Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor waldo79 » Di 05 Apr 2016, 19:40

Met een intercity lijkt het gevoelsmatig nog wat. Politiek draait om status. ..
Mij best :)

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor OVinspecteur » Di 05 Apr 2016, 20:54

Moshi schreef:OVinspecteur, het slaat nergens op hoe belangrijk jij die IC Dordrecht - Breda wel niet vindt. Je weet dat het hier gaat om een verandering waar veel meer mensen voordeel dan nadeel van hebben, en een verandering die NS verplicht was door te voeren op basis van de vervoersconcessie?

NS heeft de hele extra IC nooit gewild, dus je kunt ze als commercieel bedrijf dan niet kwalijk nemen dat ze er een vergoeding voor vragen. Het is de laatste trein die aan de dienstregeling wordt toegevoegd, dus logisch dat de inpassing slecht is. De dienstregeling is een enorme puzzel en om dan te zeggen dat NS het slecht doet op basis van 1 slecht ingepaste trein is onzin.

Volgens mij leidt jij aan een soort beroepsdeformatie waar wel meer 'inspecteurs' last van hebben; fouten constateren om vooral je eigen mening relevant te doen lijken.

Het gaat niet slechts om 1 slecht ingepaste trein en niets in de vervoersconcessie staat NS in de weg om met een goed ingepast alternatief aanbod te komen bij het verleggen van de IC Den Haag - Venlo. Deze kwestie speelt al jaren en NS heeft daarmee heel veel tijd gehad om iets te doen met de vele suggesties die zijn aangereikt. Dit jaar volgt hoe dan ook de ontknoping en moet iedereen z'n conclusies trekken over het resultaat. Zoals de zaken er nu voorstaan zullen reizigers tussen Dordrecht en ZO-NL/Oost-NL/België wortel mogen gaan schieten in Breda. Is het echt zo vreemd dat stadsregio's met 300K inwoners proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden, desnoods door met een andere vervoerder in zee te gaan? De NS laten door hun hele houding zien dat ze er gewoon geen zin meer in hebben. Nou, laten we dan zonder rancune afscheid van ze nemen en verder gaan met leven.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Di 05 Apr 2016, 21:04

waldo79 schreef:Met een intercity lijkt het gevoelsmatig nog wat. Politiek draait om status. ..

Gewoon het begrip intercity afschaffen. Al jaren lang is het vervoersproduct intercity in Nederland gewoon een sprinter die drie stations per tien kilometer overslaat. Wat mij betreft worden die dingen gewoon interregio genoemd. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Bemined » Di 05 Apr 2016, 21:06

OVinspecteur schreef:Deze kwestie speelt al jaren en NS heeft daarmee heel veel tijd gehad om iets te doen met de vele suggesties die zijn aangereikt.

De NS had geen behoefte aan suggesties, maar aan geld.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Di 05 Apr 2016, 23:08

OVinspecteur schreef:[Het gaat niet slechts om 1 slecht ingepaste trein en niets in de vervoersconcessie staat NS in de weg om met een goed ingepast alternatief aanbod te komen bij het verleggen van de IC Den Haag - Venlo. Deze kwestie speelt al jaren en NS heeft daarmee heel veel tijd gehad om iets te doen met de vele suggesties die zijn aangereikt. Dit jaar volgt hoe dan ook de ontknoping en moet iedereen z'n conclusies trekken over het resultaat. Zoals de zaken er nu voorstaan zullen reizigers tussen Dordrecht en ZO-NL/Oost-NL/België wortel mogen gaan schieten in Breda. Is het echt zo vreemd dat stadsregio's met 300K inwoners proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden, desnoods door met een andere vervoerder in zee te gaan? De NS laten door hun hele houding zien dat ze er gewoon geen zin meer in hebben.


De NS heeft altijd aangegeven gezien het aantal reizigers gewoon geen zin te hebben in die IC, dus dat klopt. Die 300K inwoners zijn helemaal niet relevant. Waar het om gaat is dat er maar een paar honderd met de IC naar Breda willen, al wonen er een miljoen mensen in Dordrecht. Dordrecht heeft heel veel tijd gehad om de NS aan te bieden de verliespost van die IC voor zijn rekening te nemen, maar daar is Dordrecht afzijdig gebleven. Dus om te denken dat Dordrecht wel de portemonnee zou willen trekken voor een andere aanbieder is onterecht.

En waarom een alternatief aanbod? Een IC-status in elke richting is geen verworven recht, maar bij de dienstregeling wordt elk jaar naar het beste totaalplaatje gekeken. Er zijn wel drukkere verbindingen met 2 sprinters en geen IC, maar daar heb je het niet over alleen omdat daar nooit een IC heeft gereden. Dat is een rare logica.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 06 Apr 2016, 12:20

Vinny schreef:
waldo79 schreef:Met een intercity lijkt het gevoelsmatig nog wat. Politiek draait om status. ..

Gewoon het begrip intercity afschaffen. Al jaren lang is het vervoersproduct intercity in Nederland gewoon een sprinter die drie stations per tien kilometer overslaat. Wat mij betreft worden die dingen gewoon interregio genoemd. :Y

Toch weer het drietreinensysteem. Stoptrein/Sprinter-Regioexpress-Intercity voor de snelle treinen. Ik kan me voorstellen dat er treinen zijn die aan die eisen kunnen voldoen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Suus » Wo 06 Apr 2016, 15:27

We hebben al een drietreinensysteem:

Sprinter
Intercity
Intercity Direct

Daarin is geen ruimte meer voor Vinny's stokpaardje. Terug naar de manage!
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Wo 06 Apr 2016, 16:02

De Intercity Direct is echter in tegenstelling tot de IC-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam wél de titel Intercity waard, en zolang de stop in Laan van NOI het beste is voor de reiziger maar niet voor de snelheid zou ik alle intercity-treinen over de oude lijn-corridor hernoemen tot een lagere categorie, dus interregio of sneltrein. De treinen halen hier namelijk met pijn en moeite een gemiddelde snelheid van 70 km/h, dus echt snel is het niet... (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 06 Apr 2016, 16:20

Dan zou je dat breder moeten trekken naar het hele netwerk. Kijken wat de eisen zijn. Maar we dwalen af. Ik open wel een nieuw topic.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Wo 06 Apr 2016, 16:22

Ik had er stiekem al eens een schets voor gemaakt, ik wacht het af. :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 164
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor W0rteltje » Wo 06 Apr 2016, 18:07

kan er niet een substituut komen voor het verliezen van de trein?
van een andere vervoerder desnoods?
verbannen voor het zijn van een irritant zeik kind

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Wo 06 Apr 2016, 18:10

Een andere vervoerder kan er ook niet veel mooiers van maken dan dat de NS doet. Ook een Arriva of Syntus is afhankelijk van de verdeling.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
W0rteltje
Berichten: 164
Lid geworden op: Wo 12 Jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor W0rteltje » Wo 06 Apr 2016, 19:12

niet als de trein internationaal gaat (hoorde ik)
verbannen voor het zijn van een irritant zeik kind

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Hainje » Wo 06 Apr 2016, 19:13

Waar heb je dat gehoord? Lijkt mij vrij sterk namelijk.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 06 Apr 2016, 22:12

Bee schreef:We hebben al een drietreinensysteem:

Sprinter
Intercity
Intercity Direct

Daarin is geen ruimte meer voor Vinny's stokpaardje. Terug naar de manage!

In Duitsland kunnen treinen die IC diensten verzorgen 200 km/h rijden, en RE treinen zelfs 160 km/h. In Nederland rijdt de NS met opgevoerde slakken rond waar je blij mag zijn als die ergens de 140 km/h aan tikken. Je hebt nu af en toe mensen die met koffie langs komen, maar dat haalt het niet bij wat in Duitsland gebruikelijk is: gewoon een fatsoenlijk rijtuig waar je een eenvoudig doch voedzame lunch kunt gebruiken en er is zelfs bier verkrijgbaar. Bovendien zitten de stoelen lekkerder. En ja, ik weet wel dat je standaard ook meer voor je treinkaartje betaald, maar je krijgt er als reiziger ook wat voor terug. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Suus » Wo 06 Apr 2016, 22:14

Het gras bij de buren is altijd groener. (A)
Rame à l'approche

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Moshi » Wo 06 Apr 2016, 22:16

Vinny schreef:
Bee schreef:We hebben al een drietreinensysteem:

Sprinter
Intercity
Intercity Direct

Daarin is geen ruimte meer voor Vinny's stokpaardje. Terug naar de manage!

In Duitsland kunnen treinen die IC diensten verzorgen 200 km/h rijden, en RE treinen zelfs 160 km/h. In Nederland rijdt de NS met opgevoerde slakken rond waar je blij mag zijn als die ergens de 140 km/h aan tikken. Je hebt nu af en toe mensen die met koffie langs komen, maar dat haalt het niet bij wat in Duitsland gebruikelijk is: gewoon een fatsoenlijk rijtuig waar je een eenvoudig doch voedzame lunch kunt gebruiken en er is zelfs bier verkrijgbaar. Bovendien zitten de stoelen lekkerder. En ja, ik weet wel dat je standaard ook meer voor je treinkaartje betaald, maar je krijgt er als reiziger ook wat voor terug. :Y


En als je het door jou gewenste 3-treinensysteem invoert, dan zitten dezelfde treinen ineens wel comfortabel? :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Vinny » Wo 06 Apr 2016, 22:24

Ik ageer gewoon tegen het invoeren van een "intercity" als het alleen gaat om status toe te kennen aan een verbinding, zonder dat er een inhoudelijke verbetering is. En nu wordt er dus een extra intercity ingelegd, en gaat die nergens op aansluiten. :')

Doe dan gewoon 4x per uur een sprinter in 15-15-15-15 verdeling. Dan maar geen status, maar wel een goed vervoersproduct.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 06 Apr 2016, 22:43

Vier keer per uur een Sprinter is ook weer overdreven, eigenlijk zijn twee Sprinters per uur dat al namelijk. Zeker Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe blinken uit in hun lage reizigersaantallen t.o.v. de frequentie van de treinen aldaar.
Idealiter zou je een zonetrein willen hebben, maar dat botst met de concessie-eis om die stations 2x/uur per richting te bedienen. De grootste groep reizigers zou je namelijk ook al prima bedienen als je zowel vanuit Breda als Roosendaal 1x/uur een Sprinter laat rijden aangevuld met op het andere halfuur een zonetrein Breda-Prinsenbeek-Dordrecht (e.v.) / Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Dordrecht (e.v.).
Dat zou alleen de frequentie van Lage Zwaluwe naar Breda en Roosendaal verlagen naar 1x/uur.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor wilburg22 » Do 07 Apr 2016, 00:43

Dit is misschien een wilde gok maar wat als je het zo oplost, ipv extra intercities, gewoon 2 sprinters tussen breda en dordrecht die daarna alleen op blaak en centraal stoppen, daarmee heb je vanaf dordt zuid en lage zwaluwe een snellere verbinding ri. rotterdam en worden deze station meer aantrekkelijk voor gebruik. Als dat aantrekkelijker word en vervolgens eens een paar jaatjes word gewacht om te kijken wat er met die reizigers stroom gebeurt, want een IC en sprinter vlak na elkaar laten rijden verbeterd niks op alleen een sprinter. De sprinters hebben tegenwoordig ook comfortabele stoelen en bankjes etc. zoals de Ic's, dus verschil is er niet echt.

Daniel schreef:Vier keer per uur een Sprinter is ook weer overdreven, eigenlijk zijn twee Sprinters per uur dat al namelijk. Zeker Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe blinken uit in hun lage reizigersaantallen t.o.v. de frequentie van de treinen aldaar.
Idealiter zou je een zonetrein willen hebben, maar dat botst met de concessie-eis om die stations 2x/uur per richting te bedienen. De grootste groep reizigers zou je namelijk ook al prima bedienen als je zowel vanuit Breda als Roosendaal 1x/uur een Sprinter laat rijden aangevuld met op het andere halfuur een zonetrein Breda-Prinsenbeek-Dordrecht (e.v.) / Roosendaal-Oudenbosch-Zevenbergen-Dordrecht (e.v.).
Dat zou alleen de frequentie van Lage Zwaluwe naar Breda en Roosendaal verlagen naar 1x/uur.

Je moet toch vaak al met de bus naar station lage zwaluwe, de zelfde bus die ook naar breda gaat, lage zwaluwe zal op roosendaal/rotterdam/dordrecht gericht moeten zijn voor reizigers...
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3735
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Z2N » Do 07 Apr 2016, 01:01

Dat zou dan een doorgetrokken IC zijn van de Oude Lijn-corridor, en daar deze treinen vrij groot rijden zou dat (zelfs met materieel aftrappen/bijplaatsen in Dordt) voor inefficiënt en duur materieelgebruik zorgen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 07 Apr 2016, 16:49

Jammer dat Wilburg22 er gelijk weer een wild idee met 4x/uur van maakt, want als ik het ergens mee eens ben is het dat dat overdreven is.
1x/uur een Sprinter + 1x/uur een zonetrein zoals beschreven in mijn vorige bericht zou al een mooi product zijn. In Dordrecht zou je dan nog eerder aan koppelen met een Sprinter moeten denken wat qua materieel allicht al beter past, eventueel met achterlaten van een stel in Dordrecht. Maar zelfs als je daar zou keren en een aansluiting op een IC naar Rotterdam kunt bieden zal zo'n zonetrein een verbetering voor velen zijn. Je wint immers nogsteeds tijd tussen de West-Brabantse stations en Rotterdam en kunt gelijk een snellere verbinding Dordrecht - Breda bieden zonder dat je daar meer dan twee treinen per uur hoeft te rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor JWM » Do 07 Apr 2016, 17:04

Ik ben blij dat je inmiddels ook in ziet dat meer dan twee treinen per uur tussen Dordrecht en Breda waanzin is.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11160
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Meltrain » Do 07 Apr 2016, 17:10

In plaats van de door Daniel voorgestelde oplossing (die in strijd is met de concessie-eisen) lijkt het me beter als de Sprinter Dordrecht - Breda e.v. gewoon Dordrecht Zuid overslaat. Hierdoor is deze trein toch sneller dan in het plan van NS.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Berichtdoor Daniel » Do 07 Apr 2016, 18:40

Ja, dat vindt ik nu zo jammer aan die strikte concessie-eis. Die maakt het erg moeilijk om maatwerk toe te passen wat je hier eigenlijk nodig hebt. Lage Zwaluwe heeft immers nog vooral een functie richting Randstad, zowel als P+R locatie als middels de buslijnen vanuit de omgeving. Richting Breda en Roosendaal zou de uurdienst op zich ook al volstaan, naar Breda vult de bus dat deels nog aan ook. En naar Dordrecht houdt je nog altijd een halfuursdienst middels de Sprinters.

Nou is jouw idee, hoewel je er natuurlijk een iets beperktere winst uit haalt (al is Dordrecht - Lage Zwaluwe qua stationsafstand wel het langst), op zich ook wel een goeie. Dordrecht Zuid 4x/uur bedienen met Sprinters tot Dordrecht is immers waanzin, dat station is helemaal niet aantrekkelijk meer als je in Dordrecht al moet gaan overstappen namelijk. Het ligt immers op een heel onhandige plek die nergens echt in de buurt van bewoonde wereld is. Zowel per bus als per fiets wordt het dan al snel aantrekkelijker om gelijk door naar het centrale station te gaan, waarbij je nog dichter bij huis kunt opstappen ook.
(Voordat iemand met Dordrecht Stadspolders gaat vergelijken: dat station ligt vele malen centraler in de wijk waardoor het plaatje er daar heel anders uit ziet)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten