Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Bemined » Wo 28 Okt 2015, 18:32

Dat is nog steeds hoor, alleen is het tegenwoordig twee treinen uit Nijmegen met 2xVIRM, om 8:30 en 9:30. In de middag komen deze om 14:29 en 16:29 weer terug aan vanuit Den Haag om terug naar Nijmegen te rijden. Een trein staat overdag op Binchkhorst, de andere op Leidschendam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Okt 2015, 20:13

SuperGhost schreef:Nu nog niet nee, maar blijft dat wel zo? Volgens mij was Den Haag-Almere een van de assen waar 6 IC's per uur moeten gaan rijden en dan zul je de sprinters bij Hoofddorp toch al wel voorbij kunnen rijden, wil je niet dat de IC's langzamer moeten worden. Tegelijk wil je ook niet dat die IC's vervolgens weer de treindienst over de HSL te veel in de weg gaat zitten, want daar zullen ook wel meer treinen overheen gaan rijden (zowel binnenlands als internationaal), zeker als die eindelijk eens echt geïntegreerd wordt in de HRN-diensten.

Maar dat is tegelijk ook iets waar nog geen zinnig woord over te zeggen is, dat ligt helemaal aan hoe in de toekomst het spoorgebruik wordt. Wat wel feitelijk te zien is: de nieuwe layout van Riekerpolder-aansluiting is duidelijk niet aangelegd om stromen uit Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid te scheiden. En zolang je daar nog een mix van treinen hebt kunnen die frequente treinen uit Almere en die naar de HSL net zo goed om en om van perron 5/6 blijven vertrekken en kort achter elkaar aan rijden.

In de eindsituatie heb je wel iets meer vrijheid in dat spoorgebruik op Schiphol, maargoed, eigenlijk lost het probleem zichzelf dan al op: als er een IC uit Almere richting Leiden van spoor 4 vertrekt en een ICd uit Amsterdam richting HSL van spoor 5 of 6 dan kunnen die gewoon beide gewoon conflictvrij naar het juiste spoor toe bij Hoofddorp. Een Sprinter richting Leiden kan dan eigenlijk al niet in Hoofddorp in de weg staan want die moet al veel verder weg zijn om niet in bv. Sassenheim de IC op de hielen te hebben. (Oftewel, die rijdt dan vlak achter de IC ervoor aan)
Pas als je ook heel station Schiphol gaat voorzien van extra sporen zouden er gelijktijdigheden kunnen ontstaan die uitbreiding in Hoofddorp noodzakelijk maken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Vinny » Wo 28 Okt 2015, 20:57

Het is ook netwerktechnisch wat onhandig dat op de Zuid- en Westtak van Amsterdam met verschillende treinformules wordt gereden. Idealiter stoppen alle treinen op alle stations, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Wanneer de aansluiting op het onderliggend openbaar vervoer beter zou zijn dan had je stations als Amsterdam Lelylaan, Amsterdam RAI en Diemen Zuid ook niet echt nodig gehad. Maar feit is dat je ze nu moeilijk kan missen, maar ook niet te veel intercity's wil vertragen met sprinters die daar stoppen. Daarom wordt er dus veel geld geinvesteerd in spoorverdubeelingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Thom91 » Wo 28 Okt 2015, 20:58

Ware het niet dat het weinig scheelt of de sprinter is even snel op het stuk Schiphol - Diemen-Zuid
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Okt 2015, 21:10

Is ook niet zo heel gek gezien je daar alleen Amsterdam RAI (en Diemen Zuid zelf) als extra stop tussen hebt zitten. Maar ik zat bij het schrijven van m'n vorige bericht nog te twijfelen: bleven er nu ICs op Duivendrecht stoppen als OV-SAAL klaar is of worden het daar dan alleen maar Sprinters? Bij niet stoppende ICs in Duivendrecht kan het verschil allicht wat groter worden doordat ze dan via de buitensporen snel door kunnen rijden terwijl je dan waarschijnlijk Sprinters krijgt die na Duivendrecht nog het wissel door moeten om op het binnenste spoor te komen.
Als de ICs echter in Duivendrecht blijven stoppen kan je bijna elk spoorgebruik op de viersporigheid doorvoeren zonder dat het echt extra tijd kost (en daar vast "voorsorteren" om bij Riekerpolder en vervolgens Schiphol handig uit te komen).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Thom91 » Wo 28 Okt 2015, 21:19

In eerste instantie willen ze kijken of het schrappen van de IC stop Groningen - Den Haag op Duivendrecht mogelijk is.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Okt 2015, 21:25

Dan krijg je toch twee naast elkaar rijdende ICs na Duivendrecht? Vooral gezien de opvolging achter de IC uit Amersfoort aan al vrij kort is.
Zou wel een aparte situatie zijn, maargoed, op Schiphol kom je dan ook wel handiger uit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Thom91 » Wo 28 Okt 2015, 21:34

Zoals elders ook al minstens tien keer is gezegd, de dienstregeling in 2017 gaat over de kop dus de huidige als basis nemen is hetzelfde als een trein zonder wielen.
Komt wel goed schatje.

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Moshi » Do 29 Okt 2015, 12:29

MarkNL schreef:Er is genoeg over geschreven over Airfrance in de afgelopen weken in de media. Klik.


Dat weet ik ook wel. Maar waar ik naar vroeg is de link tussen AFKLM en de trage uitbreiding van Schiphol. Dat lijkt niet meer dan een analyse van Bee zelf (die niet klopt).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Suus » Do 29 Okt 2015, 12:54

Bron dat het niet klopt?
Rame à l'approche

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Moshi » Do 29 Okt 2015, 13:19

Uhhm, jij was degene die beweerde dat er allerlei bronnen waren die jouw verhaal onderbouwde, niet ik:

Bee schreef:Niet alleen van mij, het is breed op het internet en in de media waar te nemen.


En als je dan gevraagd wordt er een te geven blijft het stil... Als die er echt zijn, dan lees ik ze graag alsnog. En dan niet dat AFKLM het moeilijk heeft of dat de uitbreiding van Schiphol is uitgesteld, maar het verband tussen die twee. Dat je hier met je eigen analyses komt is natuurlijk prima, maar doe dan niet alsof die analyse overal is waar te nemen terwijl dat gewoon niet klopt.

Die link die jij zoekt tussen AFKLM en de uitbreiding van Schiphol is er niet. Er zijn een hoop scenario's denkbaar voor KLM die meer of minder groei voor KLM zelf kunnen betekenen, maar KLM zal niet helemaal wegvallen. En ook afgezien van KLM is er genoeg groeipotentieel voor Schiphol, dat sneller groeit dan bijvoorbeeld Heathrow of Frankfurt, terwijl ook de afgelopen jaren BA en Lufthansa al beter presteren dan KLM. Een luchthaven is voor groei dus niet afhankelijk van de home-carrier. Kijk naar Brussel, al een tijd de snelst groeiende luchthaven van West-Europa, ook zonder sterke home-carrier. En nu zijn er op Schiphol al luchtvaartmaatschappijen die grotendeels wegblijven omdat er niet genoeg aantrekkelijke slots beschikbaar zijn, zoals Ryanair.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 133
Lid geworden op: Wo 24 Sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contact:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor MarkNL » Do 29 Okt 2015, 13:31

Moshi schreef:Dat weet ik ook wel. Maar waar ik naar vroeg is de link tussen AFKLM en de trage uitbreiding van Schiphol. Dat lijkt niet meer dan een analyse van Bee zelf (die niet klopt).

Ik had je bericht verkeerd gelezen, mijn fout.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Thom91 » Do 29 Okt 2015, 13:40

Bee schreef:Bron dat het niet klopt?

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONO ... nnen.dhtml

Geen enkel nieuwsbericht dat ik vind meldt iets over een relatie tussen uitstel nieuw pier en de verslechterde situatie van KLM.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Mikos » Do 29 Okt 2015, 14:02

Een week of 2, 3 geleden stond er nog een heel artikel in Elsevier over de relatie tussen Schiphol en KLM. Zonder KLM geen Schiphol, maar zonder Schiphol ook geen KLM. Vergeet niet dat als er geen KLM is, een chartermaatschappij als Transavia ook verdwijnt. Of op zijn minst wordt overgenomen door een concurrent. Weer een maatschappij minder.

Er zijn heel wat scenario's denkbaar voor de toekomst van KLM. En voor Schiphol. En voor hen samen. Ze zijn echter wel compleet op elkaar gericht en houden ook zeker wel rekening met elkaar. Dus die twee los van elkaar zien is moeilijk.

Wat er over blijft als KLM wegvalt? Een groot vliegveld waar weinig meer gebeurt; juist KLM zorgt voor de hubfunctie die Schiphol momenteel heeft. Hun netwerk zorgt voor vele overstappende passagiers, die anders überhaupt niet op Schiphol zullen komen, want wat hebben ze er te zoeken? Als die verdwijnen heb je nog maar een potentieel achterland van 16 miljoen mensen, want buiten de Nederlanders heeft straks niemand anders nog wat op Schiphol te zoeken. Op de toeristen die Nederland aandoen na, en dat zijn bij lange na niet de grote stromingen die de KLM op dit moment weet te bereiken met hun netwerk. Iedere maatschappij die 'wel even op Schiphol wil komen vliegen' (ik noem een Ryanair) ten spijt.

Is de huidige hubfunctie die de KLM heeft gecreëerd zaligmakend? Nee, ook dat niet. Met de concurrentie van bijvoorbeeld een Emirates in Dubai moet Schiphol vechten voor die hubfunctie, want Dubai ligt op veel routes nu eenmaal gunstiger en voor je het weet snoepen de Emirati een heleboel klanten van KLM en dus Schiphol af.

Terug naar het spoor: om op de toekomst voorbereid te zijn is een flexibeler opstelling van de sporen nodig. Met het huidige project OV-SAAL is Prorail daar al aardig mee onderweg. Zodra dat voltooid is, zit de rek voorlopig in de inzet van het materieel. Zoals een genoemde 5800 die krap gepland wordt op bepaalde momenten. Zodra dat alles op is, kun je voorzichtig gaan kijken naar uitbreiding van het station en de sporen. Maar aangezien dat onwijs duur is en de toekomst van Schiphol ook vrij ongewis is, lijkt het mij een beter plan eerst te kijken naar inzet van materieel en opstelling van zowel reizigers als treinen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor JWM » Do 29 Okt 2015, 14:33

Feit is dat veel treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol nu vrij slecht bezet zijn...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Vinny » Do 29 Okt 2015, 20:34

Dat is een gevolg van het feit dat zo'n beetje alle relevante treinverbindingen van Schiphol naar de rest van Nederland tegenwoordig via Amsterdam-Zuid lopen. Nijmegen, Heerlen, Groningen en Almere Oostvaarders. Dan krijg je dus de overbediening van het stukje Amsterdam-Zuid - Schiphol er gratis bij...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor Bemined » Do 29 Okt 2015, 21:59

Komt ook omdat het twee opeenvolgende intercitystations zijn zonder sprinterhaltes er tussen. Hetzelfde heb je op Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal waar momenteel zelfs 16 treinen per uur tussen rijden in de spits. Dan vallen die 12 treinen per uur tussen Amsterdam Zuid en Schiphol nog mee.

renevisscher
Berichten: 37
Lid geworden op: Wo 17 Nov 2010, 10:53

Re: Ingrepen nodig wegens groeiende drukte treinstation Schiphol

Berichtdoor renevisscher » Ma 02 Nov 2015, 10:58

Nog een oorzaak is dat in Schiphol of Hoofddorp 8 van de 12 treinseries hun eindbestemming hebben, waardoor het aantal doorgaande reizigers in deze treinen op een traject als dit al nihil wordt en je dus veelal reizigers met bestemming Schiphol/Hoofddorp in de trein overhoud. Daarnaast zijn de reizigers naar de andere grote bestemming (Amsterdam) daar net uit de trein gestapt, wat op dit korte deeltraject dan inderdaad ook nog wat extra teveel aan capaciteit oplevert. Maar inkorten van de treinen, ofwel een aantal series in Amsterdam Zuid keren lijkt mij totaal onrealistisch en voor te veel reizigers nadelen opleveren dan dat korte stukje overcapaciteit te bieden.

Daarnaast bied overcapaciteit juist eerder een oplossing voor de problematiek op station Schiphol dan dat dit problemen veroorzaakt. Immers als er meer capaciteit geboden wordt dan nodig is levert dit meer spreiding op over het perron, wat sneller in/uitstappen tot gevolg heeft.

De oplossingen zoals Bee op de eerste pagina voorstelt zijn natuurlijk wel de ideale oplossing om de gebruikte perroncapaciteit te verhogen. Maar wellicht kan dit nog iets minder ingrijpend worden bereikt.
1. De loopbrug van Schiphol Plaza naar Schiphol WTC moet worden verbreed.
2. Per bus perron een trap maken vanaf de loopbrug
3. Tegen P6/WTC een stationshal bouwen met een opgang naar alle perrons
5. Bouwen nieuwe loopbrug van nieuwe stationshal naar Arrival 1 en het tunneltje naar P2, met ook aan deze zijde een trap per bus perron.
4. Bouwen nieuwe loopbrug van nieuwe stationshal/P1 naar Arrival3/4 en Departure 3
6. Looproute aanduidingen al op de perrons opnemen naar de diverse Arrivals/Departures.

Daarmee wordt bereikt:
1. Groter gedeelte treinperrons worden gebruikt. (Vergt wellicht nog enkele looproute aanpassingen om deze nieuwe opgangen efficiënt gebruikt te laten worden)
2. Het busstation en de taxistandplaats zijn droog bereikbaar
3. Het busstation heeft geen last meer van enorme stromen overstekende reizigers.
4. Nieuwe stationshal is ook geschikt voor de eventuele komst van een incheckhal voor een nog te bouwen A-Pier (via tunnel onder de toren).
Enige nadeel, de horeca op Plaza zullen iets minder klandizie krijgen door de gewijzigde looproutes.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 5 gasten