Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Daniel »

Dat heet marketing op zijn Connexxion's. Net zoiets als dat ze ooit het Maxx concept uitrolden voor de hoge frequenties in Almere en een paar jaar later opeens ook halfuursdiensten in Alkmaar en Amersfoort onder dezelfde naam gingen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Lijn 45 »

Stadsbus schreef:Heeft Connexxion 2 6666'en dan?
Die op Texel zal dan een testnummertje van InfoXX zijn.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Stadsbus »

Of om ons te pesten :P
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

Ander logo was treffender geweest.
Afbeelding

en voor Brabant de een nieuwe formule:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Hainje »

Gast, serieus. :')
🍉
maxx
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 16:34

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door maxx »

huibf schreef:Ander logo was treffender geweest.
Afbeelding

en voor Brabant de een nieuwe formule:
Afbeelding
:lol: :lol: :lol: geniaal!
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

Hainje schreef:Gast, serieus. :')
Yes *O*. Ik heb ze ook maar gevonden....
Laatst gewijzigd door huibf op di 16 okt 2018, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BrengMe »

Ik ben het niet met je eens. Zowel jij als ik komen niet uit die hoek, kennen de omgeving en de reizigersstromen niet en kunnen er dus niet heel veel over zeggen. Maar met de kennis die ik heb, durf ik wel uit te spreken dat Connexxion een goed product heeft neergezet, waarbij maar weinig reizigers erop achteruit zijn gegaan.

Het netwerk is met ingang van de nieuwe dienstregeling gewijzigd in het welbekende visgraatmodel. Bussen rijden vanuit dorpen in de regio over snelle en directe routes naar stations in Alkmaar, Hoorn, Schagen en Den Helder, waar een overstap wordt geboden op de trein. De trajecten die zijn vervallen betreffen vooral trajecten tussen verschillende dorpen, die logischerwijs maar weinig reizigers trekken. Mensen gaan vanwege het voorzieningsniveau vaak naar steden en hebben in naastgelegen dorpen vaak niet veel te zoeken. En reizigers die wel tussen dorpen onderling reizen hebben met de Overal Taxi een prima alternatief.

Het klopt dat tevens de Overstapper is opgeheven, maar ook dit is te rechtvaardigen. Van deze dienst werd amper gebruik gemaakt. Bovendien hebben ook deze reizigers met Overal Taxi. Deze taxiservice lijkt heel erg op de regiotaxi, maar hoeft uiterlijk 30 minuten in plaats van een uur van tevoren gereserveerd te worden. De Overal Taxi is misschien wel duurder dan een gewone regiotaxi, maar is nog altijd goedkoper dan een gewone straattaxi.

Ook de naam 'Overal' vind ik goed bedacht. Ja, het is misschien een kneuterige naam, net zoals 'Breng' of 'Bravo', maar er zit wel een boodschap achter, terwijl deze bij de andere namen ver te zoeken is. Connexxion wil met de naam duidelijk maken dat het echt in heel Noord-Holland Noord rijdt en dat zelfs kleinste gehucht bereikbaar is. Dit doen ze met de welbekende stads- en streekbussen, met Overal Flex tussen een aantal knooppunten en kleine dorpen en met de Overal Taxi in het buitengebied. Het is dus niet weer een leuk bedacht naampje.

Voor sommige mensen mogen deze veranderingen dan een achteruitgang zijn, deze groep is slechts van beperkte omvang. En in tijden waarop steeds meer bezuinigd wordt op het OV, zullen keuzes als deze helaas wel gemaakt moeten worden. De meeste reizigers zullen er echter niet veel last van hebben of hebben zelfs profijt van deze nieuwe dienstregeling.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

Op de Texelhopper is de Chipkaart sinds 22 juni geldig.
Dat werd tijd. Km tarief op lijn 28 en 3 euro voor het flexbusje.

Ook de marketing is weer een mooi staaltje van interpretatie.
https://twitter.com/alexaardema/status/ ... 04/photo/1

Tja er zijn geen halten vervallen...
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door sirvinniei »

BrengMe schreef:
Het klopt dat tevens de Overstapper is opgeheven, maar ook dit is te rechtvaardigen. Van deze dienst werd amper gebruik gemaakt. Bovendien hebben ook deze reizigers met Overal Taxi. Deze taxiservice lijkt heel erg op de regiotaxi, maar hoeft uiterlijk 30 minuten in plaats van een uur van tevoren gereserveerd te worden. De Overal Taxi is misschien wel duurder dan een gewone regiotaxi, maar is nog altijd goedkoper dan een gewone straattaxi.

Ook de naam 'Overal' vind ik goed bedacht. Ja, het is misschien een kneuterige naam, net zoals 'Breng' of 'Bravo', maar er zit wel een boodschap achter, terwijl deze bij de andere namen ver te zoeken is. Connexxion wil met de naam duidelijk maken dat het echt in heel Noord-Holland Noord rijdt en dat zelfs kleinste gehucht bereikbaar is. Dit doen ze met de welbekende stads- en streekbussen, met Overal Flex tussen een aantal knooppunten en kleine dorpen en met de Overal Taxi in het buitengebied. Het is dus niet weer een leuk bedacht naampje.
Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)

Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

De reizigers op die lijnen natuurlijk. *bus*
Maar ik vind het knap van je dat je weet dat het dunne lijntjes zijn, want ik had altijd het idee dat lijnen als 6*, 151, 157, 160 en 165 wel een flink reizigerspotentieel hebben.
*Nu gesplitst in 162 en 166.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:De reizigers op die lijnen natuurlijk.
Nu ken ik de vervoersstromen niet. Maar het is een aaname van je dat reizigers daar om vragen.

Er zijn HOVlijnen die puur dienen voor de bühne.
Niks geen vraag, gewoon hoogfrequent rijden, omdat het moet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Suus »

Connexxion zet wat kleinere bussen dan voorheen in, maar sluit nu in Alkmaar en Hoorn wel op alle treinen aan in plaats van op de helft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef: Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Het reispatroon in Noord-Holland is sterk op Amsterdam gericht. In de spits rijden de IC's van Amsterdam naar Hoorn en Alkmaar ieder kwartier.
Ik vind het dan ook heel sterk van Connexxion dat ze, ook voor de middelgrote dorpen, in de spits ieder kwartier een overstap van/naar Amsterdam bieden.
Hiermee wordt het OV eindelijk als één product neergezet: neem vanuit Amsterdam de eerste de beste IC naar Hoorn of Alkmaar, en je bent binnen een uur in tientallen Noord-Hollandse dorpjes. Eindelijk wordt het OV vanuit die dorpen een reëel alternatief voor de grootste vervoerstroom (forenzen naar de Amsterdamse regio).
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BrengMe »

sirvinniei schreef:Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)
Friesland en Noord-Holland zijn twee totaal verschillende provincies met beide een totaal verschillend beleid. Waar Friesland een echte plattelandsprovincie is, die bereikbaarheid in dunbevolkte gebieden hoog in het vaandel heeft staan, is men in Noord-Holland heel erg op de stedelijke regio's gericht. Als een dienst in het buitengebied daar geen reizigers trekt, zien zij er geen brood in en trekken ze er daar dus gewoon de stekker eruit. De Overstapper was zo'n dienst, de meeste lijnen trokken nog geen tien reizigers per maand. Dan kan ik goed begrijpen dat je daarmee stopt.
sirvinniei schreef:Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Hoezo kan jij concluderen dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt? Jij komt niet uit die regio en weet dus ook niet veel van de omvang van de verkeersstromen. Kwartierdiensten in de spits klinken mij juist als zeer aantrekkelijk. Je bedient daarmee namelijk de groepen die het meest met de bus gaan, namelijk scholieren en studenten. Die groepen zijn vele malen groter dan de beperkte groep reizigers die in de avonduren en op zondag met de bus gaat. Ik kan dus goed begrijpen dat Connexxion juist op die momenten de frequentie omhoog gooit. En zulk sterke verspitsing komt wel in meer dunbevolkte gebieden voor hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de Achterhoek.
huibf schreef:Er zijn HOVlijnen die puur dienen voor de bühne.
Niks geen vraag, gewoon hoogfrequent rijden, omdat het moet...
O, die heb je zeker. Niet alle HOV-lijnen zijn er gekomen omdat het reizigerspotentieel er was. De lijnen 406 en 407 in Eindhoven en lijn 331 Arnhem-Nijmegen zijn daar goede voorbeelden van. Maar in deze mislukte HOV-projecten was het de OV-autoriteit die perse wilde dat deze HOV-lijnen gerealiseerd werden. In het geval van Noord-Holland Noord, maak je twee denkfouten: 1. De provincie heeft niet gedwongen tot het verhogen van de frequenties op deze lijnen, dat heeft Connexxion zelf besloten en 2. Er is hier helemaal geen sprake van HOV. Er wordt hier immers geen extra hippe naam voor deze frequentere lijnen bedacht en de snelheid en comfort ligt nog steeds op dezelfde hoogte als alle andere lijnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door regenmaker »

Hoezo is lijn 407 in Eindhoven niet HOV-waardig, ga dan maar eens in de spits met die bus. Er is gewoon een enorme vraag in de spits daarbuiten is die nihil, maar dat is ook volkomen logisch gezien je een campus bediend met bedrijven. Ik vind de argumentatie hier een beetje te kort schieten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door BrengMe »

Ik heb het dan ook over de geldverspilling van de ritten buiten de spits, die van de provincie perse in de dienstregeling opgenomen moesten worden.

Maar dit is wel een beetje off-topic...
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Frank93 »

Vanochtend voor het eerst op de dienst met de Citea en BYD gereden. Ze rijden echt top :pos:
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door busfanNL »

huibf schreef:Op de Texelhopper is de Chipkaart sinds 22 juni geldig.
Dat werd tijd. Km tarief op lijn 28 en 3 euro voor het flexbusje.

Ook de marketing is weer een mooi staaltje van interpretatie.
https://twitter.com/alexaardema/status/ ... 04/photo/1

Tja er zijn geen halten vervallen...
Ook de kleine hopper rijdt km tarief.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door sirvinniei »

BrengMe schreef:
sirvinniei schreef:Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)
Friesland en Noord-Holland zijn twee totaal verschillende provincies met beide een totaal verschillend beleid. Waar Friesland een echte plattelandsprovincie is, die bereikbaarheid in dunbevolkte gebieden hoog in het vaandel heeft staan, is men in Noord-Holland heel erg op de stedelijke regio's gericht. Als een dienst in het buitengebied daar geen reizigers trekt, zien zij er geen brood in en trekken ze er daar dus gewoon de stekker eruit. De Overstapper was zo'n dienst, de meeste lijnen trokken nog geen tien reizigers per maand. Dan kan ik goed begrijpen dat je daarmee stopt.
Het invoeren van een texelhopper lijkt me nou juist geen teken van het gefocust zijn op stedelijk gebied. Ze hadden dat beter over de hele provincie unnen uitrolle. Overigens kent Friesland juist een veel sterkere verspitsing dan Noord Holland: alles gaat richting Leeuwarden en er rijden veel bussen alleen tijdens de (brede) spits. Het lage gebruik is juist een stimulans voor belbus concepten. Juist als ze veel gebruikt worden wordt er vaak de stekker uit getrokken, zo ook in limburg, waar ze veel zijn vervangen voor buurtbussen.
BrengMe schreef:
sirvinniei schreef:Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Hoezo kan jij concluderen dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt? Jij komt niet uit die regio en weet dus ook niet veel van de omvang van de verkeersstromen. Kwartierdiensten in de spits klinken mij juist als zeer aantrekkelijk. Je bedient daarmee namelijk de groepen die het meest met de bus gaan, namelijk scholieren en studenten. Die groepen zijn vele malen groter dan de beperkte groep reizigers die in de avonduren en op zondag met de bus gaat. Ik kan dus goed begrijpen dat Connexxion juist op die momenten de frequentie omhoog gooit. En zulk sterke verspitsing komt wel in meer dunbevolkte gebieden voor hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de Achterhoek..
Drogreden, je weet niks over mijn reisgedrag.
Een kwartiersdienst is een leuk extraatje als je geld over hebt of een noodzakelijkheid als de reizigersaantallen te hoog zijn. Beide zijn op de meeste lijnen niet het geval.
Schoilieren en studenten zijn overigens niet de groep waar je reizigersgroei van krijgt: die reizen sowieso wel en betalen verlaagde tarieven.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

busfanNL schreef: Ook de kleine hopper rijdt km tarief.
Ik kreeg van Connexxion de bevestiging dat het 3 euro vast tarief is.
De APP zegt dat overigens ook.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door huibf »

En de bevestiging is weer ingetrokken.
Het gewone km tarief is geldig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Het reispatroon in Noord-Holland is sterk op Amsterdam gericht. In de spits rijden de IC's van Amsterdam naar Hoorn en Alkmaar ieder kwartier.
Ik vind het dan ook heel sterk van Connexxion dat ze, ook voor de middelgrote dorpen, in de spits ieder kwartier een overstap van/naar Amsterdam bieden.
Hiermee wordt het OV eindelijk als één product neergezet: neem vanuit Amsterdam de eerste de beste IC naar Hoorn of Alkmaar, en je bent binnen een uur in tientallen Noord-Hollandse dorpjes. Eindelijk wordt het OV vanuit die dorpen een reëel alternatief voor de grootste vervoerstroom (forenzen naar de Amsterdamse regio).
Het is dan weer minder sterk dat bijvoorbeeld juist een verbinding als Julianadorp - Schagen op wat schoolritten na opgeheven is. Daar wordt het OV nu immers juist minder een alternatief voor het forensen naar Amsterdam, want je moet eerst met de bus naar Den Helder (en dus de verkeerde kant op). En vanuit Schagen heb je ook nog meer mogelijke treinen in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door The best »

Al vraag ik me dan wel weer heel erg af hoeveel mensen er vanuit Julianadorp met het OV naar Amsterdam reizen. Vanaf Schagen is het al een uur met de trein, dat is al best ver.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Bericht door Daniel »

Naar Alkmaar is het natuurlijk net zo om he ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten