Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 26 Jun 2016, 18:18

Over het algemeen dus allemaal wijzigingen in inzet die te verwachten waren. 111 was de enige verrassing, maar ook weer niet helemaal: zit die toevallig aan lijn 9 gekoppeld op station Vleuten? Scheelt een aanpassing in de dienstregeling voor de pauze van de chauffeur (die ene verschoven rit is eruit namelijk) en als ik nu de dienstregelingen eens bekijk past dat er met wat buffertijd ook wel mooi tussen.
Dat lijntje lag immers ook wel vooral los omdat er geen 12-meter op station Vleuten kwam.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor reisthijs » Zo 26 Jun 2016, 21:15

Z2N schreef:Maar dat is logisch, de bus stopt daar echt voor de deur terwijl de trein toch nog wat lopen vereist. Bij Vaartsche Rijn kom je op exact dezelfde locatie uit. Treinreizigers zullen daarom per trein blijven reizen om Vaartsche Rijn te bereiken, terwijl buspassagiers met de bus het kippenstukje af zullen leggen.
Nadeel van de trein is dat die niet super frequent rijdt. Ik denk dat treinreizigers die op Utrecht Centraal geen aansluiting hebben richting Vaartsche Rijn toch liever voor de bus kiezen. Een klein kwartier op de trein wachten voor dat kippenstukje is niet echt aantrekkelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Z2N » Zo 26 Jun 2016, 22:31

Persoonlijk denk ik dat dat wel meevalt. Er rijden vanaf september acht treinen per uur naar Vaartsche Rijn, maar jammer genoeg in een vrij scheve verhouding. Maar toch denk ik dat dat de meeste reizigers er niet van weerhoudt om toch de trein te pakken, omdat je voor de bus toch eerst moet lopen naar het busstation. Voordat je daar bent en de eerste de beste bus hebt naar Vaartsche Rijn ben je toch al snel zes minuten verder (drie minuten lopen, juiste bus zoeken (diegene die het eerst weg gaat) en dan nog instappen en wachten tot vertrek), dan kan je net zo goed minder ver lopen en de trein pakken. Met name voor de reizigers uit de richting Leiden C, Amersfoort/Zwolle, Baarn, Hilversum (4900 en 5700) en Amsterdam C (IC) is de trein dan toch aantrekkelijker, zij hebben namelijk een overstap van 5-7 minuten op een sprinter naar Vaartsche Rijn. Hou je er dan ook nog rekening mee dat de reizigers uit de richting Woerden en Breukelen een directe trein hebben, dan concludeer ik dat het grootste deel van de treinreizigers een goed aanbod krijgt met overstap op de sprinter naar Vaartsche Rijn. En om voor wat dan nog over blijft nou speciaal pendelbussen te laten rijden is ook zoiets... :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 26 Jun 2016, 22:50

Met de trein moet je eerst ook een trein zoeken, immers gaan die afwisselend van 15 of 21 richting Vaartsche Rijn :wink: Als 'ie van 21 vertrekt is het verschil waarschijnlijk minimaal gezien de combi bus 8/208 liefst 18x/uur van perron D3 vertrekt (direct onderaan de trap dus) en de afstand tussen spoor 21 en het busstation minimaal is. Vereist dus weinig zoeken, want die vier keer per uur dat er een wellicht 2 minuten eerder vertrekkende 47 van D5 gaat is ook niet de moeite.

Voor de reizigers die een doorgaande trein naar Vaartsche Rijn krijgen is het een ander verhaal ja, maar voor degenen die toch al moeten overstappen zal het vooral uitmaken op wat voor vervoerbewijs ze reizen: mensen met een treinkaartje gaan met de trein verder, mensen met een buskaartje met de bus. En studenten, dat is toch de hele stroom waarvoor ze die pendelbus invoeren, daar maakt het natuurlijk niet voor uit doordat die toch al een SOV hebben. Die nemen dus gewoon de beste aansluiting.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Z2N » Zo 26 Jun 2016, 22:59

Die treinen vallen wel mee qua zoekwerk, daar de sprinters in 14-1 verhouding rijden gaat de eerstvolgende sprinter eigenlijk altijd van 21. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

UtrechtOV
Berichten: 65
Lid geworden op: Di 09 Sep 2014, 20:02

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor UtrechtOV » Di 28 Jun 2016, 17:20

Infrastructuur komende zaterdag wordt nog spannend. De verbinding Jaarbeursplein - brug over de Van Sijpesteinkade is afgesloten met hekken. En op de brug zelf is nog steeds een om- en om-regeling van toepassing door werkzaamheden. Zaterdag wordt het daar véél drukker. Is het wel op tijd af?

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor nvdw » Di 28 Jun 2016, 19:11

De uitstaphalte op Jaarbeursplein is ook nog niet af... en daarmee ook de mogelijkheid om vanaf het Sijpesteijnviaduct zonder omwegen naar het plein te komen, nog los van die hekken.

wouter15
Berichten: 847
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor wouter15 » Zo 03 Jul 2016, 15:23

Ik zag het dat de halte Vondellaan nog niet bedient word door lijn 41 t/m 16 december: http://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/3335/ Ze hebben het trouwens wel alleen over de route richting Utrecht CS. Zal deze lijn dan wel richting Wijk bij Duurstede op de halte Vondellaan gaan stoppen?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 03 Jul 2016, 16:28

Waarom niet? Vanaf de Albatrosstraat kan je prima rechtsaf om naar halte Sterrenwijk te rijden. Andersom gaat echter niet doordat de halte op een busbaantje direct voor de kruising ligt, beetje onhandig links afslaan als de auto's op de baan links van je groen voor rechtdoor hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ezra
Berichten: 919
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Ezra » Ma 04 Jul 2016, 01:40

wouter15 schreef:Ik zag het dat de halte Vondellaan nog niet bedient word door lijn 41 t/m 16 december: http://u-ov.info/plan-mijn-reis/storingen/3335/ Ze hebben het trouwens wel alleen over de route richting Utrecht CS. Zal deze lijn dan wel richting Wijk bij Duurstede op de halte Vondellaan gaan stoppen?

Daniel schreef:Waarom niet? Vanaf de Albatrosstraat kan je prima rechtsaf om naar halte Sterrenwijk te rijden. Andersom gaat echter niet doordat de halte op een busbaantje direct voor de kruising ligt, beetje onhandig links afslaan als de auto's op de baan links van je groen voor rechtdoor hebben.

Ik heb hem gister richting Wijk bij Duurstede zien halteren (geen idee of dit op initiatief van de chauffeur was of dat het echt moest). Op de rechtsafstrook richting de Dichtersbusbaan is een tijdelijke halte. In de dienstregeling van lijn 41 staat de halte Vondellaan ook gewoon vermeld.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2101
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Zugführer » Ma 04 Jul 2016, 08:19

Hij stopt dus gewoon overal in beide richtingen, alleen even op een tijdelijke noodhalte Vondellaan richting het station, omdat er nog via de Bleekstraat gereden moet worden.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Jul 2016, 09:41

Die melding van de noodhalte stond er trouwens gisteren nog niet bij op de U-OV site.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 05 Jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Bartjk » Zo 07 Aug 2016, 17:39

Leuk feitje over die nieuwe lijnnetkaart: hij is gebaseerd op het ontwerp van de lijnnetkaart in Luxemburg Stad door Jug Cerović architecten. Die lijnnetkaart was erg onoverzichtelijk (zoals je ziet) en één van die architecten had toen in zijn vrije tijd een betere versie gemaakt. Dit is inmiddels de officiële kaart geworden. U-OV heeft vervolgens de maker benaderd om de kaart van Utrecht volgens de zelfde methode te maken. Wat die van utrecht onduidelijk maakt is dat alle buslijnen de zelfde kleur hebben gekregen, de gedachte achter de kaart is namelijk erg goed!

De totstandkoming van de kaart is hier terug te lezen: http://www.jugcerovic.com/maps/utrecht-multimodal-map/
De uitleg over de kaart uit luxemburg kun je hier lezen: http://www.jugcerovic.com/maps/luxembourg-plan-bus/

Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 901
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor nvdw » Zo 07 Aug 2016, 19:56

Die keuze voor de beperkte kleurenopzet is vanuit een netwerkgedachte prima te begrijpen. Een bundel lijnen als bijvoorbeeld in de wijk Zuilen laat zich dan mooi uitsplitsen tussen bijvoorbeeld Centrum/CS en de Uithof.

Het nadeel is dat er helemaal niets meer wordt gedaan met de lijnenkleuren van U-OV zelf (ook best moeilijk aangezien die voor de heen- en terugrichting al nooit hetzelfde zijn) en dat je geen onderscheid meer ziet tussen de verschillende vervoerders. Zou ook niet uit moeten maken voor de reiziger, maar met al dat abonnementengedoe is dat helaas wel de praktijk...

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Ronald » Zo 07 Aug 2016, 20:37

Ik zag de kaart afgelopen vrijdag voor het eerst. Alleen voor de stad Utrecht zou de opzet nog wel gaan, maar door de uitlopers naar de regio wordt de kaart aan de randen behoorlijk uit z'n verband gerukt en moest ik goed zoeken om sommige plaatsen terug te vinden...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vervoersplan U-OV ingaande 2 juli 2016

Berichtdoor Daniel » Zo 07 Aug 2016, 20:57

Die lijnkleuren zijn op zich nog redelijk bruikbaar (op een enkele lijn na wellicht) omdat lijnen vooral op de grote knopen van kleur wisselen. En dan is vooral de kleur vanaf dat knooppunt naar de beide eindpunten relevant.
Wat wel grappig is is dat de maker over de oude kaart stelt dat je daarmee het volgende niet kunt;
- "understand the overall network"
- "plan a complex journey"
- "choose previously untested but available transport options"

Naar mijn idee is de nieuwe kaart daar namelijk ook slechts beperkt geschikt voor. In Utrecht zelf kan je jezelf daar nog redelijk op oriënteren doordat de verhoudingen nog redelijk kloppen. Het verdere buitengebied, met name richting Wijk bij Duurstede / Doorn / Amersfoort laat dat echter niet toe doordat dat in verhouding bovengemiddeld sterk verkleind is. Plaatsen lijken daardoor veel dichter op elkaar te liggen dan ze in werkelijkheid liggen.
In de oude kaart was dat gebied vrij leeg, maar dat had ook weer als voordeel dat je afstanden nog kon inschatten. Nu lopen in dat gebied lijnen soms wat willekeurig dwars door elkaar heen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten