. Je went eraan,'' vindt A. van Eijnsbergen. Ze staat op lijn 8 te wachten. "Dat was eerst de 6 en daarvoor de 10. Terwijl de route inmiddels weer bijna hetzelfde is.'' Tips voor Rotterdam Speciaal? mail ze naar rd.stad@ad.nl ROTTERDAM SPECIAAL Rotterdam is een stad met veel gezichten. Met aparte winkeltjes, bijzondere plekjes en zeer kleurrijke bewoners. Rotterdam Speciaal zoekt ze op en legt ze vast. Een wekelijkse ontdekkingstocht door een wereldstad.
Bron: Algemeen Dagblad
'Tramnummers moeten slijten'
Door EVA CROUWELL
"In dit land is geen trambedrijf te vinden dat zoveel lijnen en nummers heeft veranderd als in Rotterdam,'' zegt Aad Kok van het Rotterdamse Trammuseum. Kok heeft geen idee hoe dat komt, maar kan wel tientallen wijzingen opsommen. Volgens hem is het 'heel Rotterdams' dat reizigers geen flauw idee hebben hoeveel tramnummers er zijn.
"Ik denk zo'n stuk of vijftien,'' gokt H. Boekholt bij een van haltes op de Coolsingel. Maqui Ortet Delgado weet het niet zeker en somt daarom rustig alle nummers op: "4, 7, 8 en dan 20, 21,23 en 25, toch?'' Alleen lijn 2 ontbreekt in het rijtje. Ze is verbaasd. "Zijn het er in totaal acht? Het lijken er veel meer. Toeristen denken vast dat het er 25 zijn, als ze op de borden kijken.''
Zo reageren veel Rotterdammers op de nummering, die volgens hen verre van logisch is. Na 8 is het eerstvolgende tramnummer 20. "Dat soort gaten is historisch gegroeid,'' verklaart Lieke Jansen van de RET. "Maar de verdwenen nummers zouden kunnen terugkeren.'' Het vervoersbedrijf heeft in haar ruim 100-jarig bestaan nummer 1 tot en met 29 altijd gereserveerd voor trams. Hogere nummers zijn voor stadsbussen.
Verdwenen lijnen, zoals de 16 (van Kralingen naar Spangen), moeten eerst een paar jaar 'uit het geheugen slijten'. Dan pas overweegt de RET het nummer weer in gebruik te nemen. Om verwarring te voorkomen. "Lijn 20, 21, 23 en 25 zijn niet zo nieuw als veel mensen zullen denken,'' aldus Kok van het Trammuseum. "In de jaren '20 en '30 bestonden ze ook.''
"Het is voor ons Rotterdammers gewoon een kwestie van alles bijhouden. Je went eraan,'' vindt A. van Eijnsbergen. Ze staat op lijn 8 te wachten. "Dat was eerst de 6 en daarvoor de 10. Terwijl de route inmiddels weer bijna hetzelfde is.'' Tips voor Rotterdam Speciaal? mail ze naar rd.stad@ad.nl ROTTERDAM SPECIAAL Rotterdam is een stad met veel gezichten. Met aparte winkeltjes, bijzondere plekjes en zeer kleurrijke bewoners. Rotterdam Speciaal zoekt ze op en legt ze vast. Een wekelijkse ontdekkingstocht door een wereldstad.
Bron: Algemeen Dagblad
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Alle 20-serie nummers zijn op dit moment trampluslijnen, veelal gereden met Citadismaterieel. Als voorbeeld: de oude tramlijn 1 is omgebouwd tot tramplus en nu 21 geworden. Er zit dus wel een systeem in de nummering.
Overigens worden in de voorstellen van de RET voor dienstregeling 2009 nu buslijnen voorgesteld met lijnnummers onder de 30! Zie:
http://www.stadsregio.info/Content/www. ... cument.pdf
Voor alle relevante documenten:
http://www.stadsregio.info/?pagina=2029&force=912551
Overigens worden in de voorstellen van de RET voor dienstregeling 2009 nu buslijnen voorgesteld met lijnnummers onder de 30! Zie:
http://www.stadsregio.info/Content/www. ... cument.pdf
Voor alle relevante documenten:
http://www.stadsregio.info/?pagina=2029&force=912551
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Wat is daar dan het veronderstelde nut van? Je moet toch een bepaalde lijn hebben, alsof ik hem zou laten liggen als-ie geen TramPlus-nummer heeft... En voor zover ik weet heeft lijn 21 nog dezelfde route als de voormalige lijn 1. :)Wally schreef:Alle 20-serie nummers zijn op dit moment trampluslijnen, veelal gereden met Citadismaterieel. Als voorbeeld: de oude tramlijn 1 is omgebouwd tot tramplus en nu 21 geworden. Er zit dus wel een systeem in de nummering.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Het is wel handig om te weten of een lijn een Trampluslijn is of niet. Naast het gegeven dat er een nieuwe impuls aan het tramvervoer kan worden gegeven ('nieuwe tramlijn 21 gaat maandag rijden' kopt wel lekker), weet je ook dat je op die lijn nieuw, lagevloersmaterieel kan verwachten. Ik reis liever met een Citadis dan met zo'n oud stinkend dingetje, bijvoorbeeld. Anderen zullen de toegankelijkheid van de Citadis meer waarderen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Zoveel keuze heb je niet, er zijn volgens mij maar een paar plekken waar TramPlus-lijnen en andere lijnen gezamenlijk rijden. Op de rest van het net zit je toch vast aan een Citadis danwel een ZGT...
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Ik denk dat die 20-nummering vooral bedoeld was om duidelijk een nieuw product in de markt te zetten, ook omdat er voor wat betreft lijn 21 (en 23) nieuwe delen toegevoegd zijn en routeaanpassingen uitgevoerd zijn. Het is dan duidelijk dat er iets nieuws is in plaats van 'tram 1 gaat weer rijden'.
Echter wat mij betreft moeten die 'plus' eisen (gelijkvloerse instap, frequent want vrije baan en digitale reizigersinfo) gewoon standaard zijn voor een tram. Als je vervolgens tram 21 en 23 regelmatig vlak achter elkaar ziet rijden (i.p.v. om de 10 min een tram) dan lijkt het tramplusverhaal nog niet helemaal uit de verf te komen.
Echter wat mij betreft moeten die 'plus' eisen (gelijkvloerse instap, frequent want vrije baan en digitale reizigersinfo) gewoon standaard zijn voor een tram. Als je vervolgens tram 21 en 23 regelmatig vlak achter elkaar ziet rijden (i.p.v. om de 10 min een tram) dan lijkt het tramplusverhaal nog niet helemaal uit de verf te komen.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Laten we het sowieso maar niet hebben over de RET en punctualiteit...
Wat Wally zegt, dat gelijkvloerse instap, frequent want vrije baan en digitale reizigersinfo gewoon standaard moeten zijn voor een tram, klopt anno 2008 zeker.
Het probleem is echter natuurlijk dat de Rotterdamse elektrische tram al sinds 1905 rijdt en je niet alles in één dag kunt veranderen. In elk geval heeft de RET al nieuwe Citadissen gekocht, die volgens mij vanaf 2009 geleverd zullen worden. Vanaf dat moment zal er op de meeste lijnen een gelijkvloerse instap zijn.
En wat betreft de tramnummers: die zullen hoogstwaarschijnlijk weer veranderen als (ooit) alle lijnen op TramPlus-niveau zijn gebracht. Ik denk dat dan de lijnnnummers 1 t/m 8 komen, waarbij bij 21, 23 en 25 simpelweg de '2' wordt weggehaald en lijn 20 het overgebleven lijnnummer 6 krijgt. Echter: dit laatste is puur wat ik denk en nog niet ingepland ofzo.
Wat Wally zegt, dat gelijkvloerse instap, frequent want vrije baan en digitale reizigersinfo gewoon standaard moeten zijn voor een tram, klopt anno 2008 zeker.
Het probleem is echter natuurlijk dat de Rotterdamse elektrische tram al sinds 1905 rijdt en je niet alles in één dag kunt veranderen. In elk geval heeft de RET al nieuwe Citadissen gekocht, die volgens mij vanaf 2009 geleverd zullen worden. Vanaf dat moment zal er op de meeste lijnen een gelijkvloerse instap zijn.
En wat betreft de tramnummers: die zullen hoogstwaarschijnlijk weer veranderen als (ooit) alle lijnen op TramPlus-niveau zijn gebracht. Ik denk dat dan de lijnnnummers 1 t/m 8 komen, waarbij bij 21, 23 en 25 simpelweg de '2' wordt weggehaald en lijn 20 het overgebleven lijnnummer 6 krijgt. Echter: dit laatste is puur wat ik denk en nog niet ingepland ofzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Maar waarom zouden ze die nummers dan weer 'verlagen'? Dat dient toch geen enkel doel, behalve als je verder ook het hele lijnennet oid gaat veranderen.
Het is een spectrum.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Dan wordt het duidelijker wat de tramnummers zijn.
In Den Haag gaan ze ook verlagen trouwens: daar krijg je op termijn de lijnnummers 1 t/m 12 voor de tram (als alles volgens plan gaat).
In Den Haag gaan ze ook verlagen trouwens: daar krijg je op termijn de lijnnummers 1 t/m 12 voor de tram (als alles volgens plan gaat).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Moet in Rotterdam alles op termijn tramplus worden? Hoe wil je dat doen in bepaalde delen waar nu ook geen Citadissen kunnen rijden doordat de tramrails te dicht op elkaar ligt? Rotterdam is als stad niet geschikt om overal vrije trambanen aan te leggen of je moet hele wijken van hun trams ontdoen om het maar tramplus te kunnen maken en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Op sommige plekken is de ruimte tussen de rails verbreed zodat er Citadissen kunnen rijden. Op termijn zal alles wel met Citadissen gaan rijden lijkt me, dus dan moet de rails overal aangepast zijn...
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Blijft men daar die dingen bestellen ja? Ik zeg niet dat ze slecht zijn hoor (althans nu niet meer zo als de eerste versies), maar er zal inmiddels toch ook al wel weer wat beters op de markt zijn? Bijv. de flexity van Bombardier...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Er is pas wel weer een aantal Citadis besteld, deze zullen de 800 (?) en de nieuwere 700 (?) gaan vervangen. Dan rijdt alles met Citadis en zijn er volgens mij geen nieuwe trams meer nodig.
Laatst gewijzigd door Karl op zo 31 aug 2008, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Oke dan hebben we dus een hele stad met Citadis. Naja exploitatief misschien wel het beste idee, maar is er ondertussen dan wel weer aan het model gesleuteld? Kan me niet voorstellen dat er niks aan te verbeteren is sinds de introductie, op kinderziektes na.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Volgens mij was het idd een nieuwer model Citadis, maar ik ben niet helemaal zeker...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
De nieuwe Citadissen zijn volgens mij van het type Citadis 2. Iets anders dus, maar de exacte verschillen weet ik niet. Overigens blijven er nog wel wat ZGT's uit de 700-serie rijden. Alleen de trams die nu in Citadis-kleurstelling rondrijden. Dat worden er minimaal 15, maar het zal best nog wel meer kunnen worden, want als de Citadis 2 net zoveel storingen zal krijgen als de huidige kun je maar beter genoeg achter de hand hebben.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Tijdje terug zijn er toch ook weer een aantal okergele ZGT's van de boot naar Roemenie oid afgetrokken omdat alle Citadissen ineens spontaan in storing gingen?
Als ik aan mijn eigen straat in Rotterdam Noord denk, dan betwijfel ik of het daar mogelijk is om uberhaupt Citadissen te laten rijden, rails verder uit elkaar leggen lijkt me niet echt een optie omdat de straat daar simpelweg te smal voor is en je dan alle spiegels van geparkeerde auto's af rijdt lijkt me. Het is nu al niet mogelijk om met de tram een fietser te passeren zonder een zijstraat nodig te hebben.
Als ik aan mijn eigen straat in Rotterdam Noord denk, dan betwijfel ik of het daar mogelijk is om uberhaupt Citadissen te laten rijden, rails verder uit elkaar leggen lijkt me niet echt een optie omdat de straat daar simpelweg te smal voor is en je dan alle spiegels van geparkeerde auto's af rijdt lijkt me. Het is nu al niet mogelijk om met de tram een fietser te passeren zonder een zijstraat nodig te hebben.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Ik denk dat bij de straattrace's die echt niet op vrije baan kunnen komen hetzelfde wordt gedaan als bij lijn 21 op de Oostzeedijk/Honingerdijk: een compromis met één kant aparte autobaan en trambaan en aan de andere kant gecombineerde auto/trambaan. Vrije trambanen in Noord en sommige delen van West en Oost zijn inderdaad moeilijk te realiseren.
@ NS-Reizger: ze hebben inderdaad de nieuwere versie besteld, waar (hopelijk) de kinderziektes al uit zijn. Aan de andere kant had ik ook liever zo'n Flexity Outlook gehad. Ik heb er in Brussel ingezeten en ik heb er maar één woord voor: geweldig. :D
@ NS-Reizger: ze hebben inderdaad de nieuwere versie besteld, waar (hopelijk) de kinderziektes al uit zijn. Aan de andere kant had ik ook liever zo'n Flexity Outlook gehad. Ik heb er in Brussel ingezeten en ik heb er maar één woord voor: geweldig. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
In vergelijking met sommige straten in Noord is de Oostzeedijk te omschrijven als een zee van ruimte, met een trottoir - parkeerhavens - rijbaan - trambaan - rij-/trambaan - fietssuggestiestrook - trottoir.
Het is een spectrum.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het de bedoeling is om enkele lijnen uiteindelijk als 'stadslijnen' te rijden, dus met ander materieel dan de huidige citadis/tramplus. Reden hiervoor zijn de infrastructurele beperkingen en zeer/te hoge kosten voor het eventuele upgraden van baan en haltes. Voor deze stadslijnen zou de RET 'stadstrams' gaan bestellen. In hoeverre dat in de lopende bestelling zit is mij niet bekend.
Zijn er trouwens plannen bekend bij jullie om nog nieuwe tramlijnen aan te leggen in Rotterdam? Het enige plan dat ik ken is een tweede trace over de maas (Willemsbrug/Kop van Zuid geloof ik).
Zijn er trouwens plannen bekend bij jullie om nog nieuwe tramlijnen aan te leggen in Rotterdam? Het enige plan dat ik ken is een tweede trace over de maas (Willemsbrug/Kop van Zuid geloof ik).
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Er is een vaag idee om een tramlijn over de Willemsbrug aan te leggen vanaf Blaak richting Feyenoord om de Erasmusbrug te ontlasten. Gaat echter vanaf hangen of er nog een oeververbinding bij gaat komen, omdat er wel geld voor moet zijn. Er zijn namelijk nog vagere plannen om tussen de Van Brienenoordbrug en de Willemsbrug een oeververbinding te realiseren.
Het is een spectrum.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Voor zover ik weet staat de trampluslijn over de Willemsbrug naar Ridderkerk nog altijd in de planning. Verder heb ik het vermoeden dat er ooit nog wel eens een tram terug komt in Blijdorp aangezien ze vorig jaar daar al het spoor opnieuw aangelegd hebben.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
De lijn naar Ridderkerk wordt waarschijnlijk gewoon lijn 23, die dan naar Ridderkerk rijdt i.p.v. Beverwaard. De verbinding naar Beverwaard wordt dan vermoedelijk weer door lijn 2 verzorgt. Overigens zijn er inderdaad plannen om lijn 23 te verleggen via de Willemsbrug. Dit zal echter pas op de langere termijn zijn.
Over de tramsporen in Blijdorp: deze zijn door Gemeentewerken teruggelegd, omdat het moest. Van de RET hoefde ze niet eens terug te komen.
Desalniettemin hoop ik (en nog een aantal anderen) dat lijn 20 (die immers vanaf december weer wordt ingekort tot CS) dan naar Blijdorp gaat rijden, zodat deze wijk en de Diergaarde (!) ook weer een goede verbinding krijgen mjet het CS en later RR-station Blijdorp.
Over de tramsporen in Blijdorp: deze zijn door Gemeentewerken teruggelegd, omdat het moest. Van de RET hoefde ze niet eens terug te komen.
Desalniettemin hoop ik (en nog een aantal anderen) dat lijn 20 (die immers vanaf december weer wordt ingekort tot CS) dan naar Blijdorp gaat rijden, zodat deze wijk en de Diergaarde (!) ook weer een goede verbinding krijgen mjet het CS en later RR-station Blijdorp.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Er was toch een tram van R'dam Centraal naar Blijdorp die met historisch mat. werd gereden? Toen ik nog in Rotterdam werkte heb ik dit ding wel eens voorbij zien komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Tramnummers moeten slijten'
Ja, dat is de Historische Diergaarde Tramlijn 11.
Deze rijdt echter alleen tijdens feestaden en vakanties en zelfs dan alleen tijdens de openingstijden van de Diergaarde. Verder begint hij ook nog eens op CS Noordzijde.
Maar ik zou graag weer een echte tram terughebben die de wijk verbindt met de rest van de stad en dan kan in de zomermaanden eventueel als extraatje die lijn 11 ook rijden, die immers wel een snellere verbinding Diergaarde-->CS (Noordzijde) biedt.
Deze rijdt echter alleen tijdens feestaden en vakanties en zelfs dan alleen tijdens de openingstijden van de Diergaarde. Verder begint hij ook nog eens op CS Noordzijde.
Maar ik zou graag weer een echte tram terughebben die de wijk verbindt met de rest van de stad en dan kan in de zomermaanden eventueel als extraatje die lijn 11 ook rijden, die immers wel een snellere verbinding Diergaarde-->CS (Noordzijde) biedt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 73 gasten