[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Nou ja, er is ditmaal afgesproken dat de gemeente voor maximaal 55 miljoen euro extra bijdraagt bij tegenslagen. De rest zal door het Rijk opgehoest moeten worden. Ik denk dat het met het door jou omschreven doemscenario dus ook wel los zal lopen voor Amsterdam. Gelukkig heeft men in dat opzicht van de Noord/Zuidlijn geleerd, waar alle tegenslagen op conto van de stad kwamen.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Moshi »

^^

Wat een gezwets eersteklas. Als je ergens niks van weet kun je ook gewoon niets zeggen. Het risico van de gemeente is beperkt tot 55 miljoen. Bij de NZ-lijn lag al het risico bij de gemeente.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Ik chargeer natuurlijk. Je geeft zo aannemers een redelijke vrijbrief om potentieel pittige fuck-ups te begaan door de verantwoordelijkheid bij ze weg te nemen. Hoe dan ook komen financiële tegenvallers linksom of rechtsom weer op het bordje van belastingbetalers. Vind het nogal wat om in deze tijden zulke grote risico's te nemen.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 17 jun 2015, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Oké. :D
Alargule

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Alargule »

Thom91 schreef:Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Nou Thom, leg het ons dan eens uit!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Moshi »

Hehe, onzin = chargeren bij jou :roll:

Het is niet zo dat al het risico bij de overheden ligt. Sowieso is het logisch het risico te leggen bij de partij die de risico's het beste kan beperken. Bijvoorbeeld beetje raar om als overheid een opdracht te verstrekken en dan de opdrachtnemer te laten opdraaien voor een vergunning die wordt geweigerd niet?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Ik zocht 'm meer in de hoek van bijvoorbeeld een EBS of Sytus die veel meer hebben beloofd dan ze waard konden maken en hierdoor zelf in financiële problemen kwamen. Als dat soort financiële risico's opeens een stuk verlaagd worden voor bedrijven omdat de overheid/gemeente gerand gaat staan en bijspringen waar nodig, geef je bedrijven dan geen vrijbrief om nog veel meer te stunten?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 17 jun 2015, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Alargule schreef:
Thom91 schreef:Als je dit zegt heb je geen idee hoe aanbesteden in zijn werk gaat, dat lijkt me duidelijk.
Nou Thom, leg het ons dan eens uit!
Aanbesteden is niet eens kwestie van alle risico bij de opdrachtnemer neer te leggen. Als die gaat omvallen zoals bij de MaVa nu het geval is zit je als opdrachtgever ook in de problemen, want je werk komt niet af. Het gaat er om een gezonde verhouding tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer te creëren. Dit heeft ook tot gevolg dat de risico's bij beide partijen neergelegd moeten worden en niet zozeer bij de opdrachtnemer. Verder ga je ervan uit dat Rijkswaterstaat dezelfde fouten gaat maken bij Zuidasdok maar dat lijkt mij niet voor de hand liggend, RWS is geen domme organisatie die geen oog heeft voor verbetering. Ik ga niet mijn handen in het vuur steken dat het foutloos gaat, maar ik ga er niet van uit dat het project weer zo in de soep loopt als bij MaVa.

Ik heb hier nog wel een mooi sheetje met bron van een college van afgelopen week over het aanbesteden van infrastructuur.
Afbeelding
Komt wel goed schatje.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Moshi »

n-evo schreef:Ik zocht 'm meer in de hoek van bijvoorbeeld een EBS of Sytus die veel meer hebben beloofd dan ze waard konden maken en hierdoor zelf in financiële problemen kwamen. Als dat soort financiële risico's opeens een stuk verlaagd worden voor bedrijven omdat de overheid/gemeente gerand gaat staan en bijspringen waar nodig, geef je bedrijven dan geen vrijbrief om nog veel meer te stunten?
Het risico dat een opdrachtnemer in de financiële problemen komt zal op zichzelf nooit door de overheid worden afgedekt. Het gaat erom waar die financiële problemen door zijn ontstaan. Onrealistisch aanbod: pech gehad. Onvoorziene omstandigheden: overheid deelt mogelijk in de kosten (en voorkomt zo financiële problemen).
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door n-evo »

Fair enough. We zien vanzelf waar het op uitdraait.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door deadlock »

Moshi schreef:Het risico dat een opdrachtnemer in de financiële problemen komt zal op zichzelf nooit door de overheid worden afgedekt. Het gaat erom waar die financiële problemen door zijn ontstaan. Onrealistisch aanbod: pech gehad. Onvoorziene omstandigheden: overheid deelt mogelijk in de kosten (en voorkomt zo financiële problemen).
In geval 1 kan de overheid vanwege maatschappelijk zwaarwegende dingen alsnog besluiten om het bedrijf of de combinatie overeind te houden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Moshi »

Helemaal waar. Zie HSA/NS met de HSL.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door waldo79 »

Thom91 schreef:Als die gaat omvallen zoals bij de MaVa nu het geval is zit je als opdrachtgever ook in de problemen, want je werk komt niet af.
MaVa = Maasvlakte - Vaanplein aan de zuidkant van Rotterdam (A15). Die voorkennis zou ik op een OV-forum niet veronderstellen. Gevalletje beroepsdeformatie :Y
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Ik ben wel van mening dat een stukje googlen ook geen kwaad kan, en de eerste hit met MaVa ben je er al.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Suus »

Ma k wo wel n btj gek vn al die afko's :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Mja, ik vind ook dat wij niet allemaal hoeven te googelen omdat Thom te lui is om zestien tekens extra te typen.


MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Antwoorden van vragen van kamerleden toegevoegd aan de OP. Geeft iets meer zicht op risico's en gekozen methodiek die hier ook uitvoerig bediscussieerd is en wordt.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert. De kosten voor het vertunnelen van dat tracé zijn echt gigantisch omdat dan ook Asra compleet opnieuw moet. Dat is gewoon niet te betalen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Vinny »

Asra (station RAI) kun je prima sluiten als het station Amsterdam Zuid in oostelijke richting ipv westelijke richting wordt uitgebreid, de RAI een nieuwe ingang krijgt en er twee voetpaden worden aangelegd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Daniel »

Asra is niet station RAI maar Riekerpolder aansluiting. Die hele verbouwing daar (die nog nieteens klaar is) opnieuw doen omdat de sporen er een tunnel in moeten lijkt mij inderdaad een behoorlijk duur grapje worden.
Loopt dat hele ZuidasDok trouwens wel door tot aan station RAI? 'tis daar vooral zonde van de hele investering om dat station te verdubbelen, maar verder is dat gewoon een recht stuk wat niet heel complex lijkt om in een tunnel te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

deadlock schreef:
Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden, doe het goed (óók spoor ondergronds met mogelijkheid behouden tot vermetroïng Amstelveenlijn) of doe het niet.
Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert. De kosten voor het vertunnelen van dat tracé zijn echt gigantisch omdat dan ook Asra compleet opnieuw moet. Dat is gewoon niet te betalen.
Asra hoeft dan niet onder de grond.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door deadlock »

Zeker wel. Er zit een beweegbare brug in de weg. Daar moet die tunnel onderdoor en daarna is de afstand te klein om op tijd op niveau te zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Thom91 »

Je bedoelt een brug die nauwelijks gebruikt wordt?
Komt wel goed schatje.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door paolie »

deadlock schreef:
Ardan schreef:MAAR daar gaat het hier niet over :D Ik blijf nog steeds het hele Zuidasdok idioot vinden
Waarom is dit precies niet goed dan? Weinig omwonenden die er last van hebben, praktisch iedereen profiteert.
Meer dan 10 jaar zware overlast waar zowel omwonenden (die zijn er wel degelijk!) als bedrijven absoluut niet op staan te wachten. 10 jaar lang capaciteitsbeperking op de A10 zuid, terwijl in die periode ook de A9 op de schop gaat. 10 jaar lang overlast voor trein, tram en buspassagiers. En wat krijgen we dan uiteindelijk: een snelweg die beperkt uitgebreid wordt en daarna in beton gegoten ligt, een dek waar je alleen een parkje op kan aanleggen, het spoor dat nog steeds een barriere vormt (en daarmee de voornaamste reden voor ondertunneling van de A10 te niet doet), een noord-zuidlijn die vrijwel niet meer door te trekken is naar Amstelveen en een kantorenpark waar wellicht een aantal grote jongens inmiddels vertrokken zijn. En een paar miljard armer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten