Zelf geen argumentatie geven over de reizigersaantallen en dan vervolgens drogreden gaan lopen roepen.sirvinniei schreef: Drogreden, je weet niks over mijn reisgedrag.
Een kwartiersdienst is een leuk extraatje als je geld over hebt of een noodzakelijkheid als de reizigersaantallen te hoog zijn. Beide zijn op de meeste lijnen niet het geval.
Schoilieren en studenten zijn overigens niet de groep waar je reizigersgroei van krijgt: die reizen sowieso wel en betalen verlaagde tarieven.
Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Maar daar buiten, het is nu nog vakantie. Laten we gaan kijken wat de daadwerkelijke effecten zijn als de mensen weer naar school/werk gaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Een drogreden heeft niks met argumentatie te maken. Het ging mij erom dat ik op basis van mijn (aangenomen?) afkomst al automatisch word weggezet als iemand die er niks van weet. Dat is puur op de man spelen.Jef400 schreef:Zelf geen argumentatie geven over de reizigersaantallen en dan vervolgens drogreden gaan lopen roepen.sirvinniei schreef: Drogreden, je weet niks over mijn reisgedrag.
Een kwartiersdienst is een leuk extraatje als je geld over hebt of een noodzakelijkheid als de reizigersaantallen te hoog zijn. Beide zijn op de meeste lijnen niet het geval.
Schoilieren en studenten zijn overigens niet de groep waar je reizigersgroei van krijgt: die reizen sowieso wel en betalen verlaagde tarieven.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Een drogreden is een argumentatiefout..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Als jij bekend was in die regio was jij kon jij wel wat concreter zijn over de reizigersaantallen en had jij niet lopen roepen dat Connexxion een verkeerde keuze had gemaakt zonder dat goed te beargumenteren. Ik weet zeker dat Connexxion over meer informatie beschikt dan jij en dat zij hun keuze prima kunnen onderbouwen.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dat kan je bij elk vervoersbedrijf zeggen en daarmee elke dicussie over het OV doodslaan
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
En dat is wel een drogreden, namelijk een overhaaste generalisatie. Wanneer iemand in een discussie namelijk met harde feiten op tafel komt en zijn/haar standpunt daarmee goed kan onderbouwen, waarom er beter een andere keuze gemaakt had kunnen worden, was zo'n opmerking in een discussie weinig waard geweest.
Maar goed, als jij niet met de harde cijfers komt, dan zoek ik ze wel op.
Dit diagram komt uit het vervoerplan 2018-I, van afgelopen december dus (mocht je het willen lezen, het is hier te vinden). Hierin is te zien dat lijnen 6, 151, 157, 160 en 165 tot de sterkere lijnen behoren. Een kwartierdienst op deze lijnen in de spits bedient dus zeker een grote groep reizigers. Zeker gezien nu elke trein een aansluiting op een van deze lijnen kan bieden vind ik deze keuze zeer gerechtvaardigd. Extra scholieren en studenten krijg je hier inderdaad niet mee in de bus, maar keuzereizigers (forensen) spreek je met deze verbetering zeker aan.
En als je vind dat dit een verkeerde keuze is geweest, wat zou dan in jouw ogen wel een goede keuze zijn? Want daar ben je vrij onduidelijk over...
Maar goed, als jij niet met de harde cijfers komt, dan zoek ik ze wel op.
Dit diagram komt uit het vervoerplan 2018-I, van afgelopen december dus (mocht je het willen lezen, het is hier te vinden). Hierin is te zien dat lijnen 6, 151, 157, 160 en 165 tot de sterkere lijnen behoren. Een kwartierdienst op deze lijnen in de spits bedient dus zeker een grote groep reizigers. Zeker gezien nu elke trein een aansluiting op een van deze lijnen kan bieden vind ik deze keuze zeer gerechtvaardigd. Extra scholieren en studenten krijg je hier inderdaad niet mee in de bus, maar keuzereizigers (forensen) spreek je met deze verbetering zeker aan.
En als je vind dat dit een verkeerde keuze is geweest, wat zou dan in jouw ogen wel een goede keuze zijn? Want daar ben je vrij onduidelijk over...
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Nou, de 157 en 165 worden een stuk minder gebruikt dan de 30 en 32 samen, en die zijn juist van 4x/uur naar 2x/uur gegaan. De 151 zat denk ik rond hetzelfde niveau als de 30/32.
Bovendien moet je kijken naar wat de maatschappelijke functie van een bus is. Een buslijn die 1x/uur rijdt en verdwijnt (150) heeft een veel grotere negatieve impact voor de bediende plaatsen dan een bus die in de spits van 2 naar 4x/uur gaat positieve impact heeft.
Bovendien moet je kijken naar wat de maatschappelijke functie van een bus is. Een buslijn die 1x/uur rijdt en verdwijnt (150) heeft een veel grotere negatieve impact voor de bediende plaatsen dan een bus die in de spits van 2 naar 4x/uur gaat positieve impact heeft.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Maar lijn 9 (nu lijn 169) werd nog minder gebruikt dan de lijnen 157 en 165, terwijl deze wel al in de spits ieder kwartier reed. Het is dus maar met welke lijnen je ze vergelijkt.
De maatschappelijke functie zal ook zeker een rol spelen, maar als de groep reizigers te beperkt is kan de lijn niet meer op een rendabele manier voortgezet worden. Dan is het logisch dat men de lijn opheft en het geld uitgeeft aan beter lopende lijnen. Wij betalen ten slotte allemaal mee aan het OV en willen allemaal dat ons geld op een zo goed mogelijke manier wordt besteed. Voor minder goed lopende lijnen is met flexibel OV vaak een goed(koper) alternatief voor handen. In het geval van lijn 150 bestond het alternatief zelfs al, immers reed de lijn vrijwel volledig parallel aan de buurtbuslijnen 406 en 417 en Q-Liner 350.
De maatschappelijke functie zal ook zeker een rol spelen, maar als de groep reizigers te beperkt is kan de lijn niet meer op een rendabele manier voortgezet worden. Dan is het logisch dat men de lijn opheft en het geld uitgeeft aan beter lopende lijnen. Wij betalen ten slotte allemaal mee aan het OV en willen allemaal dat ons geld op een zo goed mogelijke manier wordt besteed. Voor minder goed lopende lijnen is met flexibel OV vaak een goed(koper) alternatief voor handen. In het geval van lijn 150 bestond het alternatief zelfs al, immers reed de lijn vrijwel volledig parallel aan de buurtbuslijnen 406 en 417 en Q-Liner 350.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Wat is niet rendabel. In een streekbus moet 50% subsidie bij in de stad zit je op 20% gemiddeld.
Elke keer stukjes van lijnen afsnoepen omdat aan 'het einde' er te weinig reizigers inzitten is ronduit dom.
Het gaat dan van kwaad naar erger. Uiteindelijk ga je dan ook de frequentie verlagen. Daarna volgt omzetting naar een belbus, dan een opstapper/overstapper/nachtvlinder. En als we het dan echt niet meer weten een flexbus en daarna opheffing.
Er worden in den lande lijnen opgeheven met een bezetting van 12. Omdat HOV vooral nog leger moet rondrijden.
Elke keer stukjes van lijnen afsnoepen omdat aan 'het einde' er te weinig reizigers inzitten is ronduit dom.
Het gaat dan van kwaad naar erger. Uiteindelijk ga je dan ook de frequentie verlagen. Daarna volgt omzetting naar een belbus, dan een opstapper/overstapper/nachtvlinder. En als we het dan echt niet meer weten een flexbus en daarna opheffing.
Er worden in den lande lijnen opgeheven met een bezetting van 12. Omdat HOV vooral nog leger moet rondrijden.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dus het einde van een deel van de lijn betekend het einde van de hele lijn? Dat is een drogreden, namelijk een hellend vlak. Immers als er geen reizigers zijn op het traject wat opgeheven wordt, kun je ze ook niet uit de bus jagen. Zoals ik al eerder heb benoemd gebruikt men nu het visgraatmodel in NHN, een netwerkmodel wat zich al lange tijd op het gebied van effectiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid heeft bewezen. Het geld wordt nu gestoken in goedlopende lijnen, in plaats van lege bussen. Het nieuwe netwerk heeft een sterk reizigerspotentieel en ik zie dat niet snel verdwijnen.
Er mogen in het land dan lijnen opgeheven worden ten behoeve van HOV, daar is in NHN geen sprake van, dus laten we alsjeblieft even on-topic blijven.
Er mogen in het land dan lijnen opgeheven worden ten behoeve van HOV, daar is in NHN geen sprake van, dus laten we alsjeblieft even on-topic blijven.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
De eerste en laatste HOV-lijn is in NHN al jaren geleden afgeschaft. Lijn 360 werd weer 160 en de HOV-bussen zijn naar AML gestuurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Er is een essentieel verschil tussen geen reizigers waar jij het over hebt en weinig reizigers waar huibf het over heeft.BrengMe schreef:Dus het einde van een deel van de lijn betekend het einde van de hele lijn? Dat is een drogreden, namelijk een hellend vlak. Immers als er geen reizigers zijn op het traject wat opgeheven wordt, kun je ze ook niet uit de bus jagen. Zoals ik al eerder heb benoemd gebruikt men nu het visgraatmodel in NHN, een netwerkmodel wat zich al lange tijd op het gebied van effectiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid heeft bewezen. Het geld wordt nu gestoken in goedlopende lijnen, in plaats van lege bussen. Het nieuwe netwerk heeft een sterk reizigerspotentieel en ik zie dat niet snel verdwijnen.
Hoewel Connexxion zeker ook wel dingen goed aanpakt is het ook een bedrijf wat makkelijk lijnen opheft omdat er weinig reizigers in zitten. Echter zou je voordat je dat doet eerst moeten afvragen waarom er nu eigenlijk zo weinig passagiers in zitten. Dat kan immers ook komen door een beroerde aansluiting of een route die voor de vervoerder heel efficiënt is maar reizigers niet brengt waar ze heen willen. Of omdat het een trage slingerlijn is om een bepaald bejaardentehuis waar ze hard om een bus zeuren te bedienen, terwijl er in de praktijk niemand die bus gebruikt uit dat tehuis.
Een Amersfoortse wethouder had daar ooit een mooie uitspraak over in een debat over het opheffen van een lijn op zondag: "Als iedereen die nu klaagt over het opheffen van de zondagsdienst die lijn ook op zondag gebruikt had, dan hadden we nu niet hoeven stemmen over dit voorstel van de vervoerder".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
HOV kan wel degelijk nut hebben, maar enkel goedlopende stads/streek-lijnen HOV noemen, omdat het kan is gewoon onzinnig. Indien er sprake is van een kern of een clustering van kernen met meer dan 35.000 zonder spooraansluiting of aansluiting door andere HOV-lijnen of wanneer er sprake is van een verbinding tussen twee kernen met beide ieder meer dan 50.000 zonder spoorverbinding of andere HOV-verbinding is een HOV-buslijn echt een goede aansluiting. Bij het eerste criterium kun je denken aan plaatsen als Wageningen, Oosterwijk, Volendam, Ridderkerk, Katwijk, Drachten, etc. en bij de tweede aan verbindingen als Arnhem-Apeldoorn (geen HOV), Apeldoorn-Zwolle (geen weekendbediening), Maastricht-Aachen of Breda-Utrecht. Voorwaarden voor HOV zijn een snelle doorstroming en een uitgebreide bediening.huibf schreef:Wat is niet rendabel. In een streekbus moet 50% subsidie bij in de stad zit je op 20% gemiddeld.
Elke keer stukjes van lijnen afsnoepen omdat aan 'het einde' er te weinig reizigers inzitten is ronduit dom.
Het gaat dan van kwaad naar erger. Uiteindelijk ga je dan ook de frequentie verlagen. Daarna volgt omzetting naar een belbus, dan een opstapper/overstapper/nachtvlinder. En als we het dan echt niet meer weten een flexbus en daarna opheffing.
Er worden in den lande lijnen opgeheven met een bezetting van 12. Omdat HOV vooral nog leger moet rondrijden.
Heerhugowaard heeft in principe al een spooraansluiting in de belangrijkste richtingen. Daar is een HOV-lijn ook niet nodig. Gelukkig is die ook niet gekomen. Een aantal wijken liggen wel aardig ver van het station af, dus dan is een frequente buslijn wel handig om ook forenzen te trekken en niet alleen scholieren en studenten. Een kwartiersdienst trekt nou een eenmaal meer reizigers dan een halfuursdienst en een halfuursdienst trekt veel meer reizigers dan een uursdienst. Een frequentieverhoging naar 2-4x/uur valt wel wat van te zeggen. Hoger dan 4x/uur moet je eigenlijk alleen maar doen als de capaciteit bij 4x/uur onvoldoende is, want het voordeel bij 6-8x/uur ten opzichte van 4x/uur is veel geringer dan het voordeel van 4x/uur ten opzichte van 2x/uur. Ik neem aan dat 160 en 162 beiden verschillende delen van Heerhugowaard bedienen en dat er dus geen overlappingen zijn. Volgens mij wordt er in Noord Holland Noord nergens boven de 4x/uur gereden, afgezien van een enkele spitsrit, dus zo scheef zijn de bedieningen niet. Uiteraard is het vervelend dat er een aantal dorpen (geen idee welke dat zijn en hoe groot) op één of meerdere dagen geen OV of louter Flex-OV hebben. Als iemand een overzichtje heeft van welke dorpen er op één of meerdere dagen geen OV of louter Flex-OV hebben kan ik kijken of Connexxion er wel of niet goed aan gedaan heeft om de vaste bus op één of meerdere dagen niet te laten rijden. Zonder statistieken kun je moeilijk discussiëren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Omdat TCR chauffeurs tekort heeft rijden sommige chauffeurs van Connexxion (waaronder ik) wat TCR diensten tot 2 september. Weet niet of dit in Hoorn speelt maar in ieder geval in Alkmaar wel.
Verder zijn er alleen nog wat kleine opstartproblemen die denk ik wel snel verholpen kunnen worden. Deze heb ik gemerkt/opgevangen:
- Als lijn 2 richting Overdie op station Alkmaar staat krijgt deze een te vroeg vertreksein. Volg je het sein op dan rijd je ongeveer 4 minuten te vroeg weg.
- Bij de halte Huygendijkbos richting station Heerhugowaard is de omroep verkeerd ingesteld. Er is namelijk ''Herenweg/Beverkoog'' te horen.
- Lijn 160 stopt volgens het haltebord bij de Nieuwe Schermerweg in Alkmaar wel bij deze halte, volgens de halte-info niet. Dit is voor nu opgelost door deze van het haltebord te verwijderen.
Wat ik wel positief vind is dat de rijtijden flink ruimer zijn geworden. Maar dat kan ook alleen voor de zomerperiode gedaan zijn om wat preciezer te meten misschien. Al zou je als zittende en ook winnende vervoerder toch wel moeten weten hoeveel de meeste lijnen aan tijd nodig hebben lijkt mij.
Verder zijn er alleen nog wat kleine opstartproblemen die denk ik wel snel verholpen kunnen worden. Deze heb ik gemerkt/opgevangen:
- Als lijn 2 richting Overdie op station Alkmaar staat krijgt deze een te vroeg vertreksein. Volg je het sein op dan rijd je ongeveer 4 minuten te vroeg weg.
- Bij de halte Huygendijkbos richting station Heerhugowaard is de omroep verkeerd ingesteld. Er is namelijk ''Herenweg/Beverkoog'' te horen.
- Lijn 160 stopt volgens het haltebord bij de Nieuwe Schermerweg in Alkmaar wel bij deze halte, volgens de halte-info niet. Dit is voor nu opgelost door deze van het haltebord te verwijderen.
Wat ik wel positief vind is dat de rijtijden flink ruimer zijn geworden. Maar dat kan ook alleen voor de zomerperiode gedaan zijn om wat preciezer te meten misschien. Al zou je als zittende en ook winnende vervoerder toch wel moeten weten hoeveel de meeste lijnen aan tijd nodig hebben lijkt mij.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Genoeg hoor, zijn een hoop mensen die voor hun werk op en neer reizen per trein... vaak zijn hun werkplekken, door de jaren heen, steeds meer richting A'dam opgeschoven.. (A)The best schreef:Al vraag ik me dan wel weer heel erg af hoeveel mensen er vanuit Julianadorp met het OV naar Amsterdam reizen. Vanaf Schagen is het al een uur met de trein, dat is al best ver.
Alleen, die doen / deden dat toch vooral met lijn (3)2 naar Den Helder Zuid en daar de trein in.
Weinigen zullen de 150/151 naar Schagen gekozen hebben.. want dat is een grotere afstand.. en langere reistijd.. ondanks dat er, de laatste jaren, dan om het kwartier een IC vanuit Schagen vertrekt in de (super)spits.
:pos: Zat het YT filmpje te bekijken.. die BYD's trekken er goed aan zeg. Zal wel nieuwigheid zijn.. als de eerste drive performances van de chauffeurs bekend worden.. wordt dat stroompedaal minder ver intrappen een vanzelfsprekendheid, denk ik..Frank93 schreef:Vanochtend voor het eerst op de dienst met de Citea en BYD gereden. (,,)
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
De beste ontsluiting voor Julianadorp zou een busverbinding met Anna Paulowna zijn
Ter hoogte van de Molenvaart is er een pontje over het Noordhollandsch Kanaal, dus als je deze buslijn met een mini- of midibusje rijdt, zou het best kunnen.
Google Maps rekent 30 minuten voor deze route, maar dat komt vooral doordat het 20 minuten rekent voor de overtocht, vermoedelijk vanwege de wachttijd op de veerpont.
Ter hoogte van de Molenvaart is er een pontje over het Noordhollandsch Kanaal, dus als je deze buslijn met een mini- of midibusje rijdt, zou het best kunnen.
Google Maps rekent 30 minuten voor deze route, maar dat komt vooral doordat het 20 minuten rekent voor de overtocht, vermoedelijk vanwege de wachttijd op de veerpont.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Gisteren dat Overal Flex geprobeerd. Moest van Schagen naar Callantsoog (en weer terug). Maar is toch best een makkelijk systeem, vond het eigenlijk wel een stuk idealer dan 1 keer per uur een bus.
Het enige jammere was, dat de OV-chipkaartlezer echt antiek was en het niet deed. Gelukkig kon je ook pinnen.
Het enige jammere was, dat de OV-chipkaartlezer echt antiek was en het niet deed. Gelukkig kon je ook pinnen.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Wat voor kaartlezer zat erin dan en wat had je voor bus???
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Was busje van een taxibedrijf uit Den Helder. Die doen alle flexdiensten vanuit Schagen en Anna Paulowna.
Wat voor kaartlezer het was, kon ik niet precies zien. Het zag er nog wel echt heel ouderwets uit en hij deed het ook niet. Mijn reisgenoot hield zijn OV-chipkaart vijftien seconden tegen dat ding aan, gebeurde niks en toen hij zijn kaart weer wegtrok, gaf het apparaat een foutmelding. Volgens mij was het een maandagochtendmodel wat toevallig nog bij Connexxion in de kast lag.
Wat voor kaartlezer het was, kon ik niet precies zien. Het zag er nog wel echt heel ouderwets uit en hij deed het ook niet. Mijn reisgenoot hield zijn OV-chipkaart vijftien seconden tegen dat ding aan, gebeurde niks en toen hij zijn kaart weer wegtrok, gaf het apparaat een foutmelding. Volgens mij was het een maandagochtendmodel wat toevallig nog bij Connexxion in de kast lag.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ow okee. Rijden die busjes niet in de overal flex huisstijl net als breng, bravo, en AML flex?
Wat betreft de kaartlezer:
https://www.google.nl/search?q=nautiz+e ... nL9RsBClaM:
Zo'n model?
Wat betreft de kaartlezer:
https://www.google.nl/search?q=nautiz+e ... nL9RsBClaM:
Zo'n model?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Over de huisstijl van de taxibusjes: ik reed deze week lijn 167 en toen kwam ik in Heiloo een busje van Taxi Zwart tegen. Op de motorkap was het Overal logo geplakt maar de rest van het busje was gewoon in hun eigen huisstijl.
-
- Berichten: 6189
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dat is bij connexxion ook zo. Uitgezonderd de texelhopper en buuetbussen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Op zich ook niet heel raar dat de taxibusjes nog gewoon in de huisstijl van het bedrijf zijn. De bedrijven doen dit er namelijk, naast het gewone werk, ernaast.Frank93 schreef:Over de huisstijl van de taxibusjes: ik reed deze week lijn 167 en toen kwam ik in Heiloo een busje van Taxi Zwart tegen. Op de motorkap was het Overal logo geplakt maar de rest van het busje was gewoon in hun eigen huisstijl.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ja klopt, ik had ook wel verwacht dat de taxibedrijven de ritten in hun eigen huisstijl gingen rijden maar dan bijvoorbeeld met een blaadje op de voorruit met Overal (Flex) erop. Maar er is blijkbaar iets meer geld in gestoken waardoor het logo op de busjes zelf staat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 107 gasten