[Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

[Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Thom91 » Di 16 Jun 2015, 13:21

Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Afbeelding

Ten westen van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Deze spoorbrug zou in een eerder stadium al gebouwd worden maar dit is door geldgebrek niet doorgegaan. Inmiddels is de aanbesteding gestart en eind juni 2015 wordt een preferred bidder uitgenodigd om hun plan uit te gaan werken.



  • Afbeeldingen
    Sporenplan eindsituatie Amsterdam Rijnkanaal
    Afbeelding
    Bron

Note: Ik ben me ervan bewust dat er al een nieuws topic was maar ik schat in dat dit project meer gaat opleveren.
Laatst gewijzigd door Thom91 op Wo 04 Nov 2015, 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.

samsam538
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor samsam538 » Di 16 Jun 2015, 19:02

Uit het Ontwerptracebesluit kan ik nog wel de verbindingen van de buitensporen richting de binnensporen zien, gezien vanuit Utrecht Leidsche Rijn.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Daniel » Di 16 Jun 2015, 19:19

Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Wubbo » Di 16 Jun 2015, 22:07

samsam538 schreef:Uit het Ontwerptracebesluit kan ik nog wel de verbindingen van de buitensporen richting de binnensporen zien, gezien vanuit Utrecht Leidsche Rijn.
Die mis ik inderdaad ook, ik dacht dat die ooit bedacht waren om de s8800 te kunnen keren op spoor 20/21. Kennelijk willen ze dat nu fysiek onmogelijk maken (of je moet vanaf Woerden al via de buitensporen rijden).

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor avl » Di 16 Jun 2015, 22:52

Volgens het hier geplaatste plaatje gaat de "IC" Leiden-Utrecht via de buiten sporen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Daniel » Di 16 Jun 2015, 22:53

Maar dat plaatje gaat ook nog uit van een tweesporige brug en is dus verouderd :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor avl » Di 16 Jun 2015, 22:55

Thom91 schreef:[
Ten oosten van Utrecht Centraal is de laatste bottleneck ontstaan rondom het knooppunt in de vorm van de dubbelsporige brug over het Amsterdam Rijnkanaal.


Het AR kanaal ten oosten van Utrecht :(
Volgens mij kom ik dan uit het westen :Y

avl
Berichten: 1449
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor avl » Di 16 Jun 2015, 23:00

Daniel schreef:Maar dat plaatje gaat ook nog uit van een tweesporige brug en is dus verouderd :wink:


Ik ging ervan uit dat dit ook voor het eindplaatje zou zijn. Waarom moet de trein uit Leiden via de buitensporen rijden bij de twee sporige brug. Kan dan toch de binnensporen pakken en na de brug naar buiten.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Z2N » Wo 17 Jun 2015, 00:01

De bedoeling is dat de 8800 via de binnensporen gaat, om zo tussen Wd en Ut een sprinter in te halen en daarmee voldoende halteertijd te hebben op spoor 20/21 te Ut. De wissels die hierboven op het kaartje staan om van binnen naar buiten te gaan zijn dus daarvoor.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor SuperGhost » Wo 17 Jun 2015, 00:19

Dat kan ook haast niet anders, aangezien die sprinters over enkele jaren 6x per uur moeten gaan rijden. Als je die IC dan via de buitenste sporen had willen laten rijden, had je er net zo goed een sprinter van kunnen maken, dan was je even snel geweest.

Wievank
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Wievank » Do 18 Jun 2015, 21:23

Daniel schreef:Lijkt me nog best een uitdaging trouwens om die nieuwe brug te gaan bouwen in dat smalle stukje tussen de verkeersbrug en de bestaande spoorbrug in, ben benieuwd hoe ze dat aan willen gaan pakken. Het scheepvaartverkeer zal immers ook minimale hinder mogen ondervinden waarschijnlijk.
In dat soort situaties wordt vaak gekozen voor een procedure waarin die nieuwe brug op land in de buurt in elkaar gezet wordt en vervolgens wordt ingevaren, maar dat zou hier alleen mogelijk zijn als je ten tijde van het invaren één van de bestaande bruggen even van zijn plek haalt.


Nieuwe brug wordt in de buurt op het land gebouwd, tegelijkertijd worden de nieuwe landhoofden gebouwd.
Tijdens een buitendienststelling wordt de oude brug weggehaald en de nieuwe geplaatst.
Daarna worden de oude landhoofden vervangen en verhoogd tot op rijnvaarthoogte en wordt de oude brug terug geplaatst. Pas daarna komt de viersporigheid in dienst.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Daniel » Do 18 Jun 2015, 21:34

Aha, dus de oude brug moest er sowieso al een keer uit. Dan is het inderdaad wel erg logisch om het zo te doen ja.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Zugführer » Do 18 Jun 2015, 22:08

Wordt in eerste instantie de bestaande treindienst dan naar de nieuwe brug verlegd, of wordt het een hele lange buitendienststelling?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Thom91 » Do 18 Jun 2015, 22:10

Je kan in een lang weekend de oude brug weghalen en de nieuwe plaatsen. Hierdoor ontstaat relatief weinig hinder..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2093
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Zugführer » Do 18 Jun 2015, 22:28

Lijkt me ook, maar in 1 weekend daarnaast ook de oude brughoofden ophogen (en daarmee ook de sporen) en de oude brug weer terugplaatsen lijkt me wat ambitieus
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Daniel » Do 18 Jun 2015, 22:36

Het lijkt mij dat dit een situatie wordt die je wel vaker ziet bij spoorverdubbelingen: na plaatsing van de nieuwe brug worden de sporen omgelegd naar die brug en pas als de aanpassingen aan de oude brug klaar zijn gaat de viersporigheid in dienst. Eigenlijk net zoiets dus als je nu tussen Lunetten en Houten hebt, daar rijden de treinen nu ook over de nieuwe sporen gedurende het aanpassen van de oude sporen.

Het kan overigens wel hoor, een aanpassing van de landhoofden binnen één buitendienststelling. Vereist wel wat voorbereidingen en werkt alleen als je niet al te ver omhoog hoeft. Maar heb laatst nog ergens een reportage gezien over hoe de Wantijbrug bij Dordrecht inclusief aanpassing van de landhoofden in één lang weekend vervangen is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Thom91 » Wo 04 Nov 2015, 17:54

Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Nov 2015, 18:01

Wel vreemd dat ze het steeds over Gouda hebben.
Utecht-Woerden wordt integraal vier sporen.
Woerden-Gouda niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor deadlock » Vr 06 Nov 2015, 16:06

Logisch want na Woerden is het grootste probleem over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Moshi » Vr 06 Nov 2015, 16:37

Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor Bemined » Vr 06 Nov 2015, 16:57

deadlock schreef:Logisch want na Woerden is het grootste probleem over.

Aan de andere kant heb je nu de situatie dat er twee keersporen op 10 kilometer afstand van elkaar liggen: vanuit Rotterdam / Den Haag keert de helft van de stoptreinen op Gouda Goverwelle, vanuit Utrecht keert de helft op Woerden Molenvliet. Maar aan de andere kant: zolang er geen stations tussen Woerden en Gouda Goverwelle bij komen zou je in principe daar nog wel wat extra treinen kwijt kunnen in de toekomst door seinverdichting toe te passen.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: [Project] Verdubbeling Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn

Berichtdoor deadlock » Vr 06 Nov 2015, 18:26

Moshi schreef:Helemaal niet logisch. Het is logisch dat het niet verdubbeld wordt, maar dat verklaart daarmee nog niet waarom Prorail impliceert dat het wel verdubbeld is.

Dezelfde prorail die ooit eens riep dat er 10.000 volt op de bovenleiding stond? Juist. Het gaat om een woordvoerder, niet te veel aandacht aan schenken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten