Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Beminded schreef:Er bestaat natuurlijk niet zoiets als "een metro", een metro is wat je er van maakt. In Amsterdam ligt die term gevoelig, in Rotterdam is de term sneltram inmiddels vergeten en heet het gewoon metro en is men plannen aan het maken de snelheid omhoog te gooien tot 70km/u met behoud van de overwegen.
De reden dat het gevoelig is in Amsterdam is omdat een metrowaardige lijn door Buitenveldert veel geld kost, veel overlast tijdens de bouw oplevert en voor mensen die rondom de lijn wonen geen verbetering zal gaan betekenen. Daarom is het plan ook wel min of meer geschrapt, al vind ik het verbazingwekkend dat het terugbouwen van de spoorboog Amsterdam-Zuid naar Boelelaan/VU inclusief ongelijkvloerse kruising met de Buitenveldertselaan en de Boelelaan 800 miljoen euro zou moeten kosten. Ik snap wel dat men dat geld er niet voor over wil hebben. Maar als dat punt niet wordt aangepakt dan kun je dus ook inpakken, want daar zit nu net het huidige capaciteitsprobleem. Als men ook het streekvervoer over de Amstelveense weg wil afbuigen naar Amsterdam Zuid dan gaat daar een enorme vervoersknoop ontstaan terwijl de ruimte langzamerhand volgebouwd wordt met kantoren en snelwegtunnels. Ik denk dat het best wel eens een knelpunt zal blijven. Zeker als er nog meer werkgelegenheid komt en er meer mensen gaan wonen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Vinny schreef:... al vind ik het verbazingwekkend dat het terugbouwen van de spoorboog Amsterdam-Zuid naar Boelelaan/VU inclusief ongelijkvloerse kruising met de Buitenveldertselaan en de Boelelaan 800 miljoen euro zou moeten kosten.
De verklaring daarvoor is, dat er uit wordt gegaan van een tunnel die nog onder de zuidelijke tunnelbuis van de A10 en de eventuele toekomstige treintunnel zou moeten doorduiken. Dat vraagt natuurlijk om diepe metrostations Zuid en De Boelelaan, met alle kosten vandien, zoals lange hellingen en ondergrondse perrons voor de 50.
Mijn hoogstpersoonlijke stokpaardje is dan ook een bovengrondse boog richting de Van Der Boechorststraat. Ik stel me daarbij iets tuibrug-achtigs voor, met een halte naast het VUmc, daarna naar beneden, en met een nèt ondergronds gelegen slinger weer terug naar de Buitenveldertselaan.
Onder zo'n brug kan je met de A10 goochelen wat je wil, zonder de metro te hinderen. Je bedient het VUmc een stuk beter dan via de halte Amstelveenseweg, en de sporen tot bijvoorbeeld de A.J. Ernststraat dienen voor het doortrekken van de 16 naar het Gelderlandplein. Ideaal. Dat gaat 'm dus zeker niet worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:[. Als men ook het streekvervoer over de Amstelveense weg wil afbuigen naar Amsterdam Zuid dan gaat daar een enorme vervoersknoop ontstaan terwijl de ruimte langzamerhand volgebouwd wordt met kantoren en snelwegtunnels. Ik denk dat het best wel eens een knelpunt zal blijven. Zeker als er nog meer werkgelegenheid komt en er meer mensen gaan wonen.
Het plan is om ongeveer de helft van de Amstelveenseweg-bundel af te laten buigen naar Zuid, de andere helft blijft gewoon rijden naar de busstation Elandsgracht. En met de doortrekking van de AVL naar Uithoorn, zullen er hoogstwaarschijnlijk wel bussen vanuit UTH blijven rijden, maar naar ik aanneem minder dan eerst werd gedacht. Dat betekent dat de "druk" op knooppunt Zuid niet zo groot wordt als men denkt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ruben »

JWM schreef:Alleen van station Zuid tot aan Amstelveen Centrum haal je waarschijnlijk genoeg vervoerswaarde en dan ook alleen als het streekvervoer consequent niet verder gaat dan Amstelveen Centrum. Wat doe je dan met de rest van de lijn?
Dit kwam inderdaad ook uit studies. Dat had men gewoon moeten doen. Een studie naar een verlenging van Amstelveen Centrum tot het busstation heb ik overigens nooit gezien, terwijl dat mogelijk zou zijn geweest langs de noordkant van de A9. Dat had pas OV-waarde gehad. Dan had de zuidkant van Amstelveen nog wel afgekund met frequente bussen naar het busstation. In de studies heb ik men alleen maar angstvallig zien vasthouden aan de exploitatie van een railverbinding. Eigenlijk heeft de gehele lijn nu de inferieure variant gekregen ten gunste van het behoud van het zuidelijk gedeelte. Wat dan ook opeens nog doorgetrokken wordt naar Uithoorn. Op dergelijke afstanden zou een metro juist een grote meerwaarde hebben gehad vanwege de snelheid, maar goed of het zuidelijke gedeelte van de AVL daarmee rendabel was geworden? Aan het probleem van de lijn, het drukke stuk in Buitenveldert met kruising de Boelelaan/Buitenveldertselaan, wordt niets gedaan. V

Overigens is die hele studie naar alternatieven voor een metroverbinding er gekomen, omdat men het metroplan 'erdoordrukte' zonder kennelijk grondig genoeg onderzoek te doen naar de kosten/baten van alternatieven. De hernieuwde studie verkocht men met het verhaal dat er dan directe tramverbindingen naar oost en west Amsterdam zouden komen, vervolgens blijft de langzame tram 5 en een overstaptram op Zuid over. Waarbij men verwacht met twee gekoppelde stadstrams van 30 meter voldoende capaciteit te gaan bieden. *bus*
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

Het idee was juist om het busstation te verplaatsen naar de metrohalte. Er zijn een aantal jaar geleden met dat doel zelfs twee flats gesloopt aan de Carmenlaan.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Roeland »

Wanneer het zuidelijke deel van de metro niet rendabel was, hadden ze hem beter tot een nieuw eindpunt Startbaanbaan kunnen doortrekken. Na de bestaande metrohalte Sportlaan moet je dan een nieuw stukje metro aanleggen, "met de bocht mee" naar het kruispunt Beneluxbaan / Van der Hooplaan. De meerkosten van een stukje doortrekken waar al voor 90% een vrijliggende metrobaan ligt, zijn relatief beperkt.
Dan had een groot gedeelte van Amstelveen-zuid binnen 1 km van een metrohalte gelegen.
De streeklijnen kunnen vanuit Uithoorn / Aalsmeer / Westwijk supersnel bij metrohalte Startbaan komen, en vandaar (via de Van der Hooplaan) in een paar minuten doorrijden naar hun eindpunt Amstelveen Busstation.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Ruben schreef:Op dergelijke afstanden zou een metro juist een grote meerwaarde hebben gehad vanwege de snelheid, maar goed of het zuidelijke gedeelte van de AVL daarmee rendabel was geworden?
Een tram op vrije baan die tussen de haltes door de 70 km/u aantikt komt natuurlijk ook al dicht in de buurt van de snelheid van een metro. Zie tram 26 (m.u.v. die onnodige lus bij CS) bijvoorbeeld. Denk wat dat betreft de lijn Zuid - Westwijk aardig hoog in de snelheid zal zitten. De haltedichtheid is alleen hoger, maar is dat niet juist wat omwonende willen?
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Vergeet daarnaast ook niet dat de tram vaker zal gaan rijden dan een metro dat ooit zou doen. In combinatie met de grotere stationsafstanden en (dus) grotere afstanden tussen de voordeuren en de opstappunten denk ik dat een metro in Amstelveen het qua deur-tot-deurreistijd niet per se beter zou doen dan de tram.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Mee eens. :Y
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

Alargule schreef:Vergeet daarnaast ook niet dat de tram vaker zal gaan rijden dan een metro dat ooit zou doen. In combinatie met de grotere stationsafstanden en (dus) grotere afstanden tussen de voordeuren en de opstappunten denk ik dat een metro in Amstelveen het qua deur-tot-deurreistijd niet per se beter zou doen dan de tram.
Mwah....
Woon zelf dicht bij halte Onderuit, maar vind het echt doodzonde dat doortrekking van de NZ-lijn niet is doorgegaan. Stukje verder lopen naar Oranjebaan, maar vanaf daar wel binnen 15 minuten op de Dam. Daar doe ik nu ruim twee keer zo lang over en dat wordt na aanpassing van de Amstelveenlijn helaas niet veel minder.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Als je straks overstapt op de N/Z-lijn ben je toch alsnog een stuk sneller op de Dam? Of ben je van plan in de 5 door te blijven boemelen vanaf Zuid?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door paolie »

n-evo schreef:Als je straks overstapt op de N/Z-lijn ben je toch alsnog een stuk sneller op de Dam? Of ben je van plan in de 5 door te blijven boemelen vanaf Zuid?
Nee, maar de reistijdwinst is natuurlijk veel kleiner dan bij doortrekking van de metro. Ten eertse boemel je tot Zuid nog steeds op het huidige tempo (alleen A.J. Ernststraat wordt opgeheven), vervolgens kost de overstap op de NZ-lijn gemiddeld toch al snel 4 minuten lopen en 4 minuten wachten.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door VIRM »

Als de metro iets teveel capaciteit was, hadden ze natuurlijk ook iets a la de Premetro in Brussel kunnen doen. Dan had je in Noord wat aftakkingen kunnen hebben, en aan de zuidkant enkele eindpunten langs de huidige AVL (zoals De Boelelaan/VU, Amstelveen Centrum en Uithoorn). Dan zou je op het drukste deel veel meer capaciteit hebben, en op de minder drukke delen minder capaciteit/frequentie.
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

paolie schreef:Nee, maar de reistijdwinst is natuurlijk veel kleiner dan bij doortrekking van de metro. Ten eertse boemel je tot Zuid nog steeds op het huidige tempo (alleen A.J. Ernststraat wordt opgeheven), vervolgens kost de overstap op de NZ-lijn gemiddeld toch al snel 4 minuten lopen en 4 minuten wachten.
Voort hetzelfde geld had je met een metro een stuk langer moeten lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation en rijdt die een stuk minder frequent. Gaat ook allemaal van de tijdswinst af.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Het is niet heel moeilijk om te verzinnen wat de beste oplossing geweest zou zijn voor de Noord-Zuidmetrolijn. Namelijk de metrobuis ontwerpen voor het smalle profiel van de sneltram en bovenleiding. Je had dan gewoon met materieel kunnen rijden dat nu op lijn 51 rijdt (en later natuurlijk nieuw materieel). Dit is namelijk eenvoudig en goedkoop uitbreidbaar in noordelijke en in zuidelijke richting, terwijl de sneltram wel gewoon 75 km/h als maximumsnelheid heeft. Dat is maar fractioneel lager dan dat van het metromaterieel (80 km/h). Op de Amstelveenlijn had het schrappen van een paar haltes volstaan, plus het langzamerhand ongelijkvloers maken van de belangrijkste kruisingen. Ook een doortrekking naar Uithoorn had gewoon prima gekund.

Het mooie is: het had ook zeker geen 800 miljoen euro gekost. Alleen een extra overloopwisseltje bij Amsterdam-Zuid :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Enorme déjà vu van de vlisflits. Ik was net blij dat we in ieder geval bijna van die rommel af zijn, komt Vinny met claustrofobietunnels aanzetten. Bij de ringlijn konden ze nog het perron afzagen, maar zo'n tunnel...
Vinny schreef:Het mooie is: het had ook zeker geen 800 miljoen euro gekost. Alleen een extra overloopwisseltje bij Amsterdam-Zuid :wink:
En eeuwige spijt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

trolly schreef:Ik was net blij dat we in ieder geval bijna van die rommel af zijn
Hier maak je dezelfde denkfout als de beleidsmakers. Dat nu op Amstelveenlijn alles niet deugt wat maar kan deugen betekent niet dat een hybride variant niet succesvol had kunnen zijn. Had gewoon die lijn 5 eruit gegooid en de lage perrons opgehoogd zodat er één perron ontstaat van een meter of 90. Had je dezelfde soort voertuigen kunnen inzetten zoals in Rotterdam. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

Welk probleem los je daarmee op? Je hebt met alleen die maatregel nog stééds een lijn die erg kwetsbaar is door de vele kruisingen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

JWM schreef:Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Met jouw specificaties is niet zo veel mis, of het moest zijn dat het al werkt in Rotjeknor -o- Maar als daarvoor een smaller tunnelprofiel wordt aangehouden lijkt me dat werkelijk het stomste wat je kan doen. Daarnaast is de combinatie van gelijkvloerse kruisingen en metroachtige voertuigen met het publiek van de metropoolregio Amsterdam regelmatig een knallend succes gebleken, dus echt enthousiast word ik er niet van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Minder spastisch gedoe over tunnelveiligheid en perseeenmetrowillen had zeker een doorgaande verbinding Noord-Amstelveen mogelijk gemaakt. Had je nog niet eens een smaller tunnelprofiel of lagere perrons voor nodig gehad. Ook in Amstelveen had je met 3 meter breed hogevloermaterieel over gelijkvloerse kruisingen kunnen rijden.

Ik had een voertuig voor ogen gezien van 60 tot 75 meter lengte, met pantograaf. In de tunnels dus een bovenleiding. In Buitenveldert en Amstelveen de meest cruciale kruisingen ongelijkvloers gemaakt - wat ook had gekund door het kruisende verkeer onder de metrobaan door te leiden. Geen gestuntel met hybride materieel, dus één voedingssysteem en geen klaptreden.

Maar ja...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Maar ja...



-o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Het is niet heel moeilijk om te verzinnen wat de beste oplossing geweest zou zijn voor de Noord-Zuidmetrolijn. Namelijk de metrobuis ontwerpen voor het smalle profiel van de sneltram en bovenleiding. [...]
Dat 2,65-brede CAF-materieel is al zo'n fantastisch succesverhaal op de Ringlijn. Wordt hier voorgesteld om ook de N/Z-lijn, die nog hogere reizigersaantallen krijgt te verwerken, met zulk sneltram-achtig materieel te exploiteren. Briljant. :')
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Wievank »

Hoezo wordt hybride consequent als enorm kwetsbaar omschreven. Het huidige materieel is inderdaad zeer onbetrouwbaar, maar in Rotterdam lijken ze er zeer weinig problemen mee te hebben. Beter gezegd, daar zijn vrijwel alle uitbreidingen van de laatste jaren hybride geweest. Met nieuwer materieel kunnen bedieningsfouten uitgesloten worden door het materieel automatisch te laten omschakelen.

De grote vertragingen komen voornamelijk door een tekort aan materieel, waardoor er regelmatig te kort gereden wordt. Hierdoor duurt het in- en uitstappen bij de ritten met te kort materieel langer, waardoor er meer reizigers op de volgende haltes staan te wachten, enz. Ook is er duidelijk te weinig marge in de dienstregeling opgenomen (inwachttijd op bijv. Amstelveen Centrum en Station Zuid), waardoor er met relatief grote afwijkingen van de patroontijd wordt ingevoegd op de rest van het metronet.
Van de gelijkvloerse kruisingen hebben alle ritten last, of het nou sneltrams zijn of gewone stadstrams. Deze kruisingen vervangen door ongelijkvloerse legt geen eis neer dat de lijn dus ook omgebouwd moet worden van sneltram naar stadstram (of juist geen metro, of welke denkbare oplossing dan ook). Ook zijn de gelijkvloerse kruisingen al sinds jaar en dag onderdeel van de lijn, en zou de 'vertraging' daarmee verwerkt moeten zijn in de dienstregeling.
Ongelukken: er gebeuren inderdaad relatief veel fatale ongelukken met de sneltram. Tegelijkertijd zijn het niet perse meer ongelukken, maar een stadstram is over het algemeen beter ontworpen om de gevolgen van een eventuele aanrijding te beperken dan een sneltram. Dit is deels te ondervangen door de eisen aan nieuw materieel hoger te stellen, maar niet geheel. Ook kan de kans op ongelukken beperkt worden met extra maatregelen zoals beveiliging in de baan zodat door rood rijden van de sneltrams vrijwel onmogelijk wordt, kruisingen deels beveiligen met slagbomen en andere afstelling van de verkeerslichten. Maar tegelijkertijd heb ik soms de neiging te zeggen dat bij sommige van dit soort ongelukken sprake is van natuurlijke selectie. Als je met alle toeters en bellen het nog voor elkaar krijgt onder een sneltram te komen... Moeten er soms 3 meter hoge muren uit de grond komen om te voorkomen dat mensen alsnog oversteken?


Verder is er een voorlopig plan voor het busvervoer tijdens de ombouw: http://amstelveenlijn.nl/tijdelijk-ov-i ... dzakelijk/
Ik ben het niet geheel eens met de gekozen 'oplossing':
- De doorsteek bij de halte Sacharovlaan is (nu) niet geschikt voor bussen, alleen voor voetgangers en fietsers. Als eindpunt kan ook gekozen worden in een rondje te rijden bij Westwijk (Dr. W. Dreesweg - Bovenkerkerweg - Hammerskjoldsingel - Beneluxbaan - Bovenkerkerweg - Dr. W. Dreesweg, of omgekeerd)
- Er wordt nu voorgesteld om via de Burg. Boersweg te rijden, terwijl tot nu toe via de Van Heuven Goedhartlaan gereden werd. In de eerste fase lijkt mij het sowieso voordelen hebben om naar het busstation te rijden i.p.v. een keerpunt bij de Oranjebaan (eerder kunnen overstappen op de dan nog rijdende lijn 51 en een directe verbinding met het centrum van Amstelveen).

Verder lijkt het mij een beter idee om het vervangend vervoer af te stemmen met de concessiehouder van Amstelland-Meerlanden (nu Connexxion). De werkzaamheden duren zodanig lang dat er beter samen gekeken kan worden naar een nieuw lijnennet voor enkele jaren voor heel Amstelveen.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Kwetsbaarheid van het materieel is het nog niet eens. Van breed naar smal(ler) profiel gaan lijkt mij geen optie voor Amsterdam en vraag me af of het wenselijk is met zwaar metromaterieel zoals de M5 (of desnoods een iets kortere variant van hetzelfde soort metro) over het maaiveld te rijden. Ook met een botsneus blijft dat een tank waar geen andere weggebruiker het van wint.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Klaasje »

Het scheelt al ontzettend als er een baanruimer voor zit net als bij treinen. Daardoor komen auto's en scooters niet klem te zitten onder de sneltram maar worden vooruit geschoven. Dat is iets wat men al die jaren niet gedaan heeft ondanks het geklaag over de onveiligheid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten