Pagina 1 van 7

[Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:22
door Thom91
Project ZuidasDok

Afbeelding

Rijkswaterstaat, ProRail, Gemeente Amsterdam en Provincie Noord-Holland hebben de wens uitgesproken om de Zuidas een mooiere inpassing te geven. Dit heeft tot gevolg dat de opdrachtgevers de snelweg uit het zichtbeeld willen hebben en dus in een tunnel zal verdwijnen. De vrijgekomen ruimte kan goed gebruikt worden voor het opwaarderen van de OV-Terminal Amsterdam Zuid en dat gaat dus ook gebeuren. Amsterdam-Zuid wordt een hoogwaardige OV-Terminal met twee passages, een verbrede Minerva passage en een nieuwe Britten passage. Het station wordt voorbereid op een derde eilandperron en de metro krijgt vier perronsporen, waarvan twee voor de Noord-Zuidlijn en wordt meer in het centrum van het station geplaatst in plaats van aan de zijkant.

Ook in het kader van Zuidasdok wordt ter hoogte van Diemen-Zuid een keervoorziening aangelegd om HSL treindiensten daar te kunnen keren omdat er op Amsterdam-Zuid niet voldoende capaciteit daarvoor beschikbaar is. Verderop in de OP is een afbeelding van deze keervoorziening opgenomen.
  • Afbeeldingen
    Impressie OV-Terminal met de Brittenpassage.
    Afbeelding
    Bron

    Bovenaanzicht OV-Terminal met Brittenpassage.
    Afbeelding
    Bron

    Bovenaanzicht keersporen Diemen-Zuid
    Afbeelding
    Bron

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:41
door n-evo
€ 1,9 miljard. Eén komma negenmiljard voor vier à vijf rijen boompjes aan de ene kant en een trambaan aan de andere kant. Niet te doen dit. :')

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:45
door Ardan
Ik vind dit ook echt geld-over-de-balksmijterij, had dan óók het spoor ondergronds gedaan. Of van dat geld de metro naar Amstelveen gebouwd. Of nog zoveel andere leuke nuttige dingen.
Bouwellende tot 2028, en met die verdomde tunnelwetgeving kun je er donder op zeggen dat de tunnel pas vijf jaar later een keertje open kan ofzo.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:51
door n-evo
Volgens de originele plannen zou alles ondergronds verdwijnen: trein, metro en snelweg. Met mogelijkheid om hoogbouw boven op de tunnel te bouwen. Ja, kijk, dan heb je er wat aan omdat er een gigantisch stuk land vrijkomt en je niet meer die tweedeling hebt tussen Zuidas-Noord en Zuidas-Zuid. Dit doet helemaal niks om bijden helften meer bij elkaar te trekken. Nada. :N

Tot overmaat van ramp heb je kans dat straks een gigantisch stuk A10 (west en zuid) uit roulatie raakt door het ontstaan van de on-officiele A11.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:53
door deadlock
Ik vind het helemaal niet duur voor zo'n project en de luchtkwaliteit verbetert ook nog eens aanzienlijk terwijl de bereikbaarheid vergroot wordt en er een hele massa werkgelegenheid gecreëerd wordt.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 18:58
door n-evo
Want de fijnstof die 'n stukje verderop op het bovengrondse stuk de lucht in gaat blijft natuurlijk perfect daar hangen en verspreidt zich niet... Wat betreft de bereikbaarheid: om Amsterdam is dus een ruimere ringweg ontstaan, tal van verkeerskenners zetten grote vraagtekens of de A10 west en zuid zoveel extra verkeer te verwerken krijgen. Al dat verkeer hoeft namelijk niet meer per sé dwars door de stad heen.

Plaatje van wat ik bedoel:

Afbeelding
http://www.stad-forum.nl/wvds/verhalen/ ... n-de-ring/

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:11
door Vinny
Mijn god zeg, dat A 11 foldertje is ook het toppunt van oude wijn in nieuwe zakken stoppen, er een fancy etiketje op plakken en een state-of-the-art lettertype eroverheen gooien :X :')
Ik vind het helemaal niet duur voor zo'n project en de luchtkwaliteit verbetert ook nog eens aanzienlijk terwijl de bereikbaarheid vergroot wordt en er een hele massa werkgelegenheid gecreëerd wordt.
De luchtkwaliteit verbetert amper, zeker niet in woongebieden. Het is wel duur voor een project dat in feite bijzonder weinig infrastructurele uitbreiding betekent, en voor bijvoorbeeld metroreizigers uit Amstelveen een pure verslechtering is.

Ik vind het dan ook een zinloos prestigeproject dat de belastingbetaler wel heel veel geld kost maar nauwelijks iets oplevert.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:17
door n-evo
Vinny schreef:Mijn god zeg, dat A 11 foldertje is ook het toppunt van oude wijn in nieuwe zakken stoppen, er een fancy etiketje op plakken en een state-of-the-art lettertype eroverheen gooien :X :')
Borden met A11 neerzetten om de grote ring te promoten onder weggebruikers kost een stuk minder dan € 1,9 miljard. Wie weet kan dat stuk A10 Zuid op termijn dan zelfs tegen de vlakte. Heb je ook geen tunnel meer nodig.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:25
door Vinny
omfg, dat geloof je toch zelf hopelijk ook niet?

Of ben jij ook van mening dat het aantal reizigers in de bussen die onder de R-net parapluie vallen spectaculair is gestegen nu de bussen in grijs-rood gespoten zijn en één merknaam hebben? :X

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:28
door SuperGhost
Wellicht dat ik iets mis, maar als ik dat foldertje zie, dan komt het op mij over dat als we de borden A9 en A5 vervangen door A11 er opeens wonderen van verwacht worden....

Die buitenste ring ligt er namelijk allang, dat is de A9 en het noordelijke stukje van de A5.
Dat men vaak toch de A10-Zuid kiest komt doordat die gewoon korter en sneller is. Vanaf de A1 naar Schiphol is bijvoorbeeld 3 minuten sneller via de A10 dan via de A9.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:49
door JWM
Niet zo gek als je op de 'doorgaande A9' steeds in de ankers moet voor allerlei niet gestroomlijnde knooppunten. Al wordt die bij Diemen momenteel weggewerkt.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 19:56
door n-evo
Vinny schreef:omfg, dat geloof je toch zelf hopelijk ook niet?
Je onderschat bewustwording in dit geval. Weggebruikers die al 10 jaar lang, dag in, dag uit dezelfde route nemen zullen die sleur niet snel doorbreken. Vriend van me heeft naar aanleiding van dit verhaal voor z'n stage mensen op tankstations geïnterviewd met de vraag: 'moet je nog wel dwars door de stad heen?' - grote hoeveelheid gebruikers die niks wisten van die grote ring als alternatief. Je ziet het toch ook met navigatiesystemen: mensen die steevast koppig vast blijven houden aan hun eigen vaste route terwijl dat ding iets heel anders aangeeft. Ook zo dat de 'A11' lang niet zo'n mooie doorgaande weg is als de A10, maar dat moet op te lossen zijn voor minder geld. Natuurlijk is niks heilig of een quick fix voor alle problemen. Maar er mag best wat serieuzer gekeken worden of dat stuk A10 Zuid in de toekomst echt nog wel zo relevant blijft. Helemaal met wat aanpassingen aan die 'A11'.
Vinny schreef:Of ben jij ook van mening dat het aantal reizigers in de bussen die onder de R-net parapluie vallen spectaculair is gestegen nu de bussen in grijs-rood gespoten zijn en één merknaam hebben? :X
Als je m'n posts beetje gevolgd hebt weet je dat niet direct voorstander ben van R-net. Behalve dan dat de zooi aan bewegwijzering in de metro eindelijk een keer opnieuw bekeken wordt.
SuperGhost schreef:Die buitenste ring ligt er namelijk allang, dat is de A9 en het noordelijke stukje van de A5.
De Tweede Coentunnel is ergens 2014 volledig open gegaan met gerenoveerde Coentunnel erbij. Toen had de grote ring pas z'n werkelijke capaciteit. De A9 moet ook nog verlegd worden. Denk dat we verschillende definities van het woord 'allang' hanteren.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 20:38
door Thom91
Wat informatie en voornamelijk afbeeldingen toegevoegd aan de OP.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 20:45
door Ardan
Dat bovenaanzichtplaatje is een enorm gepriegel, maar een viersporige tramhalte aan de zuidzijde dus. En een voorbereiding voor de vertramming van bus 15 zo te zien, en nog een trambaan in zuidelijke richting de Beethovenstraat op?
En wat is dat banaanvormige dingetje midden in het station, lijkt me de huidige tunnel van de Amstelveenlijn maar dat blijft niet liggen, al blijft het mogelijk de AVL alsnog te vermetroën. Dat schijnt, tenminste maar ik heb er een hard hoofd in.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 20:46
door Thom91
Ik vermoed dat dat de voormalige AVL tunnel is ja, waarom die er in zit. Je ne sais pas :P

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 22:29
door deadlock
n-evo schreef:Want de fijnstof die 'n stukje verderop op het bovengrondse stuk de lucht in gaat blijft natuurlijk perfect daar hangen en verspreidt zich niet...
Want er komen geen grote luchtfilters in de nieuwe tunnels?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 22:46
door Natorious
Ik raak gedesoriënteerd van het bovenaanzichtplaatje :(
Is onder het noorden (Ri. het centrum) en boven het zuiden(ri. A'veen?)?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 22:52
door Ardan
Nee, het noorden is boven.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 23:02
door Natorious
Ardan schreef:Nee, het noorden is boven.
Ah! En omdat het station naar het westen omgeklapt wordt is de straat aan het rechtereind de Parnassusweg? Zou ook de tramsporen verklaren die daar naar beneden afbuigen ri. A'veen.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 23:08
door Ardan
Het noorden is boven, dus de Parnassusweg is links ;)

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 23:12
door Natorious
Ardan schreef:Het noorden is boven, dus de Parnassusweg is links ;)
:X :X
Maar waar dienen dan die tramsporen op de Beethovenstraat naar het zuiden dan voor? Of dient dat voor een evt. uitbreiding?

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 23:13
door Ardan
Ik vraag het me ook af, maar het lijkt me ook een uitbreiding. Keren kan zo te zien immers al op de halte zelf. Of er ook echt sporen komen of dat het slechts een ruimtereservering wordt zullen we wel gaan zien.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: ma 15 jun 2015, 23:16
door JWM
Een lijn 15 die oostelijk Buitenveldert incl. Gelderplein afdekt lijkt mij een prima zet.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 11:21
door Alargule
In Het Parool vandaag:

Meer risico overheid moet bouwers naar megaproject Zuidas trekken

Men wil wel erg graag...benieuwd hoe slim deze zet is.

Re: [Project] ZuidasDok

Geplaatst: wo 17 jun 2015, 11:40
door n-evo
Je krijgt dus straks weer allemaal aannemers die hemel en aarde beloven, niks waar kunnen maken, ellende en vertraging tot gevolg. Want ja, boeie, de overheid staat toch garant. Stad op randje faillissement bij grote tegenslagen en de burger krijgt te horen hoe er weer geen geld is voor de broodnodige sociale voorzieningen en overige projecten.

Fijn om te zien dat de stad geleerd heeft van de N/Z-lijn. :')