Pagina 2 van 3

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 16:46
door deadlock
wouter15 schreef:Waarom gebeurt dat? Reizigers die binnen Utrecht of Amsterdam willen reizen hebben toch niet om de staking gevraagd?
Dat is juist het hele doel van staken.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 16:49
door Michael
Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 17:09
door Somoht
Lokaal vervoer valt vast onder besmet werk; onderdeel van het stakingsrecht is dat werkgevers niet zomaar stakingbrekers in mogen zetten.

Daarnaast is het voor CXX/EBS ook vast niet te doen om nog meer reizigers in de spits mee te nemen; dat geeft alleen maar teleurstellingen.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 18:10
door deadlock
Michael schreef:Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.
Stakingsbreken en dat is bij wet verboten.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 18:17
door Daniel
In Utrecht krijg je, als de rechter er geen stokje voor steekt tenminste, ook nog de kromme situatie dat je lijnen hebt die niet door de staking vervallen. Immers is het U-OV zelf dat ook de gehele streekdienst platlegt wanneer er op de stadsdienst gestaakt wordt. En de Arriva lijnen kunnen het natuurlijk ook nooit aan als iedereen daarmee van Vianen naar Utrecht gaat reizen.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 18:46
door Hainje
In dergelijk geval kan Arriva nog altijd zeggen dat ze gedurende de stakingsuren alleen uitventen. Dus niemand mag instappen tussen bepaalde haltes, uitstappen mag wel en in de tegen richting andersom natuurlijk.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 19:24
door Wubbo
Toch gaat er ergens wat mis. Ik snap dat er een probleem is, maar voordat ik over deze stakingsacties hoorde wist ik niet dat dit probleem bestond. Ik vraag me dan echt af of je dit middel in moet zetten. Volgens mij is stap 1 om het duidelijk te maken en te proberen om het publiek met je mee te krijgen. Met een stakingsactie (waar het publiek last van heeft) krijg je het publiek niet mee. Ik zou dus toch voor een andere maatregel hebben gekozen (zoals symbolisch claxonneren om Nederland wakker te maken dat dit probleem bestaat).

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 19:37
door Daniel
Hainje schreef:In dergelijk geval kan Arriva nog altijd zeggen dat ze gedurende de stakingsuren alleen uitventen. Dus niemand mag instappen tussen bepaalde haltes, uitstappen mag wel en in de tegen richting andersom natuurlijk.
Tja, eigenlijk kunnen ze dat dus juist niet he in deze gevallen buiten de stad Utrecht... Beroepen op dat het stakingsbreken zou zijn kan niet, immers, de streekchauffeurs staken niet maar zitten op last van hun werkgever in de kantine.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 19:42
door deadlock
Wubbo schreef:Toch gaat er ergens wat mis. Ik snap dat er een probleem is, maar voordat ik over deze stakingsacties hoorde wist ik niet dat dit probleem bestond. Ik vraag me dan echt af of je dit middel in moet zetten. Volgens mij is stap 1 om het duidelijk te maken en te proberen om het publiek met je mee te krijgen. Met een stakingsactie (waar het publiek last van heeft) krijg je het publiek niet mee. Ik zou dus toch voor een andere maatregel hebben gekozen (zoals symbolisch claxonneren om Nederland wakker te maken dat dit probleem bestaat).
Ik hoorde er enkele weken geleden van.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 20:01
door nvdw
Daniel schreef:In Utrecht krijg je, als de rechter er geen stokje voor steekt tenminste, ook nog de kromme situatie dat je lijnen hebt die niet door de staking vervallen. Immers is het U-OV zelf dat ook de gehele streekdienst platlegt wanneer er op de stadsdienst gestaakt wordt. En de Arriva lijnen kunnen het natuurlijk ook nooit aan als iedereen daarmee van Vianen naar Utrecht gaat reizen.
Genoeg reizigers die ook nu al vanaf Vianen met Arriva reizen, of die vanaf Utrecht Centraal met de 81 naar Gorinchem meegaan om op het Europaplein weer uit te stappen. Ik kan me helemaal indenken in de reden achter de staking maar hoe hier nu mee om te gaan...

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 20:21
door The Greyhound
deadlock schreef:
Michael schreef:Lokaal vervoer met het streekvervoer wordt nooit toegestaan als de stadsvervoerders staken. Daar is een reden voor. Weet alleen zo gauw niet welke reden.
Stakingsbreken en dat is bij wet verboten.
Gewoon je werk doen als streekchauffeur kan je toch moeilijk stakingbreken noemen.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 21:59
door VIRM
Ik snap heel goed dat het personeel gaat staken. Maar daarmee tref je alleen de reiziger. Heeft het personeel nu een conflict met de reiziger, of met de werkgever/pensioenfonds?
Je ziet men in het OV nooit iets overwegen als een klantvriendelijke actie: chipapparatuur uit en doorlopen maar. Nope, we naaien de reiziger gewoon.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 22:11
door SuperGhost
VIRM schreef:Je ziet men in het OV nooit iets overwegen als een klantvriendelijke actie: chipapparatuur uit en doorlopen maar. Nope, we naaien de reiziger gewoon.
Volgens mij zijn er bij conflicten met de werkgever wel eens dergelijke acties geweest. Daarnaast vraag ik me af of dat wel als staken wordt gezien (je werkt dan immers nog), dus zou de chauffeur dan niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de schade?
Bovendien is er nu een conflict met de regering en die zou bij dat soort acties juist baat hebben. Dat lost dus helemaal niets op.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 22:27
door Daniel
Waarom heeft de overheid baat bij het uitzetten van de chipkaartapparatuur dan? Van het platleggen van Utrecht en Amsterdam zal de minister daarnaast ook niet zoveel merken, maarja, zoveel andere mogelijkheden zijn er ook weer niet want er zijn nog maar weinig plaatsen waar de chauffeurs nog ambtenaar geweest zijn.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: di 13 okt 2015, 22:43
door SuperGhost
Gratis OV, dus de bevolking kan dan goedkoper naar zijn/haar werk of iets anders en dat zal ook wel een aantal auto's van de weg kunnen trekken (Nederlanders en gratis....). Dat is zeker niet ongunstig voor de overheid.

Het schrappen van ritten zal wel aankomen, want de burgers worden dan niet blij en die moeten straks natuurlijk wel weer op hun kiezen van die partijen die regeren. Daarnaast zullen werkgevers niet blij zijn als hun werknemers niet op hun werk kunnen komen en dus zal die lobby ook weer druk uitvoeren op de regering. Daarnaast schaadt het de economie, waardoor de overheid inkomsten mis loopt.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:01
door Somoht
Staking gaat door, kort geding door Qbuzz verloren: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1395352

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:09
door Aking
Vanaf het begin van de dienstregeling rond 05.00 uur tot 08.30 uur rijden er in beide steden geen bussen, trams en metro's.
Alsof dat daarna wel het geval is :X :')

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:27
door Somoht
U-OV en GVB communiceren beide een periode van 2-2.5 uur die ze nodig hebben om de dienstregeling te hervatten. Ben meer benieuwd hoe CXX/EBS dat gaan doen; gezien afaik vanaf 08:30 wél lokaal vervoer mogelijk is. Alleen lijkt mij niet dat er veel reizigers bij kunnen, dus dat gaat ook tot veel teleurstellingen bij lokale én streekreizigers leiden als de bus vol langsrijdt.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:37
door Hainje
Oóóóóf de bussen zijn in die spits juist leger dan anders, juist door de staking. Dat is in het verleden toch wel vaker geweest bij OV stakingen dat mensen dan maar een vrije dag namen of thuis gingen werken? En dat zelfs het autoverkeer een stuk rustiger is. Zou mij niets verbazen als dat dit keer ook weer gaat gebeuren.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:44
door isadora
En die vrije dag kun je gewoon bij het OV-bedrijf declareren, toch?

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:48
door Hainje
Die vrije dag nemen is natuurlijk een eigen keuze. Declareren kun je lekker op je buik schrijven, 97 van de 100 mensen die normaal gesproken met het OV gaat en niet thuis kan blijven vind wel een alternatief om op het adres van bestemming te komen. Dat is altijd zo gegaan en zal ook altijd zo blijven gaan.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 17:50
door isadora
Goed, dan ga ik maar weer gewoon op de tweewieler, is ook maar vier minuten fietsen.
Wel zo gezond.

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 19:10
door Aking
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom lijn 412 hier last van heeft? :')

http://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/2493

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 19:13
door Ardan
Omdat de laatste rit deels na 5 uur rijdt en de staking begint om 5 uur.

Edit: ho wacht, hij rijdt vannacht helemaal niet :')

Re: FNV legt stadsvervoer in Utrecht en Amsterdam plat

Geplaatst: wo 14 okt 2015, 19:43
door Etienne
In plaats van de tram vanaf Amsterdam Centraal, ga ik dus maar met bus 197 vanaf Schiphol. Enige manier om enigszins gunstig bij de Leidsestraat te komen vanaf een treinstation. :pos: