Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27399
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » Do 15 Sep 2016, 21:48

Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid
Geplaatst op: donderdag 15 september 2016 21:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 september 2016 21:47

Station Dordrecht-Zuid wordt opgeknapt en een station aan de Copernicusweg is van de baan. Het college van B&W vraagt 100.000 euro aan de gemeenteraad om de plannen verder uit te werken.
Beide mogelijkheden zijn onderzocht, maar de versie Copernicusweg wordt erg duur en heeft geen voordelen boven een upgrade van Dordrecht-Zuid.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Do 15 Sep 2016, 22:50

Ik ben nou echt benieuwd of het station er beter op gebruikt gaat worden (A) ... Nou gaat het sowieso door de knip van de Sprinters reizigers verliezen aan Stadsbus 3 en 5.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 3789
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Chrysa » Do 15 Sep 2016, 22:52

Als we die pendelIC Dordrecht - Breda nou extra laten stoppen trekt het vast wel weer wat extra reizigers. :twisted:

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Vr 16 Sep 2016, 07:17

Weet je het heel zeker? Het voornaamste gebruik is door reizigers richting Rotterdam, die de directe verbinding verliezen. Het zal met de bus, mits de stadsbus goed aansluit op de IC's naar Rotterdam, ook maar iets sneller zijn. En de s2300 (jawel dat wordt het serienummer van de IC, is waarschijnlijk marginaal sneller als de s6600 naar Ht. Die IC is eigenlijk gewoon gekomen, omdat de gemeente Dordrecht het wil.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 3789
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Chrysa » Vr 16 Sep 2016, 07:22

Niet alles zo serieus nemen.

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 14:48

Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 15:03


Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Za 17 Sep 2016, 16:23

OVinspecteur schreef:Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.

Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 17:23

ArrivaBas schreef:
OVinspecteur schreef:Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.

Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)

Ja, dat klopt voor Amstelwijck zelf. Maar ik heb het ook over de toekomst. Er wordt op andere plaatsten steeds meer naar het zuiden bijgebouwd. Op een gegeven moment wordt de afstand naar het huidige station Zuid wel erg groot. En de crisis houdt ook een keer weer op.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27399
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » Za 17 Sep 2016, 18:01

De wijken die wat verder richting het zuiden liggen zijn nou niet bepaald typisch de wijken die ook veel treinreizigers opleveren echter. Qua sociale veiligheid zou zo'n station Amstelwijck ook verre van ideaal liggen trouwens, zo relatief ver weg van de bewoonde wereld.

Station Zuid zou trouwens zelfs met perrons ten noorden van de Galileïlaan nog relatief ver van de sportboulevard af liggen. Wil je die bereikbaar maken dan heb je immers een tunnel nodig onder het spoor en de N3 door, niet heel realistisch als het persbericht van de gemeente al schrijft dat ze er eigenlijk geen geld voor hebben.
Al zou het sowieso nog een aardige verbouwing zijn want met een hoofdingang en stationsplein aan de Spirea-kant zou het logisch zijn als de perrons deels over de tunnel heen doorgetrokken worden in plaats van het smalle paadje wat daar nu de verbinding vormt tussen trap en station. Wel helpt het deels over de tunnel heen leggen van de perrons ook voor de sociale veiligheid omdat het station dan wat meer in het zicht komt te liggen dan nu.
Een verbeterde ligging van de fietsenstallingen, die liggen nu aan de andere kant van de N3, is daarnaast al een verbetering maar in het ideale geval zou je de bushalte toch ook wel een stuk dichter op de perrons willen hebben liggen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Za 17 Sep 2016, 19:59

Wat je in die laatste zin zegt gaat wel erg moeilijk... (A) Daar heb je dan toch die tunnel in de weg zitten. En wederom lopen morrelen aan het fietspad voor het verhuizen van de bushalte heeft evenmin zin, want dan ligt de bushalte effectief maar een paar meter dichterbij.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 20:02

Het wegbikken van die betonnen uitloopmuren (schotten) zou ook veel goeds doen aan de beleving van de stationsomgeving. Lijkt me in ieder geval noodzakelijk als je de bushaltes dichter bij de perrons wil brengen.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Za 17 Sep 2016, 20:07

Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden en om de dijk voor de N3 en de spoorlijn zelf stevig te houden.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 4882
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Aking » Za 17 Sep 2016, 21:27

ArrivaBas schreef:Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden


Een hekje volstaat niet meer tegenwoordig? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Za 17 Sep 2016, 21:29

Blijkbaar niet meer tegenwoordig. :Y
Zonder dollen: Dat zit hem waarschijnlijk in het ontwerp van de tunnel
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 33911
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Suus » Za 17 Sep 2016, 21:50

Waarom wordt er nog getrokken aan dit dode paard? Als het station zelf al niet genoeg reizigers heeft weggejaagd door het verval, wordt de treindienst vanaf december ook nog eens volledig onaantrekkelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27399
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » Za 17 Sep 2016, 22:57

Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid. Daar zullen ze in december wel over gaan roepen, of niet, want als je toch al moet overstappen zijn de buslijnen vanuit de wijken die station Zuid bediend een prima alternatief.
Gezien de overstaptijden vanuit sommige treinen (zie 't dienstregeling-2017-topic) zou het me niks verbazen als een ritje met lijn 5 vanaf halte Station Zuid naar het CS met overstap op de IC naar Rotterdam dan sneller is dan de trein vanaf Zuid nemen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 18 Sep 2016, 10:05

Daniel schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid.

Of deze beslissing is de nette manier van de gemeente om de NS, Prorail en de provincie tot nadenken aan te zetten en te zeggen: "Zo kunnen we niet veel beginnen".

OVinspecteur
Berichten: 224
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OVinspecteur » Za 03 Jun 2017, 13:12

Er verschijnen opmerkelijke berichten in het licht van de voorgaande discussie:
http://www.ad.nl/dordrecht/dordrecht-wil-een-nieuw-treinstation-op-leerpark~aff4218d/
http://www.ad.nl/dordrecht/dordt-droomt-van-bruisende-campus~a84319fa/

De meest logische plek lijk me eigenlijk boven de Laan der VN om bijvoorbeeld de loopafstand naar het ASZ en de sportboulevard beperkt te houden. Maar hoe dan ook komt dit station volgens de criteria van de NS in het vaarwater van het bestaande station Zuid te liggen en wellicht ook te dicht bij het centraal station.

Het lijkt er nu echt op dat de gemeente gaat inzetten op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.

Verder denkt de provincie Zuid-Holland na over het doortrekken van de metro/RandstadRail vanuit Rotterdam.
Ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3277
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor ArrivaBas » Za 03 Jun 2017, 13:51

Per 2018 rijden 4400 en 6600 op elkaar door in Ht, probleem richting Nijmegen deels opgelost. :Y Slechte aansluitingen naar Ehv heb ik niet ondervonden, mits je een IC 1100 vertraagt met de Sprinter of in Ht pas overstapt. (A)
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Bemined
Berichten: 1118
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Bemined » Za 03 Jun 2017, 14:12

In die artist impression staat een wel erg optimistische 'Rotterdam 15 minuten' bij het station geschreven. Dat haalde zelfs de 2200 niet toen deze nog in Ddzd stopte. En met onzin als 'trek de metro door' ga je dat kwartier al helemaal niet halen, want die metro heeft al een kwartier nodig om Rotterdam uit te komen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27399
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor Daniel » Za 03 Jun 2017, 14:20

OVinspecteur schreef:op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.

De pendel-IC is ook al langzaam en sluit nergens op aan in Breda, dus in de huidige uitvoering verslechterd er niks als die wordt afgeschaft. Echter wordt de situatie tegelijk ook niet beter dan, maargoed, dat stelde je ook niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 602
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor wilburg22 » Za 03 Jun 2017, 14:53

Dus nu willen ze toch een Station bij het leerpark...

Als ze 15 minuten willen halen moet dat een IC zijn. De huidige IC Dordrecht - Rotterdam is 12-18 minuten. Dus de 2-4 minuten naar leerpark komt daar nog bij. Dat is niet mogelijk met huidige treinen en infra.

als Leerpark een station krijgt lijkt mij een nieuw kopsoor richting rotterdam nodig, anders stoppen er niet genoeg treinen om het intressant te maken :roll:
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
OmniLezer
Berichten: 1275
Lid geworden op: Do 24 Jul 2014, 11:26

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor OmniLezer » Za 03 Jun 2017, 20:20

Is de afstand van Dordrecht Leerpark naar Dordrecht niet te kort voor een treinstation?
Het zit naar mijn mening wel erg dicht op elkaar.
Daarnaast sluit de IC Breda- Dordrecht nergens op iets aan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.

nvdw
Berichten: 1129
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Berichtdoor nvdw » Za 03 Jun 2017, 20:50

Elke middelgrote stad wil en droomt van dingen die de echte grote steden ook hebben, maar die ook de schaal van zo'n grote stad vragen om kans van slagen te hebben.
"Klagen bij de gemeente"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten