ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 18:20

CamilleKreemers schreef:ik denk dat dubbelspoor in heel Nederland beter is.

Dit zou mijns inziens wel het minimum moeten zijn. Overal minimaal dubbelspoor én geëlektrificeerd, plekken waar meer sporen nodig zijn kunnen altijd nog bestudeerd worden.

Geert schreef:Die trajecten verdubbelen is ook niet goedkoop en het is de vraag wat het oplevert. Zolang er geen grote punctualiteitsproblemen zijn en er op die stukjes enkelspoor een goede dienstregeling ontworpen kan worden levert dubbelspoor maar weinig op.
Ik zie het toch vooral als toekomstbestendig maken van het spoor. Wanneer je zorgt dat de infrastructuur er ligt, komt de benutting ervan vanzelf wel.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Z2N » Za 12 Mar 2016, 18:27

Waarom zou je? Op een klein stukje na kan je prima een strakke kwartiersdienst rijden op Leiden-Woerden, het probleem ligt in dit geval in Utrecht waar door de wisselfobie van Prorail niet voldoende keercapaciteit aanwezig is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 18:33

Ja, als dat is geregeld wil men een 2x/u intercity en 4x/u een sprinter over dat traject en dan gaat het weer niet want wederom te weinig ruimte enz. enz. Regeren is vooruit kijken, niet continu pleistertjes plakken.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Z2N » Za 12 Mar 2016, 18:39

En dan nu serieus, meer dan vier treinen per uur zal het nooit worden hier, 't is de polder :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 18:44

Verklaar mij dan eens waarom er op de Maaslijn wel dubbelspoor met bovenleiding komt en dit op het traject Utrecht - Leiden niet mogelijk zou zijn? Tot 10-20 jaar geleden was dubbelspoor op Roermond - Venlo - Nijmegen ook ondenkbaar. Misschien dat het wel heel lucratief is om 4x/u een IC Leiden - Utrecht te laten rijden met daartussen 2x/u een sprinter. De polder mag dan misschien niet zo boeiend zijn, dat wil niet zeggen dat er totaal geen vraag kan zijn naar een frequente en snelle verbinding tussen deze twee best wel belangrijke steden (Utrecht en Leiden).
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Z2N » Za 12 Mar 2016, 18:55

De vergelijkingen 10-20 jaar geleden vs nu en nu vs 10-20 jaar later zijn echter niet hetzelfde. De bevolkingsgroei neemt af, het aantal studenten staat onder druk, en bovendien is complete verdubbeling in deze regio door de uitzonderlijk belabberde grond (gemiddelde verzakking >1 cm per jaar) achterlijk duur. Om die laatste reden is Woerden - Gouda Goverwelle ook dubbelspoor ipv viersporig, het kost gewoon buitensporig veel geld. Daarom zijn simpele maatregelen om een kwartiersdienst mogelijk te maken het meest logische: er is nu al voldoende capaciteit, met een kwartiersdienst kan deze ook enkeldeks (beter aansluitend op de bodemgesteldheid) gereden worden. Mocht het dan toch druk worden, kan je altijd nog weer dubbeldeks gaan rijden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Daniel » Za 12 Mar 2016, 19:07

Bemined schreef:op sommige plaatsen en heb je eigenlijk zes sporen nodig. Denk aan Rotterdam Centraal - Rotterdam Station

Volgens mij heb je daar veel meer aan meer wissels waardoor je de tunnelbuizen efficienter kunt gebruiken, dan past die stop van de 1900-via HSL op Blaak wellicht ook beter omdat niet meer alle HSL-treinen dan persé via de buitenste sporen moeten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Moshi
Berichten: 179
Lid geworden op: Wo 13 Mei 2015, 17:36

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Moshi » Za 12 Mar 2016, 21:19

Hainje schreef:Dit zou mijns inziens wel het minimum moeten zijn. Overal minimaal dubbelspoor én geëlektrificeerd, plekken waar meer sporen nodig zijn kunnen altijd nog bestudeerd worden.


Ik zie het toch vooral als toekomstbestendig maken van het spoor. Wanneer je zorgt dat de infrastructuur er ligt, komt de benutting ervan vanzelf wel.


En er is geld zat zeker. Wat is dat voor een onzinnige logica "dan komt de benutting ervan vanzelf wel'? Je zou eens in Spanje moeten gaan kijken, daar zijn miljoenen aan infrastructuur uitgegeven met dezelfde gedachte. Ondertussen zijn daar hele vliegvelden waar geen vliegtuig land.

Je moet het per traject bekijken. Bij 4 of meer treinen per uur per richting kan het zeker zinvol zijn. Maar wie heeft er nu of in de toekomst zoveel aan spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst dat je daar tientallen miljoenen aan gaat uitgeven? Verdubbelen om het verdubbelen slaat nergens op.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5576
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Hainje » Za 12 Mar 2016, 21:22

Spanje kennende zullen daar de nodige prestigeprojecten tussen zitten, dat is hier natuurlijk niet nodig. Gewoon een paar staven spoor met een kabeltje erboven, niets meer en niets minder. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

De Hanzelijn bijvoorbeeld is aangelegd voor €1,1 miljard euro. Dat is 50 kilometer aan nieuwe baanvakken dubbelspoor. Ik zou uit moeten gaan zoeken hoeveel spoor we nodig hebben om overal enkel spoor te verdubbelen, wilde gok is dat we zo'n 300 kilometer aan enkel spoor nodig hebben. Dat zou dan dus in verhouding met de Hanzelijn neerkomen op €3,3 miljard euro. Een investering dat zich over 10 jaar tijd makkelijk terugverdiend door gebruikersvergoedingen vanuit de diverse vervoerders.
Laatst gewijzigd door Hainje op Za 12 Mar 2016, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Z2N » Za 12 Mar 2016, 21:28

Hainje, hier in het Moeras van Holland red je het daarmee niet, de HSL is niet voor niets zo duur uitgevallen. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

bobo17
Berichten: 21
Lid geworden op: Wo 21 Jan 2015, 12:42

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor bobo17 » Za 12 Mar 2016, 22:30

Maaslijn wordt maar gedeeltelijk verdubbeld.

Jonkervoort
Berichten: 120
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Za 12 Mar 2016, 23:34

Z2N schreef:Waarom zou je? Op een klein stukje na kan je prima een strakke kwartiersdienst rijden op Leiden-Woerden, het probleem ligt in dit geval in Utrecht waar door de wisselfobie van Prorail niet voldoende keercapaciteit aanwezig is.


Ik geloof dat het helemaal niet het idee was dat de treinen niet gingen keren op Utrecht maar doorgingen naar Geldermalsen. Op dat stuk is de behoefte ook groter, in ieder geval vergeleken met Woerden-Utrecht. Sinds de koppeling rijden bijna alle treinen op de 6100 (Utrecht-Woerden) en 9800 (Utrecht-Den Haag), waardoor je in ieder geval op de 6100 in de spits gegarandeerd een zitplek hebt, en normaal gesproken geld hetzelfde op de 9800. Toch zou de sprinter tussen Utrecht en Leiden geen slecht idee zijn. Die zou ook gaan stoppen op twee extra stations bij Zoeterwoude en Koudekerk, de intercity zou eventueel Leiden Lammenschans over kunnen slaan en weer met kleiner materieel gaan rijden. De VRIM/DDZ treinstellen kunnen dan vrijgemaakt worden voor drukkere trajecten.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Za 12 Mar 2016, 23:42

Bemined schreef:De nieuwe spoorindeling in Utrecht is sterk gebaseerd op de treindiensten die men in gedachte had voor PHS. Keren via de intercitysporen kan alleen als je kort gaat keren, wat niet goed voor de punctualiteit is. Naast de 8800 keren namelijk ook de 2000 en 2800 in Utrecht. Waarbij in het huidige patroon de 2800 om :28 aankomt en om :32 vertrekt, terwijl de 8800 om :34 aankomt. Dus tenzij de 2800 in 4 minuten op zichzelf keert (wat in het verleden weinig succes had) heb je drie perronsporen nodig, terwijl er maar twee zijn voor kerende treinen. Een van de treinen moet dus uitwijken naar de sprintersporen waar het keerspoor ligt.
Er zou in de eindsituatie, waarin spoor 8-12 gereserveerd zijn voor de IC's, genoeg ruimte moeten zijn. En de 2800 zou dannatuurlijk ook op de 2000 kunnen keren, waarom zou je dan nog kort keren.

Bemined schreef:Op zich is het keerspoor ook geen probleem, maar de sprinters rijden in een 10 minuten interval en de intercity's in een 15 minuten interval. Dus als je de intercity halverwege twee sprinters ligt in het ene kwartier, zitten ze in het andere kwartier elkaar flink in de weg. Koppelen aan de sprinter Woerden - Geldermalsen is een oplossing, maar komt er op neer dat je dan 10 minuten langer onderweg bent waardoor veel reizigers alsnog eens in het halfuur rijdende de intercity zullen pakken. Vandaar het dus een puzzel is, mogelijk dat bij een nieuw uurpatroon en/of andere lijnvoering het wel uitkomt, maar Utrecht is ontworpen op basis van de beoogde lijnvoering destijds, en daar kwam 4x per uur Leiden - Utrecht volgens mij niet in voor.
Met de 8800 als enige kerende serie op dat keerspoor zou het toch wel moeten kunnen.
De extra trein Leiden-Utrecht is gewoon een van de sprinters Woerden-Geldermalsen waar de plannen altijd al van uit zijn gegaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Z2N » Zo 13 Mar 2016, 01:19

Jonkervoort schreef:
Z2N schreef:Waarom zou je? Op een klein stukje na kan je prima een strakke kwartiersdienst rijden op Leiden-Woerden, het probleem ligt in dit geval in Utrecht waar door de wisselfobie van Prorail niet voldoende keercapaciteit aanwezig is.


Ik geloof dat het helemaal niet het idee was dat de treinen niet gingen keren op Utrecht maar doorgingen naar Geldermalsen. Op dat stuk is de behoefte ook groter, in ieder geval vergeleken met Woerden-Utrecht. Sinds de koppeling rijden bijna alle treinen op de 6100 (Utrecht-Woerden) en 9800 (Utrecht-Den Haag), waardoor je in ieder geval op de 6100 in de spits gegarandeerd een zitplek hebt, en normaal gesproken geld hetzelfde op de 9800. Toch zou de sprinter tussen Utrecht en Leiden geen slecht idee zijn. Die zou ook gaan stoppen op twee extra stations bij Zoeterwoude en Koudekerk, de intercity zou eventueel Leiden Lammenschans over kunnen slaan en weer met kleiner materieel gaan rijden. De VRIM/DDZ treinstellen kunnen dan vrijgemaakt worden voor drukkere trajecten.

Van inhalen van Leiden Lammenschans is nooit sprake geweest, dat is een drukkere halte dan veel forummers hier zich voor zullen stellen. De IC zou keren in Utrecht, de geplande sprinter zou inderdaad doorrijden naar Geldermalsen. Vandaar ook het keerspoor bij spoor 20/21, de 8800 zou dan bij Terwijde een sprinter inhalen, om vervolgens vlak voor deze sprinter in Ut op spoor 21 binnen te komen. De andere kant op gaat deze dan vlak achter een sprinter spoor 20 op, om deze bij Terwijde weer in te halen. Hiertoe komen in de eindsituatie wissels vanaf de IC-Sporen naar de Spr-Sporen (in oostelijke richting, in westelijke richting gespiegeld) bij de bruggen over het A'dam-Rijnkanaal.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Mar 2016, 09:46

Volgens de cijfers van de NS is Leiden Lammenschans ongeveer even druk als Vleuten. In principe niet voldoende voor een IC status, maar dit lijntje is natuurlijk wel een apart geval.

reisthijs schreef:Er zou in de eindsituatie, waarin spoor 8-12 gereserveerd zijn voor de IC's, genoeg ruimte moeten zijn. En de 2800 zou dannatuurlijk ook op de 2000 kunnen keren, waarom zou je dan nog kort keren.

Bedenk wel dat er geen spoor 10 bestaat, 8-12 zijn dus slechts vier sporen, waarvan er twee beschikbaar zijn voor de kerende 2000 en 2800. De derde trein moet dus naar de sprintersporen toe waar het keerspoor ligt. Op zich niets mis mee zoals ik al zei, maar het verhinderd wel een tweede snelle trein vanuit Leiden naar Utrecht. Koppelen aan de sprinter Woerden - Geldermalsen betekent extra reistijd van circa 10 minuten. waardoor dit niet echt interessant is.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Tochjo » Zo 13 Mar 2016, 10:19

Z2N schreef:de 8800 zou dan bij Terwijde een sprinter inhalen, om vervolgens vlak voor deze sprinter in Ut op spoor 21 binnen te komen

Dat lijkt me toch nogal krap. Je moet de 8800 dan binnen enkele minuten na binnenkomst op het keerspoor hebben staan om de achteropkomende sprinter niet te hinderen. Als ik nu zie hoe lang het soms duurt voor de binnenkomende 2000 van dat spoor af is, zie ik de vertragingen al ontstaan.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Mar 2016, 11:14

Je zult inderdaad rekening moeten houden met een opvolgtijd van zeker 4 minuten, vanaf het voorlaatste sein voor Utrecht (dat geel zou tonen als het perron nog bezet is) is het zelfs met de snelheidsverhoging op het emplacement nog zo'n 2 minuten tot je langs het perron staat. Vervolgens moet je toch wel een minuut rekenen voor iedereen is uitgestapt (eindpunt, dus veel uitstappers) en de deuren weer gesloten zijn, en vervolgens duurt het een minuut voor de trein uit het blok is en de rijweg voor de volgende trein ingesteld kan worden. Tel daar een minuut marge bij op en je zit op 5 minuten, oftewel het past precies tussen twee sprinters die om de 10 minuten rijden, maar er is weinig tot geen ruimte om te schuiven in de dienstregeling.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Vinny » Zo 13 Mar 2016, 12:23

bobo17 schreef:Maaslijn wordt maar gedeeltelijk verdubbeld.

Precies. Dat geldt hier ook: Integrale verdubbeling van het spoor is niet nodig voor de gewenste dienstregeling en is dus onnodig geld uitgeven. Bovendien ligt het probleem bij Utrecht, dus moet je daar iets aan het emplacement doen. Dan bereik je wel wat je wil: een klokvaste kwartiersdienst. En tegen lagere kosten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Mar 2016, 13:14

Het leuke is dat als de intercity's nog vaker zouden gaan rijden (elke 10 minuten) het wel zou passen in Utrecht. Het combineren van 10 en 15 minuut intervallen op hetzelfde baanvak is gewoon onhandig. De binnenste sporen op Woerden - Utrecht krijgen straks een patroon van 15 minuten en de buitenste sporen een patroon van 10 minuten. Het kan wel, maar dan krijg je al snel onregelmatige intervallen zoals 13/17 en 9/9/12.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Ma 14 Mar 2016, 08:11

Bemined schreef:
reisthijs schreef:Er zou in de eindsituatie, waarin spoor 8-12 gereserveerd zijn voor de IC's, genoeg ruimte moeten zijn. En de 2800 zou dannatuurlijk ook op de 2000 kunnen keren, waarom zou je dan nog kort keren.

Bedenk wel dat er geen spoor 10 bestaat, 8-12 zijn dus slechts vier sporen, waarvan er twee beschikbaar zijn voor de kerende 2000 en 2800. De derde trein moet dus naar de sprintersporen toe waar het keerspoor ligt. Op zich niets mis mee zoals ik al zei, maar het verhinderd wel een tweede snelle trein vanuit Leiden naar Utrecht. Koppelen aan de sprinter Woerden - Geldermalsen betekent extra reistijd van circa 10 minuten. waardoor dit niet echt interessant is.
Ik wist niet dat jij een tweede snelle trein Leiden -Utrecht wilde. In dat geval zouden er vier kerende series zijn.

Ik ga uit van de plannen voor een sprinter Leiden - Utrecht en dat moet dus gewoon kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Klaasje » Ma 14 Mar 2016, 09:09

Bemined schreef:Je zult inderdaad rekening moeten houden met een opvolgtijd van zeker 4 minuten, vanaf het voorlaatste sein voor Utrecht (dat geel zou tonen als het perron nog bezet is) is het zelfs met de snelheidsverhoging op het emplacement nog zo'n 2 minuten tot je langs het perron staat. Vervolgens moet je toch wel een minuut rekenen voor iedereen is uitgestapt (eindpunt, dus veel uitstappers) en de deuren weer gesloten zijn, en vervolgens duurt het een minuut voor de trein uit het blok is en de rijweg voor de volgende trein ingesteld kan worden. Tel daar een minuut marge bij op en je zit op 5 minuten, oftewel het past precies tussen twee sprinters die om de 10 minuten rijden, maar er is weinig tot geen ruimte om te schuiven in de dienstregeling.

Dat is inderdaad het grote probleem. Wil je de IC's over de buitensporen tussen Utrecht en Woerden hebben dan komt daar ook nog bij dat deze extra rijtijd krijgt. Wil je deze IC's over de binnensporen hebben dan moet dat weer op de IC's Utrecht-Gouda passen... Daarmee hebben we een probleem te pakken wat ook zonder meer treinen op Leiden-Utrecht al een probleem gaat vormen.

De grap is overigens dat als in PHS 6 sprinters per uur Utrecht-Woerden gaan rijden daar maar twee van doorrijden naar Gouda en verder. Dat betekent vier sprinters per uur die keren op Woerden Molenvliet wat ontzettend krap is.. Je zou lucht kunnen maken door door te rijden naar Leiden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Vinny » Ma 14 Mar 2016, 14:41

2 sprinters en 2 intercitytreinen per uur een optie? Dan is een scheve kwartiersdienst ook geen punt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

sirvinniei
Berichten: 1223
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Veenendaal

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Ma 14 Mar 2016, 15:52

Klaasje schreef:
Bemined schreef:Je zult inderdaad rekening moeten houden met een opvolgtijd van zeker 4 minuten, vanaf het voorlaatste sein voor Utrecht (dat geel zou tonen als het perron nog bezet is) is het zelfs met de snelheidsverhoging op het emplacement nog zo'n 2 minuten tot je langs het perron staat. Vervolgens moet je toch wel een minuut rekenen voor iedereen is uitgestapt (eindpunt, dus veel uitstappers) en de deuren weer gesloten zijn, en vervolgens duurt het een minuut voor de trein uit het blok is en de rijweg voor de volgende trein ingesteld kan worden. Tel daar een minuut marge bij op en je zit op 5 minuten, oftewel het past precies tussen twee sprinters die om de 10 minuten rijden, maar er is weinig tot geen ruimte om te schuiven in de dienstregeling.

Dat is inderdaad het grote probleem. Wil je de IC's over de buitensporen tussen Utrecht en Woerden hebben dan komt daar ook nog bij dat deze extra rijtijd krijgt. Wil je deze IC's over de binnensporen hebben dan moet dat weer op de IC's Utrecht-Gouda passen... Daarmee hebben we een probleem te pakken wat ook zonder meer treinen op Leiden-Utrecht al een probleem gaat vormen.

De grap is overigens dat als in PHS 6 sprinters per uur Utrecht-Woerden gaan rijden daar maar twee van doorrijden naar Gouda en verder. Dat betekent vier sprinters per uur die keren op Woerden Molenvliet wat ontzettend krap is.. Je zou lucht kunnen maken door door te rijden naar Leiden.

Hoe zit het dan met de sprinters utrecht-rotterdam? Als je 2 sprinters utrecht-leiden 2 utrecht-den Haag en 2 utrecht- Rotterdam dan kom je toch op 6. Helemaal geen keringen nodig

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2094
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Zugführer » Ma 14 Mar 2016, 15:58

De sprinters uit Rotterdam rijden van Woerden door naar Breukelen en Amsterdam, dat zie ik niet snel veranderen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31488
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

Berichtdoor Suus » Ma 14 Mar 2016, 15:59

Er zijn geen sprinters Utrecht - Rotterdam, er zijn sprinters Rotterdam - Breukelen - Amsterdam :)

Bovendien zit je met 4 sprinters, 8 intercity's en soms nog wat goederentreinen tussen Woerden en Gouda Goverwelle toch wel aan de max, zelfs zonder tussenstations en vier/zessporigheid op beide stations.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten