Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door BrengMe »

Zijn MidCity's dan ook als elektrische variant te leveren?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door ArrivaBas »

Die zouden ook hier in de binnenstad gaan rijden, maar om een of andere duistere reden heeft men bij Arriva Dordrecht voor Rosero gekozen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door BrengMe »

Waarschijnlijk omdat die pas volgend jaar in productie gaat :wink:

Bron: http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... -met-.aspx

Verklaart ook waarom ik er nog niet van gehoord had.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Over de frequentieverhoging van lijnen, daar is bij het winnen van de concessie al wat over verschenen. Zie dit stukje van de provincie:
Meer vervoer op de lijnen op de as Alkmaar- Heerhugowaard te bieden waar ook de meeste vraag is. Allebei de lijnen op deze verbinding (6 en 160) rijden ongeveer twee keer zo vaak als geëist en lijn 6 meer dan in de huidige situatie: 4x per uur van maandag tot vrijdag overdag, in de vroege avond en op zaterdagen overdag, en 2x per uur op de late avonden en zondagen.

Hogere frequenties dan geëist en dan in de huidige situatie in de spitsuren op diverse trajecten: Hoorn – Hoogwoud (133), Hoorn – Andijk (132), Hoorn – Medemblik (139), Alkmaar – Egmond (165), Alkmaar – Petten (151), Alkmaar – Tuitjenhorn (157), Alkmaar – Bergen (6), Alkmaar – Oudkarspel (9). Hier rijdt in de spitsuren voortaan 4x per uur een bus.

Op de trajecten Hoorn – Medemblik (139), Alkmaar – Egmond (165) meer vervoer te bieden; daar gaat op zaterdagen 2x per uur een bus rijden, in plaats van de geëiste 1x per uur, en gaat op het traject Alkmaar – Castricum (167) tussen de spitsen structureel 2x per uur een bus rijden.
Hele bericht
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Dat klopt Frank93, maar dit zijn bijna allemaal lijnen waar op sommige momenten van de dag een 12m bus al nauwelijks voldoet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 sep 2017, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Klopt, ik verwacht zelf ook problemen in de spits op de lijnen waar ze die midibussen gaan inzetten. Al helemaal als er geen staanplaatsen komen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CamilleKreemers »

Het idee is natuurlijk geweldig. Kleinere bussen inzetten met hogere frequenties. Dan heb je per DRU lagere kosten, maar grotere kans te winnen door gunning op DRU.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Gekko123 »

Komt op mij over alsof ze hetzelfde hebben gedaan als EBS in Waterland. Die hadden ook ingeschreven met hogere frequenties en vrijwel volledig standaardbussen (ipv lagere frequenties met gelede bussen).
Ik mag toch hopen dat de provincie niet in dezelfde fout trapt als de stadsregio destijds...
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Frank93 schreef:Klopt, ik verwacht zelf ook problemen in de spits op de lijnen waar ze die midibussen gaan inzetten. Al helemaal als er geen staanplaatsen komen.
Misschien dat lijn 9 nog wel zou kunnen maar de rest heb k zo m'n twijfele over... Overigens had k begrepen dat lijn 1 en 5 in Almaar met de midcity gereden gaan worden en dat de Maxx lijnen (weet niet of men het concept aanhoud) met 12m gereden gaan worden. Er zouden sowieso nog bussen uit de huidige concessie blijven wat in dat geval zou betekenen dat de Mercedessen blijven gezien de leeftijd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Durashift »

Stadslijnen in Den Helder kunnen wellicht wel met MidCity's af?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Ik ken de situatie in Den Helder persoonlijk niet maar heb wel eens gehoord dat de bussen daar niet echt vol zitten dus zou mogelijk kunnen inderdaad. Lijn 164 en een paar lijnen in Hoorn worden nu ook al met midibussen gereden (de Fryskers) dus dat zal wel gewoon zo blijven.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Denk dat de volgende lijnen wel met een midi af kunnen:

1, 5, 9, 10, 11, 13, 14, 123, 128, 134, 150, 152, 158, 163, 164.

Den Helder heb ik niet so'n zicht op dus geen idee hoe de stadslijnen het daar doen maar de rest lijkt me toch een stuk moeilijker met dat soort busjes.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Milco »

Zijn er eigenlijk nog concrete plannen voor de huidige lijn 650? Het verbaast mij überhaupt dat Connexxion deze lijn nog zelf uitvoert, gezien de weinige ritten en de daaraan gekoppelde lange MAT-ritten. Of blijft de bus overdag in Lelystad tussen de ochtend- en de middagrit in? Lijkt me ook juist een duur grapje dan...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door theicmm »

14 in Hoorn is nou echt een lijn waar je beter moet plannen. In de huidige situatie rijden die klein rot dingen door de weeks maar in het weekend 12m ??? terwijl die dingen doordeweeks vooral in de ochtend en middag uitpuilen. tussen 9 en 2 en in de weekenden kan 14 prima af met een midcity maar daarbuiten...
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

In het weekend is de 14/11 gekoppeld aan de 139/239, daardoor de 12m bussen.

De 650 word meen ik door Alphatoura gereden met een Hoornse wagen die uiteindelijk op de 131/132 beland.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door regenmaker »

Waarom bestaat er eigenlijk geen regelmatige busdienst tussen Lelystad en Alkmaar bijvoorbeeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door flipje »

Omdat de vraag zeer beperkt is.
In de huidige situatie zou je +/- 1:33 uur onderweg zijn met de trein van Lelystad naar Alkmaar. Stel dat je een bus zou leggen tussen Alkmaar en Lelystad dan ben je in het gunstige geval 1:20 uur onderweg, maar dit is nog zonder haltes onderweg in bijvoorbeeld Enkhuizen en Hoorn. Zou je Hoorn bijvoorbeeld toevoegen dan kom je al op +/- 1:30 uur. De tijdswinst is dus redelijk beperkt + een beperkte vraag van reizigers = "geen regelmatige busdienst''
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Blijkbaar gaan er vanaf de nieuwe concessie zeker 4 lijnen verdwijnen lees ik net op NHNieuws. Dat zijn:

Afbeelding

Hele bericht

Ik had al een vermoeden dat ze 150 gingen schrappen. In de daluren zit daar echt bijna niemand in. Lijn 152 is in de wintermaanden rustig maar in de zomer kan hij best vol zitten. Ook veel scholieren gebruiken de 152 wat soms overvolle bussen oplevert.

Tijdens de bijeenkomsten van deze week is hier geen woord over gezegd. Erg slecht dat dit via de media naar buiten moet komen zonder het aan je personeel te vertellen als je dit al weet.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door busfanNL »

Lijn 158 was een beetje te verwachten natuurlijk. Naar wat ik hier zo lees op het forum kan ik er uit opmaken dat er weinig mensen in zitten. Of niet?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

158 moest ik een paar jaar geleden hebben om op bedrijventerrein Kooypunt te komen. Vertrek was rond half 10 uit Den helder en er zaten 3 mensen in dacht ik. Hoe het vroeger in de ochtend en 's middags is weet ik niet.

Ook triest dat Schagen ooit een eigen stadsdienst had inclusief stalling en zometeen bijna helemaal niks meer.
Laatst gewijzigd door Frank93 op do 14 sep 2017, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door busfanNL »

Die stadsdiensten werden toch met Procity barrels gereden door Robatax? En daarnaast de buurtbusjes verzorgen nu toch een stadsdienst of zijn dat niet ongeveer de zelfde wijken als vroeger?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door Frank93 »

Dat zou ik niet weten. Van wat ik nu op de wiki zie in 2008 is alleen lijn 22 nog helemaal bediend door de buurtbus, lijn 21 maar een deel.
De buurtbussen nu bedienen een groot gedeelte van Schagen gewoon niet. Ook rijden ze in de avonduren niet waardoor er nu in Schagen in de avonduren helemaal geen bus meer komt.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

150/158 kan ik wel begrijpen maar 164/152 een stuk minder, vooral die laatste is onbegrijpelijk...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door fred1954 »

Frank93 schreef:Dat zou ik niet weten. Van wat ik nu op de wiki zie in 2008 is alleen lijn 22 nog helemaal bediend door de buurtbus, lijn 21 maar een deel.
De buurtbussen nu bedienen een groot gedeelte van Schagen gewoon niet. Ook rijden ze in de avonduren niet waardoor er nu in Schagen in de avonduren helemaal geen bus meer komt.

Gemeente Schagen heeft volgens Wikipedia 46.000 inwoners? En dan 's avonds geen bus meer? Dat is wel erg triest. :o
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Bericht door CSA2 »

Dat is wat vertekenend fred1954 want Schagen is vorig jaar samengegaan met de gemeente Harenkarspel waar behoorlijk wat dorpen onder vallen die samen goed zijn voor 12.500 inwoners bovenop het aantal van schagen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten