DoorStroomStation Utrecht dreigt miljoenen extra te kosten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

DoorStroomStation Utrecht dreigt miljoenen extra te kosten

Berichtdoor Daniel » Do 30 Jul 2015, 08:09

DoorStroomStation Utrecht dreigt miljoenen extra te kosten
Geplaatst op: donderdag 30 juli 2015 08:06
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 juli 2015 08:09


De verbouwing van station Utrecht Centraal loopt een jaar vertraging op en dreigt daardoor tot € 100 mln meer te gaan kosten dan de begrote € 270 mln. Dat blijkt uit interne documenten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die in handen zijn van het FD.
Het gaat om het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU), een ongewoon complexe operatie waarbij ProRail zijn Utrechtse netwerk van sporen, seinen en wissels op de schop neemt. Het einddoel is veel meer treinen door het station te leiden en dit op hogere snelheden te doen, om zo het aantal storingen te verminderen. Een complicerende factor is dat het bouwproces is opgeknipt in 25 bouwfasen en dat veel werk ’s nachts en in de weekenden moet gebeuren om de bijna 300.000 dagelijkse reizigers te ontzien.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Hendrik
Berichten: 1459
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: DoorStroomStation Utrecht dreigt miljoenen extra te kost

Berichtdoor Hendrik » Do 30 Jul 2015, 11:01

Geen miljoenenstrop voor station Utrecht Centraal

In het Financieele Dagblad staat donderdag 30 juli een artikel over station Utrecht Centraal dat vermeldt dat de stationsvernieuwing vertraging oploopt en miljoenen extra kost. Dat is onjuist. Het nieuwe station is conform planning en budget in 2016 klaar. Het FD doelt mogelijk op een ander project rond Utrecht Centraal, namelijk de spoorvernieuwing, ook wel DSSU genaamd: Doorstroom Station Utrecht Centraal. Dit project is bedoeld om de sporen te ontvlechten en zo ruimte te maken voor meer treinen. Dat staat volledig los van de renovatie van het station.

DSSU
Het project DSSU, de spoorvernieuwing dus, loopt een lichte vertraging op door de aanscherping van veiligheidseisen als gevolg van het ongeluk Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht door de Raad van State. Dit is door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in oktober 2014 gemeld aan de Tweede Kamer. De omvang van de kostenstijging bedraagt naar verwachting 30 miljoen euro (incl BTW), onder meer door aanpassingen in het seinontwerp om de veiligheid te waarborgen. Hierover informeert de staatssecretaris de Tweede Kamer in het najaar. DSSU wordt eind 2016 opgeleverd.

Bron: ProRail


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 4 gasten