Pagina 1 van 2

Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:48
door Daniel
Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid
Geplaatst op: donderdag 15 september 2016 21:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 september 2016 21:47

Station Dordrecht-Zuid wordt opgeknapt en een station aan de Copernicusweg is van de baan. Het college van B&W vraagt 100.000 euro aan de gemeenteraad om de plannen verder uit te werken.
Beide mogelijkheden zijn onderzocht, maar de versie Copernicusweg wordt erg duur en heeft geen voordelen boven een upgrade van Dordrecht-Zuid.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws in dossier Politiek en openbaar vervoer

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:50
door ArrivaBas
Ik ben nou echt benieuwd of het station er beter op gebruikt gaat worden (A) ... Nou gaat het sowieso door de knip van de Sprinters reizigers verliezen aan Stadsbus 3 en 5.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:52
door Chrysa
Als we die pendelIC Dordrecht - Breda nou extra laten stoppen trekt het vast wel weer wat extra reizigers. :twisted:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 07:17
door ArrivaBas
Weet je het heel zeker? Het voornaamste gebruik is door reizigers richting Rotterdam, die de directe verbinding verliezen. Het zal met de bus, mits de stadsbus goed aansluit op de IC's naar Rotterdam, ook maar iets sneller zijn. En de s2300 (jawel dat wordt het serienummer van de IC, is waarschijnlijk marginaal sneller als de s6600 naar Ht. Die IC is eigenlijk gewoon gekomen, omdat de gemeente Dordrecht het wil.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 07:22
door Chrysa
Niet alles zo serieus nemen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 14:48
door OVinspecteur
Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 15:03
door OVinspecteur
Hier wat meer tekst van de gemeente:
https://cms.dordrecht.nl/inwoners/nieuw ... recht-zuid

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 16:23
door ArrivaBas
OVinspecteur schreef:Een aantrekkelijke looproute naar de sportboulevard en het ASZ zou dit station goeddoen. Idealiter worden de perrons dan aan de noordkant van de Galileïlaan gelegd en komt er een verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Spirea en de Oudendijk. Maar de facto bouw je dan dus toch een heel nieuw station.

Bij de eerdere plannen voor de sportboulevard is hier nooit rekening mee gehouden. Het gebied ligt nu met z'n rug naar het station toe. Maar misschien is daar nog wat aan te doen.

Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.
Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 17:23
door OVinspecteur
ArrivaBas schreef:
OVinspecteur schreef: Overigens verwacht ik dat er op den duur alsnog een nieuwe halte bij moet komen ergens nabij Amstelwijck, zoals ooit ook de bedoeling was.
Dat laatste is volgens mij allang van de baan, want veel grond aldaar is nog een kale grasvlakte, door de te trage ontwikkeling van het bedrijvenpark. (A)
Ja, dat klopt voor Amstelwijck zelf. Maar ik heb het ook over de toekomst. Er wordt op andere plaatsten steeds meer naar het zuiden bijgebouwd. Op een gegeven moment wordt de afstand naar het huidige station Zuid wel erg groot. En de crisis houdt ook een keer weer op.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 18:01
door Daniel
De wijken die wat verder richting het zuiden liggen zijn nou niet bepaald typisch de wijken die ook veel treinreizigers opleveren echter. Qua sociale veiligheid zou zo'n station Amstelwijck ook verre van ideaal liggen trouwens, zo relatief ver weg van de bewoonde wereld.

Station Zuid zou trouwens zelfs met perrons ten noorden van de Galileïlaan nog relatief ver van de sportboulevard af liggen. Wil je die bereikbaar maken dan heb je immers een tunnel nodig onder het spoor en de N3 door, niet heel realistisch als het persbericht van de gemeente al schrijft dat ze er eigenlijk geen geld voor hebben.
Al zou het sowieso nog een aardige verbouwing zijn want met een hoofdingang en stationsplein aan de Spirea-kant zou het logisch zijn als de perrons deels over de tunnel heen doorgetrokken worden in plaats van het smalle paadje wat daar nu de verbinding vormt tussen trap en station. Wel helpt het deels over de tunnel heen leggen van de perrons ook voor de sociale veiligheid omdat het station dan wat meer in het zicht komt te liggen dan nu.
Een verbeterde ligging van de fietsenstallingen, die liggen nu aan de andere kant van de N3, is daarnaast al een verbetering maar in het ideale geval zou je de bushalte toch ook wel een stuk dichter op de perrons willen hebben liggen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 19:59
door ArrivaBas
Wat je in die laatste zin zegt gaat wel erg moeilijk... (A) Daar heb je dan toch die tunnel in de weg zitten. En wederom lopen morrelen aan het fietspad voor het verhuizen van de bushalte heeft evenmin zin, want dan ligt de bushalte effectief maar een paar meter dichterbij.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 20:02
door OVinspecteur
Het wegbikken van die betonnen uitloopmuren (schotten) zou ook veel goeds doen aan de beleving van de stationsomgeving. Lijkt me in ieder geval noodzakelijk als je de bushaltes dichter bij de perrons wil brengen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 20:07
door ArrivaBas
Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden en om de dijk voor de N3 en de spoorlijn zelf stevig te houden.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 21:27
door Aking
ArrivaBas schreef:Die betonnen muren staan er omdat de fietsers anders op de weg belanden
Een hekje volstaat niet meer tegenwoordig? :')

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 21:29
door ArrivaBas
Blijkbaar niet meer tegenwoordig. :Y
Zonder dollen: Dat zit hem waarschijnlijk in het ontwerp van de tunnel

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 21:50
door Suus
Waarom wordt er nog getrokken aan dit dode paard? Als het station zelf al niet genoeg reizigers heeft weggejaagd door het verval, wordt de treindienst vanaf december ook nog eens volledig onaantrekkelijk.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 17 sep 2016, 22:57
door Daniel
Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid. Daar zullen ze in december wel over gaan roepen, of niet, want als je toch al moet overstappen zijn de buslijnen vanuit de wijken die station Zuid bediend een prima alternatief.
Gezien de overstaptijden vanuit sommige treinen (zie 't dienstregeling-2017-topic) zou het me niks verbazen als een ritje met lijn 5 vanaf halte Station Zuid naar het CS met overstap op de IC naar Rotterdam dan sneller is dan de trein vanaf Zuid nemen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: zo 18 sep 2016, 10:05
door OVinspecteur
Daniel schreef:Ik heb zo'n vermoeden dat de gemeente nog helemaal geen idee heeft dat er vanaf december alleen nog overstapverbindingen naar Rotterdam zijn vanaf Dordrecht Zuid.
Of deze beslissing is de nette manier van de gemeente om de NS, Prorail en de provincie tot nadenken aan te zetten en te zeggen: "Zo kunnen we niet veel beginnen".

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 13:12
door OVinspecteur
Er verschijnen opmerkelijke berichten in het licht van de voorgaande discussie:
http://www.ad.nl/dordrecht/dordrecht-wi ... ~aff4218d/
http://www.ad.nl/dordrecht/dordt-droomt ... ~a84319fa/

De meest logische plek lijk me eigenlijk boven de Laan der VN om bijvoorbeeld de loopafstand naar het ASZ en de sportboulevard beperkt te houden. Maar hoe dan ook komt dit station volgens de criteria van de NS in het vaarwater van het bestaande station Zuid te liggen en wellicht ook te dicht bij het centraal station.

Het lijkt er nu echt op dat de gemeente gaat inzetten op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.

Verder denkt de provincie Zuid-Holland na over het doortrekken van de metro/RandstadRail vanuit Rotterdam.
Ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 13:51
door ArrivaBas
Per 2018 rijden [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op elkaar door in Ht, probleem richting Nijmegen deels opgelost. :Y Slechte aansluitingen naar Ehv heb ik niet ondervonden, mits je een IC [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] vertraagt met de Sprinter of in Ht pas overstapt. (A)

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 14:12
door Bemined
In die artist impression staat een wel erg optimistische 'Rotterdam 15 minuten' bij het station geschreven. Dat haalde zelfs de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] niet toen deze nog in Ddzd stopte. En met onzin als 'trek de metro door' ga je dat kwartier al helemaal niet halen, want die metro heeft al een kwartier nodig om Rotterdam uit te komen.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 14:20
door Daniel
OVinspecteur schreef:op een decentralisatie van de treindiensten richting Breda en Roosendaal. Eerder voorspelde ik al dat dit zou gaan gebeuren naar aanleiding van de NS dienstregeling 2017 met langzame verbindingen naar Breda en Tilburg en beroerde aansluitingen richting Eindhoven en Nijmegen. En deze situatie wordt er bepaald niet beter op als de NS zou stoppen met de 1x per uur pendel-IC.
De pendel-IC is ook al langzaam en sluit nergens op aan in Breda, dus in de huidige uitvoering verslechterd er niks als die wordt afgeschaft. Echter wordt de situatie tegelijk ook niet beter dan, maargoed, dat stelde je ook niet.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 14:53
door DrechtBlub
Dus nu willen ze toch een Station bij het leerpark...

Als ze 15 minuten willen halen moet dat een IC zijn. De huidige IC Dordrecht - Rotterdam is 12-18 minuten. Dus de 2-4 minuten naar leerpark komt daar nog bij. Dat is niet mogelijk met huidige treinen en infra.

als Leerpark een station krijgt lijkt mij een nieuw kopsoor richting rotterdam nodig, anders stoppen er niet genoeg treinen om het intressant te maken :roll:

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 20:20
door OmniLezer
Is de afstand van Dordrecht Leerpark naar Dordrecht niet te kort voor een treinstation?
Het zit naar mijn mening wel erg dicht op elkaar.
Daarnaast sluit de IC Breda- Dordrecht nergens op iets aan.

Re: Knoop doorgehakt over station Dordrecht Zuid

Geplaatst: za 03 jun 2017, 20:50
door nvdw
Elke middelgrote stad wil en droomt van dingen die de echte grote steden ook hebben, maar die ook de schaal van zo'n grote stad vragen om kans van slagen te hebben.