Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 20 Nov 2015, 04:08

OVinspecteur schreef:Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal.
Omdat je een trein met maar één treinstel niet kunt splitsen zonder dat daarmee de rijvaardigheid aangetast wordt. :X

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Vr 20 Nov 2015, 06:04

OVinspecteur schreef:De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.


Right, de IC Brussel is geen optie want vetragingsgevoelig. En dan wil je in plaats daarvan gaan splitsen en combineren, over vertragingsgevoelig gesproken :N

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Michael » Vr 20 Nov 2015, 17:46

Hainje schreef:Ik zie de 3600 in ieder geval zelden gekoppeld rijden.


In de 3600 rijdt op ma-vr voornamelijk met DDZ6 met een enkele VIRM tussendoor. In het weekend is de 3600 vrijwel alleen maar VIRM met een enkele DDZ6 tussendoor. ICM rijdt niet meer in de 3600. En aangezien er op het traject van de 3600 stations zijn die niet meer dan 7 bakken aankunnen kan er met DDZ en VIRM in ieder geval niet gekoppeld worden gereden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Vr 20 Nov 2015, 18:03

Welke stations kunnen niet meer dan 7 bakken aan dan? Volgens mij is 8 het minimum, maar het zou me niets verbazen als alles geschikt is voor 10.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Vr 20 Nov 2015, 19:41

Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:De IC Brussel biedt geen oplossing voor dit probleem denk ik, want niet frequent en zeer gevoelig voor vertragingen. In Breda zullen aansluitingen vaak verloren gaan, als die er al zijn ten minste.

Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal. Als de IC Brussel toch vanuit Breda naar België gaat zal het aantal passagiers tussen Breda en Roosendaal wat afnemen waarschijnlijk.


Right, de IC Brussel is geen optie want vetragingsgevoelig. En dan wil je in plaats daarvan gaan splitsen en combineren, over vertragingsgevoelig gesproken :N

Ja, Breda - Roosendaal en Breda - Dordrecht zijn maar korte stukjes en er komt ook de nodige capaciteit vrij als die andere IC's naar de HSL gaan. Bovendien is het in principe maar tijdelijk, totdat ze die goederenboog bij Meteren aangelegd hebben en de extra IC's naar Eindhoven het over kunnen nemen. Is dus anders dan het splitsen van bijv. Groningen/Leeuwarden destijds.

MetroRET
Berichten: 737
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor MetroRET » Vr 20 Nov 2015, 19:53

Wubbo schreef:Welke stations kunnen niet meer dan 7 bakken aan dan? Volgens mij is 8 het minimum, maar het zou me niets verbazen als alles geschikt is voor 10.


Vorig weekend reed er nog VIRM10 in de 3600, vanwege de 7 heuvelenloop te Nm.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 20 Nov 2015, 20:49

Inderdaad: dat past tegenwoordig, maar dat was een tijdje geleden nog anders toen nog op het tijdelijke station Lent (220 m) gestopt moest worden, en in Breda moest ri. Zwolle tijdelijk op spoor 2 (is dat nu weggehaald? dat spoor komt niet eens meer in de documenten van ProRail voor) gestopt moest worden vanwege de verbouwing.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Nov 2015, 20:53

Op spoor 2 in Breda zijn ze nu aan het werk ja. Wat ik voorheen begreep was het de bedoeling dat dit spoor niet meer terug zou komen. Nu weet ik alleen niet of het perron daar niet meer terug komt, of dat het spoor an sich als soort van passeerspoor blijft liggen. Toen ik een paar weken terug de borden op Breda station zag kreeg ik de indruk dat spoor 2 als een passeerspoor o.i.d. blijft bestaan.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Vr 20 Nov 2015, 20:55

Hoe kun je aan de borden op het station dat eruit halen?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Nov 2015, 20:57

Aan die aankondigingsborden van "Breda Centraal" (of ViaBreda). In ieder geval niet van de treinaanwijzers.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Vr 20 Nov 2015, 21:19

JWM schreef:Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).

Ik las op dit forum iemand die een betere oplossing bedacht had: de IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda voortaan via Dordrecht laten rijden en de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven via de HSL. Een soort uitruil dus. Volgens mij komt dat ook beter overeen met de daadwerkelijke reizigersstromen. De Beneluxtrein kan dan gewoon Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen over de HSL doen, en dan houdt Breda een snelle uurlijkse verbinding met Schiphol en Amsterdam. Kortom met dat plan zijn er als ik het snel nareken geen verliezers, en qua materieel- en personeelsinzet maakt het niet uit.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Vr 20 Nov 2015, 21:20

SuperGhost schreef:
OVinspecteur schreef:Waarom niet de 3600 splitsen in Breda: een stel naar Dordrecht en een ander naar Roosendaal.
Omdat je een trein met maar één treinstel niet kunt splitsen zonder dat daarmee de rijvaardigheid aangetast wordt. :X

DDZ6 kun je omruilen voor ICM8, qua capaciteit verschilt dat niet zo veel. En 8 bakken moet kunnen, want in het weekend komt dat al voor in enkele ritten (in de vorm van VIRM dan weliswaar). Aangezien Breda - Dordrecht ongeveer even lang rijden is als Breda - Roosendaal zou het net uit kunnen komen als er kort gekeerd wordt, uitgaande dat men een vrij treinpad kan vinden. Qua conducteurs maakt het ook niets uit, want de 3600 rijdt al met twee conducteurs, en daarvan gaat er dan eentje naar Dordrecht ipv beide naar Roosendaal. Bakkilometers verschillen ook niet zo veel doordat de omloop gelijk blijft. Maar je hebt wel een extra machinist nodig, dus het blijft wel geld kosten.
Laatst gewijzigd door Bemined op Vr 20 Nov 2015, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Vr 20 Nov 2015, 21:38

Vinny schreef:
JWM schreef:Nee, dit komt uit de koker van de nieuwe Staatssecretaris terwijl de kritiek over de trage Benelux kwam van de enquêtecommissie Fyra. Overigens is niet gezegd dat 1 van de 5 dan automatisch de Benelux moet zijn (maar het ligt natuurlijk wel voor de hand).

Ik las op dit forum iemand die een betere oplossing bedacht had: de IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda voortaan via Dordrecht laten rijden en de nieuwe IC Den Haag-Eindhoven via de HSL. Een soort uitruil dus. Volgens mij komt dat ook beter overeen met de daadwerkelijke reizigersstromen. De Beneluxtrein kan dan gewoon Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen over de HSL doen, en dan houdt Breda een snelle uurlijkse verbinding met Schiphol en Amsterdam. Kortom met dat plan zijn er als ik het snel nareken geen verliezers, en qua materieel- en personeelsinzet maakt het niet uit.

Op zich ook een aardige voorzet. De trein pikt alleen maar extra reizigers op in Dordrecht, dus het kost niets meer dan anders, integendeel. Bovendien krijgt Dordrecht dan ook een rechtstreekse verbinding via de HSL met Schiphol en A'dam. Cruciaal is hoe de aansluitingen in Breda daarmee gaan vallen.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op Vr 20 Nov 2015, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2408
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 20 Nov 2015, 21:40

Wauw. We klappen dus gewoon alles op dat deeltraject.
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Vr 20 Nov 2015, 21:41

Nee want er MOET koste wat kost in Den Haag, de INTERNATIONALE stad van vrede en recht, een INTERNATIONALE TREIN stoppen. :')

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Za 21 Nov 2015, 10:58

JWM schreef:Nee want er MOET koste wat kost in Den Haag, de INTERNATIONALE stad van vrede en recht, een INTERNATIONALE TREIN stoppen. :')

Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu. En passagiers uit Tilburg kunnen eventueel in R'dam overstappen i.p.v. Breda.

Eindhoven en 's-Hertogenbosch hebben al een rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam via Utrecht en hebben daarom juist belang bij de 1900 over de HSL. Tilburg en Breda zijn bovendien meer op de Zuidvleugel gericht dan op A'dam.

Blijft over hoe de aansluitingen van de verlegde 900 in Breda zullen worden en of het verlies van de 1900 daarmee wordt gecompenseerd voor Dordrecht.

groningen
Berichten: 889
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor groningen » Zo 22 Nov 2015, 04:02

Al bekend in juli 2015:
Dordrecht verliest in 2017 de aansluiting op het internationale spoorwegnet. De Benelux Amsterdam - Brussel moet per december 2016 eveneens via de HSL gaan rijden. Behalve de stop in Dordrecht verdwijnt de stop in Roosendaal. Ondanks dat de trein straks via de HSL gaat rijden wordt de Benelux niet veel sneller en zelfs 20 minuten langzamer dan in 2012. Dat komt doordat de trein straks ook in Breda gaat stoppen en de locomotieven niet sneller kunnen dan 160.

Kortom Dordrecht raakt alles kwijt!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Suus » Zo 22 Nov 2015, 11:54

Het begrip "alles" wordt zeer ruim geïnterpreteerd in Dordrecht...
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Zo 22 Nov 2015, 12:56

Behoorlijk ruim zelfs.

De 8 treinen per uur die ze dan nog altijd hebben in hun belangrijkste richting (Rotterdam) is nog altijd iets waar een flink aantal steden jaloers op zouden zijn.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Zo 22 Nov 2015, 13:48

OVinspecteur schreef:Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu.

En als de Amsterdam - Breda niet via Dordrecht rijdt is er nog steeds een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Dordrecht, alleen 5 minuten langzamer dan nu.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 22 Nov 2015, 19:14

Tja, daar heeft NS wel weer geluk mee dat het zo goed als onmogelijk is om daar een niet-rechtstreekse verbinding te bieden.

Overigens hoor je momenteel vrij weinig meer over het verliezen van die internationale trein, daar gingen ze voor de komst van de Fyra vooral in mee met andere steden langs het voormalige Beneluxtrein-traject. Nou schijnen er serieus forensen tussen Antwerpen en Dordrecht te zijn (stond destijds nog eens een interview mee in een krant), maargoed, dat zijn aanzienlijk kleinere aantallen dan er tussen Dordrecht en Breda zijn.
En die internationale reizigers zouden natuurlijk ook nog prima bediend zijn met een overstap in Breda van de IC op de Benelux, maarja...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Zo 22 Nov 2015, 19:50

Of van de stoptrein Dordrecht - Breda op de Benelux...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Zo 22 Nov 2015, 20:33

Ik hoop overigens wel dat er treinen met een toilet (en liefst ook Wi-Fi) gaan rijden op die Sprinter-verbinding. Anders is de achteruitgang qua comfort nog groter.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 22 Nov 2015, 23:03

JWM schreef:
OVinspecteur schreef:Ook als de IC Brussel via Den Haag blijft rijden en de 900 via Dordrecht wordt verlegd, houdt Breda een hele snelle rechtstreekse verbinding met Schiphol en A'dam, zij het 7 min. langzamer dan nu.

En als de Amsterdam - Breda niet via Dordrecht rijdt is er nog steeds een rechtstreekse verbinding tussen Breda en Dordrecht, alleen 5 minuten langzamer dan nu.

De sprinter doet er 10 à 11 minuten extra over en dat is alleen maar tot Breda. Daarna komt er een overstap bij of 6 à 7 minuten in de sprinter tot Tilburg (als dat ding kort zou halteren in Breda, anders nog meer). En dan hebben we het nog niet over verder gelegen bestemmingen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Zo 22 Nov 2015, 23:10

Als die sprinter er nu 10 minuten langer over doet met drie extra stops heeft die nu een belabberd rijpad.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten