Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Ma 23 Nov 2015, 09:43

Als die fantasietijden juist waren wel ja. Gelukkig is het maar 6 minuten in werkelijkheid.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 23 Nov 2015, 13:28

Hij heeft ook een belabberd pad, hij staat een aantal minuten stil in Zlw.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Michael » Ma 23 Nov 2015, 14:20

Hij staat zolang stil in Lage Zwaluwe omdat de ICD voor moet.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Ma 23 Nov 2015, 22:43

In dienstregeling 2016 heeft de 15100 richting Dordrecht inderdaad een belabberde dienstregeling. Dat heeft vooral te maken met de verbouwing in Breda en minutenwijzigingen tov drgl 2015 vanwege de inpassing van extra ruimte voor goederentreinen. Ga er maar vanuit dat die belabberde ligging in 2017 voorbij is, omdat er dan veel meer ruimte tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is en de verbouwing in Breda dan ook klaar zou moeten zijn (eindelijk).

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Di 24 Nov 2015, 18:15

En dat is ook alleen in de avond en het weekend, als er eens per uur een trein rijdt hier. Tijdens de 30 minuten frequentie overdag is het maar 6 minuten langer dan de intercity. En ik mag hopen dat als er geen intercity meer rijdt de halfuurdienst iets uitgebreid wordt.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Nov 2015, 11:09

Dat moet wel, concessie-eisen verplichten namelijk de gehele dienstregeling minimaal 2 treinen per uur tussen Breda en Dordrecht. Als de IC dan niet meer rijdt, moet de sprinter 's avonds wel 2x p/u gaan rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11004
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Nov 2015, 19:47

Die eis geldt toch alleen op werkdagen overdag (tussen de spitsen)?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31500
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Suus » Wo 25 Nov 2015, 19:54

Tot 20u inderdaad. Dan gaan de treinen ook een andere dienstregeling rijden ten zuiden van Dordrecht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Wo 25 Nov 2015, 19:55

Er is ook volgensmij iets met grote stations in alle richtingen minimaal 2x/u van begin tot einde dienst

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Wo 25 Nov 2015, 21:32

Klopt. In de Concessie hoofdrailnet (pdf!) staat in artikel 44 op pagina 34:

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele
wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee
keer per uur in iedere richting;

Die lijst met grote stations (zie pagina 66) is trouwens maar kort, maar Breda en Dordrecht staan er wel in. Arbitraire lijst trouwens, waarin wel Den Helder staat maar geen Almere Centrum, Roermond of Almelo (het missen van 's-Hertogenbosch lijkt een foutje).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Di 01 Dec 2015, 19:16

Intercity tussen Breda en Dordrecht wordt niet uit dienstregeling geschrapt
Geplaatst op: dinsdag 1 december 2015 19:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 december 2015 19:15

BREDA - De intercity tussen Breda en Dordrecht blijft behouden. Het voorstel daarvoor van D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi is dinsdag in de kamer aangenomen.
De NS wilde de intercityverbinding per 2017 uit de dienstregeling schrappen. Er zou dan nog maar twee keer per uur een sprinter tussen de twee steden rijden en de intercity zou vanuit Brabant Dordrecht overslaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Dec 2015, 19:21

Ik wist niet dat de Kamer daar tegenwoordig ook al over gaat? Gaan ze de concessie met NS openbreken ofzo?

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Di 01 Dec 2015, 19:30

En dat voor wel 2300 reizigers per dag, die passen in twee treinen!

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 01 Dec 2015, 19:53

Daniel schreef:Intercity tussen Breda en Dordrecht wordt niet uit dienstregeling geschrapt
Geplaatst op: dinsdag 1 december 2015 19:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 december 2015 19:15

BREDA - De intercity tussen Breda en Dordrecht blijft behouden. Het voorstel daarvoor van D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi is dinsdag in de kamer aangenomen.
De NS wilde de intercityverbinding per 2017 uit de dienstregeling schrappen. Er zou dan nog maar twee keer per uur een sprinter tussen de twee steden rijden en de intercity zou vanuit Brabant Dordrecht overslaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer


Dat is een flutartikel. De tweede kamer gaat er niet over, dus die kan aangeven dat ze de InterCity willen behouden maar daar niet toe beslissen.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Di 01 Dec 2015, 20:55

http://destemvandordt.nl/nieuws/intercity-dordrecht-breda-krijgt-volop-steun-1.5498454

De radartjes beginnen dan eindelijk te draaien, in ieder geval in Den Haag. Mocht de NS halsstarrig blijven, dan wordt het op zijn minst een knallende ruzie met de landelijke politiek en ik ben er niet zo zeker van dat ze die er nog bij kunnen hebben.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Di 01 Dec 2015, 21:01


Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Di 01 Dec 2015, 21:09

Precies, formeel kan NS dit soort moties wel voor kennisgeving aannemen, ze zullen nu toch echt met iets moeten komen. Remember Hoogeveen.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 01 Dec 2015, 21:22

OVinspecteur schreef:http://destemvandordt.nl/nieuws/intercity-dordrecht-breda-krijgt-volop-steun-1.5498454

De radartjes beginnen dan eindelijk te draaien, in ieder geval in Den Haag. Mocht de NS halsstarrig blijven, dan wordt het op zijn minst een knallende ruzie met de landelijke politiek en ik ben er niet zo zeker van dat ze die er nog bij kunnen hebben.


Droom lekker verder, er gaat echt geen ruzie ontstaan over Dordrecht - Breda. Zulke moties zijn in de Tweede Kamer ook aangenomen over de InterCity-status van Hoogeveen, en die stopt daar nog steeds niet. Is nooit ruzie over geweest. Dit soort moties doen die politici alleen maar om hun lokale achterban te pleasen.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 01 Dec 2015, 21:22

JWM schreef:Precies, formeel kan NS dit soort moties wel voor kennisgeving aannemen, ze zullen nu toch echt met iets moeten komen. Remember Hoogeveen.


Remember wat :?: Daar is toch ook niets veranderd?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11146
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Di 01 Dec 2015, 21:23

Volgens mij kan de NS de verbinding al verbeteren door gewoon de 2200 als Sprinter door te trekken en de 5000 definitief in te korten tot Dordrecht.
Dan rijdt er tussen Dordrecht en Breda immers een Intercity. :')
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2408
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor ArrivaBas » Di 01 Dec 2015, 21:27

Ja, maar als een Sprinter... dus wat schieten we daarmee op :?:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Di 01 Dec 2015, 21:42

Moshi schreef:Remember wat :?: Daar is toch ook niets veranderd?

Ken uw klassiekers: http://www.hoogeveenschecourant.nl/nieu ... eveen.html
Bij de opening van de Hanzelijn heeft de NS Hoogeveen alsnog geschrapt.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 01 Dec 2015, 21:53

JWM schreef:Ken uw klassiekers: http://www.hoogeveenschecourant.nl/nieu ... eveen.html
Bij de opening van de Hanzelijn heeft de NS Hoogeveen alsnog geschrapt.


Daarna heeft het circus zich herhaald, waarna NS niet heeft toegegeven. Dit heeft de NS geen problemen opgeleverd (afgezien van met de lokale wethouder). Maar die keer daarvoor was ik idd vergeten :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Di 01 Dec 2015, 23:23

De motie komt er op neer dat de Kamer "verzoekt de regering om zich in te zetten voor het behoud van een intercityverbinding tussen station Dordrecht en Breda". (bron)
Tja, dat vind ik nog best wel vaag.

JWM schreef:Ken uw klassiekers:
Ik ken mijn klassiekers. NS wilde vanaf december 2012 twee echte IC's per uur naar Groningen rijden en dat is precies wat NS gedaan heeft.
Nu was het zo dat NS een subsidie kon krijgen als ze dat model drie jaar eerder zouden invoeren. Dat vond NS een prima idee, totdat dus die eis kwam dat IC's in Hoogeveen moesten stoppen. Toen heeft NS die subsidie dus geweigerd en het hele plan van die vervroegde invoering afgeblazen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Wo 02 Dec 2015, 00:08

Met alle respect voor Hoogeveen lijkt me het schaalniveau niet vergelijkbaar. Dordrecht is een van de grootste stedelijke gebieden van Nederland en ook veel reizigers van daarbuiten zullen er last van hebben als het plan van de NS zo wordt uitgevoerd.

Bovendien zijn er heel wat mogelijkheden te bedenken om iets te doen met de IC-series 900/1000, 2200/2600 en 3600. Het wordt tijd dat de NS de voor- en nadelen daarvan eens op een rijtje gaat zetten. Het vorige voorstel van de IC-pendel was niets meer dan een ordinaire poging om een zo groot mogelijke zak geld erbij te krijgen zonder iets bruikbaars te leveren voor de reiziger en zonder oog te hebben voor een efficiënte exploitatie. En op dat gedrag zijn ze al een aantal keer aangesproken de laatste 10 jaar of zo.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten