[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

[Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Project ZuidasDok

Afbeelding

Rijkswaterstaat, ProRail, Gemeente Amsterdam en Provincie Noord-Holland hebben de wens uitgesproken om de Zuidas een mooiere inpassing te geven. Dit heeft tot gevolg dat de opdrachtgevers de snelweg uit het zichtbeeld willen hebben en dus in een tunnel zal verdwijnen. De vrijgekomen ruimte kan goed gebruikt worden voor het opwaarderen van de OV-Terminal Amsterdam Zuid en dat gaat dus ook gebeuren. Amsterdam-Zuid wordt een hoogwaardige OV-Terminal met twee passages, een verbrede Minerva passage en een nieuwe Britten passage. Het station wordt voorbereid op een derde eilandperron en de metro krijgt vier perronsporen, waarvan twee voor de Noord-Zuidlijn en wordt meer in het centrum van het station geplaatst in plaats van aan de zijkant.

Ook in het kader van Zuidasdok wordt ter hoogte van Diemen-Zuid een keervoorziening aangelegd om HSL treindiensten daar te kunnen keren omdat er op Amsterdam-Zuid niet voldoende capaciteit daarvoor beschikbaar is. Verderop in de OP is een afbeelding van deze keervoorziening opgenomen.
  • Afbeeldingen
    Impressie OV-Terminal met de Brittenpassage.
    Afbeelding
    Bron

    Bovenaanzicht OV-Terminal met Brittenpassage.
    Afbeelding
    Bron

    Bovenaanzicht keersporen Diemen-Zuid
    Afbeelding
    Bron
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 29 jun 2015, 19:56, 7 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

€ 1,9 miljard. Eén komma negenmiljard voor vier à vijf rijen boompjes aan de ene kant en een trambaan aan de andere kant. Niet te doen dit. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Ik vind dit ook echt geld-over-de-balksmijterij, had dan óók het spoor ondergronds gedaan. Of van dat geld de metro naar Amstelveen gebouwd. Of nog zoveel andere leuke nuttige dingen.
Bouwellende tot 2028, en met die verdomde tunnelwetgeving kun je er donder op zeggen dat de tunnel pas vijf jaar later een keertje open kan ofzo.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Volgens de originele plannen zou alles ondergronds verdwijnen: trein, metro en snelweg. Met mogelijkheid om hoogbouw boven op de tunnel te bouwen. Ja, kijk, dan heb je er wat aan omdat er een gigantisch stuk land vrijkomt en je niet meer die tweedeling hebt tussen Zuidas-Noord en Zuidas-Zuid. Dit doet helemaal niks om bijden helften meer bij elkaar te trekken. Nada. :N

Tot overmaat van ramp heb je kans dat straks een gigantisch stuk A10 (west en zuid) uit roulatie raakt door het ontstaan van de on-officiele A11.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door deadlock »

Ik vind het helemaal niet duur voor zo'n project en de luchtkwaliteit verbetert ook nog eens aanzienlijk terwijl de bereikbaarheid vergroot wordt en er een hele massa werkgelegenheid gecreëerd wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Want de fijnstof die 'n stukje verderop op het bovengrondse stuk de lucht in gaat blijft natuurlijk perfect daar hangen en verspreidt zich niet... Wat betreft de bereikbaarheid: om Amsterdam is dus een ruimere ringweg ontstaan, tal van verkeerskenners zetten grote vraagtekens of de A10 west en zuid zoveel extra verkeer te verwerken krijgen. Al dat verkeer hoeft namelijk niet meer per sé dwars door de stad heen.

Plaatje van wat ik bedoel:

Afbeelding
http://www.stad-forum.nl/wvds/verhalen/ ... n-de-ring/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Vinny »

Mijn god zeg, dat A 11 foldertje is ook het toppunt van oude wijn in nieuwe zakken stoppen, er een fancy etiketje op plakken en een state-of-the-art lettertype eroverheen gooien :X :')
Ik vind het helemaal niet duur voor zo'n project en de luchtkwaliteit verbetert ook nog eens aanzienlijk terwijl de bereikbaarheid vergroot wordt en er een hele massa werkgelegenheid gecreëerd wordt.
De luchtkwaliteit verbetert amper, zeker niet in woongebieden. Het is wel duur voor een project dat in feite bijzonder weinig infrastructurele uitbreiding betekent, en voor bijvoorbeeld metroreizigers uit Amstelveen een pure verslechtering is.

Ik vind het dan ook een zinloos prestigeproject dat de belastingbetaler wel heel veel geld kost maar nauwelijks iets oplevert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Mijn god zeg, dat A 11 foldertje is ook het toppunt van oude wijn in nieuwe zakken stoppen, er een fancy etiketje op plakken en een state-of-the-art lettertype eroverheen gooien :X :')
Borden met A11 neerzetten om de grote ring te promoten onder weggebruikers kost een stuk minder dan € 1,9 miljard. Wie weet kan dat stuk A10 Zuid op termijn dan zelfs tegen de vlakte. Heb je ook geen tunnel meer nodig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Vinny »

omfg, dat geloof je toch zelf hopelijk ook niet?

Of ben jij ook van mening dat het aantal reizigers in de bussen die onder de R-net parapluie vallen spectaculair is gestegen nu de bussen in grijs-rood gespoten zijn en één merknaam hebben? :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat ik iets mis, maar als ik dat foldertje zie, dan komt het op mij over dat als we de borden A9 en A5 vervangen door A11 er opeens wonderen van verwacht worden....

Die buitenste ring ligt er namelijk allang, dat is de A9 en het noordelijke stukje van de A5.
Dat men vaak toch de A10-Zuid kiest komt doordat die gewoon korter en sneller is. Vanaf de A1 naar Schiphol is bijvoorbeeld 3 minuten sneller via de A10 dan via de A9.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door JWM »

Niet zo gek als je op de 'doorgaande A9' steeds in de ankers moet voor allerlei niet gestroomlijnde knooppunten. Al wordt die bij Diemen momenteel weggewerkt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:omfg, dat geloof je toch zelf hopelijk ook niet?
Je onderschat bewustwording in dit geval. Weggebruikers die al 10 jaar lang, dag in, dag uit dezelfde route nemen zullen die sleur niet snel doorbreken. Vriend van me heeft naar aanleiding van dit verhaal voor z'n stage mensen op tankstations geïnterviewd met de vraag: 'moet je nog wel dwars door de stad heen?' - grote hoeveelheid gebruikers die niks wisten van die grote ring als alternatief. Je ziet het toch ook met navigatiesystemen: mensen die steevast koppig vast blijven houden aan hun eigen vaste route terwijl dat ding iets heel anders aangeeft. Ook zo dat de 'A11' lang niet zo'n mooie doorgaande weg is als de A10, maar dat moet op te lossen zijn voor minder geld. Natuurlijk is niks heilig of een quick fix voor alle problemen. Maar er mag best wat serieuzer gekeken worden of dat stuk A10 Zuid in de toekomst echt nog wel zo relevant blijft. Helemaal met wat aanpassingen aan die 'A11'.
Vinny schreef:Of ben jij ook van mening dat het aantal reizigers in de bussen die onder de R-net parapluie vallen spectaculair is gestegen nu de bussen in grijs-rood gespoten zijn en één merknaam hebben? :X
Als je m'n posts beetje gevolgd hebt weet je dat niet direct voorstander ben van R-net. Behalve dan dat de zooi aan bewegwijzering in de metro eindelijk een keer opnieuw bekeken wordt.
SuperGhost schreef:Die buitenste ring ligt er namelijk allang, dat is de A9 en het noordelijke stukje van de A5.
De Tweede Coentunnel is ergens 2014 volledig open gegaan met gerenoveerde Coentunnel erbij. Toen had de grote ring pas z'n werkelijke capaciteit. De A9 moet ook nog verlegd worden. Denk dat we verschillende definities van het woord 'allang' hanteren.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Wat informatie en voornamelijk afbeeldingen toegevoegd aan de OP.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Dat bovenaanzichtplaatje is een enorm gepriegel, maar een viersporige tramhalte aan de zuidzijde dus. En een voorbereiding voor de vertramming van bus 15 zo te zien, en nog een trambaan in zuidelijke richting de Beethovenstraat op?
En wat is dat banaanvormige dingetje midden in het station, lijkt me de huidige tunnel van de Amstelveenlijn maar dat blijft niet liggen, al blijft het mogelijk de AVL alsnog te vermetroën. Dat schijnt, tenminste maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Ik vermoed dat dat de voormalige AVL tunnel is ja, waarom die er in zit. Je ne sais pas :P
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door deadlock »

n-evo schreef:Want de fijnstof die 'n stukje verderop op het bovengrondse stuk de lucht in gaat blijft natuurlijk perfect daar hangen en verspreidt zich niet...
Want er komen geen grote luchtfilters in de nieuwe tunnels?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Natorious »

Ik raak gedesoriënteerd van het bovenaanzichtplaatje :(
Is onder het noorden (Ri. het centrum) en boven het zuiden(ri. A'veen?)?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Nee, het noorden is boven.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:Nee, het noorden is boven.
Ah! En omdat het station naar het westen omgeklapt wordt is de straat aan het rechtereind de Parnassusweg? Zou ook de tramsporen verklaren die daar naar beneden afbuigen ri. A'veen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Het noorden is boven, dus de Parnassusweg is links ;)
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:Het noorden is boven, dus de Parnassusweg is links ;)
:X :X
Maar waar dienen dan die tramsporen op de Beethovenstraat naar het zuiden dan voor? Of dient dat voor een evt. uitbreiding?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Ik vraag het me ook af, maar het lijkt me ook een uitbreiding. Keren kan zo te zien immers al op de halte zelf. Of er ook echt sporen komen of dat het slechts een ruimtereservering wordt zullen we wel gaan zien.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door JWM »

Een lijn 15 die oostelijk Buitenveldert incl. Gelderplein afdekt lijkt mij een prima zet.
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

In Het Parool vandaag:

Meer risico overheid moet bouwers naar megaproject Zuidas trekken

Men wil wel erg graag...benieuwd hoe slim deze zet is.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Je krijgt dus straks weer allemaal aannemers die hemel en aarde beloven, niks waar kunnen maken, ellende en vertraging tot gevolg. Want ja, boeie, de overheid staat toch garant. Stad op randje faillissement bij grote tegenslagen en de burger krijgt te horen hoe er weer geen geld is voor de broodnodige sociale voorzieningen en overige projecten.

Fijn om te zien dat de stad geleerd heeft van de N/Z-lijn. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 17 jun 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten