Pagina 18 van 18

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 23 apr 2016, 21:38
door OVinspecteur
Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:Deze IC Van NS is niet rendabel vanwege: 1x per uur, pendel, sluit in Breda niet aan op andere treinen, ligt dicht tegen de sprinter in de dienstregeling.
NS heeft het berekend en komt tot de conclusie dat het hoe dan ook onrendabel is. Kun je het tegenovergestelde cijfermatig onderbouwen of roep je maar wat?
Als individueel forumlid kun je van alles vinden. Het zijn juist de NS die als publiek bedrijf hun cijfers op tafel moeten leggen en de manier waarop ze die berekend hebben. Dan kunnen we als burgers nagaan of er redenatiefouten zijn gemaakt of niet. Op basis van wat er nu aan plannen ligt, lijkt me voorgaande conclusie terecht.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 23 apr 2016, 21:56
door Suus
Je kan ook zelf even logisch redeneren. Er zijn genoeg argumenten gegeven waarmee je kan beredeneren dat het aantal reizigers die tussen Breda en Dordrecht zelf reizen minimaal is. Als je alle doorgaande reizigers die nu ook in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] zitten en straks over de HSL gaan wegstreept en de reizigers die de sprinter gebruiken voor de tussenstations (of bijvoorbeeld gaan gebruiken omdat deze naar Tilburg Universiteit door gaat rijden en betere aansluitingen biedt) ook niet meetelt blijft er wel heel erg weinig over voor een intercity. Er zit daartussen een fysieke scheiding die ook in de hoofden van veel mensen leeft, namelijk de Moerdijk.

En dat die intercity niet goed ingepast kan worden is geen onwil, maar fysica. Er is zowel in Breda als in Dordrecht slechts beperkte ruimte beschikbaar.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 23 apr 2016, 22:25
door Moshi
OVinspecteur schreef:
Moshi schreef:
OVinspecteur schreef:Deze IC Van NS is niet rendabel vanwege: 1x per uur, pendel, sluit in Breda niet aan op andere treinen, ligt dicht tegen de sprinter in de dienstregeling.
NS heeft het berekend en komt tot de conclusie dat het hoe dan ook onrendabel is. Kun je het tegenovergestelde cijfermatig onderbouwen of roep je maar wat?
Als individueel forumlid kun je van alles vinden. Het zijn juist de NS die als publiek bedrijf hun cijfers op tafel moeten leggen en de manier waarop ze die berekend hebben. Dan kunnen we als burgers nagaan of er redenatiefouten zijn gemaakt of niet. Op basis van wat er nu aan plannen ligt, lijkt me voorgaande conclusie terecht.
Je kunt zeker van alles vinden, je kunt ook de conclusie van NS in twijfel trekken. Maar jij beweert zonder dat je dat kunt onderbouwen dat NS sowieso ongelijk heeft, en dat slaat nergens op.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: za 23 apr 2016, 22:34
door Daniel
Bee schreef:Als je alle doorgaande reizigers die nu ook in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] zitten en straks over de HSL gaan wegstreept en de reizigers die de sprinter gebruiken voor de tussenstations (of bijvoorbeeld gaan gebruiken omdat deze naar Tilburg Universiteit door gaat rijden en betere aansluitingen biedt) ook niet meetelt blijft er wel heel erg weinig over voor een intercity.
De doorgaande reizigers wegstrepen zal wel schelen ja, maar de reizigers voor de tussenstations wegstrepen kan je net zo goed overslaan want daarna houd je er toch nagenoeg evenveel over die dus doorgaand zijn :P
Dordrecht Zuid is sowieso al ten dode opgeschreven met Sprinters die niet verder dan Dordrecht rijden, dat station is 99% op stations tussen Dordrecht en Rotterdam gericht. En Lage Zwaluwe zet met 4 instappers per trein ook niet echt zoden aan de dijk.
Houdt je Breda Prinsenbeek nog over wat nog wel redelijk goed loopt, maar ook dat station krijgt een verre van optimaal product want die reizigers gaan niet naar Lage Zwaluwe of Dordrecht Zuid maar juist vooral richting Rotterdam. Vandaar ook m'n pleidooi voor de zonetrein in plaats van één van de sprinters.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 10:36
door Bemined
Lage Zwaluwe is inderdaad echt een kansloos station, vier treinen per uur richting Dordrecht, terwijl het aantal instappers van de gehele dag in één trein te proppen is. En de enige verbindingen die baat hebben van deze stop zijn Zlw-Bd, Zlw-Bdpb, Zvb-Bdpb en Odb-Bdpb. Van Zvb en Odb naar Bd is het net zo snel of zelfs sneller via Rsd, dus slechts vier verbindingen met waarschijnlijk erg weinig vervoerswaarde houden deze stop in stand.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 10:57
door Suus
Mijn bazin is een reguliere gebruiker van Lage Zwaluwe. Beste eigenschap volgens haar is dat er omdat er verder niets is er lekker veel parkeerruimte is. :mrgreen:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 11:20
door Meltrain
Bemined schreef:Lage Zwaluwe is inderdaad echt een kansloos station, vier treinen per uur richting Dordrecht, terwijl het aantal instappers van de gehele dag in één trein te proppen is. En de enige verbindingen die baat hebben van deze stop zijn Zlw-Bd, Zlw-Bdpb, Zvb-Bdpb en Odb-Bdpb. Van Zvb en Odb naar Bd is het net zo snel of zelfs sneller via Rsd, dus slechts vier verbindingen met waarschijnlijk erg weinig vervoerswaarde houden deze stop in stand.
Maar hoe klein de vervoerswarade wellicht ook is, het niet meer stoppen te Zlw levert toch een buitenproportioneel langere reistijd op voor deze (beprkte) groep reizigers.
Niet meer stoppen te Ddzd levert praktisch evenveel op en heeft veel minder impact.
Bee schreef: En dat die intercity niet goed ingepast kan worden is geen onwil, maar fysica. Er is zowel in Breda als in Dordrecht slechts beperkte ruimte beschikbaar.
Maar helaas is niet alleen die Intercity slecht ingepast, maar ook de geplande Sprinter. Ik had gehoopt dat de aansluitingen van die trein wel wat beter zouden zijn.
Wanneer is de verbouwing van Breda klaar? Vanaf dan zal er toch wel meer ruimte zijn?
De grootste bottleneck lijkt mij trouwens het stuk tussen de aansluiting van de HSL op het reguliere spoor en station Breda.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:25
door Bemined
Meltrain schreef:Maar hoe klein de vervoerswarade wellicht ook is, het niet meer stoppen te Zlw levert toch een buitenproportioneel langere reistijd op voor deze (beprkte) groep reizigers.
Dat weerhoudt de NS er in Veenendaal anders niet van, van Veenendaal-De Klomp naar Veenendaal Centrum ben je bijna een uur onderweg via Utrecht Centraal omdat een stoptrein Utrecht - Arnhem niet rendabel is.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 14:38
door Daniel
Bemined schreef:En de enige verbindingen die baat hebben van deze stop zijn Zlw-Bd, Zlw-Bdpb, Zvb-Bdpb en Odb-Bdpb. Van Zvb en Odb naar Bd is het net zo snel of zelfs sneller via Rsd, dus slechts vier verbindingen met waarschijnlijk erg weinig vervoerswaarde houden deze stop in stand.
Wellicht zouden we in deze hoek van het land het OV wat meer als één geheel moeten zien i.p.v. allerlei losse treintjes en busjes. Zo kan je van Zevenbergen naar Prinsenbeek 2x/uur in 38 minuten met de trein, maar heb je ook 4x/uur een bus die er slechts 30 minuten over doet. En die levert je dan ook gelijk in Prinsenbeek zelf af i.p.v. op het station. Naar station Breda ben je per bus zelfs een kwartier sneller vanaf Zevenbergen en dat kan zoals je al zegt ook in dezelfde tijd via Roosendaal.
Eenzelfde verhaal kan je ervan maken voor reizigers vanaf Oudenbosch. Ik kom daardoor zelf tot de conclusie dat het vooral de reizigers uit Lage Zwaluwe zelf zijn die er last van zouden hebben als er geen trein naar Breda meer zou stoppen. Maar het is ook weer niet zo dat de plaats compleet onbereikbaar wordt: overdag kunnen ze er nog met de bus naar Breda en op tijden dat die bus niet rijdt is het net zo snel als die bus om via Dordrecht of via Roosendaal te reizen.
En ja, dat kost een half uur extra maar het is ook maar een deel van de 738 reizigers per dag van station Lage Zwaluwe wat richting Breda reist. Zou me niks verbazen althans als de P+R functie van dat station toch vooral richting de randstad gebruikt wordt en die verbinding blijft middels de Sprinter uit Roosendaal gewoon bestaan.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 14:54
door Michael
Meltrain schreef:Wanneer is de verbouwing van Breda klaar? Vanaf dan zal er toch wel meer ruimte zijn?
8 september is de feestelijke opening. Dus in augustus zal het station klaar zijn.
Daniel schreef:Zo kan je van Zevenbergen naar Prinsenbeek 2x/uur in 38 minuten met de trein, maar heb je ook 4x/uur een bus die er slechts 30 minuten over doet.
4 keer per uur is alleen in de spits. Hoe kom je erbij dat de bus er 30 minuten over doet? Vanaf station Zevenbergen naar Prinsenbeek is ca 15 minuten.

Wellicht doelde je met die 30 minuten naar Breda? Want zowel lijn 117 als 119 doen er ca 30 minuten over om van station Zevenbergen naar station Breda te rijden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:13
door reisthijs
Michael schreef:8 september is de feestelijke opening. Dus in augustus zal het station klaar zijn.
Dat ze die datum hebben geprikt voor het feestje betekent niet automatisch dat al het werk precies dan klaar is.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:18
door Daniel
Michael schreef:4 keer per uur is alleen in de spits.
Tja, dat lijkt me ook wel het moment waarop er de meeste reizigers zijn. In de daluren verwacht ik eerlijk gezegd geen hele grote stroom tussen Zevenbergen en Prinsenbeek.
Hoe kom je erbij dat de bus er 30 minuten over doet? Vanaf station Zevenbergen naar Prinsenbeek is ca 15 minuten.

Wellicht doelde je met die 30 minuten naar Breda? Want zowel lijn 117 als 119 doen er ca 30 minuten over om van station Zevenbergen naar station Breda te rijden.
Ik dacht ook al, dat kost nog meer tijd dan ik dacht. Echter blijkt dat ik scheel heb zitten kijken: lijn 119 heeft door het punt waarop ze de ringlijn in de dienstregeling geknipt hebben twee keer station Zevenbergen in de tabel staan en ik had de tijden bij de eerste keer zitten bekijken.
Maargoed, met dergelijke reistijden is het alleen maar onwaarschijnlijker dat iemand die reis met de trein via Lage Zwaluwe maakt.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:19
door Michael
Volgens de bouwplannen zou dat wel kunnen kloppen dat het station dan ook echt klaar is. Er wordt namelijk al heel lang gecommuniceerd dat najaar 2016 het station klaar is. Ik kom er vrijwel dagelijks en het zou op zich wel kunnen kloppen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 15:20
door Michael
Daniel schreef:
Michael schreef:4 keer per uur is alleen in de spits.
Tja, dat lijkt me ook wel het moment waarop er de meeste reizigers zijn. In de daluren verwacht ik eerlijk gezegd geen hele grote stroom tussen Zevenbergen en Prinsenbeek.
Hoe kom je erbij dat de bus er 30 minuten over doet? Vanaf station Zevenbergen naar Prinsenbeek is ca 15 minuten.

Wellicht doelde je met die 30 minuten naar Breda? Want zowel lijn 117 als 119 doen er ca 30 minuten over om van station Zevenbergen naar station Breda te rijden.
Ik dacht ook al, dat kost nog meer tijd dan ik dacht. Echter blijkt dat ik scheel heb zitten kijken: lijn 119 heeft door het punt waarop ze de ringlijn in de dienstregeling geknipt hebben twee keer station Zevenbergen in de tabel staan en ik had de tijden bij de eerste keer zitten bekijken.
Maargoed, met dergelijke reistijden is het alleen maar onwaarschijnlijker dat iemand die reis met de trein via Lage Zwaluwe maakt.
Het startpunt van lijn 119 naar Breda is bij station Zevenbergen inderdaad. Maar hij gaat dan eerst nog het rondje Zevenbergen doen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 17:23
door Wubbo
Meltrain schreef:is niet alleen die Intercity slecht ingepast, maar ook de geplande Sprinter. Ik had gehoopt dat de aansluitingen van die trein wel wat beter zouden zijn.
Wanneer is de verbouwing van Breda klaar? Vanaf dan zal er toch wel meer ruimte zijn?
De grootste bottleneck lijkt mij trouwens het stuk tussen de aansluiting van de HSL op het reguliere spoor en station Breda.
Over een week of 10 zijn alle sporen in Breda weer beschikbaar. Wat er dan nog aan het station geknutseld moet worden: geen idee.

De grootste bottleneck is trouwens het stuk Dordrecht - Lage Zwaluwe waar (met een verlegde [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en zonder Benelux en pendel-IC) alsnog 12 treinen per uur overheen moeten (6x reizigers en 6x goederen). Bij Breda Prinsenbeek zijn dat er (eveneens zonder Benelux en pendel-IC) 'slechts' 10.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 21:46
door Daniel
Wubbo schreef:De grootste bottleneck is trouwens het stuk Dordrecht - Lage Zwaluwe waar (met een verlegde [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en zonder Benelux en pendel-IC) alsnog 12 treinen per uur overheen moeten (6x reizigers en 6x goederen).
Hoezo is dat precies een bottleneck dan, er rijden immers nu al minstens zoveel treinen overheen. Voor de situatie van vandaag de dag tel ik daar al 9 reizigerstreinen per uur en goederenpaden zijn er nu ook al daar. Dat zullen er echter aannemelijk wel minder zijn dan zes nu nog, omdat een deel van die paden al voor reizigerstreinen gebruikt wordt.
Waarom tel je de Benelux trouwens niet mee op Prinsenbeek? Ook als die via de HSL rijdt komt die wegens de bediening van Breda immers daar langs.

Maargoed, eigenlijk zou zo'n zonetrein dan zelfs nog positief uit kunnen werken qua capaciteit. Als je nog maar twee treinen hebt rijden die tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe een stop maken ontstaat er immers wat meer ruimte op dat baanvak doordat je korter zou kunnen opvolgen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 22:17
door Bemined
Het aantal treinen is het probleem ook niet, 12 stuks kan prima, het probleem is deze treinen allemaal een zo snel en gunstig mogelijk pad geven. In Dordrecht is ook nog een spoorbrug die doordeweeks elke twee uur en in het weekend elk uur open gaat, waardoor er een venster van 6 minuten is waar geen treinverkeer mogelijk is.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 23:07
door OVinspecteur
Lage Zwaluwe overslaan geeft waarschijnlijk ook de grootste reistijdwinst. Buiten de stadsgrenzen van Dordrecht en Breda zal de trein het meeste vaart kunnen maken. En die bus tussen Lage Zwaluwe en Breda kunnen ze dan misschien 's-avonds wel inroosteren.

Maar goed, daarmee is het probleem van de beroerde aansluitingen in Breda nog niet opgelost.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 13:26
door Michael
OVinspecteur schreef:En die bus tussen Lage Zwaluwe en Breda kunnen ze dan misschien 's-avonds wel inroosteren.
Ik vraag me af of die bus dan rendabel is. Bij lijn 122 zijn alleen in spits de bussen goed gevuld. Daarbuiten zitten er over het algemeen niet veel mensen in. Behalve bij een treinstremming tussen Breda en Lage Zwaluwe. Dan is ie wel goed vol.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 13:40
door reisthijs
OVinspecteur schreef:Lage Zwaluwe overslaan geeft waarschijnlijk ook de grootste reistijdwinst. Buiten de stadsgrenzen van Dordrecht en Breda zal de trein het meeste vaart kunnen maken. En die bus tussen Lage Zwaluwe en Breda kunnen ze dan misschien 's-avonds wel inroosteren.

Maar goed, daarmee is het probleem van de beroerde aansluitingen in Breda nog niet opgelost.
Ik snap het hele idee van één station over willen slaan dan ook niet. Je wint er nauwelijks tijd mee, lost het grootste probleem (slechte aansluitingen) niet op maar introduceert wel nieuwe problemen...

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 18:27
door Wubbo
Daniel schreef:
Wubbo schreef:De grootste bottleneck is trouwens het stuk Dordrecht - Lage Zwaluwe waar (met een verlegde [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en zonder Benelux en pendel-IC) alsnog 12 treinen per uur overheen moeten (6x reizigers en 6x goederen).
Hoezo is dat precies een bottleneck dan, er rijden immers nu al minstens zoveel treinen overheen. Voor de situatie van vandaag de dag tel ik daar al 9 reizigerstreinen per uur en goederenpaden zijn er nu ook al daar. Dat zullen er echter aannemelijk wel minder zijn dan zes nu nog, omdat een deel van die paden al voor reizigerstreinen gebruikt wordt.
Waarom het een bottleneck is weet ik niet (ik reageerde op Meltrain) maar Dordrecht - Lage Zwaluwe kent meer treinen dan het stuk rond Breda Prinsenbeek.
Daniel schreef:Waarom tel je de Benelux trouwens niet mee op Prinsenbeek? Ook als die via de HSL rijdt komt die wegens de bediening van Breda immers daar langs.
Om dezelfde reden dat ik hem op Dordrecht - Lage Zwaluwe ook niet meetelde: de discussie over hoe het ding gaat rijden komend jaar.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 18:37
door Hainje
Wubbo schreef:de discussie over hoe het ding gaat rijden komend jaar.
Ik gok over rails. Afbeelding
Spoiler: show
Vergeef mij deze überslechte grap. :@

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 20:02
door Daniel
reisthijs schreef:Ik snap het hele idee van één station over willen slaan dan ook niet. Je wint er nauwelijks tijd mee, lost het grootste probleem (slechte aansluitingen) niet op maar introduceert wel nieuwe problemen...
Daarom hebben we het ook over het overslaan van twee stations, namelijk Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe, door de "Sprinter" naar Breda. Dat is een op instappers per station gebaseerd compromis tussen een snellere trein Dordrecht - Breda en het ontbreken van voldoende reizigers om meer dan 2x/uur op dat traject te gaan rijden.
In dit geval ook een oplossing waar meer reizigers profijt van hebben dan alleen de reizigers tussen Dordrecht en Breda, want op deze manier krijgen ook de reizigers vanaf Breda Prinsenbeek een wat snellere verbinding.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 21:11
door reisthijs
Of je nou 1 of 2 stations overslaat, dat verandert vrij weinig in het totaal plaatje.
Wat schiet de reiziger die verder moet dan Breda of Dordrecht daar mee op? Je moet nog steeds overstappen, de aansluitingen worden er ook niet beter op. Je lijkt vergeten te zijn waarom Dordrecht eigenlijk om een Intercity vroeg..

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 21:25
door Bemined
Je lijkt te vergeten dat door het overslaan van die stations er een geheel ander beeld komt: andere rijtijden, minder treinen (immers geen sprinter én intercity meer maar alleen een sneltrein) waardoor er een geheel nieuwe dienstregeling komt waarin het opnieuw bekeken kan worden welke treinen er op elkaar kunnen aansluiten en welke treinen er doorgekoppeld kunnen worden. Je zou dan op een doorgetrokken intercity Lelystad - Dordrecht kunnen mikken met alleen een stop in Bdpb, zo vluchtig gezien zou deze 3 minuten voor de IntercityDirect in Breda kunnen aankomen en daarmee een overstap op de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] kunnen bieden. Heb alleen geen zicht op hoe dat past qua goederenpaden.