’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9075
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Michael » Vr 14 Aug 2015, 08:06

’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’


Utrecht - Ondanks een brandmelding toch treinen laten rijden in de Schipholtunnel. De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa wil onderzoeken of dat kan.
Nu ligt het treinverkeer rond het belangrijke knooppunt Schiphol vaak urenlang plat als een machinist een brandlucht ruikt en dat meldt. „Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, zegt Eringa in een exclusief vraaggesprek met deze krant.

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2437 ... gn=twitter
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor n-evo » Vr 14 Aug 2015, 08:27

Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue? :|

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Alargule » Vr 14 Aug 2015, 08:47

Dat is een interessante vraag. Van de overige tunnels in het spoornet hoor je eigenlijk nooit over dit soort problemen. Het zou kunnen zijn dat de knooppuntfunctie van Schiphol hier wat mee te maken heeft (belangrijkere bestemming, meer treinen, grotere impact op het spoornet als hier een verstoring optreedt), het kan zijn dat de veiligheidseisen bij Schiphol strenger zijn dan elders.

groningen
Berichten: 884
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor groningen » Vr 14 Aug 2015, 10:19

Andere remmen op de treinen monteren.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Alargule » Vr 14 Aug 2015, 10:23

Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 14 Aug 2015, 12:08

Alargule schreef:Gewoon geen remmen. Kun je ook nooit een brandlucht als gevolg van remmen meer ruiken. Probleem opgelost.

hoe stap je dan in?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Suus » Vr 14 Aug 2015, 12:19

Gewoon stoppen met tractie na het passeren van Hoofddorp of Riekerpolder Aansluiting en hopen dat je dan lang genoeg uitrolt tot het perron van Schiphol :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 14 Aug 2015, 12:21

Zijn er geen andere type remmen die minder of geen warmte opleveren? Zo kun je in de Schipholtunnel wellicht een andere rem gebruiken dan op de rest van t net.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Suus » Vr 14 Aug 2015, 12:32

Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.

Ik weet dat de ICE3 wervelstroomremmen heeft waarbij niet treinonderdelen maar de rails heel erg warm wordt, maar deze kunnen in Nederland niet gebruikt worden vanwege ATB. En warme rails kunnen weer voor smeulende krantjes of toiletpapier zorgen.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Alargule » Vr 14 Aug 2015, 12:42

CamilleKreemers schreef:hoe stap je dan in?


Sprintje trekken?

huibf
Berichten: 2520
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor huibf » Vr 14 Aug 2015, 13:47

Wat dacht je van betere ventilatie naar boven met een rookkanaalsysteem.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor SuperGhost » Vr 14 Aug 2015, 23:54

n-evo schreef:Machinisten die brand denken te ruiken, is dat bij andere tunnels ook zo'n issue? :|
Ik geloof niet dat er andere tunnels zijn waar er zoveel geremd wordt als in de Schipholtunnel.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Klaasje » Za 15 Aug 2015, 10:29

Zeker niet zo vaak in korte tijd..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Geert » Za 15 Aug 2015, 16:20

Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Jultar » Za 15 Aug 2015, 20:41

Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd. Deze geven een heel specifieke geur af welke lang blijft hangen in de tunnel. Zachter remmen gaat helaas niet omdat je door het remcriterium op de Traxx loc gedwongen wordt om behoorlijk fors te remmen in de betreffende tunnel.
Machinisten of ander personeel (of ongeruste reizigers) die de geur niet vaak genoeg ruiken zouden de geur kunnen opvatten als een probleem met de remmen.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Bemined » Za 15 Aug 2015, 21:46

Bee schreef:Remmen levert altijd warmte op, dat is nu eenmaal de wet van behoud van energie.

ED-remmen niet, op de warmte die verloren gaat in de motoren. Problemen zijn echter dat ten eerste niet alle treinen deze hebben, en ten tweede de voedingsstations het niet aan kunnen, waardoor als het al gebruik wordt gemaakt van ED-remmen de energie vaak alsnog via weerstanden in warmte omgezet wordt.

KM46
Berichten: 8047
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor KM46 » Za 15 Aug 2015, 22:23

Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?

Zou dit niet onderzocht kunnen worden :idea: ?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor reisthijs » Zo 16 Aug 2015, 13:02

Jultar schreef:Probleem schijnt vooral te zitten in de remmen van de ICd.
Dit maakt me benieuwd naar de statistieken, is het aantal brandmeldingen fors gestegen sinds september 2009?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Thom91 » Zo 16 Aug 2015, 15:46

Geert schreef:Misschien is de ventilatie dan niet toereikend als er een remlucht blijft hangen?

Klinkt aannemelijk. Opvoeren treindiensten zonder opvoeren ventilatie kan voor een gebrek aan ventilatie zorgen.

Verder is de Schipholtunnel natuurlijk uniek in zijn soort en capaciteit.
Komt wel goed schatje.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Karl » Zo 16 Aug 2015, 19:59

Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7692
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor webguy » Zo 16 Aug 2015, 21:54

Andere oorzaken van brandluchten waren geloof ik:
- vuil/stof achtergelaten na werkzaamheden waardoor er nu stofgezogen wordt in de tunnel
- heliumballonnen uit de aankomst hal die de bovenleiding raken
Reisinformatie/nerd

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Thom91 » Ma 17 Aug 2015, 00:53

Karl schreef:Maar dat komt dan door een combinatie van a) intensiteit en b) snelheid? De noord-zuidtunnel in Brussel voldoet dan wel aan het eerste, maar niet aan het tweede (want door stations aan weerskanten van de tunnel is de snelheid in de tunnel vrij laag.

Snelheid, lengte van de tunnel (Alhoewel de NZV in Brussel volgens mij ook vrij lang is, maar Belgische wetgeving is heel anders dan NL dus eigenlijk niet te vergelijken..)
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Ardan » Ma 17 Aug 2015, 01:03

In de NZL is de Vmax 50, en die is hooguit drie kilometer lang tegen de 5,8 van de Schipholtunnel.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Berichtdoor Thom91 » Ma 17 Aug 2015, 22:08

3,8, aldus Wikipedia :Y
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten