Pagina 1 van 36

Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 03 apr 2016, 21:07
door wouter15
In juli 2018 start weer een nieuwe concessie Noord Holland Noord. Op TenderNed is het Ontwerp Programma van Eisen verschenen. Op TenderNed zijn ook nog andere documenten m.b.t. De aanbesteding.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 04 apr 2016, 22:54
door regenmaker
Winnaar zal wel Connexxion worden, aangezien die goede banden hebben met de provincie NH. Dus aanbesteden heeft geen zin hier. :P

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 05 apr 2016, 07:53
door Roeland
Waarschijnlijk is NHN geen interessante concessie. Alle middelgrote kernen in het gebied zijn al door de trein met elkaar verbonden.
Op een enkele redelijk functionerende streeklijn na, bestaat de concessie uit een paar stadslijntjes in Alkmaar, Hoorn en Den Helder, wat matig lopende spits- en scholierenlijntjes in een krimpgebied, en een door mislukte experimenten uitgekleed OV op Texel.
Ik kan me voorstellen dat de meeste vervoerders al hun energie richten op de aanbesteding van Amstel-Meerlanden, en NHN lekker aan de zittende vervoerder over laten.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 05 apr 2016, 08:08
door CamilleKreemers
Welke streeklijnen functioneren dan redelijk?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 05 apr 2016, 08:16
door Suus
De lijn tussen Alkmaar en Heerhugowaard doet het goed, die heeft in het begin een paar jaar geleed gereden.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: di 05 apr 2016, 16:02
door CSA2
Misschien een beetje kort door de bOcht om te roepen dat het niet veel bijzonders is. De lijnen 2, 3, 4, 6, 10/210, 11, 12, 14, 31/32, 33, 128, 129, 132, 135, 139/239, 151, 157, 160, 165 lopen aardig tot goed. De overige lijnen (buiten de buurtbussen om) zitten teveel in het vaarwater van de goedlopende lijnen. Ik denk als men her en der wat meer combineert qua routes dat men meer reizigers zal trekken en lijnen veel rendabeler krijgt.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: za 23 apr 2016, 17:59
door CamilleKreemers
oke,

Ik heb net de eisen naast de telcijfers gelegd (beiden gevonden op tenderned). Waarom zou je een nachtlijn verplichten als open-acces, terwijl er gemiddeld maar 10 tot 20 reizigers in de nachtbus zitten (lijn N60) en er maar 1 rit is bij de N69 (rit om 3:49) met meer dan 5 reizigers? Deze lijnen zijn nooit rendabel genoeg om dit te kostendekkend te kunnen vervoeren.

Mijn voorstellen zouden zijn op basis van telcijfers:
  • Combineren lijn 135 en 134 tot de route van 135, hierbij altijd 1x/uur Den Helder - Hoorn met in de spits extra ritten tot 4x/uur Wieringerwerf - Hoorn.
  • Verlagen frequentie Julianadorp - Den Helder tot 2x/uur, waarbij een rit doorgaat als lijn 152 en de andere rit als lijn 151. Hierdoor kun je met de juiste planning op alle treinen te Den Helder Zuid aansluiten met de bussen.
  • Verhogen frequentie in de spits op lijn 239 en 132 tot 4x/uur. Hierbij lijn 131 en 132 combineren. geld komt van verlagen 30/32-bundel
  • Lijn 123 Alkmaar - De Rijp via de N244 en dan doortrekken naar Middenbeemster en Purmerend M.L. Kingweg. Hierdoor kunnen R-netlijnen 301 en 306 worden ingekort, waarbij EBS een besparing kan realiseren en Purmerend een "snellere" verbinding krijgt met Alkmaar. Ik ken de reizigersaantallen niet vanuit de Rijp en Middenbeemster naar Amsterdam, maar denk dat daar toch samensmeltingen mogelijk moet zijn. Lijn 123 kent in de ochtend nu een gelede extra rit, ik zou dat naar de 129 overzetten, die lijn kent hogere telcijfers. (123 heeft 65 reizigers en 129 heeft 126 reizigers.)

Wat me wel opvalt is dat CXX enorm veel spitsbussen heeft rijden met enorm hoge bezettingsgraden rond Hoorn:
- Lijn 131 vertrek 7:29 ri Hoorn met uiteindelijk meer dan 100 reizigers in de bus (38 zitplaatsen).
- Lijn 135 vertrek 6:46 ri Hoorn met uiteindelijk meer dan 66 reizigers in de bus (38 zitplaatsen)
- Lijn 158 vertrek 6:57 ri Den Helder met ongeveer 66 reizigers in de bus (38 zitplaatsen)

Wel rijdt er versterking mee met lijn 239 tussen 7 en 8 uur en op de eerder genoemde lijn 129. Het is dus wel mogelijk om versterking te rijden voor Connexxion. Lijn 239 kent twee ritten met versterking met gecombineerd (dienstrit + versterking) ongeveer 85 reizigers. Waarom worden op de genoemde lijnen rond Hoorn dan niet ook versterking ingezet (sowieso lijn 131), danwel extra dienstritten geboden bij Connexxion? Het aantal reizigers zijn er wel voor.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 12:40
door CSA2
De N60 vind ik een verhaal apart want die zit altijd stampvol tot in Heerhugowaard. De terugreis gaat vaak wel leeg richting Alkmaar. Dat de N69 uberhaupt nog bestaat na al die jaren vind ik wonderlijk want daar zit nooit veel volk in.

De combi van 134/135 had ik zelf ook aan gedacht Camiel alleen 4x per uur in de spits vanaf Wieringerwerf zou echt teveel zijn. En zet ook een vraagteken achter de telcijfers hiervan want hij is wel druk maar nieet zo druk. De 131/132 is vooral druk omdat ze beiden langs een aantal scholen rijden en de 131 een heel industrieterrein bedient en dat stroomt rond 07.00-09.00 en 15.00-17.00 vol/leeg en dan puilen de bussen aardig uit inderdaad.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:04
door Jef400
CamilleKreemers schreef:Lijn 123 Alkmaar - De Rijp via de N244 en dan doortrekken naar Middenbeemster en Purmerend M.L. Kingweg. Hierdoor kunnen R-netlijnen 301 en 306 worden ingekort, waarbij EBS een besparing kan realiseren en Purmerend een "snellere" verbinding krijgt met Alkmaar. Ik ken de reizigersaantallen niet vanuit de Rijp en Middenbeemster naar Amsterdam, maar denk dat daar toch samensmeltingen mogelijk moet zijn. Lijn 123 kent in de ochtend nu een gelede extra rit, ik zou dat naar de 129 overzetten, die lijn kent hogere telcijfers. (123 heeft 65 reizigers en 129 heeft 126 reizigers.)


Ik denk niet dat je mensen blij maakt met het schrappen van een verbinding met Amsterdam. Het mogen dan niet hele drukke ritten zijn tussen de twee dorpen en Purmerend en Amsterdam. Maar het is wel fijn dat die directe verbinding er is. EBS is uit de Financiële problemen dus de besparing is helemaal niet nodig. Meer dan reizigertje pesten bereik je er niet mee. De huidige 129 voldoet prima tussen Purmerend en Alkmaar, veel versnel je de verbinding er overigens ook niet echt mee. Aangezien je in Alkmaar weer verkeerd uitkomt via de N244 ten opzichte van de 129. Lijn 301 rijdt overigens al via het centrum van Purmerend. De 129 en 306 zorgen samen voor een halfuurlijkse bereikbaarheid (in de spits zelfs 4x uur) van Middenbeemster. 1x uur van Alkmaar via de Schermer en de Beemster naar Purmerend-Centrum en 1x van Middenbeemster naar het ziekenhuis van Purmerend en door naar Amsterdam. Ik denk dat alle nuttige verbindingen momenteel worden geboden. En ik zie geen enkele reden dat aan te passen. Ik vergeet overigens de verbinding De Rijp-Middenbeemster-Purmerend Waterlandziekenhuis. Die wordt al per buurtbus geboden. Lijn 416

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:20
door CSA2
Buiten dit alles is de gemeente Alkmaar aan het onderzOeken of de 123 gekoppeld kan worden aan lijn 1/5 zodat de inwoners van De Rijp een directe verbinding met het MCA kunnen krijgen aangezien De Rijp tegenwoordig bij Alkmaar hoort. Of je dan nog van een stadsbus kan spreken is weer een ander verhaal.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:27
door Jef400
Als ik puur theoretisch ga kijken wel. De Rijp is hedendaags de gemeente Alkmaar. In die zin zou een vernummering naar lijn 1 niet onlogisch zijn.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:37
door CSA2
JeffreyMeijer schreef:Als ik puur theoretisch ga kijken wel. De Rijp is hedendaags de gemeente Alkmaar. In die zin zou een vernummering naar lijn 1 niet onlogisch zijn.


Men is wel meer combinaties aan het onderzoeken om bepaalde regionale takken te combineren aan het stadsnet van Alkmaar. Een soort van Q-link idee maar of dat haalbaar zal zijn....

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:43
door Jef400
Ik denk dat je wel moet. Zeker de lijnen 1 en 5 schijnen aardig verlieslatend te zijn. In het PVE mag je zelfs buiten de spits als belbusritten invoeren. Dan zul je wel moeten denk ik.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:50
door CamilleKreemers
Je mag dan tegenwoordig weliswaar een directe verbinding met Amsterdam wensen, maar als dit niet gebruikt wordt, is het gewoon geld verbranden.
De vervoerder moet zorgen dat de kostendekkingsgraad van de concessie verhoogd wordt en dit lijken me dan onderdelen die gauw geld besparen. Verbindingen zoals lijn 152 en 151 verbinden gebieden nog met elkaar, waardoor ze in mijn ogen nog bestaansrecht krijgen.

De minimale eisen zijn in het stroomnet vastgesteld, maar er worden twee routes geëist tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Is een ringlijn in twee richtingen ook een mogelijkheid dan? Ik denk dat je lijn 6 en 160 namelijk beter kan combineren tot een gezamenlijke ringlijn met gecombineerd een hogere frequentie. Hierbij kun je wellicht het noordelijk stukje van lijn 6 in Heerhugowaard in de gecombineerde lijn stoppen. Hierdoor krijg je een lijn 2/4 idee.

Lijn 1 en 5 zou ik onder lijn 165 onderbrengen, waarbij mensen wellicht wel iets langere loopafstanden moet hebben. Gemiddeld zitten er tot 20 reizigers per uur in de lijn. Dit kan bij lijn 165 (ongeveer evenveel) er makkelijk bij. Je hebt dan ongeveer 2x 20 reizigers, wat toch beter is dan 4x 10 reizigers. Soms kunnen dit soort samenvoegingen juist efficiënter zijn dan parallelle lijnen.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 14:06
door CSA2
Lijn 1/5 kennen een iets ander verzorgingsgebied. De Hoef is een behoorlijk vergrijsde wijk die sterk gericht is op het MCA en het centrum. Zou je dit koppelen aan de 165 dan maak je de reis onnodig lang en omslachtig.

Lijn 6 kent een beperking in de gemeente Bergen die niet meer als 2 bussen per uur in het dorp wenst te ontvangen. Een ring in Heerhugowaard zou wel kunnen maar het reizigersaanbod op de 6 ligt lager dan dat van de 160 dus of dat iets uit zou halen vraag ik me af.

De R-Net lijnen uit De Rijp wordt veelal doorgaand gebruikt richting Amsterdam dus ontkoppeling van de EBS lijnen zou enkel een verslechtering opleveren voor de inwoners daar. Kostenefficientie is prima maar in dit geval niet nodig aangezien de lijn in kosten goed gecompenseerd wordt op het drukkere deel tussen Purmerend en Amsterdam.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 16:33
door Jef400
Hetzelfde geldt dus vanuit de MIddenbeemster. Daarnaast is er geen behoefte aan een snellere verbinding met Alkmaar. Studenten die naar de Hogeschool Alkmaar willen zijn in combinatie met lijn 660 in minder dan een uur vanaf Purmerend op de Hogeschool aldaar. Daarnaast heeft de lijn ook een ruggengraatfunctie in de Beemster.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 17:33
door CSA2
Waar ik wel voor pleit is het comfort verhogen van de bussen die ingezet worden op lijn 135. In de huidige bussen (meestal Amba's) is het geluidsniveau hoog en het zitcomfort laag. De lijn is niet exrreem lang maar rijd grotendeels op de A7/N99 waar wel voluit gereden wordt en dat is niet altijd even prettig. Sowieso zal er bij die lijn wel iets veranderen qua route omdat het de bedoeling is dat woonkernen met meer dan 3000 inwonders dagelijks vaste verbindingen krijgen en deze lijn vlak langs Breezand (3250 inwoners) komt. Dit dorp wordt nu alleen bedient door lijn 158 en die kent wat gaten en geen weekendbediening in de dienstregeling.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 18:14
door CamilleKreemers
Ik zou dan eerder kijken of lijn 34 van Den Helder standaard naar Anna Palowna kan rijden. Ik zou de lijn 158 en 658 in een lijn combineren, omdat beide lijnen dan in Den Oever en Schagen precies op de trein kan aansluiten. Lijn 135 kan nu in ongeveer 27 minuten van Den Helder naar Den Oever rijden, waardoor hij net mooi aansluit op de trein.

Over hoeveel reizigers hebben we het dan in potentie?

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 18:31
door CSA2
CamilleKreemers schreef:Ik zou dan eerder kijken of lijn 34 van Den Helder standaard naar Anna Palowna kan rijden. Ik zou de lijn 158 en 658 in een lijn combineren, omdat beide lijnen dan in Den Oever en Schagen precies op de trein kan aansluiten. Lijn 135 kan nu in ongeveer 27 minuten van Den Helder naar Den Oever rijden, waardoor hij net mooi aansluit op de trein.

Over hoeveel reizigers hebben we het dan in potentie?


158 wordt vaak met een taxibus gereden, 34 met een Citaro maar is taxibus waardig, 658 wordt dacht ik door Peereboom met een Amba geredem en die zit ook vol. 135 reis ik zelf een keer of 4 á 5 per maand in mee (verschillende dagdelen) en die doet tussen Den Helder en Den Oever toch gauw 16-20 personen per rit.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 20:56
door Jef400
omdat beide lijnen dan in Den Oever en Schagen precies op de trein kan aansluiten

Beste Camille. Weet jij überhaupt wel waar je het over hebt? Kijk even goed op de kaart bij Den Oever.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 21:47
door CamilleKreemers
Sorry, ik bedoelde dat de 158 aansluit in Den Oever op de Qliner van Fryslan.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 22:25
door Jef400
Dat klopt. Tezamen met de 135.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 08:13
door CSA2
Ik moet mijzelf even corrigeren want de 158 wordt gereden door Rasch en niet door CXX... De Stadsdienst van Hoorn wordt overigens grotendeels gereden door RoBatax met de Procity's die eerst op lijn 138 reden rond Enkhuizen.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 13:48
door renevisscher
CSA2 schreef:De R-Net lijnen uit De Rijp wordt veelal doorgaand gebruikt richting Amsterdam dus ontkoppeling van de EBS lijnen zou enkel een verslechtering opleveren voor de inwoners daar. Kostenefficientie is prima maar in dit geval niet nodig aangezien de lijn in kosten goed gecompenseerd wordt op het drukkere deel tussen Purmerend en Amsterdam.

Gezien het doorgaande belang van de R-Net lijnen, waarom zou je deze dan niet door trekken naar Alkmaar NS? Als volgt dan dus:
Lijn 301: Amsterdam C - Purmerend Tramplein - De Rijp - Alkmaar NS
Vanaf het huidige eindpunt in de Rijp over de Dorpsstraat en de Groeneweg naar de N244, om daar de huidige zuiderlijke route van lijn 123 verder te rijden. Indien het in de Rijp te smal hiervoor is via de huidige route terug naar de N244.
Lijn 306: Amsterdam C - Purmerend Ziekenhuis - Middenbeemster - Noordbeemster- Alkmaar NS
Vanaf Middenbeemster dan dus via de route van lijn 129 verder rijdend.
Lijn 123: (Nieuw) Purmerend Tramplein - <Route lijn 129> - Middenbeemster - <Rijperweg> - De Rijp - <Noordelijke route lijn 123> - Alkmaar NS

Waarbij je lijn 416 kan beperken tot West Beemster - Purmerend, ofwel door laten rijden via Noordbeemster naar het eindpunt van lijn 413 in Beets.

Re: Aanbesteding concessie Noord Holland Noord 2018-2028

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 14:37
door CSA2
renevisscher schreef:
CSA2 schreef:De R-Net lijnen uit De Rijp wordt veelal doorgaand gebruikt richting Amsterdam dus ontkoppeling van de EBS lijnen zou enkel een verslechtering opleveren voor de inwoners daar. Kostenefficientie is prima maar in dit geval niet nodig aangezien de lijn in kosten goed gecompenseerd wordt op het drukkere deel tussen Purmerend en Amsterdam.

Gezien het doorgaande belang van de R-Net lijnen, waarom zou je deze dan niet door trekken naar Alkmaar NS? Als volgt dan dus:
Lijn 301: Amsterdam C - Purmerend Tramplein - De Rijp - Alkmaar NS
Vanaf het huidige eindpunt in de Rijp over de Dorpsstraat en de Groeneweg naar de N244, om daar de huidige zuiderlijke route van lijn 123 verder te rijden. Indien het in de Rijp te smal hiervoor is via de huidige route terug naar de N244.
Lijn 306: Amsterdam C - Purmerend Ziekenhuis - Middenbeemster - Noordbeemster- Alkmaar NS
Vanaf Middenbeemster dan dus via de route van lijn 129 verder rijdend.
Lijn 123: (Nieuw) Purmerend Tramplein - <Route lijn 129> - Middenbeemster - <Rijperweg> - De Rijp - <Noordelijke route lijn 123> - Alkmaar NS

Waarbij je lijn 416 kan beperken tot West Beemster - Purmerend, ofwel door laten rijden via Noordbeemster naar het eindpunt van lijn 413 in Beets.


Er hoeft maar 1 brug open te staan of wat file en alles loopt in het honderd... De koppeling aan de 301 lijkt me ook niet heel zinvol want de 123 is niet een lijn die heel druk bevolkt wordt.