Om de groeiende drukte op het treinstation van Schiphol op te vangen, zijn extra ingrepen nodig.
Dat stellen NS en spoorbeheerder ProRail. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur verlangt meer duidelijkheid.
De knelpunten die ProRail aangeeft, zijn uit eerdere analyses niet naar voren gekomen, schrijft Mansveld maandag aan de Tweede Kamer. Zij wil dan ook meer inzicht in bijvoorbeeld kosten en alternatieve oplossingen.
Bron en meer
In de kamerbrief staat onder andere:
BronMevrouw Mansveld schreef:Het gaat om maatregelen voor een betere spreiding van reizigers op de perrons zoals de aanleg van een Intelligent Platform Bar (IPB) waarmee aangegeven wordt waar de trein stopt, extra informatieschermen op het perron en het vergroten van de perronruimte ter hoogte van de rolbaan. Daarnaast wil ProRail de stijgpuntcapaciteit vergroten door de hellingbaan te vervangen door een vaste trap, de vaste trap/roltrap vervangen door twee nieuwe roltrappen en het toevoegen van een extra stijgpunt ten zuiden van de huidige hellingbaan. Ook willen ProRail en NS maatregelen nemen op Schiphol Plaza gericht op de verbetering van de transferflow en, bij extreme drukte, extra medewerkers inzetten om reizigers te begeleiden naar de beste route van en naar het station.