Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht
Geplaatst: ma 14 mar 2016, 17:12
Oke, is ook al bekend hoe NS deze verbinding wil vormgeven en of er in Breda een betere aansluiting op de IC naar Eindhoven ontstaat?
Het OVNL-forum
https://ovinnederland.nl/
Vlak na de zomer 2015 is mijn departement in overleg getreden met vertegenwoordigers uit de regio Drechtsteden, Breda, Zuid-Holland en Noord-Brabant en NS. In dit overleg is zorgvuldig gekeken naar mogelijkheden en onmogelijkheden in de dienstregeling om de door de regio gewenste intercity tussen Dordrecht en Brabant te behouden. Daarbij is in eerste instantie gekeken naar de effecten als niet alle intercity’s tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden. Daaruit kwam naar voren dat in alle situaties meer reizigers profiteren van de verbindingen over de HSL dan via een intercityverbinding over conventioneel spoor via Dordrecht. Vervolgens zijn er diverse oplossingen onderzocht om een intercityverbinding op een andere manier te realiseren.
Op basis van attractiviteit voor reizigers, kosten en operationele maakbaarheid kwam een specifieke intercityverbinding tussen Dordrecht en Breda als beste oplossing naar voren. Een maakbaar alternatief was om intercity’s naar Dordrecht uit de richting Rotterdam door te trekken naar Breda. Dit is in alle gevallen duurder, omdat de lengte van de treinen tot aan Dordrecht niet nodig is voor de vervoersomvang richting Breda. Reizigers uit de Randstad die naar Breda willen reizen immers via de HSL. Een ander maakbaar alternatief was om één van de twee sprinters tussen Breda en Dordrecht zonder tussenstop te rijden (een zogeheten zonetrein). Dit bleek minder aantrekkelijk voor reizigers dan een intercitypendelverbinding tussen Dordrecht en Breda. Vanwege concessie-eisen over minimale bediening van stations (tweemaal per uur per richting) zal dan een extra sprinter moeten worden ingelegd tussen Dordrecht en Breda. Daar zijn kosten aan verbonden. Bovendien ontstaan hierdoor onregelmatige treinintervallen, waar alle reizigers nadeel van ondervinden, terwijl de grootste groep reizigers tussen Dordrecht en Breda qua reistijd niet beter af is dan met een intercity. Ook zou deze verbinding dan met sprintermaterieel gereden worden in plaats van intercitymaterieel.
Nou, is die discussie ook weer beslecht ;)Het aantal reizen over de Moerdijkbrug zal ten opzichte van de dienstregeling 2014 in dienstregeling 2017 naar verwachting met circa 10% toenemen als gevolg van de herroutering van de intercity’s over de HSL. Dit is een gecombineerd effect van een andere routekeuze van bestaande reizigers en aanwas van nieuwe reizigers. Tegenover de extra baten, staan ook extra kosten. Voor de uitvoering van de HSL-diensten moeten rijtuigen worden omgebouwd en heeft NS extra locomotieven aangeschaft.
Kortere samenvatting: Overheid speelt vervoerdertje.Geert schreef:Samenvatting: er komt 1x/uur een IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda, en deze blijft de komende 2 jaar rijden.
We krijgen dus een IC die in minstens één richting helemaal nergens op aansluit. Hij rijdt immers vlak na/voor de Sprinter (in Breda, dus in Dordrecht ligt 'ie daar verder vanaf) en die Sprinters zouden volgens de plannen in Dordrecht een aansluiting op de IC verder naar Rotterdam krijgen. In Dordrecht krijg je dan dus een knoop en daar kan het regionale busvervoer ook mooi op aantakken, net als de MerwedeLingeLijn die dat volgens het kamerstuk ook beter gaat doen.De Sprinter Dordrecht-Breda rijdt na Breda door naar Tilburg en Den Bosch. In zuidelijke richting is er in Breda een overstaptijd van circa 15 minuten op de intercity’s naar Eindhoven. Voor reizen naar Tilburg biedt bovengenoemde sprinter een snellere reismogelijkheid. De intercity Dordrecht-Breda heeft een overstaptijd van 13 minuten op de intercity naar Eindhoven. In noordelijke richting heeft de intercity Breda-Dordrecht een aansluiting van 10 minuten op de intercity uit Eindhoven. De sprinters hebben een overstaptijd van 18 minuten op die intercity.
Je hebt helemaal gelijk, Hainje. Effectief scheelt het helemaal niets. die extra IC. Geldverspilling -o-Hainje schreef:Heb je eindelijk die IC, is het weer niet goed.
Want iedereen in Dordrecht neemt de bus? De reistijd is sneller, punt.Daniel schreef:Dat verzoek vanuit de regio is er immers niet gekomen omdat ze de stoelen in een intercity comfortabeler vonden dan die in een Sprinter, dat verzoek had alles met reistijd te maken en daarvoor helpt deze oplossing niet echt tenzij je met eigen vervoer naar station Dordrecht komt.
Natuurlijk niet iedereen, maar statistieken met voldoende detail om daar echt iets over te kunnen zeggen zullen er niet zijn. Feit blijft natuurlijk dat je doelgroep hoe dan ook kleiner wordt als een reismogelijkheid voor een deel van de reizigers al geen winst oplevert (of maar in één richting). Dat helpt niet echt als je het al van een beperktere groep reizigers moet hebben doordat de verbinding zich tot twee stations beperkt. Met de ligging zoals die nu lijkt te gaan worden het richting Breda immers ook nog puur hebben van de reizigers naar Breda, naar Tilburg zal het met de Sprinter nauwelijks trager zijn.Geert schreef:Want iedereen in Dordrecht neemt de bus? De reistijd is sneller, punt.
Ik zie dat toch anders: vervoerskundig is er zeer weinig aanleiding om 2x/uur een Sprinter te laten rijden tussen Dordrecht en Breda gezien de zeer lage aantallen instappers op de tussenstations (zeker Lage Zwaluwe wordt dan in het dagdal gigantisch overbediend). Nu verplicht de concessie dat echter, en juist doordat er al teveel Sprinters rijden blijft er dan op papier te weinig aanbod over om nog een IC toe te voegen.Ik denk dat Dordrecht in zijn handjes mag knijpen met zo'n luxe oplossing. Vervoerkundig is er namelijk weinig aanleiding om überhaupt een IC tussen Dordrecht en Breda te laten rijden.
Ik heb ook geen idee hoe de tijden in Dordrecht zijn, maar als blijkt dat de Sprinter uit Rotterdam nèt geen aansluiting geeft op de Sprinter naar Breda e.v. en net wel op de IC naar Breda, zullen ook reizigers vanaf R'dam Zuid t/m Zwijndrecht naar Tilburg en verder van die IC gebruik maken.Daniel schreef:Met de ligging zoals die nu lijkt te gaan worden het richting Breda immers ook nog puur hebben van de reizigers naar Breda, naar Tilburg zal het met de Sprinter nauwelijks trager zijn.
2 sprinters per uur is ook wel zeer mager, zeker als die ook niet (meer) doorgaand zijn. Ik had liever een klokvaste kwartiersdienst gezien, in ieder geval tijdens de spits. Met het overlaten van de bediening van Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid aan de sprinters richting Roosendaal zou zelfs de reistijd in stand blijven.Hainje schreef:Heb je eindelijk die IC, is het weer niet goed.
Valt wel mee. Ik zie twee IC-uurdiensten, die kan je een half uur na elkaar laten rijden op dat stuk.starx schreef:Ligt het aan mij of is het sowieso al een gepuzzel van jewelste om die extra IC er nog tussen te krijgen?
Tussen Breda en Prinsenbeek rijden nu de volgende treinen:
- ICD Amsterdam - Breda
- ICD Den Haag - Eindhoven
- Sprinter Dordrecht - Den Bosch
- Benelux (1x/u)
- IC Dordrecht - Breda (1x/u)
- Goederen (vanwege werkzaamheden in Duitsland)
Vanuit vervoerskundig oogpunt was die hele IC nooit zinvol, dat is ook de reden dat NS hem niet wilde laten rijden.Daniel schreef:Tja, een IC die er alleen maar rijdt omdat de regio zo graag een IC wil maar die de reis niet sneller maakt is uit vervoerskundig oogpunt natuurlijk niet zo heel zinvol he.
Maar voor een symmetrische uurdienst met slechts één treinstel heb je weinig marge, dan moet je wel ergens tussen :50 en :55 in Breda aankomen, anders wordt of je kering te krap, of de dienstregeling wordt asymmetrisch waardoor je in een richting een nog slechtere overstap krijgt.reisthijs schreef:Valt wel mee. Ik zie twee IC-uurdiensten, die kan je een half uur na elkaar laten rijden op dat stuk.
Herhaling voor de selectieve quoters...Moshi schreef:Vanuit vervoerskundig oogpunt was die hele IC nooit zinvol, dat is ook de reden dat NS hem niet wilde laten rijden.Daniel schreef:Tja, een IC die er alleen maar rijdt omdat de regio zo graag een IC wil maar die de reis niet sneller maakt is uit vervoerskundig oogpunt natuurlijk niet zo heel zinvol he.
Daniel schreef:[Ik zie dat toch anders: vervoerskundig is er zeer weinig aanleiding om 2x/uur een Sprinter te laten rijden tussen Dordrecht en Breda gezien de zeer lage aantallen instappers op de tussenstations (zeker Lage Zwaluwe wordt dan in het dagdal gigantisch overbediend). Nu verplicht de concessie dat echter, en juist doordat er al teveel Sprinters rijden blijft er dan op papier te weinig aanbod over om nog een IC toe te voegen.
Tsja, daar hebben we de NS weer zoals we ze al jaren kennen. Een zo slecht mogelijk ingepaste trein aanbieden waar ze gegarandeerd een zak vol duiten extra voor kunnen binnenslepen en dan... misschien toch een trucje met de IC Brussel in ruil voor een lagere vergoeding?Daniel schreef:Ook wel een relevante quote, waaruit dus blijkt dat de IC in de minst gunstige ligging die je kunt bedenken komt...
De Sprinter Dordrecht-Breda rijdt na Breda door naar Tilburg en Den Bosch. In zuidelijke richting is er in Breda een overstaptijd van circa 15 minuten op de intercity’s naar Eindhoven. Voor reizen naar Tilburg biedt bovengenoemde sprinter een snellere reismogelijkheid. De intercity Dordrecht-Breda heeft een overstaptijd van 13 minuten op de intercity naar Eindhoven. In noordelijke richting heeft de intercity Breda-Dordrecht een aansluiting van 10 minuten op de intercity uit Eindhoven. De sprinters hebben een overstaptijd van 18 minuten op die intercity.
Mee eens.Moshi schreef:Het is de laatste trein die aan de dienstregeling wordt toegevoegd, dus logisch dat de inpassing slecht is. De dienstregeling is een enorme puzzel en om dan te zeggen dat NS het slecht doet op basis van 1 slecht ingepaste trein is onzin.