Pagina 5 van 18

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 21:59
door verfmeer
Zou het verleggen van het symmetriepunt naar Lage Zwaluwe dat station geen impuls kunnen geven? De overstappen tussen de sprinter van/naar Breda en die van/naar Roosendaal zijn nu zo'n 20-25 minuten. Als je die overstappen daar kan realiseren is het voor verkeer vanuit West-Brabant naar Breda en v.v. sneller dan de bus, terwijl die bus nu met 15 minuten voorsprong wint.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 22:32
door SuperGhost
Die sprinters moeten op zowel Rijswijk-Rotterdam Centraal als op Dordrecht - Lage Zwaluwe - Roosendaal / Breda wel tussen de IC(D)'s rijden, die kun je dus niet even simpelweg gaan verschuiven.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: vr 09 okt 2015, 23:46
door Daniel
Boven Lage Zwaluwe zal het niet zo'n probleem zijn: dan zou het omwisselen van de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] in één richting volstaan. Maar dan kom je in Breda op een kering van een half uur uit en dan zal op de infra daar waarschijnlijk wat lastig worden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 01:45
door SuperGhost
Dan krijg je voor die sprinters natuurlijk scheve aansluitingen. En ik denk dat die aansluitingen vast wel iets drukker gebruikt zijn dan die in Lage Zwaluwe.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 09:00
door Meltrain
Dat is vooral een probleem op de tijden dat de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] niet rijdt. Dan heb je (vanaf Zwd t/m Rtz) op de heenweg bijvoorbeeld maar één overstap (omdat de trein dan aansluit op de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie]) en op de terugweg ineens twee (of een wachttijd van een kwartier).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 10:12
door Pim-AllianceB95
verfmeer schreef:Zou het verleggen van het symmetriepunt naar Lage Zwaluwe dat station geen impuls kunnen geven? De overstappen tussen de sprinter van/naar Breda en die van/naar Roosendaal zijn nu zo'n 20-25 minuten. Als je die overstappen daar kan realiseren is het voor verkeer vanuit West-Brabant naar Breda en v.v. sneller dan de bus, terwijl die bus nu met 15 minuten voorsprong wint.
Als je het symmetriepunt in Lage Zwaluwe legt, krijg je in beide richtingen een overstap van 15 minuten (overdag, 's avonds 30 minuten).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 10:16
door hidihi
Zou deze oplossing niet het beste zijn voor alle partijen?

5000 inkorten tot Dordrecht
13600 Verlengen naar Lage Zwaluwe
4x nieuwe IC naar Dordrecht Breda met losse ICM's

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 10:41
door Daniel
SuperGhost schreef:Dan krijg je voor die sprinters natuurlijk scheve aansluitingen. En ik denk dat die aansluitingen vast wel iets drukker gebruikt zijn dan die in Lage Zwaluwe.
Scheve aansluitingen zijn er juist nu: de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] kruist nu nabij Dordrecht de [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] waardoor bv. de overstaps niet in beide richtingen gelijk zijn. Zelfde is natuurlijk het geval in Rotterdam.
In het superdal klapt één serie al in één richting een kwartier om waardoor de knopen wel symmetrisch worden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 11:14
door Meltrain
Welke scheve aansluitingen in Rotterdam?
De [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] sluit altijd aan op de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] en [serie=Intercity|2015|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2015|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] en de [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] sluit aan op de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Intercity|2015|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] .
Alleen de aansluitingen naar de Hoekse Lijn zijn dramatisch.

Edit: series naar Utrecht omgedraaid.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 19:45
door SuperGhost
hidihi schreef:Zou deze oplossing niet het beste zijn voor alle partijen?

5000 inkorten tot Dordrecht
13600 Verlengen naar Lage Zwaluwe
4x nieuwe IC naar Dordrecht Breda met losse ICM's
Dus als er veel en veel minder reizigers zijn (immers: alle reizigers Brabant<->Rotterdam en verder gaan dan via de HSL), wil jij juist méér treinen laten rijden op Dordrecht-Breda? :')

Daarnaast zal dat voor Breda-Prinsenbeek natuurlijk ook onwenselijk zijn, want dan vervalt hun rechtstreekse verbinding met Dordrecht en Rotterdam.

Als laatst: kan Dordrecht wel zoveel kerende treinen aan zonder dat je het pad voor de doorgaande treinen verspert?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 21:20
door Daniel
Meltrain schreef:Welke scheve aansluitingen in Rotterdam?
Ehm owja, had scheef zitten rekenen. Er zit 20 minuten tussen dus dan zijn de aansluitingen daar wel symmetrisch.

@SuperGhost: Dat aantal reizigers Rotterdam - Brabant wordt hier nog altijd chronisch overschat, maar 4×/uur een IC Ddr - Bd is idd ook weer overdreven.
Maar als je een pendel-IC kort kunt keren past het: die kan dan naar 3b terwijl de Sprinter uit Rotterdam op 3a kan keren. Dat gaat net met een 4 minuten opvolging op één spoor.
Doorgaand verkeer kan dan via 1/2 en 4/5 gezien de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Stoptrein|2015|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] tegelijk in Dordrecht zijn. De [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] kan volgens mij precies overal tussendoor op spoor 2 of 4 keren, maar dat wordt krap. Doorkoppelen past daarom altijd beter.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 22:02
door Wubbo
Ik maak me veel meer zorgen over de kering op Lage Zwaluwe dan die op Dordrecht. Breda mag helemaal het punt niet meer zijn als die verbouwing daar tenminste een keertje klaar is.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 22:36
door hidihi
Wubbo schreef:Ik maak me veel meer zorgen over de kering op Lage Zwaluwe dan die op Dordrecht. Breda mag helemaal het punt niet meer zijn als die verbouwing daar tenminste een keertje klaar is.
Je hebt toch vier perronen en nog meer sporen in Lage Zwaluwe dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Terug komend op Super ghost. Vindt je 4 IC treinen overdreven tussen twee plaatsen met meer dan 100.000 inwoners? Ideaal gezien gezien wil je wel dat Breda Prinsenbeek zijn rechtstreekse verbinding met Dordrecht behoudt maar het vervelende is dat het na Lage Zwaluwe slechts twee sporig is.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 22:43
door Z2N
In Lage Zwaluwe heb je echter ook nog een hele grote hoeveelheid goederenpaden die je kan slopen, om maar niet te beginnen dat het hele idee van je ontbreekt aan realiteit... :')

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 23:38
door Geert
Daniel schreef:@SuperGhost: Dat aantal reizigers Rotterdam - Brabant wordt hier nog altijd chronisch overschat,
Waar baseer je dat op? NS is toch ook niet gek als zij brood zien in een directe, snelle verbinding Rotterdam - Brabant die Dordrecht overslaat.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 10 okt 2015, 23:44
door JWM
Nah, ik vrees dat hierbij ook meespeelt dat NS met iets moest komen richting politiek om het vertrouwen op de HSL te behouden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 00:43
door SuperGhost
Volgens mij had NS die verbinding allang geopperd voordat die vertrouwensbreuk er was.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 00:51
door JWM
Voordien zat het niet in de bedieningsafspraken HSL tussen NS en de staat.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 05:10
door SuperGhost
Maar dat betekend niet dat NS die plannen niet kan hebben gehad. :wink:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 12:40
door JWM
Vermoeiend persoon!

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 14:45
door Moshi
JWM schreef:Vermoeiende personen!
^^ Fixed

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 14:53
door JWM
_O-

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 17:46
door Daniel
JWM schreef:Nah, ik vrees dat hierbij ook meespeelt dat NS met iets moest komen richting politiek om het vertrouwen op de HSL te behouden.
Check, deze verbinding is inderdaad pas ter sprake gekomen na het Fyra-fiasco. In de oorspronkelijke HSL-concessie zal 'ie nooit gezeten hebben, want daar was enige integratie met het HRN juist niet toegestaan.
Geert schreef:
Daniel schreef:@SuperGhost: Dat aantal reizigers Rotterdam - Brabant wordt hier nog altijd chronisch overschat,
Waar baseer je dat op?
Op vele jaren aan reiservaring op die verbinding: er stappen weliswaar in Rotterdam enorm veel reizigers in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] maar een aanzienlijk deel stapt daar vervolgens in Dordrecht weer uit en is dus helemaal niet op weg naar Breda of verder. (Overigens ook volstrekt logisch als je verdere aansluitingen daar bekijkt, er gaat behoorlijk veel met de MerwedeLingeLijn verder)
Ik heb in het recentere verleden ook een behoorlijk aantal keren de IC-direct gebruikt tussen Rotterdam en Breda: daar zitten me toch een treinen tussen met gigantisch luchtvervoer middenin de spits. En dan zou je de frequentie nog gaan verdubbelen? :? Pas tussen Rotterdam en Amsterdam stroomt die ICd echt flink vol, daar is zo'n kwartiersdienst tenminste nuttig.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 18:41
door SuperGhost
Alleen kun je het wel een uitbreiding noemen? Nu rijden er immers 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD en 2x de 1900) en straks rijden er ook 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD + 2x de 1900 over de HSL). Volgens mij verandert er dan nog niet zo veel (op dat de 1900 Dordrecht overslaat na), of mis ik dan iets?

Voor Dordrecht-Rotterdam houdt je met 4 IC's en 4 sprinters natuurlijk nog meer dan genoeg reismogelijkheden over. Daarnaast wil Arriva graag met de MLL doorrijden naar Rotterdam, wat ook weer 2-4 treinen erbij kan betekenen (mits NS akkoord gaat). Als NS dat niet wil én je zou de 5e/6e IC echt nodig hebben, dan zou je zelfs nog de ICD die in Rotterdam eindigt door kunnen trekken naar Dordrecht (maakt die ICD ook aantrekkelijker lijkt me). Ik voorzie daar ook niet echt problemen dus, sterker nog: het verdwijnen van de 1900 in Dordrecht maakt juist een pad vrij om de MLL door te kunnen trekken naar Rotterdam en dat zou zelfs gunstiger kunnen zijn (want zoals je zelf al zegt wordt de 1900 nu veel gebruikt door overstappers van/naar de MLL).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 11 okt 2015, 19:04
door Daniel
SuperGhost schreef:Alleen kun je het wel een uitbreiding noemen? Nu rijden er immers 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD en 2x de 1900) en straks rijden er ook 4 snelle treinen tussen Brabant en Rotterdam (2x de ICD + 2x de 1900 over de HSL). Volgens mij verandert er dan nog niet zo veel (op dat de 1900 Dordrecht overslaat na), of mis ik dan iets?
Het aantal treinen verandert op zich niet nee, de vraag is alleen of er überhaupt vraag is naar nog meer treinen via de HSL route gezien juist daar de treinen veel leger zijn dan de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nu is. Zowel uit Rotterdam naar Breda als uit Breda naar Rotterdam volgen ze elkaar nu qua vertrektijd kort op dus er is toch wel sprake van een bewuste keuze van de reizigers dat ze juist de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] nemen.
Voor Dordrecht-Rotterdam houdt je met 4 IC's en 4 sprinters natuurlijk nog meer dan genoeg reismogelijkheden over.
Uiteraard, daar hoor je mij ook niet over. Dat is ook nieteens echt een achteruitgang omdat er nu eigenlijk al een kwartiersdienst is met daar nog twee treinen tussendoor.
Daarnaast wil Arriva graag met de MLL doorrijden naar Rotterdam, wat ook weer 2-4 treinen erbij kan betekenen (mits NS akkoord gaat). <knip> Ik voorzie daar ook niet echt problemen dus, sterker nog: het verdwijnen van de 1900 in Dordrecht maakt juist een pad vrij om de MLL door te kunnen trekken naar Rotterdam en dat zou zelfs gunstiger kunnen zijn (want zoals je zelf al zegt wordt de 1900 nu veel gebruikt door overstappers van/naar de MLL).
Let wel, je hebt hier ook weer een asymmetrische knoop die doorkoppelen lastig maakt: de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] sluit aan op de [serie=Stoptrein|2015|Geldermalsen - Dordrecht36700[/serie] maar andersom heb je juist overstappers uit de [serie=Stoptrein|2015|Gorinchem - Dordrecht36800[/serie] in de [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] (de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] zit daar nog tussen, maar dat haal je niet door een 2-minutenoverstap naar een ander perron). Je kunt daardoor niet letterlijk een 1900-pad hergebruiken. Daarnaast zal NS zich hier ook niet zomaar bij neerleggen want die raken een hoop reizigers kwijt: de overstapstroom MLL -> Rotterdam is veruit de grootste op station Dordrecht en wint het van wat er uit de bussen komt.
Ook is de verdeling van de treinen een aandachtspunt: als je tegelijk een NS en Arriva-trein naar Rotterdam zou krijgen vergt dat namelijk ook infra-investeringen. Station Dordrecht heeft namelijk weliswaar veel doorwisselmogelijkheden, maar die zijn erg afgestemd om in de huidige situatie snel te kunnen binnenkomen en vertrekken.