Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Ma 14 Mar 2016, 17:12

Oke, is ook al bekend hoe NS deze verbinding wil vormgeven en of er in Breda een betere aansluiting op de IC naar Eindhoven ontstaat?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Geert » Di 29 Mar 2016, 20:22

Leesvoer voor de fans van de IC-verbinding tussen Dordt en Breda: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2016D13137

Samenvatting: er komt 1x/uur een IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda, en deze blijft de komende 2 jaar rijden.

Wat citaten uit het stuk aan de kamer:
Vlak na de zomer 2015 is mijn departement in overleg getreden met vertegenwoordigers uit de regio Drechtsteden, Breda, Zuid-Holland en Noord-Brabant en NS. In dit overleg is zorgvuldig gekeken naar mogelijkheden en onmogelijkheden in de dienstregeling om de door de regio gewenste intercity tussen Dordrecht en Brabant te behouden. Daarbij is in eerste instantie gekeken naar de effecten als niet alle intercity’s tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden. Daaruit kwam naar voren dat in alle situaties meer reizigers profiteren van de verbindingen over de HSL dan via een intercityverbinding over conventioneel spoor via Dordrecht. Vervolgens zijn er diverse oplossingen onderzocht om een intercityverbinding op een andere manier te realiseren.

Op basis van attractiviteit voor reizigers, kosten en operationele maakbaarheid kwam een specifieke intercityverbinding tussen Dordrecht en Breda als beste oplossing naar voren. Een maakbaar alternatief was om intercity’s naar Dordrecht uit de richting Rotterdam door te trekken naar Breda. Dit is in alle gevallen duurder, omdat de lengte van de treinen tot aan Dordrecht niet nodig is voor de vervoersomvang richting Breda. Reizigers uit de Randstad die naar Breda willen reizen immers via de HSL. Een ander maakbaar alternatief was om één van de twee sprinters tussen Breda en Dordrecht zonder tussenstop te rijden (een zogeheten zonetrein). Dit bleek minder aantrekkelijk voor reizigers dan een intercitypendelverbinding tussen Dordrecht en Breda. Vanwege concessie-eisen over minimale bediening van stations (tweemaal per uur per richting) zal dan een extra sprinter moeten worden ingelegd tussen Dordrecht en Breda. Daar zijn kosten aan verbonden. Bovendien ontstaan hierdoor onregelmatige treinintervallen, waar alle reizigers nadeel van ondervinden, terwijl de grootste groep reizigers tussen Dordrecht en Breda qua reistijd niet beter af is dan met een intercity. Ook zou deze verbinding dan met sprintermaterieel gereden worden in plaats van intercitymaterieel.


Het aantal reizen over de Moerdijkbrug zal ten opzichte van de dienstregeling 2014 in dienstregeling 2017 naar verwachting met circa 10% toenemen als gevolg van de herroutering van de intercity’s over de HSL. Dit is een gecombineerd effect van een andere routekeuze van bestaande reizigers en aanwas van nieuwe reizigers. Tegenover de extra baten, staan ook extra kosten. Voor de uitvoering van de HSL-diensten moeten rijtuigen worden omgebouwd en heeft NS extra locomotieven aangeschaft.


Nou, is die discussie ook weer beslecht ;)

sirvinniei
Berichten: 1209
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor sirvinniei » Di 29 Mar 2016, 21:00

Geert schreef:Samenvatting: er komt 1x/uur een IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda, en deze blijft de komende 2 jaar rijden.

Kortere samenvatting: Overheid speelt vervoerdertje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Di 29 Mar 2016, 21:02

Jammer dat die aansluiting in Breda niet zo heel goed is, maar het is beter dan niks.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is hoe lang in Breda de aansluiting vanuit Dordrecht (IC of Sprinter) op de IC naar Antwerpen en Brussel is.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Di 29 Mar 2016, 21:10

Meest interessante deel is wel de overstaptijd in Breda, 13 minuten voor Dordrecht - Eindhoven en 10 minuten voor Eindhoven - Dordrecht. Dan vermoed ik dat men voor een heen en weer pendelt treinstel gaat, tijden circa Bd :02 - Ddr :21 - Ddr :37 - Bd :55. Qua logistiek gunstig, maar qua overstap dus niet echt. Maar met de tijdligging van de HSL was dat ook wel te verwachten ergens, om in beide richtingen een goede aansluiting te bieden op de IC naar Eindhoven heb je twee treinstellen nodig omdat de kering niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Di 29 Mar 2016, 21:12

Ook wel een relevante quote, waaruit dus blijkt dat de IC in de minst gunstige ligging die je kunt bedenken komt...

De Sprinter Dordrecht-Breda rijdt na Breda door naar Tilburg en Den Bosch. In zuidelijke richting is er in Breda een overstaptijd van circa 15 minuten op de intercity’s naar Eindhoven. Voor reizen naar Tilburg biedt bovengenoemde sprinter een snellere reismogelijkheid. De intercity Dordrecht-Breda heeft een overstaptijd van 13 minuten op de intercity naar Eindhoven. In noordelijke richting heeft de intercity Breda-Dordrecht een aansluiting van 10 minuten op de intercity uit Eindhoven. De sprinters hebben een overstaptijd van 18 minuten op die intercity.


We krijgen dus een IC die in minstens één richting helemaal nergens op aansluit. Hij rijdt immers vlak na/voor de Sprinter (in Breda, dus in Dordrecht ligt 'ie daar verder vanaf) en die Sprinters zouden volgens de plannen in Dordrecht een aansluiting op de IC verder naar Rotterdam krijgen. In Dordrecht krijg je dan dus een knoop en daar kan het regionale busvervoer ook mooi op aantakken, net als de MerwedeLingeLijn die dat volgens het kamerstuk ook beter gaat doen.
Op die manier is zo'n IC natuurlijk gedoemd te mislukken, want als je bus keurig op de Sprinter aansluit gaat natuurlijk niemand wachten op de IC. Je staat dan immers al je tijdwinst te besteden aan wachten op station Dordrecht. Ofwel je moet het hebben van de reizigers die per auto/fiets/lopend op het station arriveren wat er al een stuk minder zijn.

Richting Dordrecht ziet het er dan beter uit door het bijna halveren van de overstaptijd vanuit Eindhoven. Ook kan het 8 minuten eerder vertrekken in combinatie met de 6 minuten tijdwinst ervoor zorgen dat je de knoop van een kwartier eerder nog net haalt. Dat levert, in het bewuste halfuur dan, dus elk kwartier een reismogelijkheid op. Dat is zelfs een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Di 29 Mar 2016, 21:16

Heb je eindelijk die IC, is het weer niet goed. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Di 29 Mar 2016, 21:25

Tja, een IC die er alleen maar rijdt omdat de regio zo graag een IC wil maar die de reis niet sneller maakt is uit vervoerskundig oogpunt natuurlijk niet zo heel zinvol he. Iets met dooie mussen is dat.
Dat verzoek vanuit de regio is er immers niet gekomen omdat ze de stoelen in een intercity comfortabeler vonden dan die in een Sprinter, dat verzoek had alles met reistijd te maken en daarvoor helpt deze oplossing niet echt tenzij je met eigen vervoer naar station Dordrecht komt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2395
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor ArrivaBas » Di 29 Mar 2016, 21:45

Hainje schreef:Heb je eindelijk die IC, is het weer niet goed. :P

Je hebt helemaal gelijk, Hainje. Effectief scheelt het helemaal niets. die extra IC. Geldverspilling -o-
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 2 december)!
Volg hier Mijn Flickr!
Geen volk is gezelliger en dankbaarder dan de Grieken!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Geert » Di 29 Mar 2016, 22:00

Daniel schreef:Dat verzoek vanuit de regio is er immers niet gekomen omdat ze de stoelen in een intercity comfortabeler vonden dan die in een Sprinter, dat verzoek had alles met reistijd te maken en daarvoor helpt deze oplossing niet echt tenzij je met eigen vervoer naar station Dordrecht komt.

Want iedereen in Dordrecht neemt de bus? De reistijd is sneller, punt.

Ik denk dat Dordrecht in zijn handjes mag knijpen met zo'n luxe oplossing. Vervoerkundig is er namelijk weinig aanleiding om überhaupt een IC tussen Dordrecht en Breda te laten rijden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9522
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Wubbo » Di 29 Mar 2016, 22:53

Vanuit dienstregelingsplanning gekeken is zo'n pendeltrein natuurlijk ook het sluitstuk. Als je een treindienst gaat bouwen begin je met de knopen die je belangrijk vindt (Zwolle, Roosendaal, Eindhoven, Utrecht, Arnhem, Zutphen, Amersfoort, Weesp, vast nog een paar). Dan ga je reistijden optimaliseren tussen de grote knopen en je dienstregeling op knelpunten (Schiphol, Arnhem-Nijmegen, enkelsporige baanvakken) zo maken dat hij past. Ondertussen heb je ook nog te voldoen aan grenstijden die aan beide kanten van de grens passen, en pas daarna komen dit soort pendeldienstjes eindelijk een keer aan de beurt (samen met de sprinter naar de Maliebaan bijvoorbeeld). Een pendeldienst is dus nooit de basis van je dienstregeling, en daarmee is de kans dat zo'n treinserie goede aansluitingen krijgt klein.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Di 29 Mar 2016, 22:54

Geert schreef:Want iedereen in Dordrecht neemt de bus? De reistijd is sneller, punt.

Natuurlijk niet iedereen, maar statistieken met voldoende detail om daar echt iets over te kunnen zeggen zullen er niet zijn. Feit blijft natuurlijk dat je doelgroep hoe dan ook kleiner wordt als een reismogelijkheid voor een deel van de reizigers al geen winst oplevert (of maar in één richting). Dat helpt niet echt als je het al van een beperktere groep reizigers moet hebben doordat de verbinding zich tot twee stations beperkt. Met de ligging zoals die nu lijkt te gaan worden het richting Breda immers ook nog puur hebben van de reizigers naar Breda, naar Tilburg zal het met de Sprinter nauwelijks trager zijn.
Ook hier heb je trouwens het effect dat de verbinding richting Dordrecht door de ligging hoogstwaarschijnlijk veel beter bezet zal zijn, doordat je dan een kortere aansluiting op een IC uit de richting Tilburg hebt. Dat scheelt puur in treinreistijd al bijna een kwartier met de Sprinter.

Ik denk dat Dordrecht in zijn handjes mag knijpen met zo'n luxe oplossing. Vervoerkundig is er namelijk weinig aanleiding om überhaupt een IC tussen Dordrecht en Breda te laten rijden.

Ik zie dat toch anders: vervoerskundig is er zeer weinig aanleiding om 2x/uur een Sprinter te laten rijden tussen Dordrecht en Breda gezien de zeer lage aantallen instappers op de tussenstations (zeker Lage Zwaluwe wordt dan in het dagdal gigantisch overbediend). Nu verplicht de concessie dat echter, en juist doordat er al teveel Sprinters rijden blijft er dan op papier te weinig aanbod over om nog een IC toe te voegen.

@Wubbo: De slechte aansluitingen voor de richting Dordrecht > Breda lijken zoals michaben al stelde eerder in dit topic meer te liggen aan dat men een ligging heeft uitgezocht waarbij alles met één stel gereden kan worden dan aan wat er in de dienstregeling past.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Di 29 Mar 2016, 22:59

Daniel schreef:Met de ligging zoals die nu lijkt te gaan worden het richting Breda immers ook nog puur hebben van de reizigers naar Breda, naar Tilburg zal het met de Sprinter nauwelijks trager zijn.

Ik heb ook geen idee hoe de tijden in Dordrecht zijn, maar als blijkt dat de Sprinter uit Rotterdam nèt geen aansluiting geeft op de Sprinter naar Breda e.v. en net wel op de IC naar Breda, zullen ook reizigers vanaf R'dam Zuid t/m Zwijndrecht naar Tilburg en verder van die IC gebruik maken.
Het zal niet een al te grote groep zijn, maar het zijn toch weer extra reizigers.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Di 29 Mar 2016, 23:09

Daniël, wacht nu maar af hoe die IC ingepast gaat worden. Ik krijg namelijk sterk de indruk dat je uitgaat van het huidige uurpatroon.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

starx
Berichten: 428
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor starx » Wo 30 Mar 2016, 01:50

Ligt het aan mij of is het sowieso al een gepuzzel van jewelste om die extra IC er nog tussen te krijgen?
Tussen Breda en Prinsenbeek rijden nu de volgende treinen:
- ICD Amsterdam - Breda
- ICD Den Haag - Eindhoven
- Sprinter Dordrecht - Den Bosch
- Benelux (1x/u)
- IC Dordrecht - Breda (1x/u)
- Goederen (vanwege werkzaamheden in Duitsland)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Mar 2016, 06:50

@Hainje: Dat ga ik niet. Aan de Bredase kant weet je de ligging door de overstaptijden op de IC naar Eindhoven. Dat extrapoleert middels de rijtijd voor een IC vrij eenvoudig naar Dordrecht.
Je weet daarmee ook hoe de IC t.o.v. de Sprinter ligt. Vervolgens is in de NS plannen voor 2017 te lezen dat de Sprinter uit Brabant aansluit op een IC naar Rotterdam en in de kamerbrief dat de aansluiting van de MLL naar Rotterdam geoptimaliseerd wordt. Dat wijst allemaal op een knoop in Dordrecht met daarop aantakkend OV (dat rijdt sowieso max 4x/uur, past dus mooi) en dan valt die IC richting Breda daar net buiten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 30 Mar 2016, 07:13

:
Hainje schreef:Heb je eindelijk die IC, is het weer niet goed. :P

2 sprinters per uur is ook wel zeer mager, zeker als die ook niet (meer) doorgaand zijn. Ik had liever een klokvaste kwartiersdienst gezien, in ieder geval tijdens de spits. Met het overlaten van de bediening van Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid aan de sprinters richting Roosendaal zou zelfs de reistijd in stand blijven.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor reisthijs » Wo 30 Mar 2016, 11:54

starx schreef:Ligt het aan mij of is het sowieso al een gepuzzel van jewelste om die extra IC er nog tussen te krijgen?
Tussen Breda en Prinsenbeek rijden nu de volgende treinen:
- ICD Amsterdam - Breda
- ICD Den Haag - Eindhoven
- Sprinter Dordrecht - Den Bosch
- Benelux (1x/u)
- IC Dordrecht - Breda (1x/u)
- Goederen (vanwege werkzaamheden in Duitsland)
Valt wel mee. Ik zie twee IC-uurdiensten, die kan je een half uur na elkaar laten rijden op dat stuk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Wo 30 Mar 2016, 14:12

Daniel schreef:Tja, een IC die er alleen maar rijdt omdat de regio zo graag een IC wil maar die de reis niet sneller maakt is uit vervoerskundig oogpunt natuurlijk niet zo heel zinvol he.


Vanuit vervoerskundig oogpunt was die hele IC nooit zinvol, dat is ook de reden dat NS hem niet wilde laten rijden.

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Wo 30 Mar 2016, 18:25

reisthijs schreef:Valt wel mee. Ik zie twee IC-uurdiensten, die kan je een half uur na elkaar laten rijden op dat stuk.

Maar voor een symmetrische uurdienst met slechts één treinstel heb je weinig marge, dan moet je wel ergens tussen :50 en :55 in Breda aankomen, anders wordt of je kering te krap, of de dienstregeling wordt asymmetrisch waardoor je in een richting een nog slechtere overstap krijgt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Mar 2016, 19:02

Moshi schreef:
Daniel schreef:Tja, een IC die er alleen maar rijdt omdat de regio zo graag een IC wil maar die de reis niet sneller maakt is uit vervoerskundig oogpunt natuurlijk niet zo heel zinvol he.


Vanuit vervoerskundig oogpunt was die hele IC nooit zinvol, dat is ook de reden dat NS hem niet wilde laten rijden.

Herhaling voor de selectieve quoters...
Daniel schreef:[Ik zie dat toch anders: vervoerskundig is er zeer weinig aanleiding om 2x/uur een Sprinter te laten rijden tussen Dordrecht en Breda gezien de zeer lage aantallen instappers op de tussenstations (zeker Lage Zwaluwe wordt dan in het dagdal gigantisch overbediend). Nu verplicht de concessie dat echter, en juist doordat er al teveel Sprinters rijden blijft er dan op papier te weinig aanbod over om nog een IC toe te voegen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

OVinspecteur
Berichten: 156
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Di 05 Apr 2016, 00:24

Daniel schreef:Ook wel een relevante quote, waaruit dus blijkt dat de IC in de minst gunstige ligging die je kunt bedenken komt...

De Sprinter Dordrecht-Breda rijdt na Breda door naar Tilburg en Den Bosch. In zuidelijke richting is er in Breda een overstaptijd van circa 15 minuten op de intercity’s naar Eindhoven. Voor reizen naar Tilburg biedt bovengenoemde sprinter een snellere reismogelijkheid. De intercity Dordrecht-Breda heeft een overstaptijd van 13 minuten op de intercity naar Eindhoven. In noordelijke richting heeft de intercity Breda-Dordrecht een aansluiting van 10 minuten op de intercity uit Eindhoven. De sprinters hebben een overstaptijd van 18 minuten op die intercity.

Tsja, daar hebben we de NS weer zoals we ze al jaren kennen. Een zo slecht mogelijk ingepaste trein aanbieden waar ze gegarandeerd een zak vol duiten extra voor kunnen binnenslepen en dan... misschien toch een trucje met de IC Brussel in ruil voor een lagere vergoeding?

Zo niet, dan wordt het denk ik tijd voor plan D (decentralisering). Als ik me niet vergis kunnen er net als in Limburg meer trajecten en stoptreinen uit de hoofdnetconcessie worden gehaald. In dit geval zouden dan de sprinter/zonetrein Dordrecht - 's-Hertogenbosch, de pendel Dordrecht - Breda (dan 2x per uur) en de sprinter Dordrecht - Roosendaal naar de provincie Noord-Brabant gaan. Het lijkt er op dat de NS het opzetje daartoe zelf al geven met het loskoppelen van Dordrecht - Roosendaal. Uiteraard is dit allemaal nog niet geregeld voor december a.s., maar het lijkt me stug dat de regio en de reizigersverenigingen zich zullen neerleggen bij het laten voortduren van de voorgestelde bediening.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 05 Apr 2016, 08:22

OVinspecteur, het slaat nergens op hoe belangrijk jij die IC Dordrecht - Breda wel niet vindt. Je weet dat het hier gaat om een verandering waar veel meer mensen voordeel dan nadeel van hebben, en een verandering die NS verplicht was door te voeren op basis van de vervoersconcessie?

NS heeft de hele extra IC nooit gewild, dus je kunt ze als commercieel bedrijf dan niet kwalijk nemen dat ze er een vergoeding voor vragen. Het is de laatste trein die aan de dienstregeling wordt toegevoegd, dus logisch dat de inpassing slecht is. De dienstregeling is een enorme puzzel en om dan te zeggen dat NS het slecht doet op basis van 1 slecht ingepaste trein is onzin.

Volgens mij leidt jij aan een soort beroepsdeformatie waar wel meer 'inspecteurs' last van hebben; fouten constateren om vooral je eigen mening relevant te doen lijken.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Di 05 Apr 2016, 08:47

Moshi schreef:Het is de laatste trein die aan de dienstregeling wordt toegevoegd, dus logisch dat de inpassing slecht is. De dienstregeling is een enorme puzzel en om dan te zeggen dat NS het slecht doet op basis van 1 slecht ingepaste trein is onzin.

Mee eens.
Ik vind het echter wel kwalijk dat ook de geplande Sprinter Dordrecht - Brda - 's-Hertogenbosch slechte aansluitingen heeft in Breda, terwijl die trein al in een veel eerder stadium werd ingepland.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Di 05 Apr 2016, 14:17

Inderdaad. Als die Sprinter een goede aansluiting zou hebben gehad was de situatie al beter dan hij nu wordt, zelfs zonder IC.
Op zich zelfs jammer dat de gemeenten hebben blindgestaard op een IC terwijl er ook andere oplossingen te bedenken zijn die voor meer reizigers een verbetering zijn dan het huidige plan met de IC erbij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten