Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Aking »

Het definitieve ontwerp van de Oosterspoorbaan is af. Van de oude spoorlijn die wordt getransformeerd tot een groen fiets- en wandelgebied zijn nu ook de eerste zogeheten artist impressions beschikbaar.

Het Oosterspoorbaanpark, zoals het gebied lijkt te gaan heten, huist een nieuwe belangrijke doorfietsroute in Utrecht oost. Doordat deze deels op de spoordijk en deels
ernaast ligt is een gevarieerde route ontstaan. Het park, dat van grofweg het Spoorwegmuseum tot aan de Koningsweg loopt, heeft een spoorverleden. In de nieuwe inrichting worden hergebruikte spoorstaven referenties naar het verleden.

Afbeelding

Meer bij de Utrechtse Internet Courant
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door deadlock »

"We weten niets nuttigs dus laten we dat er vooral niet mee doen!"
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Z2N »

Zie ik nou echt dat ze het fietspad twee keer laten kruisen met het voetpad? Wie heeft in hemelsnaam bedacht dat dat een goed idee was... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Aking »

Ik gok een diezaaijnur...
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door MarkNL »

Ik dacht eigenlijk dat de tram eroverheen zou komen deels maar dat is niet zo?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Aking »

De tram komt haaks op het oude tracé bij lunetten. En aangezien kruisingen LEVENSGEVAARLIJK!!1!1! zijn en alleen maar STORINGEN!1!!1!ELF veroorzaken, moest dit deel sneuvelen :(
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Bemined »

Niet omdat het levensgevaarlijk is, maar omdat het gewoon zonde van het geld is dure oplossingen voor beveiliging en bovenleiding te maken voor een spoorlijn waar slechts een paar keer per dag een museumtrein overheen rijdt die ook net zo goed via de andere kant kan rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Z2N »

De Oosterspoorbaan werd voor zijn sluiting ook gebruikt voor goederentreinen, en dat is nou net het soort verkeer dat je eigenlijk niet in Utrecht Centraal wilt hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Thom91 »

Wel door een museum en een stadscentrum zeker? :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Suus »

De hoofdstroom van het goederenverkeer in Utrecht zou toch niets aan de Maliebaanlijn hebben gehad, want dat is verkeer van/naar de richting Amsterdam, zoals kalk voor de hoogovens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:De Oosterspoorbaan werd voor zijn sluiting ook gebruikt voor goederentreinen, en dat is nou net het soort verkeer dat je eigenlijk niet in Utrecht Centraal wilt hebben.
Tien keer liever door Utrecht Centraal dan via een gelijkvloerse kruising twee viersporige corridors oversteken. Als je goederen via de Oosterspoorbaan wilt behouden moeten er twee dive-unders of fly-overs bijkomen bij Lunetten.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door OVinspecteur »

Mooi dat dit plan echt doorgaat *O* . Had ik een paar jaar geleden al als idee aangedragen bij de mensen van de Stichting en Happyland. Maar dan wel als doorgaande route tussen Lunetten en de binnenstad. Het lijkt er nu op dat die route aan de noordkant zomaar wordt afgekapt bij de Abstederdijk. Weet iemand of er in het verlengde daarvan richting de Maliesingel nog wat wordt aangelegd langs het spoor?

M'n hardloopschoentjes staan te trappelen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door dennistd »

Is het plan voor een opslag/werklocatie van het spoorwegmuseum op het zuidelijke deel nu van de baan?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door deadlock »

OVinspecteur schreef:Mooi dat dit plan echt doorgaat *O* . Had ik een paar jaar geleden al als idee aangedragen bij de mensen van de Stichting en Happyland. Maar dan wel als doorgaande route tussen Lunetten en de binnenstad. Het lijkt er nu op dat die route aan de noordkant zomaar wordt afgekapt bij de Abstederdijk. Weet iemand of er in het verlengde daarvan richting de Maliesingel nog wat wordt aangelegd langs het spoor?

M'n hardloopschoentjes staan te trappelen.
Volledig van de pot gerukt ben je.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door ArrivaBas »

OVinspecteur schreef:Mooi dat dit plan echt doorgaat *O* . Had ik een paar jaar geleden al als idee aangedragen bij de mensen van de Stichting en Happyland. Maar dan wel als doorgaande route tussen Lunetten en de binnenstad. Het lijkt er nu op dat die route aan de noordkant zomaar wordt afgekapt bij de Abstederdijk. Weet iemand of er in het verlengde daarvan richting de Maliesingel nog wat wordt aangelegd langs het spoor?

M'n hardloopschoentjes staan te trappelen.
En dan hopen dat het er echt komt. Een betere bestemming voor een oud spoortracé is er niet... :lol:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door OVinspecteur »

Vorige week kwam ik langs de baan bij de Absterdijk en zag dat het spoor al is afgegraven. Alleen het spoor op de overwegen ligt er nog steeds. Het eindpunt van de Oosterspoorbaan valt nu precies ten zuiden van de brug over de Minstroom. Die brug blijft dus blijkbaar nog in gebruik voor treinen, waardoor er geen mooie groen/blauwe overgang gemaakt lijkt te kunnen worden tussen de Minstroom en de nieuwe recreatieve route.

Verder ben ik benieuwd hoe ze de verbinding met de Maliesingel gaan leggen. Vlak langs het in gebruik blijvende spoor neem ik aan? Een doorbraak richting de Abstederbrug lijkt me wat prijzig.

Weet iemand waarom het rangeren voor het spoorwegmuseum niet aan de noordkant kan gebeuren?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Wievank »

Bij mijn weten is de noordzijde van station Maliebaan beveiligd gebied, waardoor rangeren via de treindienstleiding van Prorail moet. Ook zorgt dit al snel voor conflicten in de planning met de museumpendel. De zuidzijde van het station valt buiten het beveiligde gebied, en daar kan het museum dus vrij over beschikken.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door OVinspecteur »

https://www.duic.nl/algemeen/oosterspoo ... e-geopend/ *O*

Iedereen die nog natte dromen heeft over doorgaande treinverbindingen via deze spoorlijn mag worden wakkergeschud.

Binnenkort ga ik eens poolshoogte nemen wat ze er ten noorden van de Abstederdijk van gebakken hebben.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door ODRAIL »

Het ziet er niet slecht uit :pos: :wink: . Misschien ga ik er wel een keertje kijken als ik naar het spoorwegmuseum ga.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Zugführer »

OVinspecteur schreef:Iedereen die nog natte dromen heeft over doorgaande treinverbindingen via deze spoorlijn mag worden wakkergeschud.
Ik zie het probleem niet zo. Asfalt er uit en er kunnen weer treinen rijden. Dat fietspad kan zelfs gewoon blijven liggen :p
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Aking »

Bijna... De spoorlijn is verwijderd en later "terug geplaatst"

Treinen zou ik er dus niet meer overheen sturen :X :')
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Zugführer »

Dat verbaast me niets. Zijn die portalen wel nog origineel? :')
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door OVinspecteur »

Zugführer schreef:Dat verbaast me niets. Zijn die portalen wel nog origineel? :')
Ja, die zijn gewoon blijven staan volgens mij.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Chrysa »

Ik zie mooie kansen voor een busbaan. :P
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zo gaat de Oosterspoorbaan eruit zien

Bericht door Zugführer »

Dan is dat "park" toch beter :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten