Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door wouter15 »

Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

31 mei 2016

De Amstelveenlijn wordt doorgetrokken naar het dorpscentrum van Uithoorn. Daartoe hebben Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Amstelveen en Uithoorn vandaag besloten.


Amstelveen-Uithoorn tramlijn 5Het voorkeurstracé voor de Uithoornlijn loopt over de oude spoordijk naar de eindhalte bij het voormalige stationsgebouw van Uithoorn. Na de consultatieronde die binnenkort begint volgt een definitief besluit in het najaar dat wordt genomen door de gemeenteraden van Uithoorn en Amstelveen, de regioraad van de Stadsregio Amsterdam en het Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Lees verder
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

Dat ik dit nog mag meemaken hee!
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Wow. :shock:

Het eerste stukje goede nieuws rondom het hele project.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Suus »

Klinkt positief, even afwachten of de gemeenteraad van Uithoorn er ook mee instemt, ivm Nimby's etc.

En als ik mag dromen, de volgende stap is natuurlijk Mijdrecht, want dan krijg je weer een doorgaande verbinding Mijdrecht - Amsterdam die door deze tram vermoedelijk wegvalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

In het persbericht staat dat de gemeente Uithoorn mede heeft besloten. Mag toch aannemen dat er dan ook voldoende draagvlak voor is in de raad?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Hoop van harte dat dit niet het zoveelste tramproject wordt dat sneuvelt i.v.m. protesten vanuit de bevolking omdat ze bang zijn met hun fietsband in de rails te komen,vogels niet meer zingen, trams met tanks vergelijken en dat soort verhalen. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Er komt toch sowieso al een opstelterrein in die paar honderd meter weiland tussen Uithoorn en Westwijk? Dan maken die paar honderd meter de bebouwde kom in toch ook niet zoveel meer uit.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:In het persbericht staat dat de gemeente Uithoorn mede heeft besloten. Mag toch aannemen dat er dan ook voldoende draagvlak voor is in de raad?
De gemeenteraad van Uithoorn zou wel gek zijn om dit af te schieten....een directe tramverbinding met Amsterdam, wat wil je als gemeente nog meer? En voor de inwoners van Uithoorn is een tramverbinding toch net sneller dan bus 170......
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

Ik zie dat ze ook maarliefst drie haltes krijgen :shock:
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door sirvinniei »

n-evo schreef:Hoop van harte dat dit niet het zoveelste tramproject wordt dat sneuvelt i.v.m. protesten vanuit de bevolking omdat ze bang zijn met hun fietsband in de rails te komen,vogels niet meer zingen, trams met tanks vergelijken en dat soort verhalen. :P
Haha doet me denken aan huissen.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door fred1954 »

sirvinniei schreef:Haha doet me denken aan huissen.
Tja, er waren daar inwoners, die vonden geloof ik die palen voor de bovenleiding van de trolleybus maar lelijk in hun straat. :lol:
Maar ik denk dat de Uithoornaars wel wat nuchterder zijn en de voordelen inzien van een railverbinding met Amsterdam...... *O*
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Natorious »

Bee schreef:En als ik mag dromen, de volgende stap is natuurlijk Mijdrecht, want dan krijg je weer een doorgaande verbinding Mijdrecht - Amsterdam die door deze tram vermoedelijk wegvalt.
Als Syntus de vervoerder wordt heeft Mijdrecht wel vaker en sneller een verbinding met Bijlmer Arena, waarvan je ook snel A'dam kan bereiken met de metro etc.

Kan die hoogfrequente R-Netbus Elandsgracht-Aalsmeer geen aftakking krijgen naar Wilnis en Mijdrecht? Anders moeten reizigers uit die dorpen 2x zo vaak overstappen lijkt me :/

Verder hoop ik op gelede bussen voor die HOV-as
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Mike »

Was er nou spraken dat de tramlijn onder de concessie AML ging vallen? Dacht dat ergens gelezen te hebben.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Zonnig »

Ik snap er niets meer van.

Geen sneltram meer in Aveen. En dan nu lijn 5 doortrekken naar Uithoorn.

Was het niet beter en sneller geweest als de NZ lijn zou doorrijden naar Uithoorn, dan heb je naar mijn mening pas echt toegevoegde waarde nu is dat wel erg beperkt. Extra overstappen met de extra wachttijd.

Naar mijn mening een gemiste kans.
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Jah, het is verwarrend, hè.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Zonnig »

Niet verwarrend, wel zwalkend beleid.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door TreinenFreak »

Best bijzonder dat zo'n klein gehuchtje een tramverbinding krijgt. Dan zouden er naar mijn mening nog wat meer uitbreidingen mogen komen.
Hopelijk gaat dit project niet weer zoals gewoonlijk te veel geld kosten. Ik hoop ook dat de reistijd van die lijn ook flink omlaag gaat omdat nu vanaf Westwijk het al een eeuwigheid duurt om in het centrum van Amsterdam te komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Suus »

Zonnig schreef:Ik snap er niets meer van.

Geen sneltram meer in Aveen. En dan nu lijn 5 doortrekken naar Uithoorn.
Lijn 5 blijft maar tot Binnenhof rijden. Deze verlenging is voor lijn 51 (of hoe het dan heet) die Station Zuid - Uithoorn gaat rijden dan. Maar wel met lagevloersmaterieel en met minder tussenstops, want er gaat geschrapt worden her en der.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Ze zijn bij de stadsregio het spoor bijster.

Maar nu er dus definitief een tramlijn naar Uithoorn wordt aangelegd, dan is het ook belangrijk dat de inbedding in het overige openbaar vervoer goed wordt geregeld. Kortom geen gepruts met een eindstation op Amsterdam-Zuid maar gewoon de binnenstad in. Dan maar met conventioneel trammaterieel, maar in ieder geval naar het Leidseplein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door JWM »

GVB is momenteel een aanbesteding aan het voorbereiden voor het materieel en het is volgensmij de bedoeling dat het materieel overal op het net ingezet kan worden. Eindpunt Zuid zou alleen noodzakelijk zijn als de lijn Westwijk - Zuid echt met gekoppeld materieel gereden gaat worden wat te lang is voor het stadsnet.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:[...] Dan maar met conventioneel trammaterieel, maar in ieder geval naar het Leidseplein.
Er is helemaal geen sprake van onconventioneel trammaterieel. Er komen gewone stadstrams van 30 meter te rijden op zowel tram 5 als de lijn naar Westwijk(/Uithoorn). Op de laatste gaan ze gekoppeld rijden, maar dat is niet anders dan twee Combino's in dubbeltractie.

Dit dus (Wikipedia):
Afbeelding
JWM schreef:[...] met gekoppeld materieel gereden gaat worden wat te lang is voor het stadsnet.
Waarom zijn gekoppelde/langere trams op het reguliere net überhaupt zo'n issue? Op de meeste trajecten en haltes kunnen twee trams achter elkaar accommoderen. Of die los van elkaar zijn of gekoppeld maakt dan toch geen bal uit? Speciale gevallen als de Leidsestraat en een aantal problematische grote bruggen daargelaten.

Op een gegeven moment ontkom je er haast niet meer aan om met langere trams te gaan rijden lijkt mij. Misschien wordt het eens tijd het netwerk gefaseerd hiervoor geschikt te maken.
Disclaimer: langere trams ≠ bredere trams
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door VIRM »

@Vinny: vanuit Uithoorn kun je in Amstelveen op hetzelfde perron dan overstappen voor het Leidseplein. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Vinny »

Er is geen reden om met gekoppelde trams te rijden als ze gewoon iets aan de lijnvoering doen en op het drukste gedeelte (Buitenveldert) de kruisingen ongelijkvloers maken. De frequentie kan dan omhoog en dan passen alle passagiers gewoon in de tram.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Ardan »

Ja en in Buitenveldert gaan ze dat dus júíst niet doen, alleen een paar in Grafstelveen :')
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Amstelveenlijn verlengd naar Uithoorn

Bericht door Alargule »

Een gemiste kans. Met de gewenste frequentieverhogingen gaat dat daar geen pretje worden voor het kruisend verkeer.

Ik ben vooral benieuwd naar de gevolgen die dit besluit voor de concessies gaat hebben. De nieuwe AVL ligt straks al grotendeels buiten Amsterdams grondgebied. Met de verlenging naar Uithoorn zal dat alleen maar meer het geval zijn. GVB als exploitant houden lijkt mij dan niet meer echt voor de hand liggend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 64 gasten