[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 2600
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor sirvinniei » ma 30 mar 2020, 22:52

PHS schreef:De vraag is sowieso wat er van de Airportsprinter nog terecht gaat komen nu het coronavirus maakt dat er voor de komende jaren nog meer dan voldoende capaciteit is richting Schiphol. Want zelfs als het virus is verslagen, zijn de toeristen en zakenreizigers niet meteen terug. De recessie gaat ook zijn weerslag hebben op de luchtvaart. Eigenlijk is het onverantwoord om nu te investeren in een verbinding naar Schiphol, dat geldt ook voor het doortrekken van de NZL, andere projecten hebben nu meer zin dan extra luchtvervoer op de grond.

Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.

Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.

Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.
Ik heb geen onderschrift

SuperGhost
Berichten: 3186
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor SuperGhost » ma 30 mar 2020, 23:24

Wellicht zou dat dan nog altijd kunnen, indien je de ICD's extra laat stoppen op Lelylaan en Sloterdijk (waardoor het rijtijdverschil gelijk blijft) en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 8526
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor Z2N » ma 30 mar 2020, 23:49

sirvinniei schreef:Ik zie juist het tegenovergestelde voor me: zo gauw als de maatregelen opgeheven worden, wil iedereen gaan vliegen. Zo werkt het vaak met beperkingen. Zakenreizigers blijven wel misschien wat langer weg.
Wat betreft de airportsprinter: Schiphol is veel meer dan alleen een vliegveld, het is ook een nationaal OV-knooppunt. Er stappen altijd een flinke hoeveelheid mensen daar over tussen OV-middelen.

Dat mensen willen vliegen is leuk, maar er gaan luchtvaartmaatschappijen failliet, en we zitten aan het begin van een enorme recessie. Wat mensen willen is niet leidend voor het gedrag, ik wil natuurlijk ook morgen naar de Alpen.

sirvinniei schreef:
Z2N schreef:De Airportsprinter is daar natuurlijk niet per sé voor nodig. In theorie is het mogelijk om spoor 15 op Amsterdam Centraal in de huidige vorm te behouden, en te reserveren voor het internationale verkeer. Voor deze treinen zijn de problemen met de smalle perrons minder nijpend. De rest van de verbouwing kan dan gewoon doorgaan, met op de westtak het treinaanbod wat er nu is, maar waarbij de ICD-treinen ook gaan stoppen op Lelylaan en Sloterdijk. Daarmee krijg je daar dan een 7,5 minuut-dienst, met daartussen dan de internationale treinen en de sprinters naar Zaandam/Hoorn.

Op zich geen slecht idee, maar Amsterdam wil graag de hoeveelheid stations op de Westtak uitbreiden.

Dat is niet wat bovenaan het wensenlijstje staat van Amsterdam, Amsterdam wil namelijk vooral een metro naar Schiphol. De Airportsprinter is altijd bedoeld geweest als een tussenstap, en nu er een dip in het vliegverkeer is waar nog jaren van hersteld moet worden zou dat het ideale moment zijn om door te zetten met de metroplannen. (A)
Some handy safety tips if you’re considering going out socialising:
1. Don’t

Flickr!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7084
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor trolly » di 31 mar 2020, 02:02

In het kader van anticyclisch investeren is het inderdaad een ideaal project.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

VIRM
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor VIRM » di 31 mar 2020, 08:14

Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd? En hoe verhoudt zich dat dan tot het doortrekken van de metro Isolatorweg - CS?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3968
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor Alargule » di 31 mar 2020, 08:20

Alargule schreef:Er zijn stations gepland ter hoogte van metrostations Henk Sneevlietweg, Jan van Galenstraat en bij het Westerpark (zal wel ergens thv Nassauplein zijn bedacht). Of ze er ook gaan komen is een heel andere vraag. Zeker gelet op het 'tijdelijke' karakter van de Airportsprinter - en daarmee de hoogfrequente bediening van de Westtak door sprinters - kan het een desinvestering zijn.

Maar ja, wat is 'tijdelijk' nu helemaal in de Amsterdamse vervoerswereld?
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

reisthijs
Berichten: 5116
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor reisthijs » di 31 mar 2020, 13:44

VIRM schreef:Is in dat ontwerp-tracebesluit ook besloten welke stations (mogelijk) op de westtak worden bijgebouwd?
Nee. Het ontwerptracébesluit dat nu ter inzage ligt betreft alleen de emplacementen Amsterdam Centraal en Dijksgracht. Zie www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/amsterdam-phs/ontwerptracebesluit/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 4435
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] ZuidasDok

Berichtdoor Durashift » zo 12 apr 2020, 00:45

trolly schreef: (..)

Wat ik zo vermoeiend vind aan overheidsorganisaties is nou juist dat totale gebrek aan geheugen en reflectie.


Nou, gemeente A'dam heeft wel een leerpunt van de NZL bedongen in het (nu te ontbinden) contract voor het Zuidasdok, begreep ik uit een column van Bartjens in het FD van 4 april jl.

In de overeenkomst Zuidasdok uit 2012 staat dat A'dam 25% moet betalen bij een eventuele kostenoverschrijding (het rijk 75%). Maar, de gemeente had de ervaring met de NZL en bedong dus een maximum bijdrage op die (eventueel) te betalen kostenoverschrijding: 60,7 miljoen euro (prijspeil 2019)

Dus, ipv 250 miloen te moeten betalen (bij een tekort/extra bijdrage van 1 miljard euro en eenzelfde risicoverdeling maar zonder maximum) wordt het maar een procent of 6 én er wordt gesteld dat er dan tot 2036 geen verder (financieel) risico meer is voor A'dam. Heerlijk toch?
Ja, maar niet voor onze vadertje staat.. Er is geen sprake meer van een evenwichtige situatie. Dus, adviseert onderzoeker Sybilla Dekker om de extra bijdrage buiten de oorspronkelijke bestuursovereenkomst te laten lopen.

Kortom, als er dan in de toekomst, op de nieuwe aanbestede opdrachten, kostenoverschrijding gaat plaatsvinden.. zal er alsnog tot maximaal 60,7 miljoen euro bijgelapt moeten worden.

De columnist denkt dat het bestuur van onze hoofdstad straks verzoekt om de 75/25% verhouding te wijzigen OF extra € muntjes bij de provincie, vervoerregio of de projectontwikkelaars gaat vragen/sommeren.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten