Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door wouter15 »

Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

9 juli 2015

De provincie Zuid-Holland wil de MerwedeLingelijn (Dordrecht - Geldermalsen) graag doortrekken naar Rotterdam en Utrecht. Er is nu een onderzoek gestart of die verlenging mogelijk is. 2018 wordt als mogelijke ingangsdatum gezien, schrijft het Algemeen Dagblad. Als het plan doorgaat ontstaat er een rechtstreekse stoptrein Rotterdam - Dordrecht - Geldermalsen - Utrecht.


Als de verlenging naar Rotterdam en Utrecht gerealiseerd wordt, zullen de treinen ook deels gaan rijden over het hoofdrailnet. NS heeft weliswaar het alleenrecht voor het hoofdrailnet, maar in de concessie is afgesproken dat andere vervoerders in overleg met NS treindiensten mogen verlengen. In dat kader wordt bijvoorbeeld ook gekeken om de Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen door te trekken naar Arnhem. Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Daniel »

Rotterdam is een heel erg zinvolle verlenging. Zijn veel overstappers daarheen en dat is tegenwoordig ook een vrij krappe niet-cross-platform overstap in de helft van de gevallen (op de s1900 van 15 naar 2). De trein Leerdam - Den Haag die er heel vroeger was trok dan ook best wat reizigers, maar was niet handig omdat 'ie leeg naar Leerdam moest eerst.

Bij die verbinding naar Utrecht heb ik zo m'n twijfels door de manier waarop (het via Geldermalsen rijden). Veel sneller dan de huidige overstap zal het niet zijn doordat je moet kopmaken en de overstap nu al een vrij snelle is. Tegelijk is het een vrij lastig geval qua capaciteit: Arriva rijdt nu vrij veel met losse stellen tussen Gorinchem en Geldermalsen maar tussen Geldermalsen en Utrecht gaat een losse GTW 2/8 niet echt werken. En dan negeer ik nog de perroncapaciteit in Utrecht waar de kering maar net moet passen op 20/21 (al kan het qua wissels weer wel, ook in DSSU)
Zo'n verbinding zou veel waardevoller worden als je hem opzet in combinatie met de veelbesproken spoorlijn langs de A27. Dan zou je de huidige treinen tot Gorinchem via die nieuwe lijn naar Utrecht kunnen laten afbuigen en ook qua benodigde capaciteit past dat al beter aan elkaar vast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door nvdw »

Nu ben ik toch wel benieuwd naar het bericht in het AD. Er wordt blijkbaar gesproken over een buslijn Dordrecht-HI Ambacht-Zuidplein (die er al is) en een buslijn Gorinchem-Breda (die er al is, met alleen nog een matige aansluiting in Gorinchem).

Doortrekken van de Arriva-trein naar Utrecht zie ik niet zo voor me, om redenen die Daniel al schetst en waarom zou NS vervoer op dat traject uit handen willen geven? Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Rotterdam-Dordrecht.

Of heeft er iemand bij de provincie teveel aan de absinthe gezeten?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door nvdw »

Dank. Treinreiziger heeft niet goed gelezen dus.

Alles hangt dus samen met de nieuwe concessie DAV per 2018. Logisch dat R-Net daar een plaats in krijgt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Natorious »

Gaan die treinen van de Merwedingelijn (2x/u) dan niet conflicteren met het PHS, wat op Geldermalsen-Utrecht (6x/u) gaat gelden? Als de NS met PHS 4x/u een SPR naar s'Hertogenbosch wilt, kan je het wellicht wel aanvullen met 2x Merwedinge, maar dan krijg je wel een scheve dienstregeling op Geldermalsen-s'Hertogenbosch (10/20min intervallen).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Z2N »

Volgens mij was met PHS de bedoeling om 2x per uur Ut-Tl, Ut-Ht en Ut-Gdm te doen, dan gaat het natuurlijk wel al een stuk makkelijker.

Verder ben ik wel tegen het plan, vanwege het grote verschil in aantal reizigers tussen de Merwede-Lingelijn en de andere lijnen. Dat zou dus óf betekenen dat je een deel van de route veels te groot, of een deel van de route veels te klein zou rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Verlengen naar Utrecht zie ik ook niet zo zitten, naar Rotterdam lijkt me wel zeer zinvol. Ik zie dan eerder een voordeel om die trein 1x p/u door te trekken naar Tiel en te koppelen met de huidige treindienst Tiel-Arnhem.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

SuperGhost schreef:Verlengen naar Utrecht zie ik ook niet zo zitten, naar Rotterdam lijkt me wel zeer zinvol. Ik zie dan eerder een voordeel om die trein 1x p/u door te trekken naar Tiel en te koppelen met de huidige treindienst Tiel-Arnhem.
Jee. nog een voetnoot erbij! Maar wel een alternatieve verbinding als Gouda of omstreken eruit ligt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Hoezo nog een voetnoot erbij?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Volgens mij was met PHS de bedoeling om 2x per uur Ut-Tl, Ut-Ht en Ut-Gdm te doen, dan gaat het natuurlijk wel al een stuk makkelijker.
De koppeling aan sprinters uit Ledn, Gvc en Wd maakt het wel weer lastig.
Dan zou je bijvoorbeeld een rondje Den Haag-Geldermalsen-Dordrecht-Den Haag kunnen krijgen.

Kunnen ze niet beter onderzoeken of de NS-treinen door kunnen rijden over de MLL, in plaats van andersom?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom een trein als de onderliggende Qliners 1x/uur rijden in de daluren en max 4x in de spits? Ik zie dan meer in de verbetering van die Qliners.
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door busje77 »

De bus tussen Gorinchem en Breda valt onder de consessie West Brabant. Of de provincie Noord Brabant zit te wachten op Rnet weet ik niet. Als er geld komt uit Gelderland zal er vast wel een verbetering van de dienstregeling in zitten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door regenmaker »

Waarom zou de provincie Gelderland hieraan gaan meebetalen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Hainje »

Een betere verbinding met Breda voor Gorinchem en omgeving. Er zitten toch best veel studenten uit die omgeving in Breda op school, de provincie Gelderland heeft er in die zin dus ook belang bij.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Suus »

Maar Gorinchem ligt in de provincie Zuid-Holland? Pas bij Beesd ben je in Gelderland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door regenmaker »

Inderdaad, Gelderland heeft alleen de dorpjes Beesd en Geldermalsen aan de MerwedeLingelijn liggen. Als de provincie Gelderland gaat investeren in een goede verbinding tussen Gorinchem en Breda zijn ze gek. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Hainje »

Details, details. 8-)
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door Daniel »

Als je vanuit Gorinchem de Linge oversteekt naar Spijk ben je al in Gelderland, op die manier hebben ze toch wel wat aan een bus via Gorinchem :wink: En ook de bus Geldermalsen - Gorinchem rijdt grotendeels door Gelderland heen dus ook daaruit kan je overstappers krijgen. Die kunnen echter ook al via Geldermalsen, maar via Gorinchem zal sneller zijn hoe westelijker de afkomst van die reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Hainje schreef:Details, details. 8-)
Wel belangrijke details. Gelderland moet al bezuinigen op het OV, dus waarom zouden ze dan extra op het eigen OV bezuinigen, om maar een OV-verbinding van twee andere provincies te verbeteren? :wink:
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door busje77 »

Oeps, verkeerde provincie. Berichten schrijven op vrijdagavond is niet zo handig

Maar blijft dat lijn 402 onder de concessie West Brabant valt. Hij rijdt nu alleen buiten de vakanties op maandag t/m vrijdag overdag twee keer per uur. Als Zuid Holland zo graag een verbetering wil zullen ze die ook moeten betalen.

Edit: in het kader van Rnet wordt onderzoek gedaan om de 402 te verbeteren. Ik zie die lijn echter nog niet zo veel uitgebreid worden zodat ie onder Rnet kan vallen. Zeker ook omdat de provincie Noord Brabant nog niet zo lang geleden wel overwogen de huidige frequentie heeft gegeven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef:
Hainje schreef:Details, details. 8-)
Wel belangrijke details. Gelderland moet al bezuinigen op het OV, dus waarom zouden ze dan extra op het eigen OV bezuinigen, om maar een OV-verbinding van twee andere provincies te verbeteren? :wink:
Is het moet bezuinigen of wil bezuinigen? Dat maakt wel een verschil uit.

Is hier niet allang onderzoek naar gedaan, maar dan in de trend: Breda - Utrecht? Persoonlijk blijf ik voor een hogere frequentie met de Brabantliners, maar zo ben ik natuurlijk weer.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door wouter15 »

NS: uitbreiden Merwedelingelijn mogelijk maar moeilijk

10 juli 2015

NS wil best meewerken aan de verlenging van de MerwedeLingelijn tot aan Utrecht en Rotterdam, ook als dat betekent dat de huidige concessiehouder Arriva daarmee op het hoofdspoor terecht komt. De vervoerder zet echter vraagtekens bij de technische haalbaarheid. Dat zegt NS in reactie op plannen van de provincie Zuid-Holland om onderzoek te doen naar de uitbreiding van de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.


“Onze afspraken met de overheid schrijven voor dat concessieoverschrijdend vervoer mogelijk moet zijn”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer. “Regiovervoerders als Arriva mogen doorrijden op het hoofdspoor en wij mogen op regionaal spoor. Mits dat in het belang is van de reiziger is dat zeker bespreekbaar.” Lees verder
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

SuperGhost schreef:Hoezo nog een voetnoot erbij?
Tussen Ddr en Gr 4x/uur. 2x door naar Gdm en dan van die 2x een naar Tiel? dus nog een voetnoot.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Op een normale vertrekstaat heb je daar geen voetnoot voor nodig, dan staat daar bijvoorbeeld (vanuit Dordrecht gezien, tijden verzin ik even):

.02 ma di wo do vr za zo Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Arnhem stoptrein
.17 ma di wo do vr ...... Gorinchem stoptrein
.32 ma di wo do vr za zo Gorinchem - Geldermalsen stoptrein
.47 ma di wo do vr ...... Gorinchem stoptrein

dat levert dus geen enkele voetnoot op.

Voetnoten zouden alleen moeten zijn om uitzonderingen voor bepaalde dagen aan te geven, niet om eindbestemmingen aan te geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten