Pagina 1 van 2

Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 19:42
door wouter15
Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

9 juli 2015

De provincie Zuid-Holland wil de MerwedeLingelijn (Dordrecht - Geldermalsen) graag doortrekken naar Rotterdam en Utrecht. Er is nu een onderzoek gestart of die verlenging mogelijk is. 2018 wordt als mogelijke ingangsdatum gezien, schrijft het Algemeen Dagblad. Als het plan doorgaat ontstaat er een rechtstreekse stoptrein Rotterdam - Dordrecht - Geldermalsen - Utrecht.


Als de verlenging naar Rotterdam en Utrecht gerealiseerd wordt, zullen de treinen ook deels gaan rijden over het hoofdrailnet. NS heeft weliswaar het alleenrecht voor het hoofdrailnet, maar in de concessie is afgesproken dat andere vervoerders in overleg met NS treindiensten mogen verlengen. In dat kader wordt bijvoorbeeld ook gekeken om de Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen door te trekken naar Arnhem. Lees verder

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 19:53
door Daniel
Rotterdam is een heel erg zinvolle verlenging. Zijn veel overstappers daarheen en dat is tegenwoordig ook een vrij krappe niet-cross-platform overstap in de helft van de gevallen (op de s1900 van 15 naar 2). De trein Leerdam - Den Haag die er heel vroeger was trok dan ook best wat reizigers, maar was niet handig omdat 'ie leeg naar Leerdam moest eerst.

Bij die verbinding naar Utrecht heb ik zo m'n twijfels door de manier waarop (het via Geldermalsen rijden). Veel sneller dan de huidige overstap zal het niet zijn doordat je moet kopmaken en de overstap nu al een vrij snelle is. Tegelijk is het een vrij lastig geval qua capaciteit: Arriva rijdt nu vrij veel met losse stellen tussen Gorinchem en Geldermalsen maar tussen Geldermalsen en Utrecht gaat een losse GTW 2/8 niet echt werken. En dan negeer ik nog de perroncapaciteit in Utrecht waar de kering maar net moet passen op 20/21 (al kan het qua wissels weer wel, ook in DSSU)
Zo'n verbinding zou veel waardevoller worden als je hem opzet in combinatie met de veelbesproken spoorlijn langs de A27. Dan zou je de huidige treinen tot Gorinchem via die nieuwe lijn naar Utrecht kunnen laten afbuigen en ook qua benodigde capaciteit past dat al beter aan elkaar vast.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 20:12
door nvdw
Nu ben ik toch wel benieuwd naar het bericht in het AD. Er wordt blijkbaar gesproken over een buslijn Dordrecht-HI Ambacht-Zuidplein (die er al is) en een buslijn Gorinchem-Breda (die er al is, met alleen nog een matige aansluiting in Gorinchem).

Doortrekken van de Arriva-trein naar Utrecht zie ik niet zo voor me, om redenen die Daniel al schetst en waarom zou NS vervoer op dat traject uit handen willen geven? Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Rotterdam-Dordrecht.

Of heeft er iemand bij de provincie teveel aan de absinthe gezeten?

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 20:30
door Daniel

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 21:57
door nvdw
Dank. Treinreiziger heeft niet goed gelezen dus.

Alles hangt dus samen met de nieuwe concessie DAV per 2018. Logisch dat R-Net daar een plaats in krijgt.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 22:54
door Natorious
Gaan die treinen van de Merwedingelijn (2x/u) dan niet conflicteren met het PHS, wat op Geldermalsen-Utrecht (6x/u) gaat gelden? Als de NS met PHS 4x/u een SPR naar s'Hertogenbosch wilt, kan je het wellicht wel aanvullen met 2x Merwedinge, maar dan krijg je wel een scheve dienstregeling op Geldermalsen-s'Hertogenbosch (10/20min intervallen).

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: do 09 jul 2015, 23:57
door Z2N
Volgens mij was met PHS de bedoeling om 2x per uur Ut-Tl, Ut-Ht en Ut-Gdm te doen, dan gaat het natuurlijk wel al een stuk makkelijker.

Verder ben ik wel tegen het plan, vanwege het grote verschil in aantal reizigers tussen de Merwede-Lingelijn en de andere lijnen. Dat zou dus óf betekenen dat je een deel van de route veels te groot, of een deel van de route veels te klein zou rijden.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 06:52
door SuperGhost
Verlengen naar Utrecht zie ik ook niet zo zitten, naar Rotterdam lijkt me wel zeer zinvol. Ik zie dan eerder een voordeel om die trein 1x p/u door te trekken naar Tiel en te koppelen met de huidige treindienst Tiel-Arnhem.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 06:58
door ArrivaBas
SuperGhost schreef:Verlengen naar Utrecht zie ik ook niet zo zitten, naar Rotterdam lijkt me wel zeer zinvol. Ik zie dan eerder een voordeel om die trein 1x p/u door te trekken naar Tiel en te koppelen met de huidige treindienst Tiel-Arnhem.
Jee. nog een voetnoot erbij! Maar wel een alternatieve verbinding als Gouda of omstreken eruit ligt.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 08:36
door SuperGhost
Hoezo nog een voetnoot erbij?

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 10:45
door reisthijs
Z2N schreef:Volgens mij was met PHS de bedoeling om 2x per uur Ut-Tl, Ut-Ht en Ut-Gdm te doen, dan gaat het natuurlijk wel al een stuk makkelijker.
De koppeling aan sprinters uit Ledn, Gvc en Wd maakt het wel weer lastig.
Dan zou je bijvoorbeeld een rondje Den Haag-Geldermalsen-Dordrecht-Den Haag kunnen krijgen.

Kunnen ze niet beter onderzoeken of de NS-treinen door kunnen rijden over de MLL, in plaats van andersom?

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 11:00
door CamilleKreemers
Waarom een trein als de onderliggende Qliners 1x/uur rijden in de daluren en max 4x in de spits? Ik zie dan meer in de verbetering van die Qliners.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: vr 10 jul 2015, 19:09
door busje77
De bus tussen Gorinchem en Breda valt onder de consessie West Brabant. Of de provincie Noord Brabant zit te wachten op Rnet weet ik niet. Als er geld komt uit Gelderland zal er vast wel een verbetering van de dienstregeling in zitten.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 09:32
door regenmaker
Waarom zou de provincie Gelderland hieraan gaan meebetalen?

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 10:32
door Hainje
Een betere verbinding met Breda voor Gorinchem en omgeving. Er zitten toch best veel studenten uit die omgeving in Breda op school, de provincie Gelderland heeft er in die zin dus ook belang bij.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 10:35
door Suus
Maar Gorinchem ligt in de provincie Zuid-Holland? Pas bij Beesd ben je in Gelderland.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 10:46
door regenmaker
Inderdaad, Gelderland heeft alleen de dorpjes Beesd en Geldermalsen aan de MerwedeLingelijn liggen. Als de provincie Gelderland gaat investeren in een goede verbinding tussen Gorinchem en Breda zijn ze gek. :')

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 10:52
door Hainje
Details, details. 8-)

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 11:27
door Daniel
Als je vanuit Gorinchem de Linge oversteekt naar Spijk ben je al in Gelderland, op die manier hebben ze toch wel wat aan een bus via Gorinchem :wink: En ook de bus Geldermalsen - Gorinchem rijdt grotendeels door Gelderland heen dus ook daaruit kan je overstappers krijgen. Die kunnen echter ook al via Geldermalsen, maar via Gorinchem zal sneller zijn hoe westelijker de afkomst van die reizigers.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 14:13
door SuperGhost
Hainje schreef:Details, details. 8-)
Wel belangrijke details. Gelderland moet al bezuinigen op het OV, dus waarom zouden ze dan extra op het eigen OV bezuinigen, om maar een OV-verbinding van twee andere provincies te verbeteren? :wink:

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 14:36
door busje77
Oeps, verkeerde provincie. Berichten schrijven op vrijdagavond is niet zo handig

Maar blijft dat lijn 402 onder de concessie West Brabant valt. Hij rijdt nu alleen buiten de vakanties op maandag t/m vrijdag overdag twee keer per uur. Als Zuid Holland zo graag een verbetering wil zullen ze die ook moeten betalen.

Edit: in het kader van Rnet wordt onderzoek gedaan om de 402 te verbeteren. Ik zie die lijn echter nog niet zo veel uitgebreid worden zodat ie onder Rnet kan vallen. Zeker ook omdat de provincie Noord Brabant nog niet zo lang geleden wel overwogen de huidige frequentie heeft gegeven.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: za 11 jul 2015, 14:45
door CamilleKreemers
SuperGhost schreef:
Hainje schreef:Details, details. 8-)
Wel belangrijke details. Gelderland moet al bezuinigen op het OV, dus waarom zouden ze dan extra op het eigen OV bezuinigen, om maar een OV-verbinding van twee andere provincies te verbeteren? :wink:
Is het moet bezuinigen of wil bezuinigen? Dat maakt wel een verschil uit.

Is hier niet allang onderzoek naar gedaan, maar dan in de trend: Breda - Utrecht? Persoonlijk blijf ik voor een hogere frequentie met de Brabantliners, maar zo ben ik natuurlijk weer.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 19:37
door wouter15
NS: uitbreiden Merwedelingelijn mogelijk maar moeilijk

10 juli 2015

NS wil best meewerken aan de verlenging van de MerwedeLingelijn tot aan Utrecht en Rotterdam, ook als dat betekent dat de huidige concessiehouder Arriva daarmee op het hoofdspoor terecht komt. De vervoerder zet echter vraagtekens bij de technische haalbaarheid. Dat zegt NS in reactie op plannen van de provincie Zuid-Holland om onderzoek te doen naar de uitbreiding van de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.


“Onze afspraken met de overheid schrijven voor dat concessieoverschrijdend vervoer mogelijk moet zijn”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer. “Regiovervoerders als Arriva mogen doorrijden op het hoofdspoor en wij mogen op regionaal spoor. Mits dat in het belang is van de reiziger is dat zeker bespreekbaar.” Lees verder

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 20:09
door ArrivaBas
SuperGhost schreef:Hoezo nog een voetnoot erbij?
Tussen Ddr en Gr 4x/uur. 2x door naar Gdm en dan van die 2x een naar Tiel? dus nog een voetnoot.

Re: Onderzoek treindienst Rotterdam - Gorinchem - Utrecht

Geplaatst: zo 12 jul 2015, 20:54
door SuperGhost
Op een normale vertrekstaat heb je daar geen voetnoot voor nodig, dan staat daar bijvoorbeeld (vanuit Dordrecht gezien, tijden verzin ik even):

.02 ma di wo do vr za zo Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Arnhem stoptrein
.17 ma di wo do vr ...... Gorinchem stoptrein
.32 ma di wo do vr za zo Gorinchem - Geldermalsen stoptrein
.47 ma di wo do vr ...... Gorinchem stoptrein

dat levert dus geen enkele voetnoot op.

Voetnoten zouden alleen moeten zijn om uitzonderingen voor bepaalde dagen aan te geven, niet om eindbestemmingen aan te geven.