‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Bemined » Wo 13 Jan 2016, 20:34

Z2N schreef:Als de schade voor het milieu beperkt blijft is er geen enkel argument te bedenken waarom stroomverbruik boven kortere reistijden, betere aansluitingen en dus meer reizigers zou moeten staan. Het sneller rijden levert meer energieverbruik op, maar dit wordt gecompenseerd door efficiëntere roosters, lagere behoefte in materieel, en reizigersgroei door betere verbindingen.

Er wordt wel eens gezegd 'alle kleine beetjes helpen', maar dat is ook omgekeerd van toepassing als in veel kleine negatieve beetjes vormen een groot negatief iets. Datzelfde argument zou je ook weer voor 160km/u naar 180km/u kunnen opvoeren, want ook dat is maar een klein beetje, en ook dat kan voor (iets) kortere reistijden zorgen. Natuurlijk zullen er enkele trajecten zijn waar sneller rijden winst kan opleveren, maar dat is zeker niet overal het geval, en volgens mij overschat je de winst die je daarmee pakt ook. Zo is een korte kering helemaal niet gewenst met zo'n lange intercityverbinding, dat haalt de betrouwbaarheid onderuit en er is geen tijd meer om de trein schoon te maken. Het is dan ook geen toeval dat op diverse eindpunten waar de intercity's nu in een strakke knoop aankomen er juist lang gekeerd wordt (bijv 40 minuten ipv 10 minuten), zie de 1900 (deze heeft zelfs een rangeerdienst die de trein omloopt), 3000, 12700. Grote kans dat als de 800 om :27 zal aankomen deze dan pas om :03 zal terugkeren na reiniging.

Overigens kan de 800 ook zonder 160km/u 6 minuten sneller zijn als deze een gunstiger treinpad krijgt, deze heeft namelijk op diverse stations onnodig lange stops. Hogere snelheid moet ook maar met uitkomen in de dienstregeling, zeker als er ook nog stop- en goederentreinen over hetzelfde spoor rijden is de vraag of je wel een snel treinpad kunt krijgen. Ik zou toch eerst goed kijken of 160km/u wel zin heeft en of de rijtijden niet op een andere manier verbeterd kunnen worden, en pas als het echt de enige optie is kijken naar wat het oplevert en of dat opweegt tegen de kosten van het aanpassen van de infrastructuur en energieverbruik.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Z2N » Wo 13 Jan 2016, 23:42

Bemined schreef:Overigens kan de 800 ook zonder 160km/u 6 minuten sneller zijn als deze een gunstiger treinpad krijgt, deze heeft namelijk op diverse stations onnodig lange stops. Hogere snelheid moet ook maar met uitkomen in de dienstregeling, zeker als er ook nog stop- en goederentreinen over hetzelfde spoor rijden is de vraag of je wel een snel treinpad kunt krijgen. Ik zou toch eerst goed kijken of 160km/u wel zin heeft en of de rijtijden niet op een andere manier verbeterd kunnen worden, en pas als het echt de enige optie is kijken naar wat het oplevert en of dat opweegt tegen de kosten van het aanpassen van de infrastructuur en energieverbruik.

Ik ben in dit voorbeeld uitgegaan van de volknopen in Eindhoven en Zwolle, en morrelen aan de halteringstijden is gegeven de drukte geen goed idee. Sowiezo zou versnellen van de treindiensten moeten gebeuren in het kader van het denken in knopen, en dat deed ik dus in dit voorbeeld. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor reisthijs » Do 14 Jan 2016, 11:53

Om bij het voorbeeld van de 800 te blijven:
Als tussen Amsterdam en Eindhoven de frequentie wordt verhoogd zullen de knopen sowieso gaan veranderen. Voor zover er in Amsterdam, Utrecht en Den Bosch sprake is van knopen.
Het zou mooi zijn als je ETMET zou kunnen combineren met een snelheidsverhoging. Je kunt je afvragen of het met ETMET überhaupt nog nodig is om in knopen te denken.

Als er geen ETMET zou komen, dan zou vooral een snelheidsverhoging tussen Den Bosch en Eindhoven zinvol zijn, ze jou dat traject eigenlijk binnen een kwartier moeten kunnen rijden om goed uit te komen met de knopen.

Tussen Eindhoven en Maastricht zou, als het een kwartierdienst blijft, een kleine snelheidsverhoging zou er inderdaad voor zorgen dat je betere knopen kan maken, de huidige rijtijden tussen de knopen zijn nu eigenlijk net iets te lang.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Bemined » Do 14 Jan 2016, 17:12

Z2N schreef:morrelen aan de halteringstijden is gegeven de drukte geen goed idee.

Dan maak je de aanname dat de huidige halteertijden gebaseerd zijn op in- en uitstappen, en die aanname is lang niet altijd juist. Vaak zit er bovenop de nodige halteertijd een extra tijd vanwege overkruis- en opvolgtijden. Zo staat in zuidelijke richting de 3500 nu 4 minuten in Ht, terwijl de 800 daar slechts 2 minuten staat. De 800 staat vervolgens weer 5 minuten in Ehv terwijl de 3500 daar juist maar 3 minuten staat.

Z2N schreef:Sowiezo zou versnellen van de treindiensten moeten gebeuren in het kader van het denken in knopen, en dat deed ik dus in dit voorbeeld.

Denken in knopen gaat niet puur om versnellen, maar het afronden van rijtijden naar ronde getallen. Soms kan dat versnellen betekenen, maar soms juist vertragen. De reistijd van 26 minuten tussen Amsterdam en Utrecht wil je juist niet versnellen als je in knopen denkt, want dan val je uit de knoop. Utrecht - Eindhoven is nu 49 minuten, als je naar knopen wilt moet dat naar 43 minuten, dat haal je met verhogen naar 160km/u niet.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Z2N » Do 14 Jan 2016, 18:14

Ik had hierboven precies uitgelegd waar je die zes minuten tijdwinst kan halen... (A)

Z2N schreef:Utrecht - 's-Hertogenbosch heeft alleen bij Geldermalsen en bij de Maasbrug in 's-Hertogenbosch bogen die geen 160 toelaten, als je zou willen zou je van de Galgenwaard in Utrecht tot station Geldermalsen 160 km/h kunnen rijden en (samen met DSSU drie minuten rijtijd kunnen sparen. Als de bocht in Vught dan aangepast kan worden (wat onder PHS al zou gebeuren), kan er ook tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel-Noord, en tussen Boxtel en Eindhoven 160 km/h gereden worden. Dit levert dan bij elkaar zes minuten tijdwinst op, zonder extra spooraanpassingen en buitenproportionele snelheidsverhogingen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Bemined » Do 14 Jan 2016, 19:43

En ik vertel je net dat die afstand te kort is om 6 minuten winst te pakken :roll: Dan zul je echt meer maatregelen moeten nemen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor SuperGhost » Vr 15 Jan 2016, 18:04

Bemined schreef:Zo is een korte kering helemaal niet gewenst met zo'n lange intercityverbinding, dat haalt de betrouwbaarheid onderuit en er is geen tijd meer om de trein schoon te maken. Het is dan ook geen toeval dat op diverse eindpunten waar de intercity's nu in een strakke knoop aankomen er juist lang gekeerd wordt (bijv 40 minuten ipv 10 minuten), zie de 1900 (deze heeft zelfs een rangeerdienst die de trein omloopt), 3000, 12700.
De 3000 is niet echt een goed voorbeeld. Die keert in Den Helder lang omdat de keertijd anders onder de minimaal gestelde 10 minuten is die voor IC's aangehouden wordt. In Nijmegen keert de 3000 namelijk 'gewoon' in 10 minuutjes op de 3100 (en v.v.). :wink:

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Bemined » Vr 15 Jan 2016, 18:39

Die kering in Nijmegen is ook alleen maar in de spits het geval omdat de 3000 anders nóg meer materieel zou verspillen, in de daluren keert men daar ook lang. De 1900 keert in de ochtendspits ook kort in Venlo terwijl de rest van de dag wel lang gekeerd wordt. Maar dat men aan een kant wel kort keert verandert toch helemaal niets aan de opmerking? :wink:

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Durashift » Vr 15 Jan 2016, 18:59

Heeft lang keren in Den Helder niet ook te maken met het enkelspoor (en daarmee passeren van tegemoetkomende trein) tot Schagen?

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Bemined » Vr 15 Jan 2016, 19:22

Die passage kan ook in Den Helder Zuid, dan heb je een kering van zo'n 22 minuten. Maar dan schuift alles door, en heb je weer geen knoop in Arnhem. Dat is het probleem van denken in knopen ook, het is ideaal als je Utopie aan het bouwen bent, maar in de praktijk komt het gewoon te vaak niet uit. Sommige trajecten moet je voor veel geld versnellen om een knoop te halen, terwijl je andere trajecten juist bewust aan het vertragen bent door onnodige extra stops in te voeren en vooral niet te investeren in sneller spoor waar dat wel kan. En een knoop op een eindpunt resulteert in een lange kering wat je eigenlijk ook niet wilt, terwijl doorgaande stoptreinen onnodig traag worden als ze in een intercity knoop opgenomen worden. Kortom knopen zijn leuk, maar je moet er voorzichtig mee omgaan en je er niet blind op staren.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor reisthijs » Vr 15 Jan 2016, 19:46

Je op ook moeten kijken waar een knoop wel of niet nodig is. In Amsterdam of Utrecht lijkt het me niet echt noodzakelijk, met hoge frequenties in alle richtingen. In plaatsen waar de stoptreinen of de bussen elk half uur rijden is een knoop voor IC's wel weer erg handig.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Durashift » Vr 15 Jan 2016, 21:22

Bemined schreef:Die passage kan ook in Den Helder Zuid, dan heb je een kering van zo'n 22 minuten. (..).


Zo was het vroeger ook.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Hainje » Vr 15 Jan 2016, 21:50

Waar is de zweeftrein in deze discussie gebleven? Issie weggevlogen? :shock:
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Durashift » Vr 15 Jan 2016, 22:01

Hainje schreef:Waar is de zweeftrein in deze discussie gebleven? Issie weggevlogen? :shock:


Denk het.. al rijden de (meest) besproken treinseries over het benoemde traject.. dus best nog wel on topic :wink:

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Hainje » Za 16 Jan 2016, 00:44

Durashift schreef:Denk het.. al rijden de (meest) besproken treinseries over het benoemde traject.. dus best nog wel on topic :wink:

Nou nee, want ik zie weer allerlei luchtfietserij voorbij komen met knopen en keringen etc. die volgend jaar wellicht er heel anders uit zien doordat de 1900 volgend jaar heel anders gaat rijden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Durashift » Za 16 Jan 2016, 00:48

Hainje schreef:
Durashift schreef:Denk het.. al rijden de (meest) besproken treinseries over het benoemde traject.. dus best nog wel on topic :wink:

Nou nee, want ik zie weer allerlei luchtfietserij voorbij komen met knopen en keringen etc. die volgend jaar wellicht er heel anders uit zien doordat de 1900 volgend jaar heel anders gaat rijden.


Och, de 1900 werd als voorbeeld aangehaald volgens mij.. Niets spannends wat mij betreft.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 811
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor trolly » Za 16 Jan 2016, 06:41

Hainje schreef:
Durashift schreef:Denk het.. al rijden de (meest) besproken treinseries over het benoemde traject.. dus best nog wel on topic :wink:

Nou nee, want ik zie weer allerlei luchtfietserij voorbij komen met knopen en keringen etc. die volgend jaar wellicht er heel anders uit zien doordat de 1900 volgend jaar heel anders gaat rijden.

Mwah, luchtfiets... zweeftrein... lood om oud ijzer (A)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Wereldprimeur met razendsnelle zweeftrein mogelijk tussen Utrecht en Amsterdam’

Berichtdoor Hainje » Za 16 Jan 2016, 11:46

trolly schreef:Mwah, luchtfiets... zweeftrein... lood om oud ijzer (A)

Afbeelding
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten