Groene hart verandert in parkengebied

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor Freek » Vr 05 Sep 2008, 14:49

Groene Hart verandert in parkengebied
door Dylan de Gruijl. donderdag 04 september 2008

DEN HAAG - Het Groene Hart verandert in de toekomst voor een fors deel in grote, hippe stadsparken.In plaats van weilanden komen rond de steden metropolitane stadsparken met musea, sportfaciliteiten en restaurants die een toeristische trekpleister moeten vormen.

Dat staat in de nog vertrouwelijke Structuurvisie Randstad 2040 die het kabinet vrijdag presenteert. Over enkele decennia is het Groene Hart zoals dat nu bestaat vrijwel verdwenen. Veel landbouw wijkt voor 'nat natuurgebied' en parken. De boerenbedrijven die overblijven, zijn vaak cultuurhistorisch van belang of ze werken innovatief, omdat de grond door bodemdaling te zilt is geworden voor traditionele melkveehouderij.

Het Groene Hart, zo schrijft het kabinet, verandert geleidelijk in een Groenblauwe Delta. Daarbij moeten de stadsparken de Randstad aantrekkelijker maken voor buitenlandse bedrijven en als woonplaats. Volgens het kabinet moeten die de allure krijgen van een Central Park in New York, Hyde Park in Londen en Fontainebleau bij Parijs.

Het kabinet zet verder in op Amsterdam, Den Haag en Rotterdam als toplocaties voor het internationale bedrijfsleven. 'De Randstad mag daarom in 2040 geen eindpunt zijn in het netwerk van internationale treinen', staat in de structuurvisie. Arnhem zou ook aan dit netwerk moeten worden gekoppeld. Nu de HSL Zuid vrijwel klaar is, bekijkt het kabinet namelijk weer of hogesnelheidstreinen over bestaand spoor naar Arnhem en Keulen kunnen rijden. De Nederlandse Spoorwegen bevestigen dat wordt onderzocht welke aanpassingen noodzakelijk zijn om deze hsl-treinen vrij baan te geven. Zo wordt gekeken waar ongelijkvloerse kruisingen nodig zijn en inhaalsporen voor stoptreinen die moeten wachten op de voorbijrazende hsl-treinen. Het kabinet nam dat besluit al in 2001, toen het de plannen voor de bouw van de hsl-oost afschoot. Maar sinds die tijd is er weinig gebeurd.

Het gevolg is dat de hsl-treinen al jaren traag rijden tot aan Arnhem, waarbij ze bovendien vaak achter een andere trein geplakt zitten. Pas in Duitsland kunnen ze met een snelheid van driehonderd kilometer per uur doorrijden naar Keulen. Het kabinet bekijkt ook of een internationale trein via Eindhoven richting Duitsland kan rijden. Enige tijd geleden heeft minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat daarover al afspraken gemaakt met de provincies Brabant en Limburg en een aantal gemeenten.

bron: De Gelderlander

Met name de laatste zinnen zijn interessant klijkt mij. Een verbetering voor de ICE, of zelfs 300 in Nederland lijkt me niet verkeert.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor Aking » Vr 05 Sep 2008, 14:53

Freek schreef:Pas in Duitsland kunnen ze met een snelheid van driehonderd kilometer per uur doorrijden naar Keulen.


:roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor Karl » Vr 05 Sep 2008, 14:56

Zal er ook iets over in staan over regionale verbindingen? Volgens mij zijn die net zo belangrijk, zoals de BRU-stopper die straks in Breukelen gaat eindigen, terwijl daar ook de orientatie op Amsterdam begint. De versnippering van OV-autoriteiten brengt zeker voor de grensoverschrijdende lijnen ook niet veel goeds.

En waar is de tulp voor de kust gebleven? :)
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor Vinny » Vr 05 Sep 2008, 15:29

zoals de BRU-stopper die straks in Breukelen gaat eindigen
Haarlemmerspoor terug in gebruik nemen en als sprinter 2x per uur doortrekken met stops in Vinkeveen, Wilnis, Mijdrecht, Uithoorn Oude Dorp, Uithoorn Legmeer, Aalsmeer Bloemenveiling, Aalsmeer Centrum, Schiphol Rijk, Schiphol, A'dam Lelylaan, A'dam Sloterdijk, Amsterdam Centraal :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor waldo79 » Vr 05 Sep 2008, 17:58

^^Met zo'n verbinding trek je volle zalen :lol:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Groene hart verandert in parkengebied

Berichtdoor Vinny » Za 06 Sep 2008, 15:15

Voller dan 4x per uur een sprinter naar Maarssen en Breukelen :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten