Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door starx »

Dat lijkt me inderdaad ook. Dordrecht en Breda zijn allebei grote stations en die moeten in principe van 6 tot 24 tweemaal per uur bediend worden. Ontheffing kan dacht ik alleen als het aantal reizigers lager is dan 10 en dat lijkt me niet het geval. Prinsenbeek gaat er in dit geval dus op vooruit, terwijl ze tot vorig jaar alleen in de spits een halfuurdienst hadden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Ja, als de veronderstelling klopt dat NS van 6 tot 24 uur op dezelfde tijden wenst te rijden. Dat lijkt logisch, maar hoeft niet (zie bijvoorbeeld de huidige dienstregeling van Sittard-Heerlen).

Stel dat er toch 1x/uur een IC blijft rijden (als die wordt ingekocht) zou NS dus nog kunnen bezuinigen door in de daluren minder sprinters te laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door deadlock »

SuperGhost schreef:Als ik het goed heb begrepen wel, want Dordrecht en Breda tellen als grote stations en die moeten ten alle tijden 2 verbindingen onderling hebben. Nu de IC wegvalt zal dan de sprinter 2x per uur moeten rijden op de avonduren en in het weekend om daar nog aan te kunnen blijven voldoen.
Daar zijn de sprinters prima voor *O* Geen kip die erin zit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39180
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Daniel »

Er staat nog nergens bij of voor die 2,3 miljoen die IC op alle dagen van de week gaat rijden. Op zich zou de vraag immers al redelijk gedekt worden door op doordeweekse dagen een IC te laten rijden: dan zijn er de meeste reizigers die er profijt van hebben. In de late avond en op zondag zijn de hoeveelheden reizigers immers weer erg klein en zou een Sprinter volstaan.

En dan is het trouwens nog de vraag hoe die IC ingelegd wordt: rijdt je 'm eens per uur op een tijd die precies niet aansluit op werktijden danwel collegetijden van de studenten en je zult zien dat NS met iets als "zie je wel dat die IC niet nodig is" komt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

Hoe heeft NS dit precies berekend? Het gaat toch niet alleen om mensen die van Dordrecht naar Breda willen en andersom; alle passagiers die van of naar een station tussen Rotterdam Blaak en (pak 'm beet) Hardinxveld-Giessendam aan de ene kant (met achterland zo'n 1 mln inwoners denk ik) en heel Zuid- en ZO-NL aan de andere kant reizen, krijgen met extra overstappen en/of aanzienlijk langere reistijden te maken. Of mag je tegenwoordig een vertrek- of aankomststation wel voorbij reizen?

En dan gaan er dus 5x per uur IC's van R'dam CS naar Breda over de HSL. Hoe vaak moet er daarvan eentje weggesleept gaan worden voordat Thalys het welletjes vindt en z'n diensten maar inkort tot Brussel of Antwerpen? Als internationaal reiziger is het niet zo handig je aansluiting te verliezen op een gereserveerde trein of vliegtuig dat maar sporadisch vertrekt.

De parlementaire enquête over de Fyra is koud afgerond, maar ik heb niet het idee dat de lessen worden getrokken om een volgende over de NS te voorkomen. Met open ogen worden we weer naar een valkuil geleid. :oops:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door MdJ »

Er blijven gewoon 4 IC's per uur tussen Rotterdam en Dordrecht rijden, dus van Blaak naar Giessendam pakken, net als nu, de sprinter of de IC [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] en [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie].

De huidige IC Den Haag-Eindhoven (en specifiek in de regio: de niet onderwegstoppende IC Rotterdam-Dordrecht-Breda) gaat niet meer via Dordrecht maar via de HSL rijden, dus de verbinding Rotterdam-Dordrecht gaat met 2 rechtstreekse treinen (3 als je de BNL meeneemt) omlaag en van Dordrecht-Breda van 2 naar 0 IC's per uur.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Vinny »

Best haalbare dienstregeling is denk ik 7 dagen per week van 06.00-24.00 2 keer per uur een sprinter Breda-Dordrecht en van ma t/m vr van 07:00-09:00 en van 15:00-17:30 twee extra treinen per uur, kunnen intercity's of sprinters zijn. Dan heb je een klokvaste dienstregeling en tegelijkertijd aanvulling op de belangrijkste verbindingen tijdens de spits.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Moshi »

OVinspecteur schreef:Hoe vaak moet er daarvan eentje weggesleept gaan worden voordat Thalys het welletjes vindt en z'n diensten maar inkort tot Brussel of Antwerpen? Als internationaal reiziger is het niet zo handig je aansluiting te verliezen op een gereserveerde trein of vliegtuig dat maar sporadisch vertrekt.

De parlementaire enquête over de Fyra is koud afgerond, maar ik heb niet het idee dat de lessen worden getrokken om een volgende over de NS te voorkomen. Met open ogen worden we weer naar een valkuil geleid. :oops:
Wat een onzin, je blaast het belang van het omleiden van de IC Rotterdam-Breda ook wel heel erg op. Als je het risico wilt uitsluiten dat een Thalys vertraging oploopt door een andere trein, dan kun je de HSL dus nauwelijks gebruiken omdat er niets anders kan rijden. Optimaal gebruik van het spoor lijkt me altijd belangrijker dan 100% het risico te voorkomen dat een trein vertraging oploopt door een defect aan een andere trein. De parlementaire enquête is ook bepaald niet tot de conclusie gekomen dat er alleen Thalys op de HSL moet rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Meltrain »

En mocht er iets gebeuren op de HSL, kunnen de treinen altijd nog omgeleid worden via Dordrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door deadlock »

Dat eeuwige gejank van lokale provinciale altijd, echt hou gewoon eens op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Mr-W »

Dordrecht dreigt in de dienstregeling 2017 nog steeds zijn intercityverbinding richting Breda en verder kwijt te raken. Staatssecretaris Dijksma is nog wel in gesprek met NS en de regio over een oplossing, maar die is nog steeds niet gevonden.

Dat blijkt donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. De Tweede Kamer dringt al geruime tijd aan op een oplossing voor onder andere Dordrecht. Per dienstregeling 2017 wil NS namelijk de Intercity Den Haag - Eindhoven via de hogesnelheidslijn laten rijden, waardoor Dordrecht niet meer wordt aangedaan. Daarmee houdt de stad in de richting van Breda nog twee Sprinters per uur over. Richting Rotterdam rijden in het eindbeeld nog acht treinen per uur.
Dijksma hoopt dat de regio met geld over de brug wil komen om een Intercity Dordrecht - Breda en verder te realiseren. De regionale overheden voelen er echter weinig voor om geld bij te moeten leggen voor diensten op het hoofdrailnet. Dijksma beloofde de gesprekken voort te zullen zetten.

In de huidige plannen gaan er vanaf 2017 vijf treinen per uur via de hogesnelheidslijn rijden tussen Rotterdam en Breda. Nu zijn dat er nog twee. Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden. "Maar hier is eerder naar gekeken. Toen is de conclussie getrokken dat de meeste treinreizigers baat hebben met de huidige voorstellen, maar dat geldt niet voor wie naar Dordrecht wil", verklaarde de staatssecretaris.
Treinreiziger.nl
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Zou als minister/staatssecretaris echt alleen al NS in mijn portefeuille willen hebben om in de Kamer te kunnen zeggen: "Mensen, stop met je te bemoeien met de interne bedrijfsvoering van NS. Als je ergens een probleem mee hebt, ga dan gewoon bij hen op de koffie en val mij er niet mee lastig."

Maar ja, de kans dat ik ooit zo'n post zal bekleden is natuurlijk minimaal. :(
🍉
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Moshi »

Mr-W schreef:Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden.
Oei, 1 van de 5. Dat kan dan eigenlijk alleen de Beneluxtrein zijn :shock:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Prima, die trein is toch al niet serieus te nemen, 10 minuten meer moet nu ook het probleem niet zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Zolang die Beneluxboemel maar rijdt tussen Antwerpen en Breda vind ik het allang best. Wat deze verder in NL doet zal mij een zorg zijn. Als ik naar de Randstad wil, pak ik wel een van de vier treinen per uur die via de HSL rijdt. :P
🍉
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Dennenboom »

Is dat dezelfde Tweede Kamer die onlangs nog klaagde dat de Beneluxtrein zo traag was?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op do 19 nov 2015, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Suus »

Het is lang niet altijd noodzakelijk dat de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] met dubbele stellen rijdt, van Zwolle tot Breda met een dubbel stel rijden omdat er zo nodig een intercity naar Dordrecht moet rijden is echt belachelijke geldverspilling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Rijdt er dan veel gekoppelde treinstellen in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Volgens mij niet.

Zo'n voorbeeld heb ik al vaker voorbij zien komen maar dan met de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] / [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] vanuit Ddr naar Vs / Bd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Hainje »

Ik zie de 3600 in ieder geval zelden gekoppeld rijden.
🍉
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door OVinspecteur »

MetroRET schreef:Rijdt er dan veel gekoppelde treinstellen in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Volgens mij niet.
NS kan altijd het gebruikte materieel wisselen met een andere serie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door JWM »

Het logistieke plaatje is hier echt het probleem niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Prima, die trein is toch al niet serieus te nemen, 10 minuten meer moet nu ook het probleem niet zijn.
Die trein heeft waarschijnlijkheid ruim voldoende speling als de paden tussen Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel niet verschuiven. Dan kost het geen extra tijd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Bericht door Geert »

Als er een trein moet rijden dan zal NS vast wel wat bedenken, losse stellen of een doorgetrokken serie of wat dan ook. Maar punt blijft dat je niet om alleen een drammende wethouder een hoop kosten maakt voor materieel en personeel, terwijl die trein waarschijnlijk amper druk zal zijn. Dat kan allemaal wel aan nuttiger projecten besteed worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten