'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Geplaatst op: maandag 5 september 2016 20:02
Laatst bijgewerkt: maandag 5 september 2016 20:03
Het doortrekken van de MerwedeLingelijn van Dordrecht naar Rotterdam is niet haalbaar. Vorig jaar besloot de provincie het plan te onderzoeken, omdat de NS minder intercity's wil laten stoppen in Dordrecht.
De lijn tussen Geldermalsen en Dordrecht loopt nu vooral op enkel spoor. Als de treinen ook tussen Dordrecht en Rotterdam gaan rijden, krijgen ze te maken met een veel complexer hoofdrailnet. Daardoor komt de punctualiteit op de MerwedeLingelijn in gevaar, zegt de provincie. Een ander probleem is dat de treinen op de MerwedeLingelijn een stuk langer moeten worden. Er reizen veel meer mensen tussen Dordrecht en Rotterdam dan tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Een woordvoerder van de provincie benadrukt dat het standpunt over de verlenging van de MerwedeLingelijn niet in beton is gegoten. Als gemeenten in bijvoorbeeld de Drechtsteden aandringen op het doortrekken van het traject, dan wil de provincie er best nog eens naar kijken.
Lees verder | Dossier MerwedeLingeLijn | Meer nieuws in dossier MerwedeLingeLijn
'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Merkwaardige redenatie. Een extra trein biedt altijd meer ruimte voor de reiziger dan geen trein. Alleen als de trein bestaande sprinters zou vervangen kom je wellicht in de knel. Ik weet niet zeker of er marktvraag is naar capaciteitsuitbreiding tussen Rotterdam en Dordrecht, maar als er wat treinen verlegd worden naar de HSL zou je toch zeggen dat er wel ruimte voor op het spoor moet zijn.Een ander probleem is dat de treinen op de MerwedeLingelijn een stuk langer moeten worden. Er reizen veel meer mensen tussen Dordrecht en Rotterdam dan tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: 'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Nadeel is een beetje dat alle treinen (HSL en Dordse treinen) door dezelfde tunnel moet tussen Lombardijen en Centraal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Tussen Zwijndrecht en Rotterdam Lombardijen zit het met de ruimte wel goed, zeker als de 1900 wegvalt in combinatie met de knoop in Dordrecht die er gezien de adviesaanvragen voor drgl 2017 haast wel moet komen. In dat geval heb je daar namelijk vier sporen tot je beschikking terwijl er geen inhalingen van Sprinters door ICs zijn.
Resteren er twee potentiële knelpunten: de vaste brugopening van de brug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht en de Willemsspoortunnel waar al het verkeer uit Dordrecht over de binnensporen moet gezien het intensieve verkeer naar de HSL wat alleen via de buitensporen kan.
De MerwedeLingeLijn als extra trein doortrekken zou wat extra vrijheid geven in de ligging doordat je dan in Dordrecht niet persé meer aansluitingen hoeft te bieden (het voornaamste overstapverkeer gaat toch vooral naar de werklocaties in Rotterdam waar die doorgetrokken trein ook langs zou komen). Dat kan echter, afhankelijk van wat past, wel een scheve treinverdeling over het uur opleveren waardoor je het risico loopt dat er meer reizigers dan normaal getrokken worden.
Resteren er twee potentiële knelpunten: de vaste brugopening van de brug over de Oude Maas tussen Dordrecht en Zwijndrecht en de Willemsspoortunnel waar al het verkeer uit Dordrecht over de binnensporen moet gezien het intensieve verkeer naar de HSL wat alleen via de buitensporen kan.
De MerwedeLingeLijn als extra trein doortrekken zou wat extra vrijheid geven in de ligging doordat je dan in Dordrecht niet persé meer aansluitingen hoeft te bieden (het voornaamste overstapverkeer gaat toch vooral naar de werklocaties in Rotterdam waar die doorgetrokken trein ook langs zou komen). Dat kan echter, afhankelijk van wat past, wel een scheve treinverdeling over het uur opleveren waardoor je het risico loopt dat er meer reizigers dan normaal getrokken worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Doortrekken MerwedeLingelijn nu niet haalbaar'
Als de provincie dit zou willen, dan wil ProRail een vergoeding voor het gebruik van het spoor. Bovendien kan de exploitatie niet meer met de huidige hoeveelheid treinen uit, dus ook daar moet bij gelijkblijvende dienstverlening het budget omhoog. Nu betaalt de provincie niks voor de aansluiting op het Hoofdrailnet, ook al vallen er straks enkele treinen weg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten