Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 21:03

Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht
Geplaatst op: vrijdag 2 oktober 2015 21:00
Laatst bijgewerkt: vrijdag 2 oktober 2015 21:02

BREDA - Het plan van de NS om vanaf 2017 niet langer intercitytreinen in te zetten tussen Breda en Dordrecht, heeft veel kwaad bloedgezet. De gemeente Dordrecht heeft een brandbrief naar staatssecretaris Mansveld (infrastructuur) gestuurd waarin gevraagd wordt het plan van de NS 'een halt toe te roepen.' Het Bredase stadsbestuurheeft zich achter de inhoud van de brief geschaard. "Het behoud van een goede verbinding is belangrijk voor Breda vanwege de verbondenheid van beide steden op het gebied van de arbeidsmarkt, onderwijs en culturele voorzieningen.
Staatssecretaris Mansveld heeft nog niet op de brandbrief, die ook door de provinciebesturen in Brabant en Zuid-Holland wordt gesteund, gereageerd.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor sirvinniei » Vr 02 Okt 2015, 22:08

Scheelt op zich maar 5 minuten. Waarschijnlijk is meer het idee van een sprinter afschuwwekkend

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 02 Okt 2015, 22:22

Dat zou goed kunnen. Dat kan natuurlijk wel opgelost worden door de IC Amsterdam-Dordrecht dan maar te verlengen als stoptrein naar Breda (dan krijg je letterlijk de oude sneltrein Amsterdam-Breda weer terug, op alleen de stop in Lombardijen na)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 22:26

@sirvinnei: Vijf minuten is puur tot aan Breda, maar er zijn ook genoeg reizigers die juist nog verder mee gaan met de huidige IC (bv. naar Tilburg). Dat blijft dan met die doorgetrokken Sprinter wel rechtstreeks kunnen maar verlengt uiteraard de reistijd nog wat meer.

@SuperGhost: Dat lost niks op, dan rijdt er alleen maar een andere trein als Sprinter.

Wat vast ook wel mee zal spelen is de halvering van de frequentie, maar daar zit je een beetje in de knoop tussen wensen en eisen in de HRN-concessie waardoor je niet één Sprinter en één IC per uur kunt laten rijden. Of je moet een IC met stop in Prinsenbeek inleggen i.p.v. de Sprinter, maar dan is Lage Zwaluwe weer niet blij (al hebben die nog wel een bus naar Breda).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9068
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Michael » Vr 02 Okt 2015, 22:35

Daniel schreef:Wat vast ook wel mee zal spelen is de halvering van de frequentie, maar daar zit je een beetje in de knoop tussen wensen en eisen in de HRN-concessie waardoor je niet één Sprinter en één IC per uur kunt laten rijden. Of je moet een IC met stop in Prinsenbeek inleggen i.p.v. de Sprinter, maar dan is Lage Zwaluwe weer niet blij (al hebben die nog wel een bus naar Breda).


Ja en de laatste gaat om 19:00. En op zaterdag rijdt er een klein busje tot Wagenberg met aansluiting op lijn 123. Maar die wordt vanaf December wegbezuinigd.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 02 Okt 2015, 22:43

Daniel schreef:@SuperGhost: Dat lost niks op, dan rijdt er alleen maar een andere trein als Sprinter.
Maar dus geen sprintermaterieel en het heet ook een Intercity dan. Dan los je dat probleem met de term sprinter of het sprintermateriaal (wat sirvinnei bedoelde) wel op.

Daniel schreef:@sirvinnei: Vijf minuten is puur tot aan Breda, maar er zijn ook genoeg reizigers die juist nog verder mee gaan met de huidige IC (bv. naar Tilburg). Dat blijft dan met die doorgetrokken Sprinter wel rechtstreeks kunnen maar verlengt uiteraard de reistijd nog wat meer.
Vanaf Dordrecht is dat prima op te lossen door een goede overstap te verzorgen op 1 van de 6 IC's die er komen te rijden tussen Breda en Tilburg (want Den Haag-Eindhoven moest geloof ik ook 4x p/u gaan rijden).

Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel reizigers dit zullen betreffen. Dordrecht is enorm op Rotterdam gericht en nauwelijks op Breda.
Er zijn wel meer steden die voor hun onderlinge verbinding afhankelijk zijn van een sprinter, denk bijvoorbeeld aan Utrecht-Harderwijk, Venlo-Nijmegen/Maastricht, Arnhem-Doetinchem/Amersfoort en Zwolle-Enschede. Zijn die allen veel minder belangrijk dan de verbinding tussen Dordrecht en Breda/Tilburg/Eindhoven? Op Arnhem-Doetinchem na zijn het bovendien ook allemaal halfuursdiensten.

Is het niet eerder zo dat Dordrecht-Breda wellicht alleen een IC heeft gekend, doordat de belangrijke verbinding Den Haag/Rotterdam <-> Breda/Tilburg/Eindhoven hierlangs liep?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 02 Okt 2015, 22:51

@ Michael: Nou heb ik eerlijk gezegd 's avonds en in het weekend nooit echt veel reizigers op Lage Zwaluwe gezien. Dat station lijkt meer een verspitst reizigersaanbod te hebben, maarja, het is nu eenmaal verplicht om elk station minstens 1-2x/uur (afhankelijk van dag en tijd) in alle richtingen te bedienen dus kan Lage Zwaluwe overslaan eigenlijk al niet.
Eigenlijk zijn er dus drie opties mogelijk die aan de concessie-eisen voldoen:
- het plan van NS met alleen Sprinters
- alleen Sprinters in combinatie met een kleine versnelling daarvan door de treinen naar Breda station Dordrecht Zuid te laten overslaan
- een IC tussen Dordrecht en Breda en de Sprinter vanuit Den Bosch slechts tot Lage Zwaluwe laten rijden (en die uit Den Haag tot Dordrecht)

Nu is het wel zo dat dat laatste idee weliswaar zorgt voor minder overbediening op Dordrecht - Breda, maar tegelijk kost het ook extra materieel. Immers bespaart die Sprinterknip geen materieel uitgaande van de huidige situatie waarbij ze elkaar ergens rond Dordrecht Zuid kruisen (daarom kunnen die keringen ook zo mooi).

@SuperGhost: Vergis je er niet in. Dordrecht is meer op Breda gericht voor woon/werkverkeer dan je zou denken, daarnaast is er ook reizigersaanbod in beide richtingen. Dat komt mede door het type werkgelegenheid dat Dordrecht kent: er zit vooral heel veel laaggeschoold werk, dus eigenlijk reist iedereen met een hogere opleiding naar de omliggende steden.
Daarnaast heb je ook nog wat studentenverkeer waarbij Dordrecht zo'n beetje 50/50 op Rotterdam en Breda gericht is. Althans, zo was het in mijn tijd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 02 Okt 2015, 23:53

Wat is nou precies het plan van de NS? In totaal 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Breda (dus 2x/uur de 5000 en 2x/uur de 13600), of slechts twee Sprinters per uur?
Indien er 4 Sprinters per uur rijden, zie ik het probleem niet zo, zeker als één Sprinter-serie zelfs nog wat stations overslaat onderweg.

Indien de NS alleen 2x/uur een Sprinter wil laten rijden, gaat de frequentie omlaag en dat lijkt me wel onwenselijk.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Thom91 » Za 03 Okt 2015, 09:30

Waarom is een frequentieverlaging onwenselijk? Als er geen markt is voor vier treinen dan houdt het niet over.. NS blijft een marktpartij dus als er genoeg reizigers waren om de IC en de sprinter te handhaven hadden ze dat echt wel gedaan maar die mensen zijn er niet. Net zoals in alle afwegingen zijn er winnaars en verliezers en zoals het in de markt gaat, de dikste stroom wint. Eindhoven/Tilburg/Breda - Rotterdam is blijkbaar zo druk dat er grote groep een flinke reistijdwinst gaat boeken.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2372
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Mr-W » Za 03 Okt 2015, 10:02

Meltrain schreef:Indien er 4 Sprinters per uur rijden, zie ik het probleem niet zo, zeker als één Sprinter-serie zelfs nog wat stations overslaat onderweg.
Indien de NS alleen 2x/uur een Sprinter wil laten rijden, gaat de frequentie omlaag en dat lijkt me wel onwenselijk.

Dat lijkt me zeker wel wenselijk 2x per uur een sprinter, anders gaat het aardig krap worden tussen de HSL en Breda met 4 intercity-directs en 1 Beneluxtrein. Daarnaast is de vervoersvraag niet zo groot dat 4x per uur een trein noodzakelijk is. Reizigers voor Rotterdam en verder nemen immers de Intercity-Direct in Breda.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Za 03 Okt 2015, 12:51

Meltrain schreef:Wat is nou precies het plan van de NS? In totaal 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Breda (dus 2x/uur de 5000 en 2x/uur de 13600), of slechts twee Sprinters per uur?

Het plan is twee Sprinters per uur.

Thom91 schreef:Waarom is een frequentieverlaging onwenselijk? Als er geen markt is voor vier treinen dan houdt het niet over.. NS blijft een marktpartij dus als er genoeg reizigers waren om de IC en de sprinter te handhaven hadden ze dat echt wel gedaan maar die mensen zijn er niet.

Alleen handhaven ze nu eigenlijk juist de verbinding waar de minste vraag naar is: buiten de spits is het reizigersaanbod op Breda Prinsenbeek minimaal, voor niet-forensen is het immers aantrekkelijker de stadsbus te pakken naar het centrale station. Voor-/natransport is immers toch al nodig omdat station Prinsenbeek nog een eindje van de woonwijken af ligt.
Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid worden verder al ruim voldoende bediend door de twee sprinters van/naar Roosendaal. Eigenlijk zijn het daarmee de eisen van de HRN-concessie die in dit specifieke geval verstikkend werken en tot verre van optimale dienstverlening opleveren.
In dit geval heb je bv. meer aan een "sneltrein" met stops in Dordrecht, Breda Prinsenbeek en Breda die in de spits 2x/uur rijdt (dat zou een doorgetrokken 2200 kunnen zijn). In de daluren volstaat 1x/uur die sneltrein en kan je in het andere halfuur een sprinter Breda - Lage Zwaluwe laten rijden met aansluiting op de Sprinter uit Roosendaal. En 's avonds en in het weekend dan gewoon de situatie zoals die er nu is met de 5100 en 15100 die elkaar afwisselen. Maarja, de concessie-eisen houden zo'n slimme oplossing (waarbij het aantal treinen tussen de HSL-aansluiting en Breda niet toeneemt) tegen waardoor de reizigers opgescheept worden met twee trage Sprinters.

Die sneltrein zou trouwens ook een vooruitgang zijn voor reizigers uit Breda die in de talrijke kantoren rond Rotterdam Blaak werken, als je er een doorgetrokken 2200 van maakt, waarmee je 'm in de tegenrichting ook mooi kan vullen. Dat is immers een groep die er ook op achteruit gaat met een 1900 via de HSL gezien die nu een mooie aansluiting in Dordrecht hebben maar dan eerst hun werk voorbij rijden om vervolgens weer een trein terug naar Blaak te nemen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Za 03 Okt 2015, 13:52

Als Rotterdam Blaak het probleem is, zou je ook de treinen via de HSL op Blaak kunnen laten stoppen natuurlijk.

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor huibf » Za 03 Okt 2015, 13:58

Wat is er mis met de huidige verbindingen op de as Den Haag Eindhoven Venlo.
Waarom moet het zonodig allemaal op de schop. Waarom moet ook in Eindhoven e.e.a worden losgekoppeld? Alleen maar vanwege dat miezirige HSL stukje.
Wat een lariekoek. Is er wel een onderbouwd geheel? Worden er in 2017 overall gezien niet meer reizigers benadeeld dan bevoordeeld. Pure rijtijdwinst op zon kort stuke noem ik geen voordeel en kan zeker niet zwaarder wegen dan een nadeel van overstappen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Geert » Za 03 Okt 2015, 14:32

De verbinding tussen Den Haag/Rotterdam met Breda/Tilburg/Eindhoven wordt anders een stuk vlotter. Alleen de Dordrechtenaren moeten op de verbinding naar Breda iets langere reistijd accepteren, maar dat lijkt me in het grote geheel een kleinere groep dan het doorgaande verkeer Brabant-zuidelijke Randstad.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Za 03 Okt 2015, 14:41

huibf schreef:Wat is er mis met de huidige verbindingen op de as Den Haag Eindhoven Venlo.
Waarom moet het zonodig allemaal op de schop. Waarom moet ook in Eindhoven e.e.a worden losgekoppeld? Alleen maar vanwege dat miezirige HSL stukje.
Wat een lariekoek. Is er wel een onderbouwd geheel? Worden er in 2017 overall gezien niet meer reizigers benadeeld dan bevoordeeld. Pure rijtijdwinst op zon kort stuke noem ik geen voordeel en kan zeker niet zwaarder wegen dan een nadeel van overstappen.


Er is niks mis met de huidige verbinding, maar het is onzin om niet te kijken naar verbeteringen omdat er met de huidige situiatie 'niks mis' is. En natuurlijk is het aantal reizigers Rotterdam - Breda groter dan Dordrecht - Breda. Die meerderheid krijgt een aanzienlijke reistijdverkorting. De wijziging in Eindhoven daar wordt niemand slechter van; het aantal reizigers dat nu moet overstappen is ongeveer gelijk aan het aantal reizigers dat dat in die nieuwe situatie moet (alleen zijn het andere reizigers).

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor deadlock » Za 03 Okt 2015, 14:57

huibf schreef:Wat is er mis met de huidige verbindingen op de as Den Haag Eindhoven Venlo.
Waarom moet het zonodig allemaal op de schop. Waarom moet ook in Eindhoven e.e.a worden losgekoppeld? Alleen maar vanwege dat miezirige HSL stukje.
Wat een lariekoek. Is er wel een onderbouwd geheel? Worden er in 2017 overall gezien niet meer reizigers benadeeld dan bevoordeeld. Pure rijtijdwinst op zon kort stuke noem ik geen voordeel en kan zeker niet zwaarder wegen dan een nadeel van overstappen.

Er ligt een peperdure spoorlijn die niet genoeg gebruikt wordt en door het omleiden van bepaalde treinen via deze spoorlijn wordt de spoorlijn goedkoper en krijgen meer reizigers meer waar voor hun geld dan nu. Wat voor andere argumenten heb je nodig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2372
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Mr-W » Za 03 Okt 2015, 18:10

Daniel schreef:Die sneltrein zou trouwens ook een vooruitgang zijn voor reizigers uit Breda die in de talrijke kantoren rond Rotterdam Blaak werken, als je er een doorgetrokken 2200 van maakt, waarmee je 'm in de tegenrichting ook mooi kan vullen. Dat is immers een groep die er ook op achteruit gaat met een 1900 via de HSL gezien die nu een mooie aansluiting in Dordrecht hebben maar dan eerst hun werk voorbij rijden om vervolgens weer een trein terug naar Blaak te nemen.
Met de Intercity Direct naar Rotterdam Cs en dan terugsteken naar Blaak is sneller dan de overstap in Dordrecht, dus ook voor die groep reizigers is het vervallen van de route via Dordrecht geen probleem.
Wubbo schreef:Als Rotterdam Blaak het probleem is, zou je ook de treinen via de HSL op Blaak kunnen laten stoppen natuurlijk.

De huidige 1900 stopt er al niet,dus zo heel groot zou die vraag niet zijn.Vraag me trouwens af of de stop in Delft behouden blijft.
deadlock schreef:
huibf schreef:Wat is er mis met de huidige verbindingen op de as Den Haag Eindhoven Venlo.
Waarom moet het zonodig allemaal op de schop. Waarom moet ook in Eindhoven e.e.a worden losgekoppeld? Alleen maar vanwege dat miezirige HSL stukje.
Om materieel te besparen moet er geknipt worden in Eindhoven.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Za 03 Okt 2015, 18:21

Thom91 schreef:Waarom is een frequentieverlaging onwenselijk? Als er geen markt is voor vier treinen dan houdt het niet over.. NS blijft een marktpartij dus als er genoeg reizigers waren om de IC en de sprinter te handhaven hadden ze dat echt wel gedaan maar die mensen zijn er niet. Net zoals in alle afwegingen zijn er winnaars en verliezers en zoals het in de markt gaat, de dikste stroom wint. Eindhoven/Tilburg/Breda - Rotterdam is blijkbaar zo druk dat er grote groep een flinke reistijdwinst gaat boeken.

Er zijn inderdaad een hoop winnaars, maar het aantal verliezers kan makkelijk gereduceerd worden door een extra trein tussen Dordrecht en Breda te laten rijden.
Het doortrekken van de 2200 (naast het in stand houden van de 5000) is uiteraard ook een optie.
Een frequentieverlaging is onwenselijk omdat reizigers dan minder reismogelijkheden hebben en ook de capaciteit behoorlijk afneemt op deze (volgens Daniel) vrij drukke verbinding.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor huibf » Za 03 Okt 2015, 19:14

deadlock schreef:Er ligt een peperdure spoorlijn die niet genoeg gebruikt wordt en door het omleiden van bepaalde treinen via deze spoorlijn wordt de spoorlijn goedkoper en krijgen meer reizigers meer waar voor hun geld dan nu. Wat voor andere argumenten heb je nodig?


Die HSL had er niet eens hoeven komen. En een land als Nederland niet nodig. Had prina over bestaand gekunt, gewoon met 130 km/u.

Lijkt wel ambtenarenpraat. We leggen HOV banen aan. Vervolgens buslijnen daarover laten omrijden die er notabene langere over gaan doen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Za 03 Okt 2015, 20:19

Mr-W schreef:Met de Intercity Direct naar Rotterdam Cs en dan terugsteken naar Blaak is sneller dan de overstap in Dordrecht, dus ook voor die groep reizigers is het vervallen van de route via Dordrecht geen probleem.

'tis wat je sneller noemt... in de huidige situatie duurt heb je inderdaad een gigantische tijdwinst: je doet er 36 i.p.v. 37 minuten over. Maar daar mag je dan wel extra voor gaan betalen omdat je terugsteekt. De door mij voorgestelde "sneltrein" Breda - Dordrecht die vervolgens verder gaat als 2200 zou daar echter, door het elimineren van de overstaptijd, slechts 30 minuten over doen. Dag HSL-tijdwinst :wink:

Mr-W schreef:De huidige 1900 stopt er al niet,dus zo heel groot zou die vraag niet zijn.

Dat zou ik niet zo stellig durven zeggen. De 1900 is bij de omklap van de dienstregeling in 2007 namelijk niet in Blaak gaan stoppen omdat dat met het toenmalige materieel (getrokken treinen) het niet wenselijk was een stop in een tunnel te maken. Er is een tijdje het plan geweest om die serie in plaats daarvan een stop in Rotterdam Lombardijen te laten maken, maar dat is nooit doorgevoerd.

Moshi schreef:Die meerderheid krijgt een aanzienlijke reistijdverkorting.

Mwoh, het gaat om welgeteld 7 minuten reistijd minder. 7 minuten waar je overigens ook vooral wat aan hebt als je op Rotterdam Centraal moet zijn, want op de andere treinen die je daarvandaan zou kunnen nemen sta je dan gewoon doodleuk 7 minuten langer te wachten :P

Overigens is het ook nog een fraai stukje geldverspilling want van de vier sporen tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht liggen er straks dus twee weg te roesten. De ICs rijden daar namelijk gewoon achter de Sprinters aan omdat er door de tijdliggingen geen inhalingen meer nodig zijn (momenteel halen alleen de Benelux en de 1900 daar Sprinters in)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Suus » Za 03 Okt 2015, 20:25

Tussen Dordrecht tot voorbij Zwijndrecht kan je de buitensporen gebruiken voor de vele goederentreinen van/naar de Kijfhoek die via Brabant rijden :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Za 03 Okt 2015, 20:29

Dat zijn er ook niet zoveel meer als het er ooit waren hoor. En eerlijk gezegd heb ik daar nog maar hoogst zelden een goederentrein en reizigerstrein naast elkaar zien rijden. Iets wat ook wel logisch is want dan voeg je dusdanig kort voor die reizigerstrein in dat die er vervolgens tot Roosendaal achteraan mag hobbelen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Geert » Za 03 Okt 2015, 20:42

Die infra is de afgelopen 20 jaar dan in ieder geval wel goed gebruikt geweest. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd nogal een bijzaak in deze discussie :)

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Za 03 Okt 2015, 21:01

huibf schreef:Die HSL had er niet eens hoeven komen. En een land als Nederland niet nodig. Had prina over bestaand gekunt, gewoon met 130 km/u.

Lijkt wel ambtenarenpraat. We leggen HOV banen aan. Vervolgens buslijnen daarover laten omrijden die er notabene langere over gaan doen.

Had prima over bestaand spoor gekunt, maar dat is nu totaal niet meer relevant. En ze doen er niet langer over, maar zijn juist sneller.

Meltrain schreef:Een frequentieverlaging is onwenselijk omdat reizigers dan minder reismogelijkheden hebben en ook de capaciteit behoorlijk afneemt op deze (volgens Daniel) vrij drukke verbinding.


Met die argumentatie kan ik overal wel een trein laten rijden; het is geen drukke verbinding.

Daniel schreef:Mwoh, het gaat om welgeteld 7 minuten reistijd minder. 7 minuten waar je overigens ook vooral wat aan hebt als je op Rotterdam Centraal moet zijn, want op de andere treinen die je daarvandaan zou kunnen nemen sta je dan gewoon doodleuk 7 minuten langer te wachten :P

Die 7 minuten worden meer met de ICNG. En je bent een zwartkijker, want dat principe werkt 2 kanten op: die 7 minuten kunnen ook een half uur tijdswinst opleveren als je daardoor een aanluiting wel haalt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Za 03 Okt 2015, 21:18

Nee ik ben geen zwartkijker, ik redeneer gewoon vanuit aansluitingen die er nu geboden worden op Rotterdam Centraal en in hoeverre daar verandering in kan komen door het sneller in Rotterdam kunnen zijn van de 1900. Weliswaar is dat nu nog niet 100% zeker te zeggen door het herontwerp van de dienstregeling in 2017, maar gezien je in zowel Rotterdam als Breda te maken hebt met series uit Zwolle en dat vaak het startpunt is van de hele dienstregelingsplanning lijkt het me niet meer dan logisch dat ze beide evenveel schuiven.

Feit is dat de 1900 nu een snelle overstap biedt richting Gouda en tevens ongeveer in een kwartierligging met de IC direct uit Breda vertrekt, waarbij dat laatste niet anders zal worden. Als je dan dus 7 minuten eerder in Rotterdam aankomt (dus nogsteeds in kwartierligging met de IC direct) krijg je exact hetzelfde probleem als de IC direct nu heeft: je ziet de IC naar Gouda net wegrijden.
Met de Sprinter of IC richting Schiedam e.v. heb je net zoiets, die overstaptijd is ook twee keer zo lang vanuit ICd dan vanuit de huidige IC. Enige wat wel positief uit zou kunnen werken is als men een cross-platform overstap van de 1900 via de HSL op de 1000 weet te realiseren (immers liggen die allebei in kwartiersligging met de 900). Dan zou je elk kwartier snel van Breda naar Amsterdam kunnen reizen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten