Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Ronald »

Die twee verschillende lijnen 3 snap ik dan weer niet. Ze rijden tegengesteld dezelfde route, maar dit lijkt me wel voor verwarring gaan zorgen. Beter een lijnnummerwissel halverwege de route of voor elke richting een apart nummer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Oorspronkelijk zouden die inderdaad een apart nummer per richting krijgen, danwel gewoon een 3A en 3B. Maar daar is uiteindelijk niet voor gekozen omdat dat niet duidelijk zou zijn.
Nu is het voordeel wel dat CS Jaarbeursplein de enige halte is waar ze allebei komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Busfoto.nl »

Zou het een pressiemiddel zijn richting de Gemeente? De halte Hooft Graaflandstraat van lijn 1 staat reeds ingetekend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Die staat ook in de dienstregeling en is als ik het goed herinner ook opgenomen in de herinrichtingsplannen voor de 't Goylaan die ook deze kruising omvatten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door regenmaker »

Iedereen loopt te zeuren over dat lijnennetkaartje, maar in Duitsland is het anders heel gebruikelijk. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Hainje »

idgaf wat betreft Duitsland eerlijk gezegd. :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Iedereen loopt te zeuren over dat lijnennetkaartje, maar in Duitsland is het anders heel gebruikelijk. :Y
Dat iets in een ander land gebruikelijk is wil natuurlijk niet zeggen dat het ook een goede oplossing is. Hetgene wat die nieuwe kaart gewoon mist is het bieden van enige vorm van oriëntatie op hoe een bus door de stad rijdt, wat toch de voornaamste functie van een lijnennetkaart is. Het is bijvoorbeeld totaal onzichtbaar of je toevallig ook met een andere bus vlakbij je bestemming kunt komen als je de bus die je eigenlijk wilde nemen net gemist hebt. Immers kan je met deze kaart geen afstanden inschatten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door regenmaker »

Dat valt best wel mee. Je hebt tegenwoordig internetsites die je reis aangeven net of iemand op zo'n lijnennet kijkt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Suus »

De oude kaart maakt het bijna onmogelijk om de route van je bus te vinden, omdat bijna alles een bundel wordt. Met deze kaart is tenminste wel de route van individuele lijnen duidelijk. Voor oriëntatie kan je altijd nog een kleine omgevingsplattegrond in de bushalte hangen, dat doet GVB ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Dat valt best wel mee. Je hebt tegenwoordig internetsites die je reis aangeven net of iemand op zo'n lijnennet kijkt.
Die heb je al langer, maar een 9292 is nou niet bepaald betrouwbaar blijkt vaak. Daarnaast, het gaat om situaties waarin je al op je vertrekhalte bent. Alternatieven willen dan nogal eens niet uit de planner komen doordat die altijd een selectie toont wat in een stad als Utrecht met een intensief netwerk altijd wat beperkt is.
Bee schreef:De oude kaart maakt het bijna onmogelijk om de route van je bus te vinden, omdat bijna alles een bundel wordt.
Tja, dat kwam vooral omdat alles grijs was op de oude kaart.
Met deze kaart is tenminste wel de route van individuele lijnen duidelijk.
Route zou ik het niet willen noemen, eerder de haltes waar ze stoppen. Maar daar heb je geen kaart voor nodig, die lijst kan je ook al in de dienstregeling vinden. Deze kaart laat het lijken alsof sommige lijnen parallel aan elkaar rijden (doordat 'ie wel gestyleerd is, maar ook weer een klein beetje de loop van de lijn volgt) terwijl er in bepaalde gevallen gewoon fysieke barrières zijn die je nu niet ziet en die ervoor zorgen dat een lijn soms helemaal geen goed alternatief is voor een andere.
Voor oriëntatie kan je altijd nog een kleine omgevingsplattegrond in de bushalte hangen, dat doet GVB ook.
Da's nuttig op je aankomsthalte, maar voorafgaand aan je reis (dat is waar ik het nu over heb) heb je daar niks aan. Overigens heeft U-OV ook dergelijke kaartjes in de haltes hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Die heb je al langer, maar een 9292 is nou niet bepaald betrouwbaar blijkt vaak. Daarnaast, het gaat om situaties waarin je al op je vertrekhalte bent. Alternatieven willen dan nogal eens niet uit de planner komen doordat die altijd een selectie toont wat in een stad als Utrecht met een intensief netwerk altijd wat beperkt is.
Meeste mensen (niet ov-hobbyisten, zoals ik en jij ;)) denken niet na over alternatieven, die plannen de reis in 9292 en stappen in. Ik zie eigenlijk nooit iemand uitgebreid het lijnennetkaartje bestuderen om te kijken of er alternatieven zijn. In Utrecht zijn de frequenties overigens ook niet zo laag dat je lang moet wachten ofzo.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Mwoh, nog genoeg halfuursdiensten en dan kan een alternatief best nuttig zijn. Als je bv. de nieuwe lijn 5 mist in Utrecht kan je binnen de stad beter lijn 4 pakken ipv op de volgende 5 te wachten. Dat zie je echter niet als je alleen jouw specifieke reis gepland hebt.
Zijn trouwens nog zat reizigers die niks plannen hoor en nog op het bordje in de halte kijken. Echter hebben de gebundeld rijdende lijnen nog wel aparte vertrekstaten dus zie je alleen op de kaart dat het een bundel is.

Ik kijk zelf trouwens nooit op de kaart in regio's waar ik het net al ken. Die is er daar juist voor de minder ervaren reiziger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Er heeft serieus iemand zitten slapen bij U-OV volgens mij... Inmiddels is dit de score aan lijnfoldermissers:
- twee tabellen in de folder van lijn 75 waar beide "Maandag t/m vrijdag" boven staat, waarvan er eentje die van zaterdag is
- een routestrip met de route van voor december 2015 bij lijn 78
- op de voorkant van de folder van (2)58 en 59 staat lijn 258 als Berg en Bosch - Maartensdijk i.p.v. Berg en Bosch - Bilthoven ingetekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door IC140 »

Meltrain schreef: (Hetzelfde geldt voor lijn 208 die parallel loopt aan lijn 8, 41, 47 en 247 maar uitsluitend bedoeld is om voor studenten extra capaciteit tussen CS en de Vondellaan te bieden.)
Gaan die studenten niet gewoon met de trein naar Vaartsche Rijn of is die lijn gepland toen nog niet duidelijk was dat het station 4 maanden eerder open gaat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Die discussie hebben we hier al eerder gehad. Het gaat er, volgens het vervoerplan althans, vooral om dat men nog niet weet hoe dit zich gaat ontwikkelen en daarom is die lijn ingevoerd. Studenten die al met de trein aankomen daarvan is natuurlijk logisch dat ze met de trein verder gaan, maar ik zie degenen die met de bus komen nog niet zogauw voor dat korte stukje op de trein overstappen: in de tijd die je nodig hebt om naar het perron te lopen en op een trein te wachten ben je er al zo ongeveer met de bus
Daarbij speelt ook nog een rol dat er meer reizigers vanaf Nieuwegein via CS gaan reizen mogelijk omdat de 74 en 77 niet meer langs de Vondellaan komen. Al bedenk ik me nu dat de kans nog best aanwezig is dat die adviezen uit de planner gaan krijgen om op Kanaleneiland Zuid op 247 over te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door regenmaker »

Bij Nijmegen Heyendaal is de bus (lees: lijn 10) ook veel populairder dan de trein. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Z2N »

Maar dat is logisch, de bus stopt daar echt voor de deur terwijl de trein toch nog wat lopen vereist. Bij Vaartsche Rijn kom je op exact dezelfde locatie uit. Treinreizigers zullen daarom per trein blijven reizen om Vaartsche Rijn te bereiken, terwijl buspassagiers met de bus het kippenstukje af zullen leggen. Lijn 208 vangt de drukte dan op naar Vaartsche Rijn, alhoewel de vraag is of de andere lijnen niet al voldoende capaciteit geven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Er heeft serieus iemand zitten slapen bij U-OV volgens mij... Inmiddels is dit de score aan lijnfoldermissers:
- twee tabellen in de folder van lijn 75 waar beide "Maandag t/m vrijdag" boven staat, waarvan er eentje die van zaterdag is
- een routestrip met de route van voor december 2015 bij lijn 78
- op de voorkant van de folder van (2)58 en 59 staat lijn 258 als Berg en Bosch - Maartensdijk i.p.v. Berg en Bosch - Bilthoven ingetekend.
En nog meer...
- lijn 77 mist een aantal haltes in de routestrip in één richting
- bij lijn 77 staat halte RIVM na de Duivenlaan in de strip ri. Bilthoven terwijl de bus eerst langs het RIVM komt en dan langs de Duivenlaan
- bij de zomerdienst van lijn 287 Vianen - Uithof staat lijn 283 als lijnnummer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door cassie127 »

Lijkt een beetje op de Syntus lijnfolders van dit jaar... Valleilijn logo op Veluwelijn folder, pagina's op onlogische volgorde in een deel van de Syntus Valleilijn folders, ritten van buurtbussen die vanaf december niet meer rijden maar wel in de folder staan :') -o- en vorig jaar was het de folder van Harderwijk die je de hele tijd 180° moest draaien :X
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Milco »

De nieuwe dienstregeling bekijkend, valt het me op dat ringlijn 3 een stop van twee minuten krijgt bij de halte Franciscusdreef. Is hier een reden voor eigenlijk? Het lijkt me een doodnormale halte.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Zugführer »

De route van lijn 3 over met name de Amsterdamsestraatweg is behoorlijk vertragingsgevoelig, de reden zal dus wel wat buffertijd zijn, zodat vertragingen niet meteen doorwerken op het Overvechtse deel van de lijn (en andersom).
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door UtrechtOV »

Het is bijna zover de nieuwe DRGL.
Weet iemand of er nog veranderingen in inzet zijn van stad en streek?
Behoud de streek bijvoorbeeld nog de 10 en 11 (Oude 30 tussen Overvecht en Leidsche Rijn)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door Daniel »

Zullen ongetwijfeld verschuivingen zijn ja, maar de details ken ik ook niet echt. 10/11 komt wel meer los te liggen, dat heeft nu nog een verbinding met de streekdienst via de keerlus WKZ maar die heb je straks niet meer door de opsplitsing van 30 in twee lijnen.
Ik ben zelf vooral benieuwd naar de inzet op een lijn als 72, immers zitten op de 252 nu nog diverse omlopen van de stad maar dat zou weleens kunnen stoppen gezien die volgens het vervoerplan met 12-meter gepland staat. Op 31 verwacht ik dan wel weer stadsgeleed in de spits terwijl dat nu juist nog helemaal niet rijdt tussen Bilthoven en De Uithof.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door rm7 »

Deze zomer blijven lijn 10 en 11 bij de stadsvestiging, lijn 30, 31, 35 en 111 ook. Lijn 72 naar Amersfoort gaat weer terug naar de streekvestigingen.
UtrechtOV
Berichten: 137
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Bericht door UtrechtOV »

Die 30 zal ook wel na de zomer bij de stad blijven gezien koppeling met de 6.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten