Pagina 10 van 18

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 18:32
door starx
Dat lijkt me inderdaad ook. Dordrecht en Breda zijn allebei grote stations en die moeten in principe van 6 tot 24 tweemaal per uur bediend worden. Ontheffing kan dacht ik alleen als het aantal reizigers lager is dan 10 en dat lijkt me niet het geval. Prinsenbeek gaat er in dit geval dus op vooruit, terwijl ze tot vorig jaar alleen in de spits een halfuurdienst hadden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 19:15
door reisthijs
Ja, als de veronderstelling klopt dat NS van 6 tot 24 uur op dezelfde tijden wenst te rijden. Dat lijkt logisch, maar hoeft niet (zie bijvoorbeeld de huidige dienstregeling van Sittard-Heerlen).

Stel dat er toch 1x/uur een IC blijft rijden (als die wordt ingekocht) zou NS dus nog kunnen bezuinigen door in de daluren minder sprinters te laten rijden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 19:36
door deadlock
SuperGhost schreef:Als ik het goed heb begrepen wel, want Dordrecht en Breda tellen als grote stations en die moeten ten alle tijden 2 verbindingen onderling hebben. Nu de IC wegvalt zal dan de sprinter 2x per uur moeten rijden op de avonduren en in het weekend om daar nog aan te kunnen blijven voldoen.
Daar zijn de sprinters prima voor *O* Geen kip die erin zit.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 19:42
door Daniel
Er staat nog nergens bij of voor die 2,3 miljoen die IC op alle dagen van de week gaat rijden. Op zich zou de vraag immers al redelijk gedekt worden door op doordeweekse dagen een IC te laten rijden: dan zijn er de meeste reizigers die er profijt van hebben. In de late avond en op zondag zijn de hoeveelheden reizigers immers weer erg klein en zou een Sprinter volstaan.

En dan is het trouwens nog de vraag hoe die IC ingelegd wordt: rijdt je 'm eens per uur op een tijd die precies niet aansluit op werktijden danwel collegetijden van de studenten en je zult zien dat NS met iets als "zie je wel dat die IC niet nodig is" komt :P

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 21:58
door OVinspecteur
Hoe heeft NS dit precies berekend? Het gaat toch niet alleen om mensen die van Dordrecht naar Breda willen en andersom; alle passagiers die van of naar een station tussen Rotterdam Blaak en (pak 'm beet) Hardinxveld-Giessendam aan de ene kant (met achterland zo'n 1 mln inwoners denk ik) en heel Zuid- en ZO-NL aan de andere kant reizen, krijgen met extra overstappen en/of aanzienlijk langere reistijden te maken. Of mag je tegenwoordig een vertrek- of aankomststation wel voorbij reizen?

En dan gaan er dus 5x per uur IC's van R'dam CS naar Breda over de HSL. Hoe vaak moet er daarvan eentje weggesleept gaan worden voordat Thalys het welletjes vindt en z'n diensten maar inkort tot Brussel of Antwerpen? Als internationaal reiziger is het niet zo handig je aansluiting te verliezen op een gereserveerde trein of vliegtuig dat maar sporadisch vertrekt.

De parlementaire enquête over de Fyra is koud afgerond, maar ik heb niet het idee dat de lessen worden getrokken om een volgende over de NS te voorkomen. Met open ogen worden we weer naar een valkuil geleid. :oops:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:06
door MdJ
Er blijven gewoon 4 IC's per uur tussen Rotterdam en Dordrecht rijden, dus van Blaak naar Giessendam pakken, net als nu, de sprinter of de IC [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] en [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie].

De huidige IC Den Haag-Eindhoven (en specifiek in de regio: de niet onderwegstoppende IC Rotterdam-Dordrecht-Breda) gaat niet meer via Dordrecht maar via de HSL rijden, dus de verbinding Rotterdam-Dordrecht gaat met 2 rechtstreekse treinen (3 als je de BNL meeneemt) omlaag en van Dordrecht-Breda van 2 naar 0 IC's per uur.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:36
door Vinny
Best haalbare dienstregeling is denk ik 7 dagen per week van 06.00-24.00 2 keer per uur een sprinter Breda-Dordrecht en van ma t/m vr van 07:00-09:00 en van 15:00-17:30 twee extra treinen per uur, kunnen intercity's of sprinters zijn. Dan heb je een klokvaste dienstregeling en tegelijkertijd aanvulling op de belangrijkste verbindingen tijdens de spits.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 00:43
door Moshi
OVinspecteur schreef:Hoe vaak moet er daarvan eentje weggesleept gaan worden voordat Thalys het welletjes vindt en z'n diensten maar inkort tot Brussel of Antwerpen? Als internationaal reiziger is het niet zo handig je aansluiting te verliezen op een gereserveerde trein of vliegtuig dat maar sporadisch vertrekt.

De parlementaire enquête over de Fyra is koud afgerond, maar ik heb niet het idee dat de lessen worden getrokken om een volgende over de NS te voorkomen. Met open ogen worden we weer naar een valkuil geleid. :oops:
Wat een onzin, je blaast het belang van het omleiden van de IC Rotterdam-Breda ook wel heel erg op. Als je het risico wilt uitsluiten dat een Thalys vertraging oploopt door een andere trein, dan kun je de HSL dus nauwelijks gebruiken omdat er niets anders kan rijden. Optimaal gebruik van het spoor lijkt me altijd belangrijker dan 100% het risico te voorkomen dat een trein vertraging oploopt door een defect aan een andere trein. De parlementaire enquête is ook bepaald niet tot de conclusie gekomen dat er alleen Thalys op de HSL moet rijden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 09:59
door Meltrain
En mocht er iets gebeuren op de HSL, kunnen de treinen altijd nog omgeleid worden via Dordrecht.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 10:02
door deadlock
Dat eeuwige gejank van lokale provinciale altijd, echt hou gewoon eens op.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:18
door Mr-W
Dordrecht dreigt in de dienstregeling 2017 nog steeds zijn intercityverbinding richting Breda en verder kwijt te raken. Staatssecretaris Dijksma is nog wel in gesprek met NS en de regio over een oplossing, maar die is nog steeds niet gevonden.

Dat blijkt donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer. De Tweede Kamer dringt al geruime tijd aan op een oplossing voor onder andere Dordrecht. Per dienstregeling 2017 wil NS namelijk de Intercity Den Haag - Eindhoven via de hogesnelheidslijn laten rijden, waardoor Dordrecht niet meer wordt aangedaan. Daarmee houdt de stad in de richting van Breda nog twee Sprinters per uur over. Richting Rotterdam rijden in het eindbeeld nog acht treinen per uur.
Dijksma hoopt dat de regio met geld over de brug wil komen om een Intercity Dordrecht - Breda en verder te realiseren. De regionale overheden voelen er echter weinig voor om geld bij te moeten leggen voor diensten op het hoofdrailnet. Dijksma beloofde de gesprekken voort te zullen zetten.

In de huidige plannen gaan er vanaf 2017 vijf treinen per uur via de hogesnelheidslijn rijden tussen Rotterdam en Breda. Nu zijn dat er nog twee. Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden. "Maar hier is eerder naar gekeken. Toen is de conclussie getrokken dat de meeste treinreizigers baat hebben met de huidige voorstellen, maar dat geldt niet voor wie naar Dordrecht wil", verklaarde de staatssecretaris.
Treinreiziger.nl

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:28
door Hainje
Zou als minister/staatssecretaris echt alleen al NS in mijn portefeuille willen hebben om in de Kamer te kunnen zeggen: "Mensen, stop met je te bemoeien met de interne bedrijfsvoering van NS. Als je ergens een probleem mee hebt, ga dan gewoon bij hen op de koffie en val mij er niet mee lastig."

Maar ja, de kans dat ik ooit zo'n post zal bekleden is natuurlijk minimaal. :(

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:32
door Moshi
Mr-W schreef:Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden.
Oei, 1 van de 5. Dat kan dan eigenlijk alleen de Beneluxtrein zijn :shock:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:34
door JWM
Prima, die trein is toch al niet serieus te nemen, 10 minuten meer moet nu ook het probleem niet zijn.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:37
door Hainje
Zolang die Beneluxboemel maar rijdt tussen Antwerpen en Breda vind ik het allang best. Wat deze verder in NL doet zal mij een zorg zijn. Als ik naar de Randstad wil, pak ik wel een van de vier treinen per uur die via de HSL rijdt. :P

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:46
door Dennenboom
Is dat dezelfde Tweede Kamer die onlangs nog klaagde dat de Beneluxtrein zo traag was?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 18:50
door JWM
Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:22
door OVinspecteur
De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:24
door Suus
Het is lang niet altijd noodzakelijk dat de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] met dubbele stellen rijdt, van Zwolle tot Breda met een dubbel stel rijden omdat er zo nodig een intercity naar Dordrecht moet rijden is echt belachelijke geldverspilling.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:25
door MetroRET
Rijdt er dan veel gekoppelde treinstellen in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Volgens mij niet.

Zo'n voorbeeld heb ik al vaker voorbij zien komen maar dan met de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] / [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] vanuit Ddr naar Vs / Bd.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:28
door Hainje
Ik zie de 3600 in ieder geval zelden gekoppeld rijden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:32
door OVinspecteur
MetroRET schreef:Rijdt er dan veel gekoppelde treinstellen in de [serie=Intercity|2015|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Volgens mij niet.
NS kan altijd het gebruikte materieel wisselen met een andere serie.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: do 19 nov 2015, 22:33
door JWM
Het logistieke plaatje is hier echt het probleem niet.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 00:05
door reisthijs
JWM schreef:Prima, die trein is toch al niet serieus te nemen, 10 minuten meer moet nu ook het probleem niet zijn.
Die trein heeft waarschijnlijkheid ruim voldoende speling als de paden tussen Amsterdam-Rotterdam en Antwerpen-Brussel niet verschuiven. Dan kost het geen extra tijd.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: vr 20 nov 2015, 00:22
door Geert
Als er een trein moet rijden dan zal NS vast wel wat bedenken, losse stellen of een doorgetrokken serie of wat dan ook. Maar punt blijft dat je niet om alleen een drammende wethouder een hoop kosten maakt voor materieel en personeel, terwijl die trein waarschijnlijk amper druk zal zijn. Dat kan allemaal wel aan nuttiger projecten besteed worden.