Pagina 12 van 18

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 09:43
door reisthijs
Als die fantasietijden juist waren wel ja. Gelukkig is het maar 6 minuten in werkelijkheid.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 13:28
door Pim-AllianceB95
Hij heeft ook een belabberd pad, hij staat een aantal minuten stil in Zlw.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 14:20
door Michael
Hij staat zolang stil in Lage Zwaluwe omdat de ICD voor moet.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 22:43
door Wubbo
In dienstregeling 2016 heeft de [serie=Sprinter|2015|Breda - Den Haag Centraal15100[/serie] richting Dordrecht inderdaad een belabberde dienstregeling. Dat heeft vooral te maken met de verbouwing in Breda en minutenwijzigingen tov drgl 2015 vanwege de inpassing van extra ruimte voor goederentreinen. Ga er maar vanuit dat die belabberde ligging in 2017 voorbij is, omdat er dan veel meer ruimte tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is en de verbouwing in Breda dan ook klaar zou moeten zijn (eindelijk).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 24 nov 2015, 18:15
door Bemined
En dat is ook alleen in de avond en het weekend, als er eens per uur een trein rijdt hier. Tijdens de 30 minuten frequentie overdag is het maar 6 minuten langer dan de intercity. En ik mag hopen dat als er geen intercity meer rijdt de halfuurdienst iets uitgebreid wordt.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 11:09
door SuperGhost
Dat moet wel, concessie-eisen verplichten namelijk de gehele dienstregeling minimaal 2 treinen per uur tussen Breda en Dordrecht. Als de IC dan niet meer rijdt, moet de sprinter 's avonds wel 2x p/u gaan rijden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 19:47
door Vinny
Die eis geldt toch alleen op werkdagen overdag (tussen de spitsen)?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 19:54
door Suus
Tot 20u inderdaad. Dan gaan de treinen ook een andere dienstregeling rijden ten zuiden van Dordrecht.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 19:55
door JWM
Er is ook volgensmij iets met grote stations in alle richtingen minimaal 2x/u van begin tot einde dienst

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:32
door Wubbo
Klopt. In de Concessie hoofdrailnet (pdf!) staat in artikel 44 op pagina 34:
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele
wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee
keer per uur in iedere richting;
Die lijst met grote stations (zie pagina 66) is trouwens maar kort, maar Breda en Dordrecht staan er wel in. Arbitraire lijst trouwens, waarin wel Den Helder staat maar geen Almere Centrum, Roermond of Almelo (het missen van 's-Hertogenbosch lijkt een foutje).

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 19:16
door Daniel
Intercity tussen Breda en Dordrecht wordt niet uit dienstregeling geschrapt
Geplaatst op: dinsdag 1 december 2015 19:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 december 2015 19:15

BREDA - De intercity tussen Breda en Dordrecht blijft behouden. Het voorstel daarvoor van D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi is dinsdag in de kamer aangenomen.
De NS wilde de intercityverbinding per 2017 uit de dienstregeling schrappen. Er zou dan nog maar twee keer per uur een sprinter tussen de twee steden rijden en de intercity zou vanuit Brabant Dordrecht overslaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 19:21
door Wubbo
Ik wist niet dat de Kamer daar tegenwoordig ook al over gaat? Gaan ze de concessie met NS openbreken ofzo?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 19:30
door Bemined
En dat voor wel 2300 reizigers per dag, die passen in twee treinen!

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 19:53
door Moshi
Daniel schreef:Intercity tussen Breda en Dordrecht wordt niet uit dienstregeling geschrapt
Geplaatst op: dinsdag 1 december 2015 19:14
Laatst bijgewerkt: dinsdag 1 december 2015 19:15

BREDA - De intercity tussen Breda en Dordrecht blijft behouden. Het voorstel daarvoor van D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi is dinsdag in de kamer aangenomen.
De NS wilde de intercityverbinding per 2017 uit de dienstregeling schrappen. Er zou dan nog maar twee keer per uur een sprinter tussen de twee steden rijden en de intercity zou vanuit Brabant Dordrecht overslaan.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
Dat is een flutartikel. De tweede kamer gaat er niet over, dus die kan aangeven dat ze de InterCity willen behouden maar daar niet toe beslissen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 20:55
door OVinspecteur
http://destemvandordt.nl/nieuws/interci ... -1.5498454

De radartjes beginnen dan eindelijk te draaien, in ieder geval in Den Haag. Mocht de NS halsstarrig blijven, dan wordt het op zijn minst een knallende ruzie met de landelijke politiek en ik ben er niet zo zeker van dat ze die er nog bij kunnen hebben.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:01
door OVinspecteur
De duimschroeven worden namelijk ook aangedraaid op de HSL zelf: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hsl-147326

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:09
door JWM
Precies, formeel kan NS dit soort moties wel voor kennisgeving aannemen, ze zullen nu toch echt met iets moeten komen. Remember Hoogeveen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:22
door Moshi
OVinspecteur schreef:http://destemvandordt.nl/nieuws/interci ... -1.5498454

De radartjes beginnen dan eindelijk te draaien, in ieder geval in Den Haag. Mocht de NS halsstarrig blijven, dan wordt het op zijn minst een knallende ruzie met de landelijke politiek en ik ben er niet zo zeker van dat ze die er nog bij kunnen hebben.
Droom lekker verder, er gaat echt geen ruzie ontstaan over Dordrecht - Breda. Zulke moties zijn in de Tweede Kamer ook aangenomen over de InterCity-status van Hoogeveen, en die stopt daar nog steeds niet. Is nooit ruzie over geweest. Dit soort moties doen die politici alleen maar om hun lokale achterban te pleasen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:22
door Moshi
JWM schreef:Precies, formeel kan NS dit soort moties wel voor kennisgeving aannemen, ze zullen nu toch echt met iets moeten komen. Remember Hoogeveen.
Remember wat :?: Daar is toch ook niets veranderd?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:23
door Meltrain
Volgens mij kan de NS de verbinding al verbeteren door gewoon de [serie=Intercity|2015|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] als Sprinter door te trekken en de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] definitief in te korten tot Dordrecht.
Dan rijdt er tussen Dordrecht en Breda immers een Intercity. :')

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:27
door ArrivaBas
Ja, maar als een Sprinter... dus wat schieten we daarmee op :?:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:42
door JWM
Moshi schreef:Remember wat :?: Daar is toch ook niets veranderd?
Ken uw klassiekers: http://www.hoogeveenschecourant.nl/nieu ... eveen.html
Bij de opening van de Hanzelijn heeft de NS Hoogeveen alsnog geschrapt.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 21:53
door Moshi
JWM schreef:Ken uw klassiekers: http://www.hoogeveenschecourant.nl/nieu ... eveen.html
Bij de opening van de Hanzelijn heeft de NS Hoogeveen alsnog geschrapt.
Daarna heeft het circus zich herhaald, waarna NS niet heeft toegegeven. Dit heeft de NS geen problemen opgeleverd (afgezien van met de lokale wethouder). Maar die keer daarvoor was ik idd vergeten :)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 01 dec 2015, 23:23
door reisthijs
De motie komt er op neer dat de Kamer "verzoekt de regering om zich in te zetten voor het behoud van een intercityverbinding tussen station Dordrecht en Breda". (bron)
Tja, dat vind ik nog best wel vaag.
JWM schreef:Ken uw klassiekers:
Ik ken mijn klassiekers. NS wilde vanaf december 2012 twee echte IC's per uur naar Groningen rijden en dat is precies wat NS gedaan heeft.
Nu was het zo dat NS een subsidie kon krijgen als ze dat model drie jaar eerder zouden invoeren. Dat vond NS een prima idee, totdat dus die eis kwam dat IC's in Hoogeveen moesten stoppen. Toen heeft NS die subsidie dus geweigerd en het hele plan van die vervroegde invoering afgeblazen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: wo 02 dec 2015, 00:08
door OVinspecteur
Met alle respect voor Hoogeveen lijkt me het schaalniveau niet vergelijkbaar. Dordrecht is een van de grootste stedelijke gebieden van Nederland en ook veel reizigers van daarbuiten zullen er last van hebben als het plan van de NS zo wordt uitgevoerd.

Bovendien zijn er heel wat mogelijkheden te bedenken om iets te doen met de IC-series 900/1000, 2200/2600 en 3600. Het wordt tijd dat de NS de voor- en nadelen daarvan eens op een rijtje gaat zetten. Het vorige voorstel van de IC-pendel was niets meer dan een ordinaire poging om een zo groot mogelijke zak geld erbij te krijgen zonder iets bruikbaars te leveren voor de reiziger en zonder oog te hebben voor een efficiënte exploitatie. En op dat gedrag zijn ze al een aantal keer aangesproken de laatste 10 jaar of zo.