Pagina 1 van 2

Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 12:52
door Suus
Bus- en tramchauffeurs in Utrecht gaan maandag staken
In Utrecht rijden maandag 14 december geen bussen of trams. Chauffeurs van vervoerder U-OV leggen dan het werk neer.

Dat meldt RTV Utrecht. Tijdens een stemming maandagavond besloten de chauffeurs en bestuurders vrijwel unaniem tot het organiseren van de staking.

Zij zijn ontevreden over de nieuwe winterdienstregeling. Deze gaat die dag in.

In het nieuwe rooster valt voor veel chauffeurs de pauze pas aan het eind van de dienst. Hier zijn zij niet blij mee, ze willen hun pauze op de helft van hun werkperiode.
Bron: Nu.nl

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 12:54
door Hainje
Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 14:28
door JWM
Omdat bij een dienst die om 5 uur s ochtends begint het niet efficiënt is de pauze in de ochtendspits te laten vallen?

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 14:37
door Pim-AllianceB95
Hainje schreef:Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')
Bij Connexxion in Zeeland hebben ze soms zelfs nog een verplicht pauzekwartiertje na aankomst op de stalling :')

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 14:44
door Aking
Hainje schreef:Wie verzint het nu weer om die pauzes bijna aan het eind van de dienst te doen? :')
Demense van U-OV dus :Y

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:47
door n-evo
Concept pauze wordt niet helemaal begrepen. Hele punt er van is om tijdens je shift even een break te hebben. Verschuif je het helemaal naar achteren dan heet het gewoon vrij.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 17:59
door Z2N
Bovendien, en noem mij maar gek, lijkt het mij voor de veiligheid van reizigers en fietsers niet erg gezond als de buschauffeur in het drukke Utrechtse verkeer ook maar even de concentratie kwijt is, door vermoeidheid of bijvoorbeeld biologische nood. Mijn steun hebben ze :pos:

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 18:03
door Hainje
Het valt mij ook tegen dat Qbuzz dit überhaupt heeft voorgesteld. Wanneer het Connexxion was geweest, dan had het mij ergens nog niet eens verbaasd.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 18:28
door OV Hoekschewaard
Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 18:35
door WSM
Ik mag aannemen dat de roosters toch gewoon aan de eisen ten aanzien van rij- en rusttijden en ook de CAO voldoen. Dat is dus max. vier uur rijden achter elkaar vooraleer er een pauze genoten kan worden.

Beetje merkwaardig stakingsverhaal dus.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 18:47
door Vinny
Misschien dat dat dan voor parttimers geldt. 4,5 rijden, dan 0,5 pauze en dan nog 1,5 uur. Dat is een werkdag die sowieso niet bijster lang te noemen valt. Ik moet gewoon 8 uur werken op een gemiddelde werkdag :P

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:13
door OV Hoekschewaard
Ik zal een (beter) voorbeeld geven. Stel je hebt een dienst van 6:00 tot 14:30 en daarin heb je 2 pauzes van 9:00 tot 9:30 en van 13:30 tot 14:00. Met name dat blok van 4 uur rijden en dan vlak voor het einde van je dienst een pauze hebben kan als vervelend worden ervaren. Het is prettiger om dan bijvoorbeeld rond 12 uur een pauze te hebben.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:21
door WSM
Ja, twee keer een half uur betaalde (!) pauze, geheel volgens CAO en wet- en regelgeving en dan nog niet tevreden willen zijn?

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:25
door Hainje
WSM schreef:Ja, twee keer een half uur betaalde (!) pauze, geheel volgens CAO en wet- en regelgeving en dan nog niet tevreden willen zijn?
Was het maar twee keer een half uur, vaak mag je in je handjes wrijven als je 2x 22 minuten hebt. Die 22 minuten gaan dan al in als je aankomt op het eindpunt, dan moet je eerst alles inpakken, bus wegzetten, uitstappen, snel plassen, koffie pakken en/of wat eten, alweer naar de bus lopen, controleren op schades etc., installeren, naar de beginhalte rijden passagiers inladen en wegrijden. En dat allemaal in 22 minuten, dat is toch geen pauze?

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:41
door BR628
In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:51
door Hainje
BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 19:57
door Daniel
Hainje schreef:Het valt mij ook tegen dat Qbuzz dit überhaupt heeft voorgesteld.
'tis inderdaad niet echt iets wat ik zogauw bij Qbuzz verwacht had inderdaad.
Wat opvalt in het iets uitgebreidere artikel van RTV Utrecht is dat men het over problemen met de rijtijden heeft die dit veroorzaken. Die volg ik niet helemaal gezien de lijnen vanaf de Vleutenseweg juist kortere rijtijden krijgen door de nieuwe HOV-baan en de drie lijnen die vanaf de centrumzijde naar de Jaarbeurszijde gaan kan ik me amper bij voorstellen dat die er langer over gaan doen.
Enige wat ik me zogauw kan voorstellen is dat er meer situaties zijn waarin de chauffeur van het ene naar het andere busstation moet wandelen, waardoor de pauze door looptijd niet meer haalbaar is. Het artikel stelt ook dat het probleem vooral op de stad zit en dat klopt wel met elkaar.

@BR628: Jij hebt het neem ik aan over de CAO-OV, kan best dat er nog wat andere regelingen in de GVU-CAO staan waar in deze regio ook nog aardig wat chauffeurs onder vallen.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:16
door ovforens
In Utrecht-stad zijn pauzes onbetaald.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:25
door BR628
Hainje schreef:
BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.
In jouw geval zal het dan dus 1 minuut looptijd zijn, 15 minuten netto pauze en weer 1 minuut looptijd.

@Daniel: ik werk zelf het meeste met de MUMO-cao omdat dat in NZW Friesland gehanteerd wordt. Maar eigenlijk vindt je dit soort basis pauze afspraken in elke cao terug.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:30
door nvdw
Reken er maar op dat de diensten gewoon conform cao en arbeidstijdenwet zijn. Ik kan me indenken dat je op die manier constructies krijgt waar je tegen het einde van je dienst bij aankomst op Utrecht Centraal een kwartier (onbetaalde) pauze krijgt om je bus terug naar de stalling af te wachten. Dat is niet echt chique.

Maar om dan weer naar het stakingswapen te grijpen... De OR moet die diensten toch ook goedkeuren?

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 20:42
door Hans
Hainje schreef:
BR628 schreef:In jouw voorbeeld is die 22 minuten een bruto pauze. Daar gaan bijvoorbeeld looptijden van/naar de kantine nog vanaf. De cao schrijft voor dat een pauze geldig is als er ten minste 15 minuten netto pauze is. Een gemiddelde ft dienst heeft overigens twee van zulke pauzes nodig.
Bij CXX staan die looptijden anders niet vermeld. Dan staat er zoiets op je dienstblaadje:

19 vhvmmc ehvns 14:22 14:54
pauze 14:54 15:11
1 ehvns barr 15:11 15:32

Dan ga ik er vanuit dat je gewoon pauze hebt van 14:54 - 15:11u.
Volgens mij staan er bij (vrijwel) geen enkel bedrijf aparte looptijden op je rittenblad vermeldt.

In bovenstaand voorbeeld, "bij ons dus" is de pauze vermeld inclusief de looptijden.

Minimale pauze = 15 minuten
Looptijd perron-kantine = 1 minuut
Looptijd buffer-kantine = 2 minuut

Heb je dus voor en na je pauze bus op perron (totaal 2 minuten looptijd), wordt het minimaal 17 minuten.
Heb je voor of na je pauze bus op/van buffer en de andere bus op perron (totaal 3 minuten looptijd), wordt het minimaal 18 minuten.
Heb je voor en na je pauze bus op/van buffer (looptijd 4 minuten), wordt het minimaal 19 minuten.

Dit is op genomen in de aanvullende kaderregeling en overeengekomen met OR.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 21:40
door dylanwild94
nvdw schreef:Reken er maar op dat de diensten gewoon conform cao en arbeidstijdenwet zijn. Ik kan me indenken dat je op die manier constructies krijgt waar je tegen het einde van je dienst bij aankomst op Utrecht Centraal een kwartier (onbetaalde) pauze krijgt om je bus terug naar de stalling af te wachten. Dat is niet echt chique.

Maar om dan weer naar het stakingswapen te grijpen... De OR moet die diensten toch ook goedkeuren?
we weten niet wat er intern heeft afgespeeld. Misschien is er na een afkeuring van de diensten wel doodleuk gezegd we kunnen niets ander en je doet het er maar mee.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 21:49
door gliderfighter
OV Hoekschewaard schreef:Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.
Het is toch echt 45 minuten na 4,5u rijden. 15 en daarna 30 of gewoon 45 minuten aan een stuk, anders voldoe je niet aan het ATB-Vervoer.
Je moet x aantal minuten pauze hebben als je een bepaald aantal uur werkt. Als je dus 6u werkt, maar korter dan 9u, moet je minimaal een pauze van 30 minuten of 15-15 hebben. De plaatsing wordt niet aangegeven, dus dat mag ook helemaal op t einde. Of dat slim is, is dan weer iets anders.

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 22:29
door Hans
gliderfighter schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Waarschijnlijk bedoelen de chauffeurs dat ze eerst 4,5 uur moeten rijden, dan 30 minuten pauze hebben, om vervolgens nog maar 1 ritje te hoeven rijden voor dat hun dienst erop zit. Dit komt bij Connexxion en Arriva ook vaak genoeg voor.
Het is toch echt 45 minuten na 4,5u rijden. 15 en daarna 30 of gewoon 45 minuten aan een stuk, anders voldoe je niet aan het ATB-Vervoer.
Je moet x aantal minuten pauze hebben als je een bepaald aantal uur werkt. Als je dus 6u werkt, maar korter dan 9u, moet je minimaal een pauze van 30 minuten of 15-15 hebben. De plaatsing wordt niet aangegeven, dus dat mag ook helemaal op t einde. Of dat slim is, is dan weer iets anders.
Voor Openbaar Vervoer gelden iets andere regelingen, te weten:

** Inspectie Verkeer en Waterstaat **
Pauze
Een pauze is een tijdsruimte van tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de dienst wordt onderbroken en er geen verplichtingen zijn ten aanzien van de bedongen arbeid of werkgever
Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft het genieten van pauzes niet de ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Derhalve gelden de volgende regels:
1. Bij meer dan 5,5 uur arbeid dient deze te worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten, welke kan worden gesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
2. Bij meer dan 10 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een pauze van minimaal 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minuten

** einde Inspectie Verkeer en Waterstaat **

Re: Maandag 14 december staking U-OV

Geplaatst: di 08 dec 2015, 23:54
door Pim-AllianceB95
Precies, en dus zullen er, in combinatie met de rijtijdenwet, enkele diensten conform 'Zeeuws voorbeeld' (maar het komt overal in het land wel eens voor, geloof ik) bestaan: daar heeft of had men diensten vanuit Middelburg met twee slagen 133 erin. Op Oude-Tonge Keerde je dan in drie minuten, dus geen pauze, in Middelburg had je een minuut of twintig pauze. Vervolgens maak je nog zo'n slagje en mag je weer terug naar de garage. Omdat een slag Middelburg - Oude-Tonge minder lang duurt dan 4,5 uur, is keurig aan de rijtijdenwet voldaan. De CAO eist echter minimaal dertig minuten pauze in blokken van minimaal een kwartier, waardoor op het einde van de dienst nog eens 15 minuten pauze moet worden toegekend. Je kunt dan natuurlijk twee dingen doen: of na je laatste rit 133 je bus naar de garage rijden, daar je tas in pakken, naar huis vertrekken en genieten van het feit dat je naast je reistijd naar huis ook nog twee minuten op de bank zitten aldaar uitbetaald krijgt, zonder dat de rijveiligheid in het geding is geweest (ervanuitgaande dat de rijtijdenwet dat dekt), of op de stalling een kwartier in de kantine gaan zitten klagen omdat je tweede pauze pas op het einde in je dienst zit.