Pagina 3 van 18

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 06:57
door Suus
Men gaat de volledige Intercity Direct rijden met stammen waar aan beide kanten een werkende locomotief staat, dan zou de trein door moeten kunnen rijden als een van de twee locomotieven geen tractie meer kan geven.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 10:47
door JWM
De Eindhoven - Den Haag ook? Duur grapje!

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 10:57
door reisthijs
Die waarschijnlijk niet. Daar hebben ze niet genoeg locomotieven voor besteld.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 11:54
door JWM
Als NS het wel noodzakelijk vindt bij de IC direct maar niet bij deze trein doet verwacht ik dat deze serie niet heel betrouwbaar gaat worden. Die 7 minuten winst op papier kunnen in de praktijk dan wel eens vies tegen gaan vallen... Maar ja, NS moest toch iets beloven om na het gedoe met de V250 om het vertrouwen van politiek Den Haag te behouden.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 12:03
door Roeland
Je zou de Dordtenaren nog een beetje tegemoet kunnen komen, door de trein Dordt-Breda (die 2x/uur rijdt) 1x/uur Dordrecht-Zuid en 1x/uur Lage Zwaluwe te laten overslaan? Dan wordt de reistijdverlenging niet 6 minuten, maar 4 min.
Maar zo'n oplossing botst natuurlijk op alle fronten met het befaamde 2-treinenstelsel van NS :)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 12:10
door JWM
Kan niet zonder ontheffing van de concessie HRN aan te vragen, Lage Zwaluwe moet 2x/u bediend worden richting Breda.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 14:57
door SuperGhost
Daarom dus gewoon Dordrecht Zuid overslaan. Dat scheelt ook al 2 minuten. Vanaf Lage Zwaluwe rijden er al 2 sprinters (vanaf Roosendaal) naar Dordrecht Zuid. Als het een beetje lukt zorg je dan dat die sprinter vlak na de intercity (die op Breda-Lage Zwaluwe als stoptrein rijdt) uit Lage Zwaluwe vertrekt, zodat er ook nog eens een acceptabele overstaptijd ontstaat.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 15:01
door reisthijs
Moeilijkdoenerij waar eigenlijk niemand iets mee opschiet. Het gaat Dordrecht helemaal niet om twee minuutjes reistijd meer of minder.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:06
door Bemined
JWM schreef:Kan niet zonder ontheffing van de concessie HRN aan te vragen, Lage Zwaluwe moet 2x/u bediend worden richting Breda.
Probeer maar eens van Maarn naar Veenendaal-De Klomp te reizen. Twee op een volgende stations op slechts zo'n 10 minuten rijden van elkaar, maar je bent mooi 42 minuten onderweg omdat je via Utrecht (!) moet omreizen. Er rijdt namelijk geen stoptrein, en de intercity die op Veenendaal-De Klomp stopt stopt overdag niet op Driebergen-Zeist. En dat zijn stations met hoger aantal reizigers dan Breda Prinsenbeek en Lage Zwaluwe.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:07
door Roeland
"Hoogeveen heeft veel liever een IC die ook op Beilen stopt, dan dat diezelfde trein sprinter heet"
(in dit geval dus "Hoogeveen aan de Merwede")

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:07
door JWM
Probeer maar eens van Maarn naar Veenendaal-De Klomp te reizen.
Wat wil je hiermee zeggen? Daarvoor heeft de NS gewoon keurig een ontheffing.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:25
door SuperGhost
Bemined schreef:
JWM schreef:Kan niet zonder ontheffing van de concessie HRN aan te vragen, Lage Zwaluwe moet 2x/u bediend worden richting Breda.
Probeer maar eens van Maarn naar Veenendaal-De Klomp te reizen. Twee op een volgende stations op slechts zo'n 10 minuten rijden van elkaar, maar je bent mooi 42 minuten onderweg omdat je via Utrecht (!) moet omreizen. Er rijdt namelijk geen stoptrein, en de intercity die op Veenendaal-De Klomp stopt stopt overdag niet op Driebergen-Zeist. En dat zijn stations met hoger aantal reizigers dan Breda Prinsenbeek en Lage Zwaluwe.
Daarvoor heeft NS een ontheffing (al jaren zelfs) en die hebben ze ook alleen maar gekregen omdat een sprinter Utrecht-Ede niet past tussen de 4 IC's die er rijden. Daarom moeten de IC's ook stoppen op Driebergen-Zeist en De Klomp, terwijl NS daar liever niet (meer) stopt met de IC's. Als over een aantal jaar (na de verbouwingen van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen) zo'n sprinter wel mogelijk wordt, dan zal denk ik die ontheffing ook wel ingetrokken worden, NS heeft in ieder geval zelf ook al een sprinter in de planning, dus die ontheffing gaat sowieso weg.

Volgens mij zijn er verder maar 2 reguliere ontheffingen:
1) de stoptreinstations langs Meppel-Leeuwarden (wel 2x p/u een trein, maar in een scheve ligging van 18-42)
2) Hoevelaken (verbinding ri. Apeldoorn ontbreekt in zijn geheel)

Voor 1 is die ontheffing ook tijdelijk, omdat een oplossing al in de planning zit. Bovendien is de ontheffing ook gegeven omdat de scheve ligging begrijpelijk is en het in een goede ligging brengen een behoorlijke reistijdverlenging van de reizigers van die stop-IC die verder dan Zwolle moeten reizen zou betekenen.

Voor 2 is die ontheffing gegeven, omdat anders dat hele station er nooit was gekomen. Als NS was verplicht om een verbinding ri. Apeldoorn te geven, had NS de komst van dat station geblokkeerd (het station ligt immers aan het HRN, ook al was die voor een decentrale lijn bedoeld). Aangezien de reizigers voor dat station toch voornamelijk naar Amersfoort zouden reizen en de Valleilijn die verbinding zou leveren, vond men de komst van dat station belangrijker dan de eis dat er dan ook een verbinding naar Apeldoorn bij zou horen. NS kreeg daardoor de ontheffing, waarop NS ook zijn bezwaar tegen het station direct introk en de bouw kon beginnen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:46
door ArrivaBas
Bemined schreef:
JWM schreef:Kan niet zonder ontheffing van de concessie HRN aan te vragen, Lage Zwaluwe moet 2x/u bediend worden richting Breda.
Probeer maar eens van Maarn naar Veenendaal-De Klomp te reizen. Twee op een volgende stations op slechts zo'n 10 minuten rijden van elkaar, maar je bent mooi 42 minuten onderweg omdat je via Utrecht (!) moet omreizen. Er rijdt namelijk geen stoptrein, en de intercity die op Veenendaal-De Klomp stopt stopt overdag niet op Driebergen-Zeist. En dat zijn stations met hoger aantal reizigers dan Breda Prinsenbeek en Lage Zwaluwe.
Ziehier een stommiteit van een sprinter ([serie=Stoptrein|2015|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]) die niet doorrijdt naar Utrecht CS

Maar dit topic gaat niet om Maarn, maar om mij stulpje, Dordrecht.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 17:52
door JWM
Ik zie de meerwaarde ook niet om een vergelijking te maken met Maarn. Dat soort situaties zijn absoluut niet wenselijk en moeten als het even kan ook voorkomen worden. De verbinding Lage Zwaluwe - Breda (de facto) opheffen om de reizigers uit Dordrecht twee minuten eerder in Breda te krijgen staat wat mij betreft niet in het verhouding tot elkaar.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 18:13
door ArrivaBas
JWM schreef:Ik zie de meerwaarde ook niet om een vergelijking te maken met Maarn. Dat soort situaties zijn absoluut niet wenselijk en moeten als het even kan ook voorkomen worden. De verbinding Lage Zwaluwe - Breda (de facto) opheffen om de reizigers uit Dordrecht twee minuten eerder in Breda te krijgen staat wat mij betreft niet in het verhouding tot elkaar.
Ze kunnen allicht proberen om een IC Rtd-Bd in te voeren en die IC 21900 noemen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 18:21
door JWM
Spuit 11 :mrgreen:

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 19:32
door Daniel
reisthijs schreef:Moeilijkdoenerij waar eigenlijk niemand iets mee opschiet. Het gaat Dordrecht helemaal niet om twee minuutjes reistijd meer of minder.
Mwoh, als je een trein een station laat overslaan is het in de definitie van NS eigenlijk al een intercity :mrgreen:
Maar heel eerlijk: ik denk dat de oplossing toch ergens in die richting gevonden moet worden, dat is gewoon het meest realistisch qua aantal treinen per uur. Ookal omdat die twee keer per uur rijdende Sprinters, hoewel het een eis is, gewoon verre van realistisch zijn als je kijkt naar de reizigersaantallen: Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe halen bij elkaar opgeteld nog nieteens het aantal instappers van Veenendaal-De Klomp, maar die eerste twee worden 4x/uur bediend richting randstad en de laatste maar 2x/uur.

Langs het traject van de [serie=Sprinter|2015|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] is Breda Prinsenbeek nog het "drukst", maar de kans lijkt mij uiterst klein dat die reizigers naar Lage Zwaluwe willen. Eigenlijk zou daarmee een soort van IC met stop in Prinsenbeek voor meerdere reizigersgroepen een verbetering betekenen: reizigers uit Dordrecht houden een snelle verbinding met Breda, maar ook reizigers uit Prinsenbeek krijgen een snellere verbinding richting Randstad dan ze ooit gehad hebben. Dat is dan heel spijtig voor Lage Zwaluwe, maar die impact is wel heel minimaal gezien de liefst 900 instappers op dat station (wat zich dan ook nog over drie richtingen moet verdelen, als er al 300 naar Breda gaan lijkt me dat veel)

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 19:58
door JWM
Hoe denk je dat ze in Lage Zwaluwe over dit voorstel denken? Even een opmerking van je uit deze discussie erbij pakken:
Daniel schreef:Feit blijft dat NS zich al dit gedoe en boze brieven van gemeenten en provincies op de hals haalt voor wel maarliefst 7 minuten tijdwinst.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 21:49
door Dennenboom
Wel 7 minuten tijdwinst voor heel veel mensen. En als we alle belanghebbenden hun zin zouden geven dan leefden we nu nog in de steentijd.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 21:54
door Geert
Daniel schreef:Maar heel eerlijk: ik denk dat de oplossing toch ergens in die richting gevonden moet worden, dat is gewoon het meest realistisch qua aantal treinen per uur. Ookal omdat die twee keer per uur rijdende Sprinters, hoewel het een eis is, gewoon verre van realistisch zijn als je kijkt naar de reizigersaantallen: Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe halen bij elkaar opgeteld nog nieteens het aantal instappers van Veenendaal-De Klomp, maar die eerste twee worden 4x/uur bediend richting randstad en de laatste maar 2x/uur.
Of de oplossing is dat reizigers Dordrecht - Breda v.v. gewoon met de sprinter gaan. Zoveel trager is die sprinter niet ten opzichte van de huidige IC, zeker als de stop in Lage Zwaluwe wat efficiƫnter wordt (is nu 4 minuten, kan best in 1 minuut). Als Dordrecht zou ik dan eerder inzetten op goede frequenties en aansluitingen van de overgebleven sprinter dan op een intercity die dan puur voor de reizigers Dordrecht-Breda zou rijden. Dat is economisch nauwelijks te rechtvaardigen.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: ma 05 okt 2015, 22:32
door JWM
Ach, als Dordrecht graag een non-stop verbinding met Breda wil, niemand verbied ze zelf een dealtje te sluiten met NS hierover. Maarja, een postzegel voor een brandbrief past waarschijnlijk beter binnen het gemeentelijke budget.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 06 okt 2015, 18:07
door Vinny
Lage Zwaluwe kun je als station natuurlijk opheffen, en de P&R voorziening die het station nu heeft, bouwen bij station Dordrecht-Zuid. Breda-Prinsenbeek is natuurlijk ook een tamelijk nutteloos station nu daar geen HSL-halte gekomen is, maar de treinen die Breda aandoen keurig netjes afbuigen naar Breda Centraal.

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 06 okt 2015, 18:18
door Hainje
Vinny schreef:Lage Zwaluwe kun je als station natuurlijk opheffen, en de P&R voorziening die het station nu heeft, bouwen bij station Dordrecht-Zuid. Breda-Prinsenbeek is natuurlijk ook een tamelijk nutteloos station nu daar geen HSL-halte gekomen is, maar de treinen die Breda aandoen keurig netjes afbuigen naar Breda Centraal.
Friese stations kun je natuurlijk ook best opheffen en de P&R voorziening die er nu ligt bij station Meppel bouwen. Leeuwarden is natuurlijk ook een tamelijk nutteloos station nu er geen spoorlijn Heerenveen - Drachten - Groningen is gekomen, maar de treinen die Groningen aandoen keurig netjes afbuigen via Hoogeveen Hbf.

:')

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:06
door ArrivaBas
Vinny schreef:Lage Zwaluwe kun je als station natuurlijk opheffen, en de P&R voorziening die het station nu heeft, bouwen bij station Dordrecht-Zuid. Breda-Prinsenbeek is natuurlijk ook een tamelijk nutteloos station nu daar geen HSL-halte gekomen is, maar de treinen die Breda aandoen keurig netjes afbuigen naar Breda Centraal.
Ik heb 2 Dingetjes over wat je hier nu stelt
1. Breda-Prinsenbeek is het drukste station tussen Zlw en Bd
2. Waar in hemelsnaam wil jij een P&R-voeerziening bouwen bij Dordt Zuid?

Re: Protest tegen schrappen intercity tussen Breda en Dordrecht

Geplaatst: di 06 okt 2015, 19:15
door Daniel
Er is al wel een tijdje sprake geweest van het verplaatsen van Dordrecht Zuid naar een nieuwe plek wat zuidelijker. Dan heb je in de driehoek tussen Smitsweg, Zuidendijk en spoorlijn best plek voor een P+R parkeerplaats. Die komt dan ook direct aan een afrit van de N3 te liggen, veel idealere plek voor een P+R is er niet.